Het grote ANWB Redesign-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 20 mar 2005, 12:42

Waarschijnlijk wel. Peter zegt de plaatsen in volgorde, dus misschien dat de volgorde hier veel uitmaakt (dichtsbijzijnde eerst oid). ;)

De fout is iig hersteld en daar gaat het toch om. :D

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 20 mar 2005, 13:37

Het is wel logisch dat ze het zo hebben opgelost. Op de borden die wel juist waren, stonden de plaatsen ook in deze volgorde. Als ze alleen Bergen hadden overgeplakt was het eerste bord:

Roosendaal
Zierikzee

en het 2e en 3e:

Zierikzee
Roosendaal

En voor Zierikzee moet je bij Knooppunt Noordhoek rechtsaf, dus het is logisch dat die eerste staat.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 25 mar 2005, 8:22

Even terug naar het onderwerp: klopt het dat bij Redesign ook de gele wegnummers een dun randje hebben, in dit geval in het zwart? Ik meen zoiets gezien te hebben op een handwijzer bij de N65. Waarvoor dient zoiets, ik moest heel goed kijken om het te zien en het steekt ook niet af bij donkerblauw.

Laat dan gewoon een wit lijntje om een rood nummer dik, en schaf dit lijntje af, beter één goede oplossing dan twee halve. :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 25 mar 2005, 10:02

klopt het dat bij Redesign ook de gele wegnummers een dun randje hebben, in dit geval in het zwart?
Dat was in het oorspronkelijke model wel zo. Later is het bij mijn weten weer afgeschaft. Alle redesignborden die ik ken op N wegen hebben het in elk geval niet (meer).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » vr 25 mar 2005, 23:40

Even een voorbeeldje van Harry's pagina geplukt: http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wege ... 5-n357.jpg. Dit is een Redesign-handwegwijzer van het nieuwe type, hier is duidelijk een zwart lijntje zichtbaar om de wegnummers. Als je dat vergelijkt met de oudere versie van Redesign (http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/img/n336.jpg) dan zie je dat er geen lijntje omheen zit.

Ik ben overigens de site van de designer tegengekomen, en zag daar een klein overzichtje van de nieuwe symbolen. Het valt mij op dat de fiets geen tandwieletje heeft, zoals eerder was genoemd en heb dat in de werkelijkheid ook nog nergens gezien. Waarschijnlijk is het symbool niet Europees goedgekeurd, of was de ANWB het er zelf niet mee eens. Wat ik wel erg jammer vind, is het auto-symbool. Het lijkt IMO net een racewagen, zou een leuke zijn: "Utrecht naar rechts voor racewagens". :D Gelukkig zie je deze symbolen tegenwoordig nog weinig.

Check deze website: http://www.npk.nl/projects/Graphic/anwb/anwb.htm
Groet, Charles

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 26 mar 2005, 2:26

Charles schreef:Ik ben overigens de site van de designer tegengekomen, en zag daar een klein overzichtje van de nieuwe symbolen. Het valt mij op dat de fiets geen tandwieletje heeft, zoals eerder was genoemd en heb dat in de werkelijkheid ook nog nergens gezien. Waarschijnlijk is het symbool niet Europees goedgekeurd, of was de ANWB het er zelf niet mee eens. Wat ik wel erg jammer vind, is het auto-symbool. Het lijkt IMO net een racewagen, zou een leuke zijn: "Utrecht naar rechts voor racewagens". :D Gelukkig zie je deze symbolen tegenwoordig nog weinig.

Check deze website: http://www.npk.nl/projects/Graphic/anwb/anwb.htm
Er is op die site zelfs nog meer over te vinden:
http://www.npk.nl/projects/Public/ANWB/handwijzer.htm
Laatst gewijzigd door Matthijs op za 26 mar 2005, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 26 mar 2005, 9:19

Afbeelding

Wat in dit plaatje uiteraard opvalt is de spoel met de genummerde fietsroute. Iets wat enkel in de regio Rotterdam voorkomt.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 26 mar 2005, 11:54

