Het grote ANWB Redesign-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 31 mar 2005, 0:30

Scheveningen is gewoon een wijk van Den Haag, en de overgang naar andere wijken is redelijk naadloos. Daar vind ik het dan ook gewoon logisch dat het in zwart-op-wit staat.
Neemt niet weg dat er inderdaad genoeg niet-consequente voorbeelden zijn. Een voorbeeld is De Uithof, de universiteitswijk van Utrecht. De Uithof staat gewoon vermeld als zelfstandige plaatsnaam, zelfs op de snelweg. Dit terwijl de straten in De Uithof gewoon 'Utrecht' als adres hebben, en niet 'De Uithof'.
Dat gaat volgens mij echter meer over keuzes van de plaatselijke besturen, een duidt niet zozeer op een grote zwakte van het systeem.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 31 mar 2005, 13:18

Vinny schreef:(zie in Zaanstad Knollendam-west en knollendam-oost).
Je bedoelt Westknollendam en Oost-Knollendam. :)
De ene is een wijk van Zaanstad, de ander is een zelfstandige plaats. Hier is dus niks inconsequents op de wegwijzers. Afgezien misschien van de spelling.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 31 mar 2005, 13:22

Wicher schreef:Dat gaat volgens mij echter meer over keuzes van de plaatselijke besturen, een duidt niet zozeer op een grote zwakte van het systeem.
Inderdaad. Er is kennelijk niemand die erop let of bebouwde kommen overeen komen met postale aanduidingen. Dus is Hoogkerk volgens de post Groningen, en Ransdorp is Amsterdam.

Wel zijn de wegwijzers meestal consistent met de bebouwdekomborden. Dus Hoogkerk in wit-op-blauw op de A7. En Almere Stad op de A6.

De al eerder genoemde Europoort en Maasvlakte zijn rare uitzonderingen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 31 mar 2005, 13:42

Dan zijn de wegwijzers dus wel consequent. Maar goed. Nu we toch met verbeteren van het systeem bezig zijn, neem ik gelijk de kans om mijn mening aangaande Scheveningen door te drukken op de door mij ontworpen borden. Het is gewoon een zeer bekende plaats en misstaat geheel tussen alle P routes en overige onzin. Verder even goede vrienden met de gemeente Den Haag. Ze hoeven zich niets aan te trekken van mijn welgemeende, gratis advies ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 31 mar 2005, 13:48

Vinny schreef:Scheveningen is gewoon een zeer bekende plaats en misstaat geheel tussen alle P routes en overige onzin.
Buiten Den Haag wordt het nog verwarrender: in Wassenaar, Leidschendam en Voorburg staan soms borden met "Den Haag-Scheveningen" (wit op blauw). Dit geeft correct aan dat Scheveningen een onderdeel van Den Haag is, maar veel mensen zullen denken "Den Haag en Scheveningen".
Iedereen weet immers dat Scheveningen in/bij Den Haag ligt?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 31 mar 2005, 14:55

harry schreef:
Wicher schreef:Dat gaat volgens mij echter meer over keuzes van de plaatselijke besturen, een duidt niet zozeer op een grote zwakte van het systeem.
Inderdaad. Er is kennelijk niemand die erop let of bebouwde kommen overeen komen met postale aanduidingen. Dus is Hoogkerk volgens de post Groningen, en Ransdorp is Amsterdam.

Wel zijn de wegwijzers meestal consistent met de bebouwdekomborden. Dus Hoogkerk in wit-op-blauw op de A7. En Almere Stad op de A6.

De al eerder genoemde Europoort en Maasvlakte zijn rare uitzonderingen.
Schiphol is ook een uitzondering: Dat staat zwart op wit, maar is wel een komnaam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 01 apr 2005, 13:53

Palance schreef:Schiphol is ook een uitzondering: Dat staat zwart op wit, maar is wel een komnaam.
Dat punt is al eerder voorbijgekomen. Ik hou het hierop:
Schiphol is een plaats (bebouwde kom), met daarin een object (vliegveld) met dezelfde naam.
Je kan dus zowel naar de plaats verwijzen ('Schiphol' wit-op-blauw) als naar het object ('# Schiphol' zwart-op-wit, # = vliegtuigsymbooltje). Beide zijn correct, maar ik denk dat de huidige keuze handiger is, vooral vanwege het vliegtuigsymbooltje.
Wmb zou het ook beter zijn Europoort zwart-op-wit te bewegwijzeren met een haven- of industriesymbooltje.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 01 apr 2005, 14:27

Wat mij betreft dus precies andersom. Schiphol is een komnaam en algemeen bekend, dus gewoon wit op blauw, maar zeker niet zwart op wit, wat een lokale bestemming suggereert (en dat is bij Alkmaar of Abcoude zeer zeker niet het geval...).
Als je dan zo aan dat vliegtuigje hangt: dat kan er dan ook nog wel voor of achter. Zoals we ook met het auto(snel)wegsymbool omgaan.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 01 apr 2005, 15:15

