S-routes en verkeerscirculatie Den Haag

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

S-routes en verkeerscirculatie Den Haag

Bericht door Rene » do 16 feb 2006, 10:13

AD Haagsche Courant schreef: Advies: Auto's terug in Grote Marktstraat

DEN HAAG - De gemeente Den Haag moet de Grote Marktstraat voorlopig weer openstellen voor doorgaand autoverkeer. Dat is de enige manier om op korte termijn de zware overlast van het verkeer op de Veerkaden een halt toe te roepen.

Dat schrijft expert ir. R. Schuur in een advies aan de Raad van State.

Hij treedt op als officieel adviseur van de Raad, die zich buigt over de verkeersproblematiek. Verschillende personen en organisaties hebben een procedure tegen het beleid van de gemeente aangespannen. De gemeente is al ruim. vijftien jaar bezig de nieuwe inrichting van de Grote Marktstraat ook officieel juridisch vast te leggen, maar het rijk is daar nooit mee akkoord gegaan.

Pas als de CentrumRing goed functioneert, mag Den Haag de auto's hier definitief weren. Joop Bolster, bewoner van de Stille Veerkade en zelf party in de procedure, is blij met het advies. Wethouder Bruins (WD, verkeer) zegt in een reactie dat 'je er niet veel mee opschiet, als je het verkeer een straat opschuift'.

Uitspraak komend voorjaar.
Laatst gewijzigd door Rene op wo 31 mei 2006, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » do 16 feb 2006, 13:42

Het verkeer maar een beetje omleiden via een drukke winkelstraat? Dat lijkt me nu ook weer geen veilige oplossing. Is eindelijk een keer de tram verplaatst naar de tunnel, komen er weer auto's voor in de plaats.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 16 feb 2006, 17:28

Denk dat het helemaal niet kan. Het autoverkeer zal niet harder dan 5 km/u kunnen rijden. Dat schiet niet op... :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 17 feb 2006, 1:45

ReisThijs schreef:Het verkeer maar een beetje omleiden via een drukke winkelstraat?
Inderdaad. Makkelijk om dit soort dingen te roepen, maar we hebben er natuurlijk niks aan...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 17 feb 2006, 9:30

Tje, je moet het verkeer spreiden en laten stromen, om niet tot enorm veel emissies te komen.
Door de afsluiting van de Grote Marktstraat komen de Veerkades nu "ver" boven de norm uit.
Als je dat laatste niet wilt, dan is de logische conclusie dat je dat verkeer wat nu geforceerd via de Veerkades moet rijden, weer terug laat gaan naar hun eigenlijke routes. Als is het maar "tijdelijk", tot er een definitieve oplossing is.

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » vr 17 feb 2006, 10:26

Vinny schreef:Denk dat het helemaal niet kan. Het autoverkeer zal niet harder dan 5 km/u kunnen rijden. Dat schiet niet op... :shock:
Die 5 km/uur, doel je er dan op dat de auto,s in de file staan of dat ze tussen het winkelend publiek moeten rijden? De grote winkels zitten aan de Grote Marktstraat, de echte winkelstraat ligt erachter is is autovrij (Spuistraat)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 17 feb 2006, 12:13

Oh. Nou ja, ik ben niet zo bekend in Den Haag. Ik bedoelde dus de straat waar de tramtunnel onderligt. Die heb ik onlangs helemaal gelopen. Dat is een soort Leidsestraat (excuses voor de Amsterdamse vergelijking). Het lijkt mij niet zo verstandig om daar auto's overheen te laten rijden. In ieder geval zullen ze niet harder dan 5 kunnen i.v.m winkelend publiek ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » vr 17 feb 2006, 12:20

Zie boven jouw post: die straat is dus niet als de Leidsestraat, vroeger was dit gewoon een doorgaande weg met tram, nu een winkelstraat waar weinig winkels zijn, dus ook weinig winkeld publiek. de echte winkelstraten liggen om de grote marktstraat heen

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 17 feb 2006, 13:43

Ed schreef:Zie boven jouw post: die straat is dus niet als de Leidsestraat, vroeger was dit gewoon een doorgaande weg met tram, nu een winkelstraat waar weinig winkels zijn, dus ook weinig winkeld publiek. de echte winkelstraten liggen om de grote marktstraat heen
Uhhh. Alle grote warenhuizen (V&D, Bijenkorf, P&C, C&A, Hema) liggen aan weerszijden van de Grote Marktstraat. Aan de Spuistraat zitten alle kleine winkels. Er is zeer veel met name overstekend verkeer. Vroeger ook al toen nog wel alle verkeer er doorheen moest. Vergelijk eerder de straat van Utrecht CS langs Vredenburg, waar nu alleen nog trams, taxi's en fietsen rijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » vr 17 feb 2006, 13:45

