Het grote ANWB Redesign-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 19 sep 2006, 20:07

Pino schreef:
Kaaiman schreef:Als forum.autosnelwegen.nl het voor het zeggen had... :twisted:
... dan wil iedereen afstandsborden ná de afrit.
Nee hoor, dat wil ik helemaal niet. Ik ben altijd een groot voorstander geweest van het huidige plaatsingssysteem (1200, 600, 300, 0).

Maar als ik verantwoordelijk zou zijn voor de bewegwijzering in ons land, zouden alle Redesign-borden direct van Neerlands wegen worden weggehaald en vervangen worden door het prachtige "olddesign".
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 19 sep 2006, 21:14

Ik wil ook helemaal geen afstandsborden na de afrit. Dus Vinny staat verre van alleen... :roll:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 21 sep 2006, 13:32

Ik zie de afstandsborden het liefst ná de afrit. Achtereenvolgens: vooraanduidingen, afslag, na afslag afstandbord doorgaand verkeer met als eerste vermelding de afstand naar de volgende afrit.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 09 okt 2006, 19:24

Ik heb even mijn vader laten oordelen over onderstaande borden:

Afbeelding

Afbeelding

Zijn oordeel:

- Het bovenste bord is beter te lezen omdat de letters groter zijn.
- Het onderste bord is qua grafische vormgeving met de bolle zijkant het mooist.
- Het bovenste bord geeft duidelijker de rechtdoorrichting aan omdat de pijlen een stuk groter zijn.
- De industriesymbooltjes op het onderste bord zijn totaal niet duidelijk herkenbaar, de schoorstenen met rook zijn wat dat betreft een stuk beter te begrijpen.
- De motieven van één type lichtbak (dus alles dezelfde vorm) i.v.m. de kosten deelt hij wel.

Kortom, hij vindt het bovenste bord het beste te lezen, maar het onderste is wel het fraaist vormgegeven. Als ''doorsnee weggebruiker'' gaat hij wel voor het bovenste bord qua duidelijkheid en leesbaarheid. ;)

Ik denk dat Vinny zich nu gesteund voelt in zijn kritiek op de handwijzers. :P

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 09 okt 2006, 19:37

@ViaHaaren: Dat onderzoekje van jou zegt genoeg lijkt me.

Ik zou trouwens graag de frames van Redesign met de oude pijlen en lettertype zien.

Als er dan toch zo nodig Redesign moest komen, zou ik alleen alle wegwijzers bibeko in redesign uitvoeren. Daar kan/mag je toch niet zo snel dat het écht slecht leesbaar wordt. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 09 okt 2006, 20:00

Dan krijg je zoiets:

Afbeelding

Dat is eigenlijk een prachtig ontwerp! :D

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 09 okt 2006, 20:50

ViaHaaren schreef:Dan krijg je zoiets:

Afbeelding

Dat is eigenlijk een prachtig ontwerp! :D
Inderdaad :D

Waarom de ANWB het dan destijds nodig vond om een nieuw lettertype te gebruiken en een nieuwe soort pijlen :roll:

Deze handwijzers wil ik wel overal in Nederland zien :D

Ik vind de pijlen zo ook beter zichtbaar, dus het argument dat de pijl rechtdoor makkelijk over het hoofd zou worden gezien vervaagt.
Bovendien is ook het letterype goed leesbaar.

Zullen we het AutosnelwegenForumDesign (AFD) noemen? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 09 okt 2006, 20:57

@ ViaHaaren,

Mooi idee, zo'n onderzoekje. Alleen was de uitvoering van jouw onderzoek volgens mij nog niet helemaal zuiver.
Zo is zijn de pijlen en is de ruimte voor de pijlen op de redesignborden volgens mij ECHT kleiner dan in het echt.
Sowieso zijn je redesignborden een stuk kleiner dan de oude borden. Komt dat wel overeen met de werkelijkheid? Anders is het natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Zelfde verhaal gaat op voor de lettertypes, op de oude borden heb jij simpelweg een veel grotere lettere gekozen dan op de redesignborden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 09 okt 2006, 21:07

Ik wil mijn chevronpijl terug! :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 09 okt 2006, 21:08

Matthijs schreef:@ ViaHaaren,

Mooi idee, zo'n onderzoekje. Alleen was de uitvoering van jouw onderzoek volgens mij nog niet helemaal zuiver.
Zo is zijn de pijlen en is de ruimte voor de pijlen op de redesignborden volgens mij ECHT kleiner dan in het echt.
Sowieso zijn je redesignborden een stuk kleiner dan de oude borden. Komt dat wel overeen met de werkelijkheid? Anders is het natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Zelfde verhaal gaat op voor de lettertypes, op de oude borden heb jij simpelweg een veel grotere lettere gekozen dan op de redesignborden.
De redesignhandwijzers zijn even hoog en even breed als de olddesignhandwijzers. Dit is af te leiden aan deze foto van Harry :