René schreef:Wat mij betreft dus precies andersom. Schiphol is een komnaam en algemeen bekend, dus gewoon wit op blauw, maar zeker niet zwart op wit, wat een lokale bestemming suggereert (en dat is bij Alkmaar of Abcoude zeer zeker niet het geval...).
Als je dan zo aan dat vliegtuigje hangt: dat kan er dan ook nog wel voor of achter. Zoals we ook met het auto(snel)wegsymbool omgaan.
Ik heb nog een oud boek (1979) en daar staat een foto in van de kruising van de landingsbaan met de A4 en daar staat een wegwijzer op waar Schiphol wit-op-blauw is gezet met een wit vliegtuigje erachter. Dus jouw idee is juist ooit vervangen door het huidige.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 01 apr 2005, 15:36

Kan me Schiphol erg goed in wit-op-blauw voorstellen. Heb daar alweer wat meer moeite bij andere vliegvelden: Zestienhoven, Eelde, Welschap, Zuid-Limburg (keuze voor oude namen is bewust). En uiteindelijk moet de kleurstelling voor alle vliegvelden gelijk zijn, zou ik menen.

Als ik nadenk over buitenlandse systemen:
- In Frankrijk staat de naam cursief
- In Duitsland altijd op witte achtergrond
- In Italië geloof ik ook op witte achtergrond
- In Luxemburg op witte achtergrond
- In Oostenrijk cursief
Dat alles suggereert bewegwijzering als lokaal doel.

Daarentegen
- In Zwitserland zonder speciale achtergrond
hetgeen bewegwijzering als komnaam suggereert.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 01 apr 2005, 15:40

Zestienhoven is in ieder geval geen komnaam, voor zover ik weet ook nooit geweest. En ondertussen natuurlijk al lang veranderd in "Rotterdam-Airport"
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 01 apr 2005, 15:54

En Welschap is ook al lang Eindhoven-Airport.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 01 apr 2005, 16:41

En de luchthaven van München bijvoorbeeld staat niet al bij Neurenberg op de borden, dus dan is het logisch deze als lokaal doel te beschouwen, hoewel deze toch enige km buiten de stad gelegen is.

Probleem is m.i. dat Schiphol op de hele A9 op de borden staat. Dan past een lokale verwijzing niet. Bovendien is Schiphol qua omvang niet te vergelijken met de andere landingsstripjes her en der in het land.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 01 apr 2005, 17:28

Een aantal jaren geleden stond er bij Leeuwarden een bebouwdekombord "Vliegbasis". Verder geen tekst! Ik weet niet of dat nu nog zo is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 01 apr 2005, 17:32

Het probleem van Schiphol is dat er helemaal geen kom Schiphol bestaat. Die kom heet namelijk Schiphol-Centrum. Je hebt (kloksgewijs) ook Schiphol-Noord, Schiphol-Oost, Schiphol-Zuidoost, Schiphol-Rijk en De Hoek. De meeste zijn in wit-op-zwart bewegwijzerd behalve Schiphol-Rijk dat als wit-op-blauw staat. Ik ga binnenkort eens kijken hoe het op de bebouwde kom bordjes staat aangegeven. Schiphol-Rijk staat als zodanig wel op de bebouwde kombordjes aangegeven. Bij Schiphol-Oost staat als ik mij niet vergis alleen een pseudo-kombordje met Schiphol. Bij industrieterrein De Hoek is het nog erger. Daar rij je volgens het bb-kombordje het schattige Rozenburg in. Een onlangs afgebroken dorpje langs de weg Aalsmeer - Hoofddorp (N 201).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 01 apr 2005, 17:34

De Hoek ligt van oudsher westelijk van de A4 (noordelijk van de latere Beukenhorst (Oost (-Oost (-Oost))).
Oostelijk van de A4 heet deze industriestrip inderdaad officieel Rozenburg. Al sinds jaar en dag.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 01 apr 2005, 17:38

(Oost (-Oost (-Oost))).
Mis ik iets?
Maar goed ik zal komend weekend maar een fietstochje Schiphol maken (het is toch mooi weer) en ik zal rapport uitbrengen om aan alle onduidelijkheid een eind te maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 01 apr 2005, 17:59

ViaHaaren schreef:En Welschap is ook al lang Eindhoven-Airport.
I know, I know. Was alleen maar in een nostalgische bui en had geen zin om de modernismen achter elkaar in te moeten tikken, inclusief Maastricht-Aachen Airport, of hoe dat tegenwoordig ook heet (en nou heb ik het toch uitgetypt).

Maar dat verandert het punt niet. Zou menen dat vliegvelden consequent in dezelfde kleurstelling moeten worden aangeduid, of dat nu zwart-op-wit is of wit-op-blauw. Daarbij maakt het wat mij betreft niet uit, of het Schiphol, Heathrow, Zestienhoven of Niederrhein betreft. Een vliegveld is een vliegveld.