Misschien heb je wel gelijk, ik kom nooit op zaterdag in de stad, dan zal het een stuk drukker zijn als op zaterdagavond :oops:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 28 feb 2006, 13:58

AD Haagsche Courant (28-2-2006) schreef: VVD nu tegen verkeersplan eigen wethouder

DEN HAAG De VVD in Den Haag keert zich tegen het plan van de eigen wethouder Bruins om het verkeer in de toekomst niet meer dwars door de stad te laten rijden. „Hier hebben we grote bedenkingen bij," aldus lijsttrekker Dekker, gisteravond tijdens één politiek café.

Bruins wil doorgaande routes afsluiten zodat verkeer meer over de centrumring gaat. Dat moet onder meer helpen tegen de luchtvervuiling op de Veerkaden. Volgens Dekker gaat de VVD niet akkoord als er geen alternatieven zijn, zoals het Trekvlietracé waarnaar nu een studie wordt uitgevoerd. Hij meent dat anders elders in de stad problemen ontstaan met luchtvervuiling. De PvdA steunt de plannen van Bruins juist volledig, aldus fractievoorzitter Kool. „Ga eens een uurtje over de Veerkaden wandelen. Moetje daarna aan de beademingsapparatuur." Kool zei verder dat de PvdA niet meer in een college met én VVD én CDA moet stappen, maar slechts met een van beide.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 04 mar 2006, 13:16

Ik ben afgelopen zondag in Den Haag geweest. Die gelegenheid heb ik meteen gebruikt om de tramtunnel en de parkeergarage onder de Grote Markt etc. te bekijken. Ziet er prima uit.

Naar verluid rijdt er ook doorgaand verkeer door de parkeergarage om de kades te vermijden.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 04 mar 2006, 13:18

Hajo schreef:Naar verluid rijdt er ook doorgaand verkeer door de parkeergarage om de kades te vermijden.
:?: Moeten die niet betalen om de parkeergarage weer uit te komen?
Grappig, dan fungeert die garage eigenlijk als 'toltunnel' :mrgreen:

Pieter
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 17:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Pieter » za 27 mei 2006, 16:51

Daarvoor is het wel wat laat. De Grote Markstraat is inmiddels ingericht als voetgangersgebied. De herengracht is heringericht en ook niet meer berekend op veel verkeer. Verder is doorgaand verkeer dwars door het centrum leiden niet meer echt van deze tijd. Misschien kan deze man zijn huiswerk overdoen en met betere voorstellen komen?

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 27 mei 2006, 21:25

Pieter schreef:Daarvoor is het wel wat laat. De Grote Markstraat is inmiddels ingericht als voetgangersgebied. De herengracht is heringericht en ook niet meer berekend op veel verkeer. Verder is doorgaand verkeer dwars door het centrum leiden niet meer echt van deze tijd. Misschien kan deze man zijn huiswerk overdoen en met betere voorstellen komen?
Wie is 'deze man'? :dontknow:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 27 mei 2006, 22:46

moet deze draad niet even opgeknipt worden in een Haagse en een aparte Utrechtse? :confuuuse:

Auto's door de Grote Markstraat lijkt mij zeer onrealistisch. In plaats van dat het verkeer op de Veerkaden afneemt zal het nieuw verkeer aantrekken waardoor je dus op twee locaties emissieproblemen krijgt, ook al zullen ze op de Veerkaden hooguit wat minder worden. Ook de grote bouwplaats (nieuwe bioscoop) een de kant van het Spui lijkt mij een groot obstakel. De Grote Markstraat is nu hulpverleningsroute wat betekent dat er vaak ambulances door heen racen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 27 mei 2006, 22:57

"nieuw verkeer aantrekken"
Leg eens uit, en vertel eens waardoor zonder wijziging van sociaal-economische achtergrond van de ruimtelijke sectoren er nieuw verkeer zou ontstaan. En dan bedoel ik dus echt NIEUW verkeer, dat dus niet anders op een ander moment en/of op een andere plek had gereden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 31 mei 2006, 9:52

AD Haagsche Courant (31-5-2006) schreef:Pleidooi voor referendum over Haags verkeersplan

DEN HAAG De ondernemers van de Haagse binnenstad willen dat het stadsbestuur een referendum houdt over de verkeersplannen voor de binnenstad. Het bedrijfsleven is woedend over de wijze waarop de gemeente het plan wil doordrukken.
Dat staat in een brief aan b en w, waarin ook meteen het vertrouwen in het nieuwe stadsbestuur wordt opgezegd. Aanleiding voor de woede is dat PvdA, VVD en GroenLinks na de verkiezingen hebben afgesproken dat een bepaalde variant van het Verkeerscirculatieplan' wordt uitgevoerd. Die houdt in dat de parkeerroute rond de binnenstad als doorgaande route wordt opgeheven.
Een 'driest en ondoordacht' plan volgens de ondernemers, omdat het bezoekers van de binnenstad afschrikt en het milieuprobleem alleen maar wordt verplaatst.

