[NA] Bewegwijzering vml. Nederlandse Antillen en Aruba

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Palance » wo 14 jan 2009, 16:27

Vind je? Ik zie nogal wat Nederlandse borden terugkomen in het straatbeeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 jan 2009, 16:30

Palance schreef:De links werken prima, bedankt! Leuke foto's, ik ga zelf in het najaar naar Curaçao toe waar ik uiteraard ook diverse foto's zal maken.
Wanneer ga je? Ik en mijn vriendin gaan waarschijnlijk in november naar de Amstel Curaçao Race.
Alfa schreef:Aruba en Curaçao zijn veel minder Nederlands dan ik dacht. Vaak zie je bij dergelijk eilandjes (zoals Martinique) dat zowat alles uit het "moederland" gekopieerd is. Bij het zien van jouw foto's denk ik echter meer aan de Verenigde Staten.
Ik zie veel meer Nederlandse invloeden dan Amerikaanse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Vinny » wo 14 jan 2009, 20:41

Die ANWB wegwijzers houden het wel lang uit in de Tropen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Palance » do 15 jan 2009, 6:55

Coen Tunnel schreef:
Palance schreef:De links werken prima, bedankt! Leuke foto's, ik ga zelf in het najaar naar Curaçao toe waar ik uiteraard ook diverse foto's zal maken.
Wanneer ga je? Ik en mijn vriendin gaan waarschijnlijk in november naar de Amstel Curaçao Race.
September (voor mij is dat al najaar :) )
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Alfa » vr 16 jan 2009, 19:45

Palance schreef:Vind je? Ik zie nogal wat Nederlandse borden terugkomen in het straatbeeld.
Ik heb het over de taal. De plaatsnamen zijn in veel gevallen niet Nederlands en de opschriften op winkels enzo zijn ook vaak niet in het Nederlands. Ik vraag me af hoe dat gaat gaan als Bonaire, Sint Eustatius en Saba begin volgend jaar bij Nederland gevoegd gaan worden.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 07 jan 2012, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Willem » vr 16 jan 2009, 21:47

Nederlands is op de Antillen vooral de ambtelijke taal. De plaatselijke bevolking spreekt meer Papiamento.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Rene » vr 16 jan 2009, 21:53

Dat geldt feitelijk ook voor Suriname. Nederlands is de formele taal, maar de bevolking spreekt zelf vooral in de eigen talen (zoals bv. het Hindoestaans). Als gezamenlijke 'overkoepelende' straattaal is daar dan ook nog het Taki-taki (ook wel Sranan genoemd).

Ik denk dat de status van het Papiemento op de Antillen die Nederlands worden wel gelijk zal worden getrokken met het Fries.
Kan ook daar de discussie over de plaatsnamen gaan beginnen... :shutup:

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Ties » vr 16 jan 2009, 21:55

Alfa schreef:Ik vraag me af hoe dat gaat gaan als Bonaire, Sint Eustatius en Saba begin volgens jaar bij Nederland gevoegd gaat worden.
Ik ben ook benieuwd. Worden Bonaire, Sint Eustatius en Saba dan eigen gemeenten? En gaan ze formeel bij een provincie horen? Ook Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn wel apart. Worden dat eigen landen of krijgen ze zo'n vage status aparte?

Maar wow. Echt gaaf als je verkeersbordenfreak bent! :P
Borden uit oude RVV's, oude verroeste koloniaal aandoende handwegwijzers en ANWB-Ee en Nederlandse pijlen op groene borden met wildvreemde plaatsnamen. Zouden ze van die oude handwegwijzers nog nieuwe bijmaken daar? Deze wegwijzer ziet er namelijk schoon uit. Andere handwegwijzers zie ik ook niet op de foto's.

