Het grote ANWB Redesign-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 29 mar 2005, 17:16

Dit bord vind ik mooier dan die waar de witte bestemmingen een eigen vlak hebben. Wat ik alleen minder mooi vind is dat bij de middelste 'witte" bestemming (ind. Rotterdam-Noordwest) de letters dichter op elkaar staan. Bij redesign is dit volgens mij minder vaak nodig omdat het lettertype smaller is.

Overigens vind ik het prima als bij de autosnelwegen het oude design gehandhaafd blijft.
Rainier

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 29 mar 2005, 17:29

Tja, nu is slechts één van de vier doelen op afstand slechter zichtbaar. Bij redesign alle vier. Welk een vooruitgang... :neenee:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 29 mar 2005, 17:40

René schreef:Tja, nu is slechts één van de vier doelen op afstand slechter zichtbaar. Bij redesign alle vier. Welk een vooruitgang...
Ja, maar alle bestemmingen in dezelfde lettergrootte staat véél fraaier. En het oog wil ook wat. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 29 mar 2005, 18:24

Ik heb zelf even wat in elkaar gezet als vergelijking tussen Redesign en het oude ontwerp, aan de hand van een foto van Harry met verschillende symbolen. Mijn mening weten jullie inmiddels wel, dus die ga ik NIET meer herhalen. ;)

Je mag we wel de kleine onvolkomenheden in de tekening aanrekenen, maar al met al vind ik hem wel geslaagd. :)

Afbeelding
Afbeelding

Zie het verschil...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 29 mar 2005, 18:26

ViaHaaren schreef:Zie het verschil...
Op jouw borden is het veel mooier weer. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 29 mar 2005, 18:26

:klappen: veel beter! Vooral die gebundelde doelen vindt ik afschuwelijk op het redesignbord. Ook het NS teken is beter dan een koploper. Invoeren zo snel mogelijk! :D

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 29 mar 2005, 20:56

Van mij hadden de lokale doelen best in één veld gebundeld mogen zijn.
Verder is het NS-logo een beetje te groot afgebeeld.

Tenslotte: tekst in witte kaders wordt vaak een kapitaalgrootte kleiner gemaakt, om te voorkomen dat de witvlakken en zwarte teksten totaal overheersen. (Op snelwegen bv. terug van 36 naar 30,5 cm kapitaalhoogte). Als je dat op jouw ontwerp toepast René, dan zul je zien dat de verhoudingen nòg beter tot hun recht komen.

Je moet echt eens gaan solliciteren bij de bordenboeren. Je wordt er nog goed in ;)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 29 mar 2005, 21:22

Mag er nog tussen haakjes A9 achter om het af te maken?

Ok, dat doen we in Nederland meestal niet maar van mij mag het hoor. :D

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 29 mar 2005, 21:46

Chrizz schreef:Vooral die gebundelde doelen vindt ik afschuwelijk op het redesignbord. Ook het NS teken is beter dan een koploper. Invoeren zo snel mogelijk!
NS-teken is niet echt meer te houden in deze tijden van liberalisering van het spoor. Daarnaast kan de NS op ieder moment haar merkrecht opeisen. Mag de Staat / Tebodin / ANWB gaan dokken voor iedere keer dat dat logo op een bord komt. Maar goed, deze oplossing is nou ook niet je dat.

Wat betreft gebundelde doelen: uit mijn post van eerder vandaag over wit en blauw onder aan de Erasmusbrug in Rotterdam kun je afleiden dat ik het probleem daarvan niet zie. Ik zie namelijk liever dat een bord de kleur krijgt die bij die weg past. Een lokale weg moet in die visie dus op witte borden. Als hij toevallig ook naar een interlokaal doel leidt, moet dat doel in de daarbij passende achtergrondkleur op de borden komen te staan (blauw voor doelen aan secundaire wegen; groen voor doelen aan snelwegen).

Maar goed, dat is een kwestie van smaak. Wat ik in ieder geval niet zie, is dat het bundelen van de witte doelen iets af zou doen aan de zichtbaarheid van die doelen. Dat lijkt mij namelijk puur een kwestie van lettertype.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 30 mar 2005, 9:56

@ Pino, René e.a.:
Persoonlijk vind ik dat je of elke bestemming in een apart wit kader moet zetten of het gehele bord in wit-zwart uitvoering moet maken. Zeker dat bord waar 'Centrum' nog eens als enige bestemming wél apart is gekaderd vind ik gewoon niet mooi. Dus wat mij betreft heeft Via Haaren daar wel degelijk een verbetering ingebracht, net als de hoeveelheid overbodig blauw voor de doorgaande richting.
@ Frits:
De aanduiding 'A9' voegt in dit geval niet zoveel toe in mijn ogen. Dat blijkt vanzelf wel.
@ Via Haaren:
Mooie borden, wil je voor Jachthavens geen symbooltje verzinnen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 30 mar 2005, 10:08

René schreef:Afbeelding

Wat in dit plaatje uiteraard opvalt is de spoel met de genummerde fietsroute. Iets wat enkel in de regio Rotterdam voorkomt.
Die fietsroutes vind je op veel fietspaden ook op het asfalt geplakt, of bij betegelde fietspaden zit er hier en daar een tegel met het 'wegnummer'. Aan de rand van Rotterdam staan op verschillende plaatsen informatieborden met de routes. Ik zal er eens een fotograferen, als ik er tenminste 1 kan vinden zonder graffity :shoot:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 30 mar 2005, 11:39

Vinny schreef:@ Pino, René e.a.:
Persoonlijk vind ik dat je of elke bestemming in een apart wit kader moet zetten of het gehele bord in wit-zwart uitvoering moet maken. Zeker dat bord waar 'Centrum' nog eens als enige bestemming wél apart is gekaderd vind ik gewoon niet mooi. Dus wat mij betreft heeft Via Haaren daar wel degelijk een verbetering ingebracht, net als de hoeveelheid overbodig blauw voor de doorgaande richting.
'Persoonlijk vind ik dat je of elke bestemming in een apart wit kader moet zetten of het gehele bord in wit-zwart uitvoering moet maken.'
Ben ik het niet mee eens.
De kleur van het bord zegt wat over de functie van het bord als geheel. (Wit-op-blauw voor auto's, rood-op-wit voor fietsen, zwart-op-geel tijdelijk, zwart-op-oranje voor gev. stoffen, etc.)
De kleur van/rond de bestemming geeft iets aan over de bestemming. In geval van 'autoborden': wit-op-blauw voor plaatsen, zwart-op-wit voor objecten en wijken.
Door borden die alleen naar 'witte' bestemmingen verwijzen wel een blauwe rand en een witte pijl te geven maak je duidelijk dat dit wel een normaal gelijkwaardig bord is, en niet een ander soort weg aanduid. Het is duidelijk, als automobilist hoef je alleen de blauwe borden te volgen. Aan de zwart-op-witte tekst herken je vervolgens de bestemmingen. Dat op een bord slechts dat soort bestemmingen staan is dan niet relevant.

'Zeker dat bord waar 'Centrum' nog eens als enige bestemming wél apart is gekaderd vind ik gewoon niet mooi. '
Mee eens. Maar ik meen te hebben gelezen dat uit TNO-onderzoek was gebleken dat het duidelijker was 'Centrum' als enige apart te bekaderen. En daar gaat het toch uiteindelijk om?
@ Via Haaren:
Mooie borden, wil je voor Jachthavens geen symbooltje verzinnen?
Alsjeblieft niet zeg. (Meen je dit serieus?)
Voor 'Dorregeest' en 'Uitgeest-Noord' is een pictogrammetje nodig om aan te geven wat voor objecten het betreft. 'Jachthavens' is al duidelijk genoeg. Een jachthaven-pictogram voegt 0,0 toe.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 30 mar 2005, 11:47

Voor 'Dorregeest' en 'Uitgeest-Noord' is een pictogrammetje nodig om aan te geven wat voor objecten het betreft. 'Jachthavens' is al duidelijk genoeg. Een jachthaven-pictogram voegt 0,0 toe.
Er rijden genoeg buitenlanders over deze weg, hoor.
Maar ik meen te hebben gelezen dat uit TNO-onderzoek was gebleken dat het duidelijker was 'Centrum' als enige apart te bekaderen. En daar gaat het toch uiteindelijk om?
Dan is het dus niet meteen 'mooi'! Die nieuwe snelwegmarkering is een stuk dikker. Natuurlijk is dat duidelijker, maar ook een heel stuk lelijker!
Door borden die alleen naar 'witte' bestemmingen verwijzen wel een blauwe rand en een witte pijl te geven maak je duidelijk dat dit wel een normaal gelijkwaardig bord is, en niet een ander soort weg aanduid
Kennelijk nooit in Uithoorn geweest Wicher. Vroeger stonden er wel degelijk dit soort borden op handwegwijzers. Langzamerhand vervangen door blauwe handwegwijzers met witte pijlen en een wit kader. Ik vind dat minder overzichtelijk geworden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 30 mar 2005, 11:56

Wit op blauw is niet uniek voor een bepaalde groep weggebruikers. Deze bewegwijzering is ook voor (brom)fietsers daarw aar geen aparte fietswegwijzers aanwezig zijn.