Wethouder Van Woensel (VVD, verkeer) erkent dat het principebesluit is genomen. „Maar via de inspraak kan nog over de uitvoering worden meegepraat."

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 31 mei 2006, 10:00

AD Haagsche Courant schreef:Wethouder Van Woensel (VVD, verkeer) erkent dat het principebesluit is genomen. „Maar via de inspraak kan nog over de uitvoering worden meegepraat."
"Via de inspraak kan nog over de uitvoering worden gepraat." bedoelt-ie. Gepraat, want invloed zal het toch niet hebben. Elke planoloog weet dat inspraak grotendeels een wassen neus is, zeker als het plan er eigenlijk al ligt, zoals hier.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Bericht door Ehuls » vr 02 jun 2006, 16:12

Alargule schreef:
Hajo schreef:Naar verluid rijdt er ook doorgaand verkeer door de parkeergarage om de kades te vermijden.
:?: Moeten die niet betalen om de parkeergarage weer uit te komen?
Grappig, dan fungeert die garage eigenlijk als 'toltunnel' :mrgreen:
Is ooit een artikel geweest in de Haagsche Courant, die hadden het uitgetest, in de spits ben je 11 minuten sneller door door de parkeergarage te nemen dan over de Veerkades te rijden. Je moet inderdaad wel een minimum bedrag betalen voor het gebruik van de parkeergarage.

Probleem met de Veerkades is ook dat het samen met de Prinsengracht de enige doorgaande route door het centrum is. Het wordt ook veel gebruikt voor verkeer aan de zuid-rand van het centrum om de A12 (Utrechtsebaan) te bereiken. Als ze er voor zorgen dat het verkeer van de Veerkaden niet meer de Prinsengracht op kan en andersom ben je denk ik al een heel stuk verkeer kwijt. Dat is nu ook voorgesteld in een verkeersplan, maar dat sluit gewoon een aantal wegen in het centrum af, waardoor het centrum in een aantal vakken verdeeld wordt en je niet meer van het ene vak naar het andere vak kan komen zonder eerst terug te rijden naar de centrum ring en dat plan vind ik dan ook weer wat overdreven..

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 08 mei 2007, 13:52

Er zijn nieuwe plannen voor de centrumring ontworpen. Deze kan je zien op onderstaande link: http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=44723
Directe links:

- http://www.denhaag.nl/pics/dso/verkeere ... erkeer.pdf Rapport omschrijving nieuwe varianten
- http://www.denhaag.nl/Docs/dso/verkeere ... ingVCP.pdf Plan bewegwijzering oktober 2006. Daarin oa. de introductie van S-nummers.

Twee van de varianten van de centrumring hebben ongelijkvloerse kruisingen 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Bericht door Schenker » di 08 mei 2007, 17:27

mavas schreef:Er zijn nieuwe plannen voor de centrumring ontworpen. Deze kan je zien op onderstaande link: http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=44723
Directe links:

- http://www.denhaag.nl/pics/dso/verkeere ... erkeer.pdf Rapport omschrijving nieuwe varianten
- http://www.denhaag.nl/Docs/dso/verkeere ... ingVCP.pdf Plan bewegwijzering oktober 2006. Daarin oa. de introductie van S-nummers.

Twee van de varianten van de centrumring hebben ongelijkvloerse kruisingen 8-)
Een centrumring die een directe (ongelijkvloerse) verbinding heeft met de A12 is naar mijn mening het mooiste, maar wellicht wat te hoog gegrepen.
De twee varianten waarin ongelijkvloerse kruisingen zitten lijken me ergens wel aardig, aangezien de weg een stuk aantrekkelijker wordt. Het betekent wel dat je alsnog een vrij grote omweg om het centrum moet maken om aan de andere kant te komen. Het ongelijkvloers maken van Neher/Calandkade heeft denk ik vooral zin voor verkeer dat vanaf afslag Voorburg/Binckhorst Den Haag in gaat omdat je dan vrij weining extra meters maakt. En ook voor het lokale verkeer dat er al rijdt en zich daar kapot ergert aan de lange wachttijden natuurlijk ;).