De Antillen lijken me erg leuk om op vakantie te gaan, maar zo'n zonmens ben ik niet. Ik denk dat ik aanstaande zomervakantie weer naar een Waddeneiland en naar Luxemburg ga. Ook dan kunnen jullie trouwens uitgebreide fotoreportages verwachten ;)

EDIT: Bonaire, Sint Eustatius en Saba worden zogenaamde bijzondere gemeenten. Het worden feitelijk gewone Nederlandse gemeenten, maar op en aantal vlakken zijn er uitzonderingen. Noord-Holland en Zeeland willen de eilanden bij hun provincie indelen.
Het is nog niet zeker, maar het is mogelijk dat deze drie eilanden na deze herstructurering ook de euro gaan invoeren, aangezien ze officieel deel worden van Nederland. (Haha, dan komen misschien ook deze eilandjes op de eurobiljetten :twisted:)
Bron
Laatst gewijzigd door Ties op za 17 jan 2009, 9:12, 4 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door boe! » za 17 jan 2009, 8:18

Ties schreef:Worden Bonaire, Sint Eustatius en Saba dan eigen gemeenten? En gaan ze formeel bij een provincie horen?
Ze worden een Nederlandse gemeente. Ik weet alleen niet of het één gemeente wordt of drie. Vooralsnog worden ze niet bij een Nederlandse provincie gevoegd (hoewel Noord-Holland de eilanden graag onder hun autoriteit zou willen voegen).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jan 2009, 15:08

boe! schreef:
Ties schreef:Worden Bonaire, Sint Eustatius en Saba dan eigen gemeenten? En gaan ze formeel bij een provincie horen?
Ze worden een Nederlandse gemeente. Ik weet alleen niet of het één gemeente wordt of drie. Vooralsnog worden ze niet bij een Nederlandse provincie gevoegd (hoewel Noord-Holland de eilanden graag onder hun autoriteit zou willen voegen).
Het worden drie bijzondere Nederlandse gemeenten. En ze zullen straks ook rechtstreeks onder de EU vallen (net als de Franse overzeese departementen).

Zou wat zijn, dat je voor een gemeenteraadsvergadering van Saba naar Bonaire moet vliegen... :rofl2:

Of ze bij een provincie gevoegd worden is een vraag. Noord-Holland wil het wel; maar het zijn bijzondere gemeenten; de vraag is dus of ze überhaupt bij een provincie gevoegd zullen worden, dat ze samen een provincie zullen vormen gezien de bijzondere ligging of dat ze niet onder een provincie zullen vallen.
Ties schreef:
Alfa schreef:Ik vraag me af hoe dat gaat gaan als Bonaire, Sint Eustatius en Saba begin volgens jaar bij Nederland gevoegd gaat worden.
Ik ben ook benieuwd. Worden Bonaire, Sint Eustatius en Saba dan eigen gemeenten? En gaan ze formeel bij een provincie horen? Ook Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn wel apart. Worden dat eigen landen of krijgen ze zo'n vage status aparte?
Aruba is al een apart land (binnen het Koninkrijk der Nederlanden), de andere eilanden vormen nu nog samen de Nederlandse Antillen. Curaçao en Sint Maarten zullen dezelfde status krijgen als Aruba nu, de andere eilanden worden officieel bij Nederland gevoegd. De Nederlandse Antillen zullen ophouden te bestaan.
Het is nog niet zeker, maar het is mogelijk dat deze drie eilanden na deze herstructurering ook de euro gaan invoeren, aangezien ze officieel deel worden van Nederland. (Haha, dan komen misschien ook deze eilandjes op de eurobiljetten :twisted:)
Is niet gek. De Franse overzeese departementen (zoals Frans-Guyana) staan ook op de eurobiljetten. En ze vallen ook onder de EU, waardoor de EU dus werkelijk aan Brazilië en Suriname grenst...
Rene schreef:Ik denk dat de status van het Papiemento op de Antillen die Nederlands worden wel gelijk zal worden getrokken met het Fries.
Kan ook daar de discussie over de plaatsnamen gaan beginnen... :shutup:
Ik kijk er nu al naar uit! *wrijft zich in de handen* :mrgreen:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Wimpie24 » di 12 mei 2009, 19:35

België was vroeger van plan om een stuk van Kongo te houden maar uiteindelijk ging dit niet door. Ik vraag me af hoe de wegen er daar nu dan zouden uitgezien hebben mocht het wel nog Belgisch grondgebied zijn. Wegenbouw was namelijk voor de overdracht een bloeiende industrie in het groenste land van Afrika.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Ds79m » di 12 mei 2009, 19:44

