Lange-afstandsaanduidingen (København e.d.)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » do 29 dec 2005, 11:23

Ik heb nog nooit in Nederland een bord met Londen gezien bestaat dat bord eigenlijk wel. Ik weet wel dat er borden zijn van Kopenhagen en Luxemburg.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 29 dec 2005, 11:59

London stond dacht ik bij de A4-E19 thv KP De Hoek.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 29 dec 2005, 12:21

Jep, richting zuiden:

Plaatje

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » do 29 dec 2005, 12:26

Die zijn knettergek geworden. :? Wel apart gezicht om dat te zien.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 29 dec 2005, 13:03

Wat is er zo knettergek aan? Ik vind het altijd wel grappig om te zien.

Rosco P. Coltrane

schandalig

Bericht door Rosco P. Coltrane » do 29 dec 2005, 13:04

Het is een schandalig bord. Weggegooid geld. Ik heb in 't buitenland nog nooit iets dergelijks gezien.
Het weglaten van het A-nr is eveneens triest.
Ik heb ook al zo'n bord met Kopenhagen en zelfs met Strassbourg, nB zonder de naam Straatsburg te vermelden!

Dit soort geldverquiztingen zijn tenenkrommend. Het zijn borden waarvan ik hoop dat ze snel versleten zijn en daarna nooit vervangen worden!
Als ik een bulldozer had, wist ik het wel.........

Fijne jaarwisseling gewenst!

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 29 dec 2005, 13:07

Vertel mij eens wat er schandalig aan is? Staan er scheldwoorden ofzo op in geheimschrift?

PS:

Eveneens fijne jaarwisseling :)!

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 29 dec 2005, 13:24

Schandalig is sterk uitgedrukt. Nutteloos zijn ze wel... Maar op zich vind ik het wel grappig dat de hoofdsteden van de ons omringende landen een keer worden vermeld. Brussel en Parijs zijn via de E19 te bereiken, maar ik vraag me af of er bij Lille een verwijzing naar Londen staat...
Rainier

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 29 dec 2005, 13:28

Rustig maar Rosco. Adem in, adem uit, het is maar een bord.

Zo 'schandalig' vind ik het bord helemaal niet. Zeker niet gezien de plaats van het bord (nabij Schiphol). Wellicht dat er niet echt veel mensen zijn die er wat aan zullen hebben, maar het laat internationale reizigers toch zien dat we ze niet vergeten, dat wij Nederlanders internationaal gericht zijn. En ja, daarom staat er ook 'Paris' en 'London' op de borden i.p.v. Parijs en Londen.
Rosco P. Coltrane schreef:Het weglaten van het A-nr is eveneens triest.
Brussel en Parijs via A4 - A13 - A20 - A16 ... :roll:

Rosco P. Coltrane

beschamend

Bericht door Rosco P. Coltrane » do 29 dec 2005, 13:29

Natuurlijk is het beschamend. Eenieder die naar Londen wenst te gaan weet dat hij/zij naar Hoek van Holland of Vlissingen moet en weet eveneens hoe daar te komen.
En Parijs gaat via Brussel in de regel. Belachelijk om bestemmingen in Frankrijk en Engeland weer te geven. Dit is alleen interessantdoenerij om het "route-66-gevoel" op te wekken en heeft niets met effectieve bewegwijzering (voor in de eerste plaats nederlanders en secundair voor buitenlanders) te maken. Als ik met de vrachtauto naar Griekenland ga zie ik ook niet Athene op de borden in Duitsland en Oostenrijk!!

Wat wel zou kunnen is in steden die 50-60 km voor de grens liggen en waar nog geen continue buitenlandse plaatsnamen worden vermeld een of twee keer een bord plaatsen. Bijvoorbeeld:
1x op de A58 vlak voor Eindhoven en nog eens op de randweg:

Keulen(KOLN) -Aken (AACHEN) via A2/A76 Utrecht-Eindhoven-Maastricht

en

Luik (LIEGE) volg route Maastricht

Of op de A12 thv Arnhem:
Keulen (KOLN) volg route Emmerik(EMMERICH) - Oberhausen

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 29 dec 2005, 13:30

Riva schreef:maar ik vraag me af of er bij Lille een verwijzing naar Londen staat...
Bedoelen ze hier dan niet Londen via Hoek van Holland?