Bij dit plaatje valt trouwens wel nog het een en ander op:
Afbeelding

Als je goed kijkt zie je dat de pijl hierop NOG verder open is. De steel en kop zijn namelijk gescheiden, als volgt: –>.
Verder lijkt er ook een verklaring in te zitten waarom het 'bevestigingselement' waarmee ze aan de paal zitten minder hoog is dan het bord zelf (bij de oude was dit niet zo), daardoor kunnen ze namelijk links en rechts om-en-om worden geplaatst. (Duidelijk wat ik bedoel?) Alleen wordt ook dat uiteindelijk dus niet gebruikt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 26 mar 2005, 12:22

Ik ben best voor beetje modernheid, maar ik vind dit toch wel té modern. wmb zijn de oude pijlen toch wel het beste. Overigens heb ik in Zwolle ook zo'n verschrikkelijk redesignbord van het station gespot (zo'n koploper-teken)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 26 mar 2005, 12:40

Zouden we van die handwijzer bijvoorbeeld niet het volgende kunnen maken:

Afbeelding

Ik heb twee dingen veranderd:
1 de rand van de rechtdoorwijzende borden recht gemaakt
2 de pijlen wat dichter gemaakt (ik heb ze niet vervangen door de bestaande pijlen, omdat het ontwerp daarvan met afgeronde hoeken niet past in de rest van redesign)

Het gaat even vooral om het 1e. De pijlen zijn verdomd klein en lastig aan te passen in de 5 minuten die ik ervoor had uitgetrokken.
Voor de pijl heb ik even een andere onder handen genomen:

Afbeelding

Dit plaatje moet wat minder serieus genomen worden dan degene erboven. Ik zeg niet dat het pijltje zo moet worden. Het is enkel een schetsje van hoe het ook zou kunnen, terwijl het toch min of meer binnen het gehele designconcept blijft passen.

Ik ga vrolijk verder... wie zegt dat alleen de ANWB (/NPK/Unger) mag redesignen?

Afbeelding
Afbeelding

Concept voor rechtdoorwijzende handwijzer dus. Wederom is het lastig de pijl precies netjes te krijgen in korte tijd. Het gaat evenwel om het idee.
Laatst gewijzigd door Matthijs op za 26 mar 2005, 13:32, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 26 mar 2005, 12:57

Door al deze onzin heb ik alleen nog maar meer een hekel gekregen aan Redesign:

Afbeelding

Het lijkt helemaal nergens op in vergelijking met de huidige symbolen. :cry:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 26 mar 2005, 13:21

ViaHaaren schreef:Het lijkt helemaal nergens op in vergelijking met de huidige symbolen. :cry:
Vind je? Ik vind de meeste prima of zelfs een verbetering. Van de picto's hier ben ik alleen niet tevreden met het stationslogo. Niet dat het NS-logo beter is...

Hmm... Photoshop is trouwens toch een fijn programmaatje... :)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 26 mar 2005, 14:07

Wicher schreef:Verder lijkt er ook een verklaring in te zitten waarom het 'bevestigingselement' waarmee ze aan de paal zitten minder hoog is dan het bord zelf (bij de oude was dit niet zo), daardoor kunnen ze namelijk links en rechts om-en-om worden geplaatst. (Duidelijk wat ik bedoel?) Alleen wordt ook dat uiteindelijk dus niet gebruikt.
Is dat bij de oude wegwijzers dan ook de reden waarom soms de borden links aan de paal hoog hangen en rechts (aan diezelfde paal) laag?

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 26 mar 2005, 14:18

Seat Ibiza schreef:
Wicher schreef:Verder lijkt er ook een verklaring in te zitten waarom het 'bevestigingselement' waarmee ze aan de paal zitten minder hoog is dan het bord zelf (bij de oude was dit niet zo), daardoor kunnen ze namelijk links en rechts om-en-om worden geplaatst. (Duidelijk wat ik bedoel?) Alleen wordt ook dat uiteindelijk dus niet gebruikt.
Is dat bij de oude wegwijzers dan ook de reden waarom soms de borden links aan de paal hoog hangen en rechts (aan diezelfde paal) laag?
Dat zou kunnen.
Meestal hangen ze volgens mij aan bevestigingspunten op de paal, zoals je hier kan zien:
Afbeelding
Dan kunnen ze dus wel aan beide kanten.

Soms hangen ze volgens mij ook aan metalen banden die om de paal geklemd zijn. Waarschijnlijk missen dan de bevestigingspunten. Bij gebruik van die metalen banden kunnen er volgens mij inderdaad geen twee borden op precies dezelfde hoogte hangen, omdat die banden elkaar dan in de weg zitten.

De redesignborden kunnen ook aan die bevestigingspunten worden opgehangen, zoals je hier ziet:
Afbeelding

Voor het geval die punten er niet zijn hebben ze speciale 'units' hiervoor ipv banden, zoals je mooi in mijn photoshopschetsjes hierboven kan zien.
Die 'klemunits' kunnen aan de 'andere kant' voorzien zijn van een sluitstuk, maar daar kan ook gewoon een ander bord zitten. Op deze wijze kunnen redesignborden dus wel altijd tegenover elkaar hangen.

Ik heb er trouwens geen verstand van, bovenstaand verhaal is gepraat uit de losse pols.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 26 mar 2005, 18:09

Wicher schreef:
ViaHaaren schreef:Het lijkt helemaal nergens op in vergelijking met de huidige symbolen. :cry:
Vind je? Ik vind de meeste prima of zelfs een verbetering. Van de picto's hier ben ik alleen niet tevreden met het stationslogo. Niet dat het NS-logo beter is...

Hmm... Photoshop is trouwens toch een fijn programmaatje... :)
Ik heb helemaal het tegenovergestelde. Het stationslogo is voor buitenlanders wel begrijpelijker geworden, en niet zo lelijk. Over de trein: wat maakt het uit? Een trein is een trein. :)

De rest van de pictogrammen is allemaal te gestyleerd en alleen maar veranderd om te veranderen. Wat maakt het uit of een vrachtwagen een ronde voorkant heeft of een hoekige? In werkelijk hebben de meeste vrachwagens een hoekige. Ook de snelweg lijkt nergens op met dat dikke viaduct. :x

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 26 mar 2005, 18:34

Dat is geen dik viaduct, dat is hoe Nederland er straks uitziet met al die hekken die er gaan komen over de viaducten volgens Peijs.... :twisted:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 27 mar 2005, 0:50

Seat Ibiza schreef:Is dat bij de oude wegwijzers dan ook de reden waarom soms de borden links aan de paal hoog hangen en rechts (aan diezelfde paal) laag?
Blijkt dus ook bij redesign nog steeds te gebeuren...
Kan iemand verklaren waarom de borden links en rechts niet op dezelfde hoogte worden gehangen?
Afbeelding

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » zo 27 mar 2005, 3:42

Seat Ibiza schreef:
Seat Ibiza schreef:Is dat bij de oude wegwijzers dan ook de reden waarom soms de borden links aan de paal hoog hangen en rechts (aan diezelfde paal) laag?
Blijkt dus ook bij redesign nog steeds te gebeuren...
Kan iemand verklaren waarom de borden links en rechts niet op dezelfde hoogte worden gehangen?
Afbeelding


In dit geval: als je uit de richting MCL-Zuid komt, zou je bord naar FEC Expo (linksaf) wellicht niet goed zien omdat het achter de borden richting MCL-Zuid hangt dan...
It aint over 'till it's over...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 27 mar 2005, 12:12

LennyKravitz schreef:In dit geval: als je uit de richting MCL-Zuid komt, zou je bord naar FEC Expo (linksaf) wellicht niet goed zien omdat het achter de borden richting MCL-Zuid hangt dan...
Vind ik een redelijk logische verklaring, maar ik meen me ook situaties te herinneren waarbij de achterzijde van de borden leeg (grijs) was...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 27 mar 2005, 23:13

Hmm... ik had wel op wat reacties op mijn bijgewerkte redesign-handwijzers (op p.3 van dit topic) gehoopt... :(
Niet alleen voor mijn eigen meerdere eer en glorie, maar ook omdat volgens mij hiermee al een aantal serieuze kritiekpunten min of meer zouden zijn opgelost.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 27 mar 2005, 23:24

Nou Matthijs, ik heb ze net bekeken.

Mijn eerste reacties:

Waarom opnieuw 2 soorten armen invoeren ?
Met het uniforme, ovale arm-uiteinde heb ik op zich geen probleem. Bespaart behoorlijk op de kosten. Met de juiste pijlvorm is het introduceren van een rechthoekige arm n.m.m. niet nodig. Bovendien vraag ik me af hoe de rechte arm in combinatie met de gebogen arm eruit ziet. Kies je voor evenveel lettertekens, dan steekt de rechte arm uit ten opzichte van ovalen armen. Esthetisch niet echt mooi. Kies je ervoor de hoeken van de rechte arm op dezelfde punten te leggen als bij de ovalen arm, dan gaat de ruimte van de pijl omhoog ten koste van tekstruimte, en zullen witte tekstkaders van verschillende breedte zijn. Ook niet echt fijn.

Als het gaat om de pijlvorm: deze is noch gesloten noch dicht. Als gesloten pijl vind ik hem slechter herkenbaar dan de huidige (niet-redesign) pijlen. Als het een open pijl moet voorstellen: waarom dan niet de ISO-gestandaardiseerde open pijlen ?

Met alle waardering voor het werk dat je erin hebt gestopt, moet ik toch bekennen dat ik dus niet echt gecharmeerd ben van de door jou voorgestelde wijzigingen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 27 mar 2005, 23:36

René schreef:Nou Matthijs, ik heb ze net bekeken.
Waarvoor dank. :)
Waarom opnieuw 2 soorten armen invoeren ?
Dat hebben we nu ook, en volgens mij is dat toch wel nodig voor de duidelijkheid. Dat is ook wat altijd in allerlei reacties hier naar voren is gekomen. Ik denk niet dat een wat andere pijl de huidige situatie ineens veel duidelijker maakt.
Qua lelijkheid denk ik dat het wel meevalt... de huidige situatie is ook niet verschrikkelijk.
Als het gaat om de pijlvorm: deze is noch gesloten noch dicht. Als gesloten pijl vind ik hem slechter herkenbaar dan de huidige (niet-redesign) pijlen. Als het een open pijl moet voorstellen: waarom dan niet de ISO-gestandaardiseerde open pijlen ?
Tja... hij is een beetje halfopen inderdaad. Het was ook een beetje een probeerseltje. (Het begon zelfs een beetje op een vliegtuigsymbooltje te lijken.)
De huidige pijl is natuurlijk ook niet helemaal dicht he, alleen iets dichter dan deze schets. Puntje is dus dat de huidige afgeronde pijl niet binnen het redesignconcept past. Alternatief is om terug te gaan naar de oude pijl met scherpe hoeken, zoals ik die nog weleens op een eenrichtingsverkeerbord zie staan. Echt mooi is die echter ook niet.
(Ik wilde in elk geval wel van de 'volledig open' pijl af, dus ook liever geen ISO-goecgekeurde.)

Ach, zoals ik al zei: het was geen 'defintief voorstel', maar enkel wat schetsjes. Ik probeer wat, en kijk of het beter bevalt. Daarom was ik wel benieuwd wat andere (waaronder jij) er van zouden vinden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 27 mar 2005, 23:46

Wat betreft dichte pijlvorm is er n.m.m. geen beter ontwerp dan de hartkop-pijlpunt, zoals die thans (bij niet-redesign) gebruikelijk is.
Vrijwel alle landen ter wereld gebruiken deze pijl, uitgezonderd enkele landen die een tic uit Groot-Brittannië hebben meegekregen of die zelf een mislukte vorm van redesign hebben doorgevoerd (delen van Canada).

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » ma 28 mar 2005, 11:59

Ik vind jouw pijl op zich best mooi, maar ik vind de open redesign-pijl toch net iets mooier. Verder was ik juist blij dat we van die rechthoekige handwijzers voor de rechtdoorgaande richting af waren en dat er eindelijk uniformiteit is gekomen. Wat dat betreft vind ik die rechthoekige borden geen verbetering.

Ik moet trouwens ook eerlijk zeggen dat ik de pijlen helemaal niet zo onduidelijk vind. Als ik dan toch iets onduidelijks moet aanwijzen vind ik de afstandsaanduiding direct achter de bestemming het onduidelijkst.

Maar ik zou zeggen: ga vooral door met experimenteren, daar worden we allemaal beter van! :D
Rainier

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 28 mar 2005, 12:51

Riva schreef:Ik vind jouw pijl op zich best mooi, maar ik vind de open redesign-pijl toch net iets mooier. Verder was ik juist blij dat we van die rechthoekige handwijzers voor de rechtdoorgaande richting af waren en dat er eindelijk uniformiteit is gekomen. Wat dat betreft vind ik die rechthoekige borden geen verbetering.

Ik moet trouwens ook eerlijk zeggen dat ik de pijlen helemaal niet zo onduidelijk vind. Als ik dan toch iets onduidelijks moet aanwijzen vind ik de afstandsaanduiding direct achter de bestemming het onduidelijkst.

Maar ik zou zeggen: ga vooral door met experimenteren, daar worden we allemaal beter van! :D
Ik vind de voorwegwijzers wel degelijk een verbetering, maar dat heb ik ook al ooit gezegd. De nieuwe lichtbakken hebben veel meer stijl dan die lompe oude bakken. :)

Ik vind de voorwegwijzers alleen slecht. Ze komen altijd zo onprofessioneel op mij over. Kijk bij Rotterdam-Centrum op Harry's site, dan zie je de verschillen duidelijk. De pijlen zijn veel te klein en de bies is te dun. Om te huilen zijn die voorwegwijzers. :cry:

Men had mi ook veel beter het oude design kunnen professionaliseren i.p.v. een heel nieuw design. Dan denk ik aan het invoeren van het afrit- en knooppuntsymbool en voor de rest het oude design handhaven.

Maarja, ik heb het niet verzonnen allemaal...

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » ma 28 mar 2005, 17:28

Ik ben het met je eens dat de pijlen (en ook het wegnummer) te klein zijn. Verder vind ik de nieuwe Redesign wegwijzers mooier dan de oude.
Vooral alle 'witte' bestemmingen in één vlak vind ik veel duidelijker. Met het lettertype heb ik ook geen problemen: ik vind het mooier, moderner en strakker. Met de leesbaarheid heb ik (als slechtziende) geen probleem.

De borden zijn nu ook kleiner geworden, dat vind ik ook een verbetering.

Dus als de pijlen en wegnummers groter zouden worden vind ik Redesign helemaal top.
Rainier

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 mar 2005, 19:11

Herinvoering van het verschil in borduiteinde is ABSOLUUT een verbetering!
In tegenstelling tot wat collega-forummers beweren vind ik het idee van Wicher zeer wel een grote vooruitgang! Meteen invoeren als het aan mij lag! Ik raak de weg kwijt van de huidige wegwijzers die je soms rechtdoor sturen met een zeer onduidelijke pijl naar rechts! De pijlvorm is ook verbeterd t.o.v. het 'oude' redesign, en i.t.t. tot René beweert is de dichtere pijl van wicher perfect passend in het redesignmodel en nog beter leesbaar ook!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 28 mar 2005, 19:25

Riva schreef:Vooral alle 'witte' bestemmingen in één vlak vind ik veel duidelijker.
Dat kan dus ook zonder redesign lettertype en pijl. Dat deed men vroeger met het oude lettertype ook in Rotterdam al her en der.

Edit: hier een bord op de A13 waar al is gebundeld in één witvlak:
Afbeelding
Riva schreef:Met het lettertype heb ik ook geen problemen: ik vind het mooier, moderner en strakker. Met de leesbaarheid heb ik (als slechtziende) geen probleem.
Ik dus wel. Het is gewoonweg pas op kortere afstand leesbaar, en dat is een verslechtering.
Riva schreef:De borden zijn nu ook kleiner geworden, dat vind ik ook een verbetering.
Kleinere borden is vooral een verdienste van een goede bord-ontwerper. Ik heb inmiddels redesign-borden gefotografeerd met blauwvlakken van hier tot Tokyo. Ook zonder redesign valt er heel goed op bordgrootte te besparen. Een kwestie van de juiste bordontwerpers, dus niet zomaar een blik buitenlandse CAD-tekenaars opentrekken... :roll:
Laatst gewijzigd door Rene op ma 28 mar 2005, 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 mar 2005, 19:26

Verder zou ik idd. het wegnummer groter weergeven (en in een ruimer kader, zoals Tebodin doet) en dus de afstanden weer rechts uitlijnen of tenminste een tab afstand tussen de plaats en het aantal km.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 29 mar 2005, 15:57

Dat bord van René bedoel ik mede met professionalisering van het oude design. :)

Plaats reactie