Ik denk dat als het om wegenbouw alleen gaat, Kongo beter een kolonie van Luxemburg was geweest :puh2:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Wimpie24 » di 12 mei 2009, 20:17

In die periode legden wij best wel indrukwekkend goede wegen aan hoor.
Ik herinner me trouwens nog een vrij recente foto van een kruispunt in Kinshasa waar een nog werkend, rood-wit gestreept en afgebladderd verkeerslicht staat met de restanten van een ronde kap er nog aan .
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Wimpie24 » zo 24 mei 2009, 18:02

Sint Maarten:

http://static.panoramio.com/photos/original/449800.jpg

Op het Franse deel van het eiland wordt met de euro betaald dus vermoed ik omdat het eiland amper een scheet groot is, ze dat in het Nederlandse deel in de meeste winkels ook wel aanvaarden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Palance » di 01 sep 2009, 15:34

Coen Tunnel schreef: Het worden drie bijzondere Nederlandse gemeenten. En ze zullen straks ook rechtstreeks onder de EU vallen (net als de Franse overzeese departementen).
Dat moment is voandaag onverwacht al aangebroken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Vinny » di 01 sep 2009, 18:37

Tja en dat voor liefst 1400 inwoners, waarmee het eiland 1,5 keer zo groot als Schiermonnikoog is; om het in perspectief te plaatsen :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Palance » zo 27 sep 2009, 13:40

Afgelopen anderhalve week heb ik op Curaçao vertoefd. Ik heb 1 weekje een auto gehuurd om het eiland te verkennen.
Qua wegindeling is het eiland net Nederland: Nederlandse (of Nederlands uitziende) borden, VRI's en, mits zichtbaar, pijlen en belijning.
De wegen zijn niet al te best. Het asfalt is zo vlak als een spiegel, bij regen verandert de weg in een ijsbaan. Op wat gedruppel na heb ik niet in de regen gereden, gelukkig.
De wegen zelf zitten vol kuilen en gaten. Op een enkele plek na is er duidelijk al heel lang geen onderhoud gepleegd aan het wegennet. De maximumsnelheid (zowel de officiele als de 'gebruikte' snelheid) ligt dan ook niet hoog.
Binnen de bebouwde kom mag je 40 km/h, erbuiten 60 km/h. Om het lastiger te maken; Er zijn geen komborden op Curaçao dus je moet maar ruiken hoe hard je mag, uitgezonderd de plekken waar de snelheid aangegeven staat. De enige plek waar ik 80 km/h heb zien staan is uitgerekend in stedelijk gebied, op en rondom de Koningin Julianabrug in Willemstad (die hele hoge brug).
De bewegwijzering is beperkt: Er staan wel ANWB-achtige (groene!) wegwijzers met beperkte informatie (ook met witte doelen). Er zijn ook andere oudere borden die qua lay-out niet ANWB-achtig zijn, maar ook intussen niet meer leesbaar. De juweeltjes zijn dan toch echt wel de hele oude ANWB-wegwijzers waarvan er nog aardig wat op het eiland te vinden zijn. op een enkel exemplaar na zijn ze helaas ook niet meer in hele goede staat, maar ze bevatten wel meer informatie dan de huidige bewegwijzering. Er is wel veel nieuwe toeristische bewegwijzering te vinden.
Het verkeer was best rustig: Tot mijn verbazing hield men zich eigenlijk best goed aan de max.snelheid (60 km/h in het rustige westen is niet hard), en op een paar idioten na heb ik geen rare dingen gezien. De echte drukte is op de ringweg rondom het Schottegat in Willemstad. Die is ook goed aangegeven, wegnummers en hectometerpaaltjes e.d. kent het eiland niet (net zo min als autowegen en snelwegen). De Ring is trouwens 2+2 (en op een enkele plek 2+3) en is een mix van een aantal ongelijkvloerse (soms halve) aansluitingen, rotondes en kruisingen met en zonder VRI’s.
Officiele opschriften in het verkeer zijn in het Nederlands. De verkeersborden zien er veelal nieuw uit, maar gelukkig zitten er ook nog oudere exemplaren tussen.