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » di 08 mei 2007, 17:58

De tramtunnel onder de Grote Markstraat had van mij niet echt gehoeven. De aanwezigheid van trams maakte deze brede winkelstraat wat levendiger dan dat nu het geval is. Het is wel prettig dat de straat autoluw is. Vroeger reden er trams, bussen, auto's en fietsen, waarvoor deze straat toch wel te smal is. Ook het winkelgebied werd hierdoor in tweeën gedeeld, namelijk enerzijds het gebied bij de Spuistraat en anderzijds het gebied bij de Voldersgracht/Gedempte Gracht.

Ik kan me nog herinneren dat oversteken bij de verkeerslichten in de Grote Marktstraat vaak toch wel redelijk lang duurde vanwege de grote mate van aanwezigheid van verschillende transportmodaliteiten in deze straat.

De Kalvermarkt/Fluwelen Burgwal en Herengracht zijn inderdaad heel veel van hun levendigheid verloren door het autoluw maken van deze straten. Deze straten behoren immers ook niet tot het formele winkelgebied van Den Haag, maar zijn eigenlijk een soort van loopverbinding van het Centraal Station naar het winkelgebied rond de Grote Markstraat.

Wat betreft de CentrumRing: het scheelt al een slok op een borrel dat het Buitenom (dus de weg tussen het Vaillantplein en de Lijnbaan) verbreed is door de sloop van enkele kraakpanden (waaronder de Blauwe Aanslag) in 2004.
Jaren tachtig, prachtig!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 09 mei 2007, 15:16

- http://www.denhaag.nl/Docs/dso/verkeere ... ingVCP.pdf Plan bewegwijzering oktober 2006. Daarin oa. de introductie van S-nummers.
Let op het voorbeeld uit Amsterdam

Centrumring s 100
Centrum Zuidzijde
Centrum Oostzijde
Centrum Westzijde

zielloos, zinloos en smakeloos... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Bericht door Ehuls » ma 04 jun 2007, 13:53

Stefan schreef:Ik kan me nog herinneren dat oversteken bij de verkeerslichten in de Grote Marktstraat vaak toch wel redelijk lang duurde vanwege de grote mate van aanwezigheid van verschillende transportmodaliteiten in deze straat.
Ik kan me zelfs nog herinneren dat er op diverse plekken bordjes hingen met het aantal doden en gewonden er op die plek waren gevallen met oversteken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 04 jun 2007, 18:45

Er loopt ook nog een draad over de Internationale Ring van Den Haag. Ook daarin komt het VCP aanbod, evenals de Hubertustunnel, waar ook aparte draden over zijn. Het loopt soms nogal door elkaar heen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Bericht door Schenker » ma 04 jun 2007, 22:53

Ik stel voor dat we in deze gewoon verder gaan dan. Of had jij de vorige aangemaakt :P.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 05 jun 2007, 18:19

Nee laten we hier maar verder gaan, deze is nieuwer. Dan wil ik wel even verwijzen naar de website http://www.dehaagsevervoering.nl/ , waar het CDA spreekt van de Ringweg A70!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Bericht door Schenker » di 05 jun 2007, 18:38

Ah, grappig. Maar wat hier denk ik al eerder naar voren is gekomen, een ringweg is wel leuk, maar waarom ondertunnelen van de Houtrustweg en Segbroeklaan? Ik zie zelf veel meer in een ongelijkvloerse aansluiting van de Utrechtse Baan op de CentrumRing en een tunnel onder het centrum door als alternatief voor de Veerkaden/Prinsengracht route of een volledige ongelijkvloerse CentrumRing.

De Lozerlaan en de wegen in die hoek ken ik niet in de spits, zitten die erg vast? Het lijkt me zo zinloos om die op te waarderen.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Bericht door Ehuls » wo 06 jun 2007, 10:12

^^
Lozerlaan valt volgens mij in de spits nog wel te doen, probleempunt zit 'm volgens mij voornamelijk in de aansluiting met de A4, maar als het goed is zijn er al plannen om dat te verbeteren.

Over een tunnel onder het centrum heb ik ook wel eens nagedacht, dat kan namelijk heel mooi van het Prins Bernhard viaduct naar het Vaillantplein. Aan de kant van het Prins Bernhard viaduct is daar nu al ruimte genoeg voor, alleen aan de kant van het vaillaintplein zullen een beperkt aantal panden moeten worden afgebroken. Probleem is alleen dat je dan onder de oude bebouwing van het centrum door moet graven, dat is waarschijnlijk ingewikkeld en schreeuwend duur..

Plaats reactie