Het grote ANWB Redesign-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

A15-racer

Bericht door A15-racer » wo 25 mei 2005, 20:23

René schreef:Sorry, een mooi glimmend bord betekent in mijn ogen nog geen verbetering, zeker niet met dat lettertype en die open pijlvorm.
René, je hebt helemaal gelijk!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 26 mei 2005, 8:11

Chrizz schreef:Verboden voor vrachtwagens? Dit bord staat overigens in Ommen, net aan de zuidkant van de Vecht als ik het goed heb.
Dat heb je goed :) Ommen wil (uiteraard) het vrachtverkeer niet door het centrum maar via de N34-N48 sturen.
Binnenkort ben ik overigens weer een weekje daar en ik al een goed rondneuzen (rond Ommen en wijdere omgeving) of er meer borden zijn aangepast. Zoals het bekende bord aan de andere kant van Ommen bij de N48 (met deuk en ontbrekend nummer N48):

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 26 mei 2005, 8:32

Lijkt het nou alleen maar zo, of heeft men voor het nieuwe bord bij de N34 een grotere kapitaalhoogte gebruikt voor het N-nummer dan bij het bord bij de N48 ? :?:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 26 mei 2005, 11:43

Daar lijkt het wel op ja.
'N34' is ongeveer even hoog als de 'x-hoogte' van de gewone letters, terwijl 'N48' kleiner lijkt.
Duidelijk een verbetering, die 'N48' is veel te klein.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 26 mei 2005, 14:45

Die N48 is idd veel te klein en hij staat nog lelijk in het schildje ook. :(

A15-racer

Bericht door A15-racer » do 26 mei 2005, 18:41

Hoe meer van die lelijke borden er komen, hoe meer ik me aan Redesign ga ergeren :twisted:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 26 mei 2005, 18:42

Wicher schreef:Daar lijkt het wel op ja.
'N34' is ongeveer even hoog als de 'x-hoogte' van de gewone letters, terwijl 'N48' kleiner lijkt.
Duidelijk een verbetering, die 'N48' is veel te klein.
Dat je al die wegnummers kleiner gaat aangeven vind ik eerlijk gezegd ook een devaluatie van de functie van het wegnummer. En het is vreemd dat we terug in de tijd lijken te gaan... :roll:

Sjef

Bericht door Sjef » do 02 jun 2005, 14:19

A15-racer schreef:Hoe meer van die lelijke borden er komen, hoe meer ik me aan Redesign ga ergeren :twisted:
Wat leuk dat er ook een topic over Redesign is. Zelf ben ik geen voorstander van deze "nieuwe stijl"-borden, omdat:
• de open pijl niet mooi is;
• het lettertype minder goed leesbaar is dan ANWB-Ee;
• er veel fouten op de nieuwe borden staan;
• de "bolle" zijkant van de handwegwijzers met pijl minder mooi is dan de voormalige "puntige" zijkant;
• de wegnummers op de borden minder goed te lezen zijn;
• de borden veel "omkrullen";
• er geen duidelijke structuur/eenheid in de borden te ontdekken is;
• overal waar maar ruimte is op de borden worden bestemmingen schots en scheef aangegeven.

Ik lees hier dat velen van jullie Redesign weliswaar niet echt noodzakelijk achten, maar nu het er eenmaal is, hebben jullie je er bij neergelegd. A15-racer is tegen, maar heeft geen genuanceerde mening gegeven. Waarom ben jij zo'n felle Redesign-tegenstander, A15-racer?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 02 jun 2005, 14:45

Ik heb er nog steeds niet bij neergelegd, hoor. René ook niet, als ik hem zo hoor. :P Van mij mogen de oude borden weer terugkomen.

Speciaal voor René nog een wél mooi en glimmend bord. ;)

Afbeelding

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 02 jun 2005, 16:27

Het bord ziet er netjes uit! Nergens waar een rand door heen loopt: in één woord: keurig! :klappen:

Ik meen daarstraks vanuit de bus ook een nieuwogend ANWB bord gezien te hebben bij Valkenswaard op de N69. In het oude lettertype! Of ze hebben het bord schoongemaakt, of ik ben kippig, dat kan natuurlijk ook nog :D

Edit: typefout

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 02 jun 2005, 17:06

Ik heb nog een lelijk gevalletje ANWB gezien vandaag.