Veel plezier met kijken. Ik heb de foto's redelijk klein gehouden is ik verwacht dat ze snel inladen.

Toeristisch bord
Afbeelding

Wegwijzer met indirecte verwijzing naar de Ring
Afbeelding

De Wilhelminabrug in Willemstad. De indeling (verkeerslicht, bakstenen en paaltjes) geven je toch echt een Nederlands gevoel
Afbeelding

De Breedestraat in Willemstad (op een heel rustig moment genomen)
Afbeelding

De Koningin Julianabrug die Punda en Otrobanda met elkaar verbindt en die maakt deel uit van de Ring. Hij is 55 meter hoog en dat is vanwege de vrachtschepen die naar het hierachtergeleden havengebied moeten kunnen varen.
Afbeelding
Afbeelding
En de ring vanuit de verte
Afbeelding

Parkeerverbod, behalve voor “Hof van Justitie”
Afbeelding

En vergelijkbaar voor het Openbaar Ministerie
Afbeelding

Voetgangerszone
Afbeelding

De Schaarlooweg in de gelijknamige buurt
Afbeelding

Wederom een voetgangerszome bij de Columbusstraat
Afbeelding

De Douane
Afbeelding

Een typische Curaçaose putdeksel ;)
Afbeelding

Zomaar wat verkeersborden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oud bord. Let ook op het Nederlandse kenteken
Afbeelding

Nog meer kentekenplaten: Ik heb alleen maar Curaçaose platen gezien, met 4 uitzonderingen: 2 van de Marine (waarvan de foto hierboven), 1 blauwe plaat op een kever die ergens stond geparkeerd, en deze van Sint Maarten:
Afbeelding

En tenslotte een Curaçaose plaat
Afbeelding

Een bushalte. Dit is de enige indicatie, je moet zelf uitzoeken welke lijn er rijdt, waarheen hij gaat en hoe laat.
Afbeelding

De Rotterdamweg
Afbeelding
Afbeelding

Wegwijzers
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Nederlands aandoende VRI’s
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Oude, totaal onleesbare portaalbewegwijzering
Afbeelding

Ook oud: Hier is bijna niet meer te zien dat hier Saliña staat.
Afbeelding

Een ‘standaard’ bord bij wegwerkzaamheden. Op vrijwel al deze borden die ik heb gezien klopt het inhaalverbodbord niet.
Afbeelding
Inhalen Verboden. Nog wel met 1 ‘o’.
Afbeelding

Een aantal oude (ANWB-)wegwijzers.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan gewoon wat foto’s onderweg
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Let op de drempels
Afbeelding

En er moet ook eens gegeten worden ;)
Afbeelding

Een stukje van de Ring nabij en op de Koningin Julianabrug
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rotonde met Amerikaanse schoolbus. Alle schoolbussen zijn daar trouwens Amerikaans, alleen niet altijd geel (ik heb zo’n beetje alle kleuren voorbij zien komen)
Afbeelding

Ook Willemstad kent een Wilhelminaplein
Afbeelding

Een zeldzaamheid: Een fietsstrook
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Palance op zo 06 okt 2019, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Rene » zo 27 sep 2009, 14:34

Opvallend is de spelling van Salinja / Saliña

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Wimpie24 » zo 27 sep 2009, 14:47

Nou zeg, Curaçao ziet er veel groter uit dan ik dacht. Best wel speciaal allemaal.
Het eiland heeft trouwens bijna 150.000 inwoners en dat is best wel heel veel.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Wouter N14 » zo 27 sep 2009, 18:18

Leuke foto's! Lijkt mij wel een aparte sfeer, zo ver weg van huis in de tropen maar toch zo vertrouwd :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Palance » zo 27 sep 2009, 19:47

Dat is precies de sfeer die ik proefde na vertrek met de transferbus vanaf het vliegveld (op het vliegveld zelf is alles in het Engels).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Hajo » ma 28 sep 2009, 17:54

Het doet inderdaad vertrouwd aan, ik ben er ook geweest en herken o.a. het landschap.