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 29 dec 2005, 13:32

Weet ik niet. Wel weet ik dat er voor het Kethelplein geen verwijzing naar Londen staat richting Hoek van Holland.
Rainier

Rosco P. Coltrane

PS

Bericht door Rosco P. Coltrane » do 29 dec 2005, 13:41

Ik vergeet even te vermelden dat het wel belangrijk is dat bestemmingen naar buurlanden duitsland en België goed aangegeven worden en ruim van te voren.

Zo kan ik me voorstellen dat er een bord zou staan vlak voor de vlaketunnel ri. Bergen OZ:
Aken(Aachen), Keulen(Köln), Duisburg
volg A58 ri. Eindhoven
en dan voor Eindhoven nog eens overnieuw

Als we ons bezig houden met een goede bewegwijzering naar Antwerpen en eventueel ook nog eens vermelden dat Brussel via Antwerpen verloopt, dan verwijst men bij de zuiderburen wel weer verder naar Parijs-Paris en Rijsel-Lille en dat zie je dan ook daar.
Je komt via A naar B en via B naar C en niet via A naar C want dan kan je bij A wel naar het hele alfabet bewegwijzeren.
Gezien de (afgeronde) discussie (waarbij een meerderheid leek te vinden dat de nederlandse versie van een buitenlandse plaatsnaam niet vermeld mag worden oa vanwege drukte op het bord) moet men dat A-B-C verhaal dan wel met me eens zijn ivm overbodigheid.....

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 29 dec 2005, 13:51

Je bedoelt bijvoorbeeld op de A16 Antwerpen vermelden en geen Brussel? Zo werkt het op dit op veel plekken toch ook al?

Maar om eerlijk te zijn vind ik dat het per situatie verschillend kan zijn. Zo vind ik Antwerpen en geen Brussel op de A16 wel logisch, maar Koln (Keulen) op de A77 óók, terwijl daar nog veel andere steden aan vooraf gaan. Het heeft te maken met de mate van belangrijkheid van de stad. Daar moet je m.i. dus geen regel van maken om alleen de eerste stad over de grens te vermelden.

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » do 29 dec 2005, 14:00

Nee, Jeroen. Wat ik bedoel is dat Antwerpen op de A16 al aangegeven staat en je kunt eventueel een bord 'Brussel volg route Antwerpen' toevoegen.
Maar niet Parijs al bij Amsterdam bewegwijzeren (terwijl je Antwerpen dan nog niet vermeldt)
Parijs wordt aangegeven rond Brussel (en voor Luik). Dus dat hoef je niet in Nederland aan te geven, immers dat is Antwerpen (en event. Brussel) al.

Iedere gozer met denkvermogen weet dat je eerst naar Antwerpen (A) dan naar Brussel (B) en dan naar Parijs (C) moet.]
Dan moet je vanuit nederland naar A en eventueel B verwijzen, dan verwijst men daarna naar C !

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 29 dec 2005, 14:04

Maar die bewegwijzering van Parijs is dus ook alleen op dat éne bord. Verder wordt tussen Amsterdam en (tenminste) Antwerpen Parijs NIET aangegeven. Het geeft slechts aan dat die internationale reizigers de E19 moeten volgen. Dat ene bord waar Parijs op aangegeven staat is toch geen ramp?

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 29 dec 2005, 14:04

@ Rosco: Daar ben ik het wel mee eens. Het moet natuurlijk niet te gek worden met bestemmingen die in elkaars verlengde liggen. Eén bord is, zoals Jeroen al aangeeft, natuurlijk geen ramp en kan mensen helpen hun weg naar Parijs te vinden. De continuïteit is er bij Brussel en Parijs d.m.v. de E19 wel, maar bij Londen en Kopenhagen bijvoorbeeld niet.
Rainier

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 29 dec 2005, 15:49

Altijd maar dat gemekker over die paar borden bij Amsterdam.
Die zijn nu eenmaal neergezet ter gelegenheid van het Nederlands voorzitterschap van de EU in 1992. Het zijn dus politieke borden, en geen functionele. Ik betwijfel ook of ze na een aanrijding vervangen zullen worden. Ik zie het in elk geval niet als bewegwijzering. Meer als gadget.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: beschamend

Bericht door Coen Tunnel » do 29 dec 2005, 20:38

Rosco P. Coltrane schreef:Natuurlijk is het beschamend. Eenieder die naar Londen wenst te gaan weet dat hij/zij naar Hoek van Holland of Vlissingen moet en weet eveneens hoe daar te komen.
En Parijs gaat via Brussel in de regel.
1.) De veerdienst Vlissingen-Sheerness van Olau Line is al lang opgeheven.
2.) De meeste mensen zullen vanuit Nederland naar Parijs via Gent, Kortijk en Lille reizen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 30 dec 2005, 15:34

Men zou best die borden kunnen gebruiken, maar doe het dan GOED. Brussel en Parijs zijn idd. te bereiken via de E 19, maar voor Londen heeft men de E 25 nodig (via Hoek v. Holland). Op de E 25 naar het zuiden staat alleen Luxembourg als ik me goed herinner. Daar kan Luik aan worden toegevoegd. Naar het oosten wil ik per sé af van Kopenhagen, ter vervanging kan Warschau of Moskou, dewelke steden allebei aan de E 30 liggen. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 dec 2005, 20:12

Warschau en Moskou zijn onzin, want dat zijn bestemmingen waar relatief weinig Nederlanders naar toe gaan (dan kun je Tsjeljabinsk ook wel gaan aangeven), maar naar Kopenhagen zal ook een behoorlijk deel van het verkeer via de A7 gaan. Op de A1 zie ik dan meer in Praag als bestemming naast Berlijn.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 30 dec 2005, 20:14

Er zijn veel Polen richting hun land onderweg, net zoals mensen uit Litouwen. Bovendien zie je best vaak een vrachtauto rijden met een kenteken uit Rusland.

marcel
expressweg

Re: beschamend

Bericht door marcel » za 31 dec 2005, 16:55

Rosco P. Coltrane schreef: Als ik met de vrachtauto naar Griekenland ga zie ik ook niet Athene op de borden in Duitsland en Oostenrijk!!
Bij Salzburg staat al Griekenland en Turkije op de borden (in ovalen).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 31 dec 2005, 20:00

marcel schreef:Bij Salzburg staat al Griekenland en Turkije op de borden (in ovalen).
En die zijn dan nog echt bedoeld om de weg te wijzen.

Die borden vlak buiten Amsterdam zijn bij mijn weten geplaatst ter gelegenheid van de Eurotop van 1997 en waren bedoeld om het Europa-gevoel een beetje te verbeteren. Niet zozeer als bewegwijzering.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 01 jan 2006, 11:56

Inderdaad:

Afbeelding

GR en TR kom je volgens mij alleen nog 1 keer bij Villach tegen. In Slovenië en Kroatië dus echt niet meer.

(En er staat nog een fout op het bord richting Wenen: CS moet CZ en SK zijn. Ik weet alleen niet hoe oud deze fout is.).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 01 jan 2006, 15:16

Palance schreef: GR en TR
Niet erg netjes als je de tussenliggende landen op die route overslaat: HR, YU, BG...
Zeker met een Europese gedachte in het achterhoofd. :P

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 01 jan 2006, 15:20

Wesso schreef:Niet erg netjes als je de tussenliggende landen op die route overslaat: HR, YU, BG...
HR, SCG, BG
(Joegoslavië bestaat niet meer -> Servië en Montenegro)

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 01 jan 2006, 15:31

Seat Ibiza schreef:
Wesso schreef:Niet erg netjes als je de tussenliggende landen op die route overslaat: HR, YU, BG...
HR, SCG, BG
(Joegoslavië bestaat niet meer -> Servië en Montenegro)
Klopt. :oops:
De tweeletterige ISO-code voor Servie en Montenegro is trouwens CS (vm. Tsjechoslowakije).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 01 jan 2006, 15:54

Inderdaad. SCG staat overigens voor Srbija i Crna Gora (de lokale naam). De lokale munt, de dinar, heeft als officiele afkorting CSD (daarvoor YUN, daarvoor YUD). Het TLD voor op Internet is overigens nog .yu, maar het is de bedoeling dat dat inderdaad .cs zal gaan worden in de nabije toekomst. Ik heb begrepen voor 2009.

Ik denk dat alleen GR en TR voldoende zijn omdat daat het meeste transitverkeer heengaat. Anders wordt het een vol bord voor al deze richtingen:

SLO
I
GR
TR
SCG
MK
BIH
HR
BG
RO

Vroeger stond hier dan ook YU op de borden, dat was voldoende. Die zijn ondertussen overgeplakt met SLO.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 jan 2006, 16:50

Srbija i Crna Gora
Crna Gora betekend zoiets als "zwarte berg" toch? In Tsjechie kom je soortgelijke namen vaak tegen. Cerna Gora oid.