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 09 okt 2006, 21:09

Kaaiman schreef:Waarom de ANWB het dan destijds nodig vond om een nieuw lettertype te gebruiken en een nieuwe soort pijlen :roll:
Ee op handwijzers oude stijl kwam op het laatst al voor, maar had een groot nadeel: Ee is vrij breed, en dat wreekt zich bij doelen met een lange naam. Er passen nu eenmaal meer Cc letters op een armbreedte dan Ee-letters. Dus heeft men ontwerpbureau NPK en typograaf Gerard Unger aan het werk gezet, en redesign was de uitkomst. Lettertype Uu is heel wat kleiner dan Ee, en Unger pretendeert dat het net zo goed leesbaar is. Dat laatste bestrijdt ik dus. Hooguit in de afweging Cc/Uu zou ik me wat bij die uitspraak voor kunnen stellen, maar zeker niet bij de vergelijking Ee/Uu.

Zelf vind ik de redesign-armen met hartkoppijlpunten en Ee ook heel erg mooi om te zien.
(Maar als ik dan zie hoe het oude arm-ontwerp in de nieuwe behuizing van Van Strien past (zie Intertraffic-foto's elders op dit forum), dan vraag ik me af of die universele arm nou wel zo nodig moest.)

Waarom men zo nodig over moest stappen op die lelijke en slechter zichtbare open pijlvorm - ik weet het echt niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 09 okt 2006, 21:12

Overigens vind ik dat wel een charmante oplossing. Chevronpijlen in een bolvorm gewoon intekenen.

Wat mij betreft waren de borden standaard rechthoekig met ingetekende chevronpijlen. Die heb ik in Parijs gezien en dat viel me echt mee. Zo kun je toch besparen en een eenvorminge arm maken, terwijl de door mij zo hoog gewaardeerde duidelijkheid van een chevronpijl toch wordt geboden. Ik sluit af met de volgende wens:

Chevronpijl kom a.u.b. terug!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 09 okt 2006, 21:48

Ik vind die bolling wel iets sierlijks hebben, iig mooier dan recht.

Over die Ee-handwijzers: alleen onverlichte handwijzers werden met Ee uitgevoerd. Verlichte handwijzers zijn voor zover ik weet altijd met Cc uitgevoerd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 09 okt 2006, 22:01

@ Kaaiman:
http://img68.imageshack.us/img68/3079/a ... euwbx1.png
Kijk nou eens goed naar de afbeelding. In Redesign wordt ten onrechte de suggestie gewekt dat A 17 naar rechts is. Het is daarmee pure misleiding van de weggebruiker. In de prullebak met dit ontwerp!
Laatst gewijzigd door Vinny op ma 09 okt 2006, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 09 okt 2006, 22:46

Vinny schreef:@ Kaaiman:
Kijk nou eens goed naar de afbeelding. In Redesign wordt ten onrechte de suggestie gewekt dat A 17 naar rechts is. Het is daarmee pure misleiding van de weggebruiker. In de prullebak met dit ontwerp!
Dat is heel erg afhankelijk van de zichtbaarheid van de pijl. Indien de pijl opvallend genoeg is, maakt het nog maar weinig uit. Helaas is dat met de redesignpijl dus niet goed zichtbaar.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » ma 09 okt 2006, 23:49

Ik vind de gesloten pijlen mooi, en ik vind de open pijlen mooi. Maar wat voor mij vaststaat is dat de zichtbaarheid van de richting van de pijl absoluut identiek is: bij allebei slecht.

Volgens mij is het alleen op te lossen door de pijl te vergroten tot het formaat van de oude handwegwijzers... of... de staart van rechtdoorpijlen te verlengen. Ruimte zat, toch?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 10 okt 2006, 16:28

Matthijs schreef:@ ViaHaaren,

Mooi idee, zo'n onderzoekje. Alleen was de uitvoering van jouw onderzoek volgens mij nog niet helemaal zuiver.
Zo is zijn de pijlen en is de ruimte voor de pijlen op de redesignborden volgens mij ECHT kleiner dan in het echt.
Sowieso zijn je redesignborden een stuk kleiner dan de oude borden. Komt dat wel overeen met de werkelijkheid? Anders is het natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Zelfde verhaal gaat op voor de lettertypes, op de oude borden heb jij simpelweg een veel grotere lettere gekozen dan op de redesignborden.
Kijk, ik pretendeer natuurlijk niet dat dit een wetenschappelijk onderzoek is, maar ik wilde gewoon iemand zonder verstand van zaken eens laten oordelen omdat we op het forum de meningen nu zo onderhand wel kennen. :P

En daarnaast zijn de letters in redesign ook echt kleiner hoor. Bij het oude design staat alles dichter op de rand.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » di 10 okt 2006, 23:14

ViaHaaren schreef:En daarnaast zijn de letters in redesign ook echt kleiner hoor. Bij het oude design staat alles dichter op de rand.
Het dicht op de rand staan hindert leesbaarheid, ookal kan de letter er groter door zijn. De effecten heffen elkaar volgens mij behoorlijk op. Vergelijk ook onderstreepte met niet-onderstreepte tekst.

                    dit stukje tekst

is lastiger te lezen dan

                    dit stukje tekst

toch?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 10 okt 2006, 23:16

Ja, maar

dit stukje tekst

is wel degelijk beter leesbaar dan

dit stukje tekst

toch ? 8-)

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » di 10 okt 2006, 23:42

Als je er de tijd voor neemt, dan wel. Maar bij het door jou zo veel aangehaalde dynamische leesgedrag niet. Kijk eens aandachtig naar een wandklok voor 10 seconden, en dan langs je computerscherm. Herhaal het voor de tweede tekst. Bij mij zijn ze ongeveer even goed leesbaar.

Overigens is dit geen goed voorbeeld, want Cc en Uu hebben een andere verhouding binnen de letters: Cc lijkt in de hoogte uitgerekt (hoewel 't in feite in de breedte is ingedeukt). Ook wat dat betreft vind ik Uu's rondere vormen beter leesbaar.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 02 dec 2006, 21:27

Duidelijk verschil in lettergrootte en -dikte: redesign en reredesign dus!

Oud (slechte foto, maar het is duidelijk):
Afbeelding

Nieuw:
Afbeelding
(ik zou hier trouwens nog graag N12 zwart-geel willen zien tussen de twee rechterpijlen 8-) )

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 02 dec 2006, 21:34

Afbeelding

Dat is toch belachelijk klein ten opzichte van de signaalgevers :shock:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 02 dec 2006, 21:36

dat is het ook. En dus is niet het ontwerp van de letter de hoofdschuldige, maar in eerste plaats het letterformaat. Het grotere redesign (2e foto) is volgens mij minstens zo goed als Ee.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 02 dec 2006, 21:38

Het was mij ook al opgevallen dat de ANWB de laatste tijd vaker een grotere kapitaalhoogte aanhoudt.
Blijkbaar is enige kritiek hier in dit forum inzake de leesbaarheid van redesign ook daar doorgedrongen.

Wat blijft zijn de beroerde open pijlen, de onderbroken biezen, de slechter leesbare cijfers en letter g (mede door de smallere karakters), en de bepaald niet in alle opzichten geslaagde nieuwe symbolen. Het lettertype als geheel blijft daardoor slechter leesbaar dan Ee.

Ik kan alleen maar hopen dat er een moment komt dat de ANWB inziet dat ze van haar redesign-dwaling terugkomt...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 03 dec 2006, 11:07

Ik vind het redesign zoveel beter dan het prutswerk van de concurrent in Arnhem.

Maar eigenlijk, er gaat niets boven old-school!
In de jaren '90 was de Nederlandse bewegwijzering onovertroffen. 's Nachts leesbaar. Grote wegnummerkaders. Duidelijk, helder en overzichtelijk. Bestemmingen waren adequaat gekozen en er was een continuïteitsregel.

Helaas is er binnenkort niets meer van over... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 03 dec 2006, 11:13

Vinny schreef:Maar eigenlijk, er gaat niets boven old-school!
In de jaren '90 was de Nederlandse bewegwijzering onovertroffen. 's Nachts leesbaar. Grote wegnummerkaders. Duidelijk, helder en overzichtelijk. Bestemmingen waren adequaat gekozen en er was een continuïteitsregel.

Helaas is er binnenkort niets meer van over... :cry:
Daar heb je helemaal gelijk in! 1994 moet zo ongeveer het jaar van de perfectie zijn geweest. :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 03 dec 2006, 15:34

Nieuwe tekeningen, het verval in beeld... :roll:

1e generatie:

Afbeelding

2e generatie:

Afbeelding

3e generatie:

Afbeelding

4e generatie:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » zo 03 dec 2006, 21:49

Ik mis de 0e generatie handwijzers nog, die met het pre-Cc-lettertype. ANWB Aa? Bb? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » ma 04 dec 2006, 1:42

Die eerste verandering, waarbij het wegnummerkader niet meer een eigen hand krijgt, vind ik een enorm domme. En daarna worden de borden langzaamaan steeds mooier, zonder dat ze minder duidelijk worden.

Wat betreft uitlijning van afstanden: rechts uitlijnen is mooier, maar volgens mij niet duidelijker.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 04 dec 2006, 11:38

Juerd schreef:Wat betreft uitlijning van afstanden: rechts uitlijnen is mooier, maar volgens mij niet duidelijker.
Dat zou kunnen, maar men kijkt toch in de eerste plaats naar de doelen en niet naar de afstanden.

Liever zie ik alle wegnummers op een eigen hand, maar het huidige systeem met het verschil tussen HWN en OWN vind ik ook zo slecht nog niet. Zo kun je aan de bewegwijzering zien wat voor weg het is. (Goh, waar hebben we dat eerder gehoord: zo kun je aan de belijning zien wat voor weg het is) :P
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie