Het grote ANWB Redesign-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 03 apr 2005, 13:59

Ik vind het nieuwe design van de NS ook een stuk frisser staan. Ook de symbolen zijn daar een verbetering te noemen. :)

Jawel, je kunt ook goed Redesignen. ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 03 apr 2005, 19:43

Wat betreft Rozenburg, ten zuiden van de N201 rij je ook dit dorpje in (alleen een paar huizen en schuren), wit op blauw, en ±200 meter verder rij je er al weer uit. :?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 05 apr 2005, 14:46

Chrizz, ben je al nieuwe Interstate-borden aan het maken? ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 05 apr 2005, 14:48

Nope, nog niet aan tegekomen. Moest vandaag naar school :( Ben nu aan het forummen en huiswerk maken tegelijk ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 05 apr 2005, 21:45

Op de N203 bij de Hempont staat dit mooie bord. Het nut van de pijl links is er niet: de exacte wegconfiguratie wordt immers niet aangegeven. Er zijn namelijk wel 3 rechtdoor-opstelstroken voor de pont...

Afbeelding

Op het kruispunt van de N203 en de N516 zijn laatst enkele verwijzingen vervangen door het autosnelwegteken. Welke autosnelweg (nummer?) en waar die naar toe gaat ? Zoek het lekker even zelf uit ! :evil:

Afbeelding

Deze handwijzer staat op het kruispunt zelf. Opvallend is dat een redesign-autosnelweglogo is aangebracht binnen een OUD frame !

Afbeelding

En als uitsmijter: met redesign zou blauwvlak worden bespaard... :roll:

Afbeelding
(N516)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 24 apr 2005, 10:54

@Ds79m: Bedoelde je de borden die Charles op pagina 1 van dit topic heeft staan?

Verder weten jullie mijn mening over Redesign al, die staat op pagina 1. Quote gerust en bestrijd hem maar. :P

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 24 apr 2005, 11:04

ViaHaaren schreef:@Ds79m: Bedoelde je de borden die Charles op pagina 1 van dit topic heeft staan?


Klopt inderdaad. Ik heb mijn bericht even naar hier verplaatst. Het valt eigenlijk pas op als je er echt rijdt, meer dan vanaf de foto's.
Vorige week reden we op de N281 Geleen -> Heerlen. Daar staan ook re-designborden, op een soort van snelweg dus. Het deed me hier echt pijn aan de ogen. Het lijkt er ook op alsof die borden 'niet echt' zijn, of dat ze voor gemeentelijke zaken bestemd zijn, i.p.v. voor het doorgaande verkeer. Ik had er op het forum al eens over gelezen, en het klopt, het ziet er daar dramatisch uit, met die open pijlen, die op de 1 of andere manier heel nadrukkelijk naar niets wijzen. Midden in de stad gaat het wel, maar hier vond ik het geen gezicht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 24 apr 2005, 11:18

René schreef: En als uitsmijter: met redesign zou blauwvlak worden bespaard... :roll:

Afbeelding
(N516)
Het lijkt wel of er eerst in het bovenste vlak eerst iets anders gestaan heeft en men vervolgens nieuwe bestemmingen (snelwegsymbool & Amsterdam) eroverheen heeft gepopnageld. Kan men dan niet in 1 keer een goed bord afleveren? :roll: Met minder blauw, want dit staat zo leeg en niet af. Dit laatste is mijn kritiek op redesign op de voorwegwijzers. Ik vind al dat lege blauw erg waardeloos staan.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 24 apr 2005, 11:25

Eens, en welke snelweg wordt er nu bedoeld? Zet dan iig nog een wit-op-blauw A-nummer achter het symbool.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 24 apr 2005, 11:44

ViaHaaren schreef:Eens, en welke snelweg wordt er nu bedoeld? Zet dan iig nog een wit-op-blauw A-nummer achter het symbool.
Soms wil een autosnelwegnummer nog niet eens alles zeggen. Bijvoorbeeld bij een ring (*), of wat als er een incomplete aansluiting is, wat dan? :roll: Maar een wegnummer kan soms wel een handje helpen bij het vinden van de juiste weg.
In Zwitserland geven ze op flinke afstand van de snelweg ook de snelweg alleen aan met een snelwegsymbool (dit is alleen niet algemeen zo). Dichterbij staan er dan plaatsnamen wit op groen, dan weet je direct dat het gaat over bestemmingen die worden aangegeven via een snelweg. Dat is het voordeel van de bebording van snelwegen in een andere kleur, maar dat is een andere discussie :)
Ik heb dan ook liever dat ze hoofdbestemmingen op het bord zetten met een snelwegsymbool (eventueel met nummer) er achter.

(*) = zie bijvoorbeeld de foto uit Rotterdam elders op dit forum.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 25 apr 2005, 19:36

In Frankrijk geven ze ook een snelweg aan op grote afstand maar dan wel met het nummer erbij.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 25 apr 2005, 20:07

Ik vind dat ze het in Frankrijk wel goed doen. Daar staat een snelweg ook vaak al op ruime afstand op de bewegwijzering. Op de N67 (St.Dizier -> Chaumont) staat bijvoorbeeld de A5 al op 50 km afstand aangegeven. Soms staat er een plaatsnaam bij, wanneer dat voor de duidelijkheid gewenst is (bijv. wanneer het de snelweg in 1 richting betreft). Dan staat er iets als A26 (Troyes). Ik vind dit een zeer helder systeem. Het voorkomt dat er een hele rij plaatsnamen moet komen. Tot mijn vreugde zie ik dat in Nederland ook steeds vaker een wegnummer of Ring als doel worden aangegeven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » do 28 apr 2005, 16:03

ViaHaaren schreef:Even terug on-topic over Redesign: is het jullie ook al opgevallen dat Redesign de voetwijzers afschaft?

In plaats van dit

Krijgen we nu dit (zelfgemaakt)
Hier, broederlijk naast elkaar in Holset:

Afbeelding
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 28 apr 2005, 16:28

ViaHaaren schreef:Eens, en welke snelweg wordt er nu bedoeld? Zet dan iig nog een wit-op-blauw A-nummer achter het symbool.
Mee eens.
René schreef:Op de N203 bij de Hempont staat dit mooie bord. Het nut van de pijl links is er niet: de exacte wegconfiguratie wordt immers niet aangegeven. Er zijn namelijk wel 3 rechtdoor-opstelstroken voor de pont...
In Duitsland geven ze de rijstrookconfiguratie op de bewegwijzering aan. Zijn er dus voor een verkeerslicht bijv. twee rijstroken voor rechtdoorgaand verkeer, dan staan die ook op de bewegwijzering. Hier moeten we het doen met het bord "nadering voorsorteervakken". Dan vind ik de Duitse manier toch beter.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 28 apr 2005, 16:31

Charles schreef:Hier, broederlijk naast elkaar in Holset:

Afbeelding
M.i. is het nieuwe bord (Vaals) duidelijker. Maar een dichte pijl was beter geweest. Hoewel, ik meen dat men in Engeland ook open pijlen gebruikt.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 28 apr 2005, 17:05

Het linkerbord is op zich niet verkeerd, maar ik zou links i.p.v. het rechte lijntje een bol lijntje hebben gegeven, net als de handwijzers in Redesign. Het oude bord is ook in overeenstemming met de handwijzers.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 28 apr 2005, 17:06

Inderdaad, duidelijker. Overigens is mij opgevallen dat bij veel interne bedrijfsbewegwijzering, op Schiphol en bij de NS ook open pijlen worden gebruikt. In dat geval wijkt Redesign ineens niet meer zo af van wat op andere bewegwijzering gebruikelijk is.
Rainier

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 28 apr 2005, 18:54

Hajo schreef:In Duitsland geven ze de rijstrookconfiguratie op de bewegwijzering aan. Zijn er dus voor een verkeerslicht bijv. twee rijstroken voor rechtdoorgaand verkeer, dan staan die ook op de bewegwijzering. Hier moeten we het doen met het bord "nadering voorsorteervakken".
Niet altijd. Soms staan er wel degelijk accurate pijlen op de wegwijzers. Zie bijvoorbeeld deze:

Afbeelding

Het lijkt erop dat men dit vooral doet als er meer dan 2 stroken dezelfde kant op gaan. Ik heb dergelijke borden ook gezien bij de N14 (afrit vanaf A4-zuid) en s112 (vanaf A10 richting zuid).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 28 apr 2005, 20:24

2x N261 vind ik overigens niet de schoonheidsprijs verdienen... :?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 29 apr 2005, 10:02

René schreef:2x N261 vind ik overigens niet de schoonheidsprijs verdienen... :?
Ik ken de situatie ter plekke niet, maar het lijkt nu zo alsof de meest linkerstrook NIET naar / over de N261 loopt. Is dat ook zo?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 29 apr 2005, 10:56

Hajo schreef:Maar een dichte pijl was beter geweest. Hoewel, ik meen dat men in Engeland ook open pijlen gebruikt.
Van Engeland weet ik het dan weer niet zeker, maar open pijlen worden in ieder geval wel gebruikt op stapelborden in Duitsland, Italië en Spanje.

In Duitsland:
Afbeelding

In Duitsland, Italië en Spanje zijn de pijlen echter gesloten, zodra de borden groter worden en in ieder geval op snelwegen. Juist wat dat betreft loopt Nederland met redesign echt uit de pas.

Naarmate borden kleiner worden, dreigt een gesloten pijl te dominant te worden op het bord. In die context heb ik geen enkel probleem met het gebruik van open pijlen op kleinere borden, eigenlijk zoals Duitsland het doet. Maar ja, als je op kleine borden open pijlen gebruikt, ...
Laatst gewijzigd door Pino op vr 29 apr 2005, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 29 apr 2005, 13:34

Seat Ibiza schreef:
René schreef:2x N261 vind ik overigens niet de schoonheidsprijs verdienen... :?
Ik ken de situatie ter plekke niet, maar het lijkt nu zo alsof de meest linkerstrook NIET naar / over de N261 loopt. Is dat ook zo?
Nee, ze gaan alle 3 naar N261. De gele logo's hadden tussen de pijlen moeten staan. Foutje dus.
Bij de N14 is dat wel goed gegaan, bij de s112 weer niet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 29 apr 2005, 21:01

Pino schreef:Van Engeland weet ik het dan weer niet zeker, maar open pijlen worden in ieder geval wel gebruikt op stapelborden in Duitsland, Italië en Spanje.
Ook op voorwegwijzers op gewone tweevakswegen in Frankrijk.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 05 mei 2005, 14:10

Ds79m schreef:Ik vind dat ze het in Frankrijk wel goed doen. Daar staat een snelweg ook vaak al op ruime afstand op de bewegwijzering. Op de N67 (St.Dizier -> Chaumont) staat bijvoorbeeld de A5 al op 50 km afstand aangegeven. Soms staat er een plaatsnaam bij, wanneer dat voor de duidelijkheid gewenst is (bijv. wanneer het de snelweg in 1 richting betreft). Dan staat er iets als A26 (Troyes). Ik vind dit een zeer helder systeem. Het voorkomt dat er een hele rij plaatsnamen moet komen. Tot mijn vreugde zie ik dat in Nederland ook steeds vaker een wegnummer of Ring als doel worden aangegeven.
Dat vind ik ook. Ze mogen dat van mij in Nederland ook op ruimere afstand van de snelweg doen. 50 km zal hier wat lastig worden, maar toch. Ik denk daarbij aan kleine (rode, lekker opvallend) bordjes met een pijl en een wegnummer erop. Op grotere kruisingen kan je het dan op de reguliere bewegwijzering vermelden.
Rainier

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 06 mei 2005, 0:07

Vandaag heb ik mijn buurmeisje eens 'getracteerd' op een avondje wegwijzer-kijken... (Ja, je moet wat te doen hebben op Bevrijdingsavond :twisted: )

Maar goed "onafhankelijk wetenschappelijk onder studenten" heeft het volgende uitgewezen:

* Beslissingswegwijzers (op kruispunten): Redesign is een verslechtering. De oude pijlvormen waren duidelijker en overzichtelijker. Vooral de schamele aanduiding van de pijlen in de rechtdoorgaande richting en de boogvorm inplaats van een pijl vorm of een rechte kant waren haar een verschrikking.

* Vooraanduidingsborden: Het verschil tussen oude en nieuwe wegwijzers kon ze niet zien. Pas nadat ik zei dat het lettertype en de pijlpunt anders waren zag ze wat er veranderd was.

* Portaalborden: Sommige portaalborden vond ze mooier en andere minder mooi geworden. De bewegwijzering op de A 12 bij Den Haag was erg onoverzichtelijk (maar goed, dat ligt ook aan de hatelijke centrumringen en P-routes) volgens haar. Ze wil liever helemaal witte borden (Wichers restyling dus) en grote blauwvlakken op portaalborden (N 203) waren volgens haar juist rustgevend en duidelijker. Over het algemeen was het lettertype wat ze nu gebruiken te onrustig op 'drukke' borden. Maar misschien is dat een kwestie van gewenning.

* Tebodin: Vond ze niet mooi (iig. niet de N 11/A 4 kruising), voor zover het verschil met de ANWB zichtbaar was.

Verder moest ik nog zeggen dat ze de nieuwe look van de NS verschrikkelijk vindt. Koud, onherkenbaar en lelijk. Vooral het uiterlijk van de nieuwe sprinter en de symbooltjes vond ze erg achteruitgegaan.

Tot zover haar inbreng in de discussie ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 06 mei 2005, 13:51

Zozo, jij bent leuk bezig geweest. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 25 mei 2005, 19:32

Ik heb vandaag op Harry's site ook eens een mooi Redesign-bord gevonden:

Afbeelding

Dit bord oogt niet zo slecht. :)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 25 mei 2005, 19:45

Wat is het pictogram achter R101?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 25 mei 2005, 19:46

Verboden voor vrachtwagens? Dit bord staat overigens in Ommen, net aan de zuidkant van de Vecht als ik het goed heb.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 25 mei 2005, 20:18

Sorry, een mooi glimmend bord betekent in mijn ogen nog geen verbetering, zeker niet met dat lettertype en die open pijlvorm.

Plaats reactie