Zoals je op de foto bovenaan deze pagina kunt zien is voor fietsers het recreatieve bord ook vol-groen uitgevoerd. In jullie optiek had dat dus groene letters op wit veld met rode achtergrond moeten zijn. Dat doen we dus ook niet (en terecht).

De noodzaak van de blauwe omlijsting is dus nog steeds niet, en ik blijf erbij dat dus een volledig wit bord met zwarte bied, tekst en pijl prima mogelijk is. In de meeste buitenlanden is het trouwens niet anders.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 30 mar 2005, 11:57

Vinny schreef:
Voor 'Dorregeest' en 'Uitgeest-Noord' is een pictogrammetje nodig om aan te geven wat voor objecten het betreft. 'Jachthavens' is al duidelijk genoeg. Een jachthaven-pictogram voegt 0,0 toe.
Er rijden genoeg buitenlanders over deze weg, hoor.
Daar heb je wel een puntje.
Er zou dan dus wel een duidelijk zeilbootje bij moeten staan, en geen sport- of recreatie-pictogram.
Door borden die alleen naar 'witte' bestemmingen verwijzen wel een blauwe rand en een witte pijl te geven maak je duidelijk dat dit wel een normaal gelijkwaardig bord is, en niet een ander soort weg aanduid
Kennelijk nooit in Uithoorn geweest Wicher. Vroeger stonden er wel degelijk dit soort borden op handwegwijzers. Langzamerhand vervangen door blauwe handwegwijzers met witte pijlen en een wit kader. Ik vind dat minder overzichtelijk geworden.
Ik ben weleens in Uithoorn geweest, maar dat is 10 jaar geleden en ik zou niet meer weten wat er op de borden stond. :)
Bedoel je de oude stijl handwijzers, zonder pijl maar met puntige punt? Die konden inderdaad helemaal zwart-op-wit zijn.
Nu er in redesign echter een hele pijl op staat, ben ik er wel voor die pijl gewoon wit-op-blauw te doen, en niet zwart-op-wit.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 30 mar 2005, 12:04

Wicher schreef:De kleur van het bord zegt wat over de functie van het bord als geheel. (Wit-op-blauw voor auto's, rood-op-wit voor fietsen, zwart-op-geel tijdelijk, zwart-op-oranje voor gev. stoffen, etc.)
Daarvan ontgaat mij dus de toegevoegde waarde. Natuurlijk moet je wél uit elkaar houden dat je kleuren niet dubbel gaat gebruiken, maar ik heb nooit twijfels over de functie van een bord als geheel. Kijk nou nooit naar een fietsersbord en vraag me af "zou dat nou voor mij als automobilist bestemd zijn?". Niet in Nederland en niet in buitenlanden, die kleurtjes gebruiken.

Bovendien is jouw beschrijving niet helemaal consistent met de werkelijkheid. Voorbeelden: de groen-op-witte fietsborden (eerder genoemd in deze discussie), maar ook de gevaarlijke stoffen borden op de A 16 en de A 15 rondom Dordrecht. Die zijn namelijk oranje met een blauwe rand.

Maar goed, 't blijft allemaal een kwestie van persoonlijke smaak.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 30 mar 2005, 12:42

Mmm tja...
Misschien maakt het inderdaad niet zo uit.

In elk geval gooi ik er weer wat schetsjes tegenaan:

AfbeeldingAfbeelding

Uiteindelijk is de rechter toch de mooiste...
(Dat heeft trouwens mede te maken met het feit dat de pijl op de rechter dikker is dan op de linker. Op de linker zou deze eigenlijk ook wat dikker moeten.)

En nog een portaalbordje snel gedaan:
(rechterbord onveranderd om mooi het verschil te zien)
Op zich zouden de redesigners hier wel vrolijk van moeten worden: als dit geen blauwvlak bespaart! :D (Blauwvlak wordt natuurlijk nul, maar het bord kan er sowieso kleiner van worden.)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Matthijs op wo 30 mar 2005, 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 30 mar 2005, 14:22

Mmm. Best een mooi wit bord.

Jammer alleen van lettertype en pijlvorm... :roll:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 30 mar 2005, 14:29

René schreef:Mmm. Best een mooi wit bord.

Jammer alleen van lettertype en pijlvorm... :roll:
Onverbeterlijk. :D

Maar zou het niet een beetje pijn aan de ogen gaan doen, als de felle zon vol op zo'n helemaal wit bord staat?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 30 mar 2005, 14:59

Wicher schreef:Maar zou het niet een beetje pijn aan de ogen gaan doen, als de felle zon vol op zo'n helemaal wit bord staat?
Dat zouden ze moeten weten in andere landen met volledig witte borden: Duitsland, Engeland, Frankrijk, etc.

Heb het idee dat die borden wat matter worden gemaakt dan het wit dat in Redesign / in jouw ontwerp wordt gebruikt. Daarnaast staat de A 12 wat vreemd op dit bord. Bij volledig wit hoort ook iets volledig lokaals en daar past een snelweg niet zo goed binnen. Maar goed, dat is de gekkigheid van de Utrechtse baan en niet dit ontwerp ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 30 mar 2005, 15:03

Tja, je kunt dan trouwens ook een interlokaal doel in zo'n wit bord dan ook in wit vermelden op een blauw tekstvlakje... :twisted:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 30 mar 2005, 16:19

Op zich vind ik het er zelf ook niet verkeerd uitzien, puur esthetisch.
Alleen: hoe bepaal je dan welke hoofdkleur een bord krijgt? Wit als alle bestemmingen wit zijn? Of de meerderheid? Of de onderste?
Nu is het tenminste duidelijk: het bord is altijd blauw.

Wat dit punt betreft is het beleid bij de rode en groene fietsbordjes interessant. Bij alleen groene bestemmingen wordt het bordje groen. Bij beide op 1 bordje blijft het bordje rood.
Dat zou dus betekenen dat bij auto's een bord wit wordt als alle bestemmingen wit zijn. Bij handwijzers kan dat wel, maar bij portalen wordt dat een beetje vreemd. Dan zijn borden eigenlijk vrijwel altijd blauw, ook als 3 v/d 4 bestemmingen wit zijn. Als echter de 4e OOK wit is, gaat het totale bord er ineens heel anders uitzien. Beetje vreemd, niet?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 30 mar 2005, 16:30

Wicher schreef:Op zich vind ik het er zelf ook niet verkeerd uitzien, puur esthetisch.
Alleen: hoe bepaal je dan welke hoofdkleur een bord krijgt?
Tja, het matcht niet met het Nederlandse systeem, maar ik vind dat de basiskleur af moet hangen van het soort weg, waarom het gaat:
- wit, wanneer het bord verwijst naar een lokale weg;
- blauw, wanneer het bord verwijst naar een niet-lokale weg; en
- groen, wanneer het bord verwijst naar een snelweg.
(dat laatste noem ik maar even "stap 2" - het eerste is makkelijker realiseerbaar)

Kortom, betreft het bord een "witte" weg, dan moeten bestemmingen in andere kleuren in een apart vlak in die andere kleur op de borden komen. Rijd je daarentegen op een "blauwe" weg, dan moeten de witte bestemmingen in een wit vlak op het blauw komen te staan.

Met "verwijzen naar" bedoel ik naar het type weg, waarop je je bevindt (in geval het om borden voor rechtdoor gaat) dan wel het type weg dat je direct kruist (in geval het om borden voor de afslag gaat).
Laatst gewijzigd door Pino op wo 30 mar 2005, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 30 mar 2005, 16:38

In principe mee eens, maar we moeten wel oppassen dat we geen regenboogborden krijgen. Dus alleen bij afslagen. Wat ik overigens ook erg goed vind (duits) is de verwijzing naar de Autobahn. Soms kom je op 40km van de dichtstbijzijnde snelweg wel verwijzingen naar die snelweg toe. Dat vind je in Nederland niet.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 30 mar 2005, 16:42

Chrizz schreef:In principe mee eens, maar we moeten wel oppassen dat we geen regenboogborden krijgen. Dus alleen bij afslagen. Wat ik overigens ook erg goed vind (duits) is de verwijzing naar de Autobahn. Soms kom je op 40km van de dichtstbijzijnde snelweg wel verwijzingen naar die snelweg toe. Dat vind je in Nederland niet.
Een verwijzing in Nederland van 40 km is altijd naar een snelweg. :P

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 30 mar 2005, 16:44

Pino schreef:Tja, het matcht niet met het Nederlandse systeem, maar ik vind dat de basiskleur af moet hangen van het soort weg, waarom het gaat:
- wit, wanneer het bord verwijst naar een lokale weg;
- blauw, wanneer het bord verwijst naar een niet-lokale weg
Hm, maar dan introduceer je dus een nieuw onderscheid. Je moet voor elke weg het belang gaan bepalen, met alle administratie en gedoe van dien. En wat voegt het echt toe?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 30 mar 2005, 18:32

@Wicher: Mooie verbeteringen van Redesign! :)

@Vincent & Wicher: Het was een kopie van het Redesign-bord eronder om de verschillen eens duidelijk te maken. Ik heb alle symbolen uit de richtlijnen Bewegwijzering in bezit en daar zit ook een jachthaven tussen. Maar die heb ik dus om bovenstaande reden niet gebruikt.

Verder iedereen bedankt voor de positieve reacties. :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 30 mar 2005, 23:39

Wicher schreef:Hm, maar dan introduceer je dus een nieuw onderscheid. Je moet voor elke weg het belang gaan bepalen, met alle administratie en gedoe van dien. En wat voegt het echt toe?
Mwa, dat wegen zie ik nou niet echt als een probleem. Bijvoorbeeld de Duitsers (maar in mindere mate ook de Italianen) hebben al over dat probleem nagedacht. Gaat een weg dwars door een stad heen, dan is die logischerwijs blauw. Voor uitvalswegen geldt denk ik hetzelfde (zie het niet voor me dat een weg op een gegeven moment van wit naar blauw verandert). Al met al een kwestie van gut feeling en pragmatisch aanpakken.

Of het iets toevoegt? Dat blijft een kwestie van persoonlijke mening. Op zijn minst brengt het een afname van het regenboog-effect met zich mee, wanneer je de blauwe omkadering van een verder wit bord weghaalt. Verder: vooral voor kruisende wegen krijg je in één oogopslag te zien wat voor weg dat is (op de doorgaande weg, weet je dat in de regel al).

Het gebruik van kleurcode's is iets wat mij in het buitenland altijd erg goed bevalt. Noem me een meeloper, maar dat alles roept wel de vraag op, waarom we dan in Nederland vinden dat dat geen enkele toegevoegde waarde heeft.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 30 mar 2005, 23:57

In het topic over Bad Oeynhausen kom ik toevallig deze mooie voorbeelden tegen:

Afbeelding
Afbeelding

Jij vind dit dus mooier of duidelijker.
't Is inderdaad mede een kwestie van smaak, want ik ben het daarmee niet eens. Ik vind niet dat het er overzichtelijker of leesbaarder van wordt.
Voordeel is dat je ziet om wat voor soort weg het gaat. Maar is dat belangrijk? Het gaat er toch om dat je op die bestemming komt, niet over wat voor weg je wordt gewezen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 31 mar 2005, 0:14

In Nederland zegt de achtergrondkleur iets over het type bestemming ipv het soort weg. Schiphol zal je altijd in zwart-op-wit zien, ongeacht op welke weg je ook rijdt. Dat lijkt me juist een goed punt van het Nederlandse systeem. Als ik eerlijk ben snap ik overigens ook niet waarom Scheveningen nou per sé in het wit moet. Veel van dat soort 'opgeslokte' dorpen kunnen ook gewoon als losse bebouwde kom worden aangeduid (bijv. Ransdorp gem. Amsterdam) en is dan ook als blauw-op-wit aangegeven. De beslissing om sommige plaatsen als wijk te beschouwen en sommige als losse bb-kom met gemeente aanduiding is op bepaalde plaatsen volkomen willekeurig. (zie in Zaanstad Knollendam-west en knollendam-oost). In dit verband wil ik er ook op wijzen dat Almere Stad en Almere Buiten wel in wit op blauw staan. Logica regeert op de bewegwijzering!
Afbeelding
Let op: R 2 geldt voor de P-ring centrum. Dat kan dus ook dat symbooltje zijn of bijvoorbeeld R 22 of weet ik wat; ik neem maar het beste van onze zuiderburen over ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie