Bewegwijzering tapers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Juerd » za 24 nov 2007, 1:33

Het nadeel van zo'n systeem is dat de middelste rijstrook 50/50 verdeeld lijkt, wat je niet kunt uitdrukken in de belijning. Een verschil tussen bebording en belijning is rot, want dan mis je visuele bevestiging. De feitelijke situatie is dat je op de 2e rijstrook kunt blijven rijden omdat er een rijstrook bijkomt. Met een vallende pijl kun je niet aangeven dat de rijstrook in principe doorgaand is, en dat het uitvoegen de afwijkende handeling is.

Deze bebording lijkt me eerder nuttig bij een Bernsituatie waarbij de middelste rijstrook daadwerkelijk opsplitst in twee richtingen. Die situatie bestaat in Nederland niet. Maar ook bij zo'n situatie zie ik meer heil in vuurpijlen, hoewel daar krom :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Vinny » za 24 nov 2007, 10:41

daadwerkelijk opsplitst in twee richtingen
Wat op zich ook een beter idee is dan tapering :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Ties » za 24 nov 2007, 12:31

@ Snelwegfreak: Dat systeem van jou op de vorige pagina vind ik in feite ook prima, alleen heb ik dan wel liever dat de E-nummers er niet bij komen :D En O ja, het zijn zoals gewoonlijk weer prachtige borden :)

@ Juerd: Jij zegt dat je zo`n idee niet in de belijning terug kunt brengen, maar dat hoeft dan toch ook niet. Even voor in mijn voorbeeld: op de linkse rijstrook een pijl rechtdoor (A12), op de middelste rijstrook een pijl rechtdoor (A12) met daaraan een aftakking naar rechts (A50), en op de rechtse rijstrook een pijl naar rechts (A50). Het gaat er namelijk gewoon om dat je ook op de middelste rijstrook kunt blijven rijden, omdat er vanuit die rijstrook een extra rijstrook bijkomt. En dát moet je duidelijk maken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Kaaiman » za 24 nov 2007, 13:54

Natuurlijk kan het wel in de belijning:

Afbeelding

De middelste rijstrook gewoon opdelen. Of het op deze manier werkt is natuurlijk de vraag. Er zouden filevormende remreacties kunnen optreden omdat men de belijning niet snapt...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Pino » za 24 nov 2007, 14:43

Da's precies mijn eerste gedachte. Mensen denken dat ze uit hun baan raken doordat ze ongepland door een streep heen rijden. Mijn eerste reactie in zo'n geval zou zijn om te remmen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Hajo » za 24 nov 2007, 15:56

^^ Idem. En dat werkt filevorming in de hand.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Wouter N14 » za 24 nov 2007, 16:40

Wat Snelwegfreak voorstelt is de al vaker genoemde Deense methode:
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Juerd » za 24 nov 2007, 17:33

Ties schreef:@ Juerd: Jij zegt dat je zo`n idee niet in de belijning terug kunt brengen, maar dat hoeft dan toch ook niet.
Ik heb al aangegeven waarom ik het wel belangrijk vind: visuele bevestiging. Als wat je op de borden ziet overeenkomt met het wegbeeld, hebben je hersens een gestructureerder beeld. Met dit rustigere wegbeeld vergroot je de veiligheid.
Ties schreef:Het gaat er namelijk gewoon om dat je ook op de middelste rijstrook kunt blijven rijden, omdat er vanuit die rijstrook een extra rijstrook bijkomt. En dát moet je duidelijk maken.
Het bord met de drie vallende pijlen geeft echter niet aan dat er een nieuwe rijstrook bijkomt. Het geeft alleen aan dat je op rijstrook 2 kunt blijven rijden voor de afslaande bestemming. Als de rijstrook er rechts of links bijkomt, vind ik dat belangrijk genoeg om aan te geven, omdat je dan moet *uitvoegen*, wat nota bene een bijzondere verrichting is.
Kaaiman schreef:Natuurlijk kan het wel in de belijning: http://www.hostdump.com/uploads/9e8a4d8908.png

De middelste rijstrook gewoon opdelen. Of het op deze manier werkt is natuurlijk de vraag. Er zouden filevormende remreacties kunnen optreden omdat men de belijning niet snapt...
Nee, onze wet verhindert dat door de definitie van een rijstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken. Daar waar je begint met de splitsing in jouw plaatje, is dus geen sprake van rijstrook. Als je het heel erg strikt opvat, mag je daar waar de lijnen zo dicht bij elkaar staan, niet eens rijden: het is geen rijstrook, en al helemaal niet 2 rijstroken.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Ties » ma 26 nov 2007, 15:24

Ja die, (het systeem wat Wouter N14 hierboven laat zien), dat Deense systeem bedoelde ik dus. (Zie de vorige pagina)
O, en dat belijningssysteem wat Kaaiman daar laat zien: daar ben ik dus helemaal tegen, dát is nu net niet wat ik zou willen. (Ik zie de krantenkoppen al voor me)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Frits » di 27 nov 2007, 19:03

De oplossing in de afbeelding van Kaaiman is om die middelste belijnig gewoon weg te laten. Dan loopt het soepel en krijg je geen files.
De autogordel: een band voor het leven.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door woutero » di 27 nov 2007, 19:27

Frits schreef:De oplossing in de afbeelding van Kaaiman is om die middelste belijnig gewoon weg te laten. Dan loopt het soepel en krijg je geen files.
Dat is vaak het geval in de VS met het gevolg dat je je nogal verloren voelt in het stuk waar het breder wordt. Dat is niet prettig, omdat je het gevoel hebt dat je op een verkeerde plek rijdt. Dan merk je dat lijnen en blokmarkering nut hebben.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Frits » di 27 nov 2007, 19:32

Blokmarkering is niet nodig. Sterker nog, ik heb bij weefbewegingen en uitvoegstroken soms zelfs het idee dat ze averechts werken.
De autogordel: een band voor het leven.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Juerd » di 27 nov 2007, 20:09

Blokmarkering is handig ivm rechts rijden en inhalen, maar ook visuele bevestiging van wat de borden zeggen. Ik zou het niet graag missen. Bij KYL boeit het inderdaad minder.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Frits » di 27 nov 2007, 20:21

Juerd, heb jij auto-ervaring in Denemarken of Zwitserland?
De autogordel: een band voor het leven.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Juerd » wo 28 nov 2007, 2:00

Nee, dan had ik uit ervaring kunnen spreken. Nu moet ik het doen met sterke vermoedens.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Kaaiman » wo 28 nov 2007, 9:20

Frits schreef:De oplossing in de afbeelding van Kaaiman is om die middelste belijnig gewoon weg te laten. Dan loopt het soepel en krijg je geen files.
Dat bedacht ik me ook al vrij snel nadat ik dat plaatje had getekend. Ik had al een versie zonder die splitsingsstrepen klaar, maar vergeten te uploaden en te posten... :oops:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door PatrickOudejans » wo 28 nov 2007, 12:04

^^ Zo doen ze het ook in Oostenrijk:
Afbeelding
Groetsels, Patrick

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Kaaiman » wo 28 nov 2007, 14:02

Ik wist niet dat ze in Oostenrijk wit asfalt hadden met zwarte belijning! Waar loopt die weg 404 eigenlijk? Jammer dat er niet bij staat hoe ver de plaatsen Not en Found nog zijn...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Frits » wo 28 nov 2007, 17:35

Patrick, kun je nog een nieuwe poging doen om die afbeelding te uploaden? Ben wel benieuwd eigenlijk.
De autogordel: een band voor het leven.

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door PatrickOudejans » wo 28 nov 2007, 20:07

Hm, vaag. Soms werkt dat imageshack gewoon niet mee. Hij staat wel in de lijst maar met een 'niet-gevonden' icoontje. :wall:

Dan maar even op Postimage.org gezet:

Afbeelding
Groetsels, Patrick

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Frits » wo 28 nov 2007, 20:10

Op zich best duidelijk. (Alleen zijn de wegnummers wel heel erg klein.)
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Pino » wo 28 nov 2007, 20:11

Op het punt van de splitsing kun je met zoiets werken. Maar de winst van taperbewegwijzering zit 'm in de voorwegwijzers. En hoe doen ze dat in Oostenrijk?

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door JeroenF1 » wo 28 nov 2007, 20:20

Dat is toch gewoon met een bord langs de weg? (hoe heten die ook alweer..?)

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door PatrickOudejans » wo 28 nov 2007, 20:32

Pino schreef:Op het punt van de splitsing kun je met zoiets werken. Maar de winst van taperbewegwijzering zit 'm in de voorwegwijzers. En hoe doen ze dat in Oostenrijk?
Zo dus (zelfde knooppunt):

Afbeelding

Jammer dat ze er geen afstandaanduiding bij zetten. Verder natuurlijk erg lelijk...
Groetsels, Patrick

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Pino » do 29 nov 2007, 8:15

Dat laatste absoluut. En verder wordt zo'n splitsende pijl volgens mij ook gebruikt wanneer er geen taper is. Zelfde invulling als in Duitsland en op Velperbroek. Dus aan dit bord kun je niet zien of er sprake is van een taper.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Wouter N14 » do 29 nov 2007, 11:18

Het gaat er om dat zichtbaar wordt dat de derde rijstrook voor beide richtingen gebruikt kan worden. En dat bord maakt dat ook zichtbaar. Het is hier inderdaad jammer dat de afstand ontbreekt, maar omdat je de volgende borden al kunt zien is dat in dit geval overkomelijk.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Kaaiman » do 29 nov 2007, 11:55

Voor de volledigheid even een versie zonder splitsingsstrepen:

Afbeelding

En in het echt zou dat er zo uit kunnen zien (A12 Utrecht):

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Juerd » do 29 nov 2007, 12:13

Of er op dat laatste stukje blokmarkering is of niet, dat maakt denk ik niks uit. Deze situatie moet je echter wel bewegwijzeren met een vorkpijl, niet met een vallende pijl en 'n streepje. Doorgaan en afslaan zijn hier niet gelijkwaardig (dan zo je het ook hebben over links en rechts, niet over doorgaan en afslaan.)

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Riva » do 29 nov 2007, 12:27

Ik denk dat dat Oostenrijkse systeem het beste werkt (wel wat mooier uitgevoerd en met afstandsaanduiding), mits het alleen bij tapers wordt gebruikt. Daarnaast denk ik dat er ook pijlen op het wegdek moeten verschijnen: uiteraard de rechtsafpijl op de uitvoegstrook, maar ook een splitsingspijl op de meest rechtse doorgaande rijstrook. Rechtdoorpijlen op de linkse rijstroken kunnen wat mij betreft achterwege blijven.
Rainier

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bewegwijzering tapers

Bericht door Juerd » do 29 nov 2007, 14:24

In dat systeem heb je echter feitelijk geen doorgaande rijstrook. Het zou verwarrend werken als je het wel zo zou bewegwijzeren.

Plaats reactie