De foto's die ik daar heb genomen ben ik helaas bijna allemaal kwijt: nadat ik ze vanaf mijn camera naar mijn computer had verplaatst (niet gekopieerd dus), sloeg mijn computer op tilt. Het apparaat liep om onbekende redenen vast. Ik moest 'm opnieuw opstarten en ik was daarna vrijwel al mijn foto's kwijt... :cry:

Nu de indeling (status aparte en gemeenten) straks een feit is, mag er in mijn ogen wel wat gedaan worden aan de infrastructuur. Niet alleen wegonderhoud maar ook bewegwijzering. De slechte staat daarvan viel mij tijdens mijn bezoek ook al op.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Palance » di 29 sep 2009, 8:51

Ongelijkvloerse kruisingen zijn er zo goed als niet. De enige échte uitzonderingen zijn 2 aansluitingen net naast de Koningin Julianabrug, waar de weg vanuit de stad in korte tijd een flinke hoogte moet overbruggen. Voor de route vanuit Otrobanda (Arubastraat) naar de brug was leuk om te rijden, je duikt 2 keer onder de ring door voordat je hoog genoeg bent om erop te komen.

Locatie.

En als je aan de oostzijde de wijk Punda in wilt, heb je een vergelijkbare situatie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Kaaiman » wo 30 sep 2009, 13:54

Hajo schreef:Niet alleen wegonderhoud maar ook bewegwijzering.
EHK en Redesign dus. :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door duikgek89 » wo 30 sep 2009, 15:11

Doe maar ouderwets ANWB en RONA :shutup:
Geen Redesign en DV aub...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Hajo » wo 30 sep 2009, 15:39

Kaaiman schreef:
Hajo schreef:Niet alleen wegonderhoud maar ook bewegwijzering.
EHK en Redesign dus. :twisted:
Alsjeblieft niet zeg! :shutup:

Nee, gewoon gemoderniseerde RONA en nieuwe exemplaren bewegwijzering. En verkeersborden zoals we die in ons land ook kennen (RVV 1990).

Als ik het voor het zeggen zou hebben, zou de bewegwijzering er als volgt uit gaan zien:
- De Ring om Willemstad: wit op blauw
- Overige wegen: wit op groen
- Toeristische bestemmingen: wit op bruin

Ook voor verwijzingen. En dit consequent toepassen, geen uitzonderingen.

Bij verkeersborden uit categorie A (maximum snelheden) ben ik voor het aangeven van een reden waarom die bepaalde Vmax is ingesteld. Voorbeeld: waarschuwingsbord voor een scherpe bocht naar rechts, daaronder een bord A1 met, bijvoorbeeld, 50. Dit geldt ook voor Nederland zelf overigens.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Wimpie24 » do 10 dec 2009, 16:46

Erg Nederlands allemaal, maar LED-verlichting zou in zo'n zonnig land best wel handig zijn ;) .
Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door Euregio » do 10 dec 2009, 17:44

Over enkele jaren is daar ook alles doorgetrokken met 2 dubbele strepen :twisted:
haha, was maar een grapje gelukkig. Ik denk dat de weg inrichting anders is dan in NL, zo ver als ik kon zien is daar een 60-km weg niet met 2 strepen langs de zijkant, wat je bij ons op veel polderwegen ziet.

D91
dorpsstraat
Berichten: 180
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:24
Locatie: Rotterdam

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door D91 » do 17 dec 2009, 23:33

Is het nu de bedoeling dat op de eilanden die nu een directe gemeentelijke band met Nederland hebben, ook de Nederlandse kentekenplaten en wegmarkeringen (en de daarbij behorende zaken) krijgen? Of behouden zijn hun eigen kentekenplaten, wegmarkeringen, etc.?
Onder welke provincie komen de nieuwe gemeenten te vallen? Ik las iets over Noord-Holland of Zeeland, Zeeland zou het meest logische zijn (is al een "eilandenprovincie") :)

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [NA] Bewegwijzering Nederlandse Antillen en Aruba

Bericht door evos » do 17 dec 2009, 23:52

Geen provincie voorzover ik weet. Het worden ook geen gewone gemeenten, maar "openbare lichamen", zoals vroeger het OL Zuidelijke IJsselmeerpolders (toen onder een landdrost), dat ook niet onder een provincie viel.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Plaats reactie