Het gaat om een bordje in de vorm van een ruit van een of andere fietsroute. Dit bordje heeft een rode tekst in het oude lettertype, maar over de pijl die erboven stond is een afschuwelijke sticker geplakt. Op die sticker staat een redesign-pijl, die ook nog eens een veel rodere kleur heeft dan de rest de tekst op het bordje. Bovendien zag je het ook nog eens aan de verschillende kleuren wit... Gatver! :booooos:

Dit bordje is te vinden in de buurt van het MMC te Veldhoven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 02 jun 2005, 21:02

Sjef schreef:
A15-racer schreef:Hoe meer van die lelijke borden er komen, hoe meer ik me aan Redesign ga ergeren :twisted:
Wat leuk dat er ook een topic over Redesign is. Zelf ben ik geen voorstander van deze "nieuwe stijl"-borden, omdat:
• de open pijl niet mooi is;
• het lettertype minder goed leesbaar is dan ANWB-Ee;
• er veel fouten op de nieuwe borden staan;
• de "bolle" zijkant van de handwegwijzers met pijl minder mooi is dan de voormalige "puntige" zijkant;
• de wegnummers op de borden minder goed te lezen zijn;
• de borden veel "omkrullen";
• er geen duidelijke structuur/eenheid in de borden te ontdekken is;
• overal waar maar ruimte is op de borden worden bestemmingen schots en scheef aangegeven.

Ik lees hier dat velen van jullie Redesign weliswaar niet echt noodzakelijk achten, maar nu het er eenmaal is, hebben jullie je er bij neergelegd.
Sjef, ik kan me helemaal bij je aansluiten.

NB: A15-racer is voorlopig niet meer actief op dit forum

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » do 02 jun 2005, 22:06

Redesign is niet mooi vooral die open pijlen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 03 jun 2005, 11:32

Op deze foto is duidelijk te zien hoe ANWB-Uu op een witte achtergornd wordt ''verdrongen''.

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 03 jun 2005, 11:45

ViaHaaren schreef:Op deze foto is duidelijk te zien hoe ANWB-Uu op een witte achtergrond wordt ''verdrongen''.

http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wege ... 5broek.jpg
Deze foto (van mij) is niet erg scherp, dus misschien is dit niet zo'n goed voorbeeld...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Sjef

Bericht door Sjef » vr 03 jun 2005, 14:54

René schreef:NB: A15-racer is voorlopig niet meer actief op dit forum
O okee...zeker op vakantie ofzo? Maar goed...ik ben blij dat er hier meer personen zijn die Redesign geen gunstige ontwikkeling vinden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 07 jun 2005, 20:10

Dacht het niet - de RVV-hartkop-pijlpunten zoals deze ook zijn opgenomen in de straatnaambordennorm NEN1772 lijken het toch te gaan winnen...

Overigens... en collega van mij zag bij De Naamplaat gloednieuwe panelen voor provinciale wegen in de Achterhoek of Twente in productie,voorzien van ANWB-logo: en het was geen redesign !

In Hardenberg schijnt trouwens ergens op een voorwegwijzer het nieuwe stationssymbool met Koploper te zijn gesignaleerd...

En in de provincie Limburg gaan de r-routes in wit op bruin weergeven worden. Ziet er op papier goed uit. Als lettertype wordt daarbij Highway Gothic voorgeschreven - oftwel iets wat verdacht veel wegheeft van ANWB-Cc.

Tot zover enkele "nieuwtjes" uit Bewegwijzeringsland.
René, een paar vraagjes, (even hier neergezet, omdat het hier thuishoort).

- Is die straatnaambordennorm nieuw of pas bijgesteld? Want dat zou idd betekenen dat de dichte pijlen worden gehandhaafd.

- Heeft die collega toevallig ook redesign in productie gezien? Ik vind het iig wel mooi dat de ANWB niet alleen redesign plaatst.

- Welke wegen worden in Limburg zo aangegeven en heb je misschien adressen waar die informatie opstaat?

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Bericht door RW-A29 » di 07 jun 2005, 20:54

Heeft die collega toevallig ook redesign in productie gezien? Ik vind het iig wel mooi dat de ANWB niet alleen redesign plaatst.
Ik vermoed dat redesign voornamelijk door de ANWB wordt geplaatst aangezien hun het ook hebben ingevoerd. Daarnaast zullen misschien andere partijen het alleen overnemen om niet alle type wegwijzers qua lay-out door elkaar te gooien :!:

Een aanmerking hierop is dat redesign voornamelijk op het OWN wordt geplaatst. Enkele uitzonderingen daar gelaten.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 07 jun 2005, 22:42

Een reden voor Redesign was toch juist dat de ANWB daarmee weer een echt eigen design had? Dan neem ik dus aan dat het per definitie alleen door de ANWB kan worden geplaatst.

Wat ik me nog wel voor kan stellen dat sommige bordenfabrikanten ivm een contract met de ANWB het Uu-lettertype in hun computer hebben staan, en dit vervolgens weleens per ongeluk gebruiken voor niet-ANWB-borden. Zo staat in Utrecht-Uithof nu een omleidingsbordje Bunnik --> in Uu, met een klassieke pijl, dat niet echt van de ANWB lijkt te komen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 07 jun 2005, 23:04

Bij de grote verbouwing van de A 10 west waren de meeste omleidingsborden ook geschreven in het Uu lettertype. Heel opmerkelijk vond ik dat, omdat pas later op het forum bleek dat dit lettertype vooralsnog niet eens mag op snelwegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 08 jun 2005, 8:28

Een 'echt' design voor de ANWB is in mijn ogen echt onzin. Bewegwijzering is geen speeltje waar iedereen zijn eigen uiterlijk en draai aan mag geven, dat moet juist zo uniform mogelijk zijn.

Het zou mooi worden als de ene provincie dadelijk Ee gebruikt, een ander Uu en weer een ander zelfs Arial. Nee, we hebben duidelijke richtlijnen en daar heeft iedereen zich aan te houden, zelfs een organisatie als de ANWB. Ook al doen die al ruim 110 jaar in bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 08 jun 2005, 8:53

ViaHaaren schreef:Het zou mooi worden als de ene provincie dadelijk Ee gebruikt, een ander Uu en weer een ander zelfs Arial.
of Tiresias... of Univers... of DIN1451... :?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 08 jun 2005, 11:19

Hierbij een foto van de Naamplaat:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 08 jun 2005, 16:50

Heeft misschien iemand van de Limburgers een foto van de bruine bewegwijzering?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 08 jun 2005, 18:31

ViaHaaren schreef:Heeft misschien iemand van de Limburgers een foto van de bruine bewegwijzering?
Staat er op Bas' site niet een foto met een bruin bord erop?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Sjef

Bericht door Sjef » wo 08 jun 2005, 19:21

Verekskezeer, ViaHaaren. Ich hèt geen'n portrèt van det verkierssjild ;).

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Hugo » do 09 jun 2005, 12:21

Ben er in Limburg nog geen enkele tegengekomen !

Op de site van Bas kan ik ook niks vinden.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » do 09 jun 2005, 16:07

ViaHaaren schreef:Heeft misschien iemand van de Limburgers een foto van de bruine bewegwijzering?
Ik heb wel wat gefotografeerd, maar helaas geen concreet voorbeeld. Ze staan in ieder geval overal in Zuid-Limburg, met het lettertype ANWB-Cc en 'gewone' pijlen. Binnenkort een betere foto.

Afbeelding
Groet, Charles

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Hugo » do 09 jun 2005, 16:27

Hmm ja, nu gaat me een licht branden ... dus zo zien ze er uit !
Zal eens kieke of ik er een aantal plaatjes van schieten kan :lol:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 09 jun 2005, 16:52

Ja DIE borden zijn al heel oud. Die heb ik in 1997 ook zien staan in Valkenburg en Maastricht (en volgens mij toen ook al in Eijsden).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie