Positie witte doelen op de afrit-borden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Positie witte doelen op de afrit-borden

Bericht door harry » wo 28 dec 2005, 20:51

Bij afrit Nootdorp is nu 1 nieuw bord geplaatst (vanuit Utrecht richting Clausplein). Op de oude borden staat Forepark buiten de kaders, zodat de afrit Nootdorp blijft. (Een afritnaam is de bovenste naam binnen het kader.) Op het nieuwe bord staat Forepark binnen het kader, maar boven Nootdorp. Op termijn zal deze afrit dus Forepark gaan heten (maar in de andere richting misschien weer niet...) :roll:

Een soortgelijke wijziging was er jaren geleden op de A13, toen "TU Delft" binnen de kaders kwam. De afrit heette voordien Delft-Zuid, nu TU Delft...

Maar misschien wil men van het hele afritnamen-gedoe af, nu er afritnummers zijn?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 28 dec 2005, 21:23

Is er niet een keer een regel bedacht dat "witte doelen" bovenaan op het bord moeten staan met daaronder de gewone plaatsnamen?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 29 dec 2005, 10:01

Zo ja, dan niet consequent toegepast. Meestal worden witte bestemmingen wel gegroepeerd. Vaak is de bovenste bestemming een plek nabij/aan de afrit, en daarbij dus wellicht vaker een witte bestemming.

Ik het het nieuwe afritbord nog niet gezien, hoewel ik er gisteren nog met de trein langskwam, die hier vlak langs de A12 loopt. Ik ging er vanuit dat ook Den Haag Ypenburg en Leidschenveen op de borden zouden komen, in ieder geval vanuit de richting Utrecht en dat het wachten was op afronding van de werkzaamheden rond de afrit medio 2006.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 29 dec 2005, 13:27

Willem schreef:Is er niet een keer een regel bedacht dat "witte doelen" bovenaan op het bord moeten staan met daaronder de gewone plaatsnamen?
Niet altijd. Denk maar eens aan Ind. Breda op de A58 bij Ulvenhout. Soms staan witte bestemmingen weer wel bovenaan, terwijl ze verderweg liggen dan de eerste blauwe bestemming (bijv. Dierenpark Amersfoort op de A28).
Rainier

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 29 dec 2005, 16:50

Willem schreef:Is er niet een keer een regel bedacht dat "witte doelen" bovenaan op het bord moeten staan met daaronder de gewone plaatsnamen?
Meestal staan ze toch onderaan? Dat vind ik ook mooier eigenlijk. :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 29 dec 2005, 21:05

ViaHaaren schreef:
Meestal staan ze toch onderaan? Dat vind ik ook mooier eigenlijk. :)
Vandaag even gecheckt bij Utrecht en Rotterdam. Het lijkt erop dat ze vaker bovenaan staan dan onderaan. Meest prominente uitzondering is de havenbewegwijzering van Rotterdam, die altijd onderaan staat.

Zie de witte doelen zelf liever onderaan. Zeker als het om bedrijventerreinen gaat, zijn het zelden de meest prominente doelen op de borden - dat wil zeggen: het doel waar veel mensen naar op weg zijn. Zeg nou zelf: TU Delft vind ik ten opzichte van Delft-Zuid ondergeschikt. Dito voor Nootdorp ten opzichte van Forepark, al was het alleen maar omdat maar omdat je een plaatsnaam (Nootdorp) veel beter kunt op de kaart kunt plaatsen dan een hippe naam van een bedrijventerrein dat overal in het land had kunnen liggen (zie verder de discussie over Euroborg). Ronduit gek vind ik de situatie bij Oudenrijn. Goed, Lage Weide is een enorm industrieterrein, maar om het op een van de belangrijkste knooppunten van het land bovenaan de borden te zetten - boven doorgaande doelen Amsterdam en 's Hertogenbosch - gaat mij toch echt te ver. Je leest in de regel toch van boven naar onderen en dan kan het niet zo zijn dat je de belangrijkste doelen pas als laatste leest.

Uitzonderingen op de "onderaan-regel" moeten naar mijn mening mogelijk zijn op afslagen van ringwegen, wanneer er tussen een serie lokale doelen toevallig ook een andere plaatsnaam ziet. Je kunt dan denken aan het Schieplein in Rotterdam. Daar is "Centrum / Schiebroek / Berkel en Rodenrijs" naar mijn mening meer op zijn plaats van "Berkel en Rodenrijs / Centrum / Schiebroek", aangezien het grootste gedeelte van de weggebruikers ter plaatse Rotterdam in gaat en dus niet de doorgaande weg opduikt.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 30 dec 2005, 13:00

Ik kan je alleen maar gelijk geven. :aai:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 30 dec 2005, 16:21

Voor afritbenaming ben ik voor een systeem met in het cursief de naam van een afrit die makkelijk herleidbaar is en van beide richtingen aangeduid wordt. Desnoods de straatnaam als de naam van een afrit wordt "Industrieterrein 2235 t/m 5369" *braak*
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 30 dec 2005, 16:33

Anders krijg je van dit soort onduidelijke (en foeilelijke) situaties: Wat is hier nu de afritnaam?

Foto 1
(Vanaf de andere kant is Carnisselande wel onderaan de bestemmingen gezet)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

VTB
autoweg

Bericht door VTB » vr 30 dec 2005, 16:35

Wat ook opvalt: "Rotterdam 8" staat niet mooi in het midden van het portaalbord. Blijkbaar zijn bouwroutes 8 en 9 toch niet zo tijdelijk en bestaan ze al minstens twee decennia (te zien aan het bord)...
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 30 dec 2005, 16:41

Omleiding 8 en 9 zie je overal op de Ring Rotterdam. Die moet je gebruiken als er een stuk van de ring is afgesloten ;).

VTB
autoweg

Bericht door VTB » vr 30 dec 2005, 16:44

Okee, en blijkbaar wist men dat al toen men de borden fabriceerde. Ik wist dit niet, want ik ben nog nooit in 010 geweest.
Wees niet ongerust:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 30 dec 2005, 16:46

want ik ben nog nooit in 010
*zucht* :roll: :neenee:

Noem voortaan alsjeblieft de plaatsnaam. Tegenwoordig is het veel te populair om plaatsen te noemen aan hun kengetal. Ik hou daar absoluut niet van...
Laatst gewijzigd door Vinny op vr 30 dec 2005, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » vr 30 dec 2005, 16:48

Plagerijtje ;)...
Wees niet ongerust:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 30 dec 2005, 17:25

Palance schreef:Wat is hier nu de afritnaam?
Ik schreef al eerder: de afritnaam is (of was tot 1995) gedefinieerd als de bovenste naam binnen het kader.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » vr 30 dec 2005, 17:38

Vinny schreef:Noem voortaan alsjeblieft de plaatsnaam. Tegenwoordig is het veel te populair om plaatsen te noemen aan hun kengetal. Ik hou daar absoluut niet van...
Uiteraard was "010" een toespeling op de rivaliteit tussen Amsterdam en Rotterdam. Vele Rotterdammers noemen Amsterdam "020" en vice versa. Rustig maar hoor, van mij geen afkortingen of raadsels...gewoon de plaatsnaam ;).
Wees niet ongerust:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 30 dec 2005, 17:56

Ach, dat bord staat waarschijnlijk toch op de rol om in 2006 te worden vervangen. ;)

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 30 dec 2005, 19:55

En dan wordt Carnisselande de nieuwe naam van de afrit.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 31 dec 2005, 10:22

Willem schreef:En dan wordt Carnisselande de nieuwe naam van de afrit.
Ik denk dat Barendrecht gewoon boven blijft staan, en zo hoort het ook. Carnisselande mag van mij onderaan worden gezet, maar dat is alleen maar omdat ik het fraaier vind ogen. ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 31 dec 2005, 11:52

ViaHaaren schreef:
Willem schreef:En dan wordt Carnisselande de nieuwe naam van de afrit.
Ik denk dat Barendrecht gewoon boven blijft staan, en zo hoort het ook. Carnisselande mag van mij onderaan worden gezet, maar dat is alleen maar omdat ik het fraaier vind ogen. ;)
Dat ben ik met je eens. Zo is het geen gezicht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 31 dec 2005, 12:12

Men had hier weinig keus. Carnisselande moet uiteraard onderaan komen te staan, maar dat maakt dit verouderde bord met lichtbakken onmogelijk.
Wees niet ongerust:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 31 dec 2005, 14:31

Gekke keuze van doelen eigenlijk. Carnisselande hoort bij mijn weten bij Barendrecht, dus wordt als zodanig al gedekt door het doel "Barendrecht". Bewegwijzering van het slag "neem deze afslag voor alle doelen in Barendrecht en ook voor Barendrecht-Carnisselande".

Bovendien moet je maar raden bij welke stad "Carnisselande" hoort. Op de A 29 wordt immers niet duidelijk gemaakt, op welke stad dat wit doelt. Je bevindt je niet op een ringweg of in een bebouwde kom en er heeft geen wit plaatsnaam bord langs de weg gestaan. Kortom, broddelwerk.
:wall:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 31 dec 2005, 14:53

Ja, dat Carnisselande had er van mij ook niet op gemoeten. Het enige dat ik snel kan bedenken is dat er 2 afritten 20 in de buurt zijn met beiden Barendrecht op de borden. Op de A15 staan borden met "Barendrecht-Carnisselande (wit op blauw) volg A29). Maar vanuit de Hoeksche Waard gaat dat niet op.

Onderaan de afrit staan Barendrechtse doelen wel zwart op wit. Carnisselande heeft nu zelfs een pseudo-kombord (zwart op wit).

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 02 jan 2006, 9:43

De naam van een afrit maakt nu toch niks meer uit. Alle afritten hebben nu een nummer. In Frankrijk zijn de afritnamen ook afgeschaft.
Rainier

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 jan 2006, 10:07

Riva schreef:De naam van een afrit maakt nu toch niks meer uit. Alle afritten hebben nu een nummer. In Frankrijk zijn de afritnamen ook afgeschaft.
En die schijnen nu mogelijk weer terug te komen. Zie deze post.

Het op de een of andere manier gebruiken van namen voor een afrit lijkt mij onvermijdelijk. Ik hoop dat de filemeldingen zullen blijven "file tussen Gouda en Reeuwijk", niet "file tussen afritten 13 en 14". Je hebt nu eenmaal meer beeld bij een plaatsnaam en dan bij een nummer.

Het is natuurlijk een andere vraag, hoe je vervolgens met de naam van de afrit en de overige doelen omgaat op de bewegwijzering.

- het "Italiaanse" systeem: op de borden maar één doel, uitgezonderd het 300m-bord (met meerdere doelen).
- het "Duitse" systeem: naam afrit op de eerste voorwegwijzer én doorverwijzingen naar de volgende afslag.
- het "Nederlandse" systeem, waar op iedere voorwegwijzer alle doelen verschijnen en er kennelijk niet eens een officiële naam van de afrit is.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 02 jan 2006, 10:10

Pino schreef:Het op de een of andere manier gebruiken van namen voor een afrit lijkt mij onvermijdelijk. Ik hoop dat de filemeldingen zullen blijven "file tussen Gouda en Reeuwijk", niet "file tussen afritten 13 en 14". Je hebt nu eenmaal meer beeld bij een plaatsnaam en dan bij een nummer.
Toch is dat bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk heel gebruikelijk. ...between junctions 5 and 6...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 jan 2006, 10:35

Moeten ze doen, maar ik ben er geen voorstander van.

Kijk, als ik een weg van begin tot einde af moet, is het gebruik van nummers best te overleven. Die file moet je toch in. Maar vaak genoeg rijd je maar een beperkt stuk van de snelweg. Op de A 12 wil ik bijvoorbeeld weten of de file op het stuk tussen Gouwe en Lunetten staat. Dat kan ik uit de te noemen plaatsnamen direct afleiden - uit afritnummers niet. Zelfs al rijd ik het stuk zeer regelmatig.

Maar goed, het duurt niet lang meer voordat de filemeldingen rechtstreeks worden gedownload door je navigatie-systeem, zodat je alleen de files voor je eigen route krijgt. Verkeersinformatie op de radio is dan sowieso verleden tijd.