Natuurlijk, eigen aan Schiphol (en andere grote vliegvelden) is dat er zich een partij kantoren en bedrijven omheen vestigt, waardoor je zou kunnen spreken van een bebouwde kom. Dat heeft er bij Schiphol toe geleid dat er komborden zijn geplaatst. Moet men vooral doen, maar dan geldt naar mijn mening:
- óf je ziet Schiphol als een komnaam, en haalt dan het vliegveld-pictogram weg van de borden (en daarmee dwingend ook de witte achtergrond);
- óf je ziet Schiphol als vliegveld met wat bebouwing en gebruikt dezelfde kleurstelling als alle andere vliegvelden.

René, je punt over de A 9 is terecht. Wat mij betreft weer een mooi voorbeeld dat ons Nederlandse systeem van eindbestemmingen op de borden niet klopt - en dat nog eens los van het feit dat Schiphol niet eens de eindbestemming van de A 9 is. In ieder geval zou die omstandigheid niet beslissend moeten zijn voor de kleurstelling van Schiphol, laat staan die van vliegvelden in het algemeen.

Tenslotte nog over München: FJS-Airport ligt niet aan de A 9, maar aan de A 92 (München - Deggendorf). Kan me zo voorstellen, dat het vliegveld al wel bij Deggendorf op de borden staat (afstandsborden, niet als control city). Dat geldt in ieder geval voor Frankfurt Hahn - het Ryanair vliegveld dat in de Hunsrück ligt, 150 km van Frankfurt verwijderd. Hahn zelf is een dorpje dat je alleen in de regio op de borden ziet. Het vliegveld wordt al vanaf de A 61 aangegeven, in zwart-op-wit. Da's geen lokaal doel meer ...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 01 apr 2005, 19:06

Pino schreef:I know, I know. Was alleen maar in een nostalgische bui en had geen zin om de modernismen achter elkaar in te moeten tikken, inclusief Maastricht-Aachen Airport, of hoe dat tegenwoordig ook heet
Correct, de naam van de luchthaven is Maastricht-Aachen Airport. Staat ook zo aangegeven op de bewegwijzering (ja... zwart op wit ;) ) , maar gek genoeg is de komnaam van het industriegebied ten noorden van de startbaan... Maastricht Airport. En da's geen overblijfsel uit vervlogen tijden! De borden staan er nog niet zo heel erg lang.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 01 apr 2005, 19:46

Even terug on-topic over Redesign: is het jullie ook al opgevallen dat Redesign de voetwijzers afschaft?

In plaats van dit:

Afbeelding

Krijgen we nu dit (zelfgemaakt):

Afbeelding

A15-racer

Bericht door A15-racer » vr 01 apr 2005, 20:43

ViaHaaren schreef:Ik heb zelf even wat in elkaar gezet als vergelijking tussen Redesign en het oude ontwerp, aan de hand van een foto van Harry met verschillende symbolen. Mijn mening weten jullie inmiddels wel, dus die ga ik NIET meer herhalen. ;)

Je mag we wel de kleine onvolkomenheden in de tekening aanrekenen, maar al met al vind ik hem wel geslaagd. :)

Afbeelding
Afbeelding

Zie het verschil...
Prachtige compilatie, Rene!
Interstate moet terugkeren! Weg met Redesign! :shoot:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 01 apr 2005, 20:47

Ik heb het hele redesign-verhaal niet vanaf het begin gevolgd (ik zat toen nog niet op het forum) maar, wat is nou de echte reden dat redesign ingevoerd moet worden? Ik bedoel, volgens mij is men wel tevreden met interstate zoals het nu nog is. Redesign vindt ik afschuwelijk, en minder leesbaar, dus er zijn eigenlijk meer tegens dan voors. Kan iemand me dat effe uitleggen?

Wils
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 17:47

Bericht door Wils » vr 01 apr 2005, 22:27

Opmerking over de portaalborden van de ANWB.

Teveel aanduidingen in dwarsprofiel namelijk 10 stuks, maximaal zijn
4 aanduidingen in een dwarsprofiel toegestaan, op een regionale stroomweg met gelijkvloerse kruispunten. (zie blz 43 van de richtlijnen)
:lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 01 apr 2005, 22:32

Officiële redenen:

In 1997: vervanging handwijzers en geleidelijk afvoeren Cc-alfabet met een beter op Ee-alfabet (Interstate) gelijkend lettertype

Later: verminderen blauwvlak, modernisering symbolen, één lettertype voor alle wegwijzers (waarbij Uu-alfabet (=redesign) voor handwijzers als uitgangspunt voor alle wegwijzers wordt genomen).

En wat niet hardop wordt gezegd, maar ongetwijfeld een rol zal hebben gespeeld: De ANWB wilde weer een "eigen" schrift, nu Interstate in bijna elke reclame(folder) en op elk televisienet wordt gebruikt. De bewegwijzering zou weer duidelijk herkenbaar zijn als "ANWB". Plus na de voor ANWB rampzalig verlopen aanbesteding van de bewegwijzering op het hoofdwegennet was het natuurlijk een mooie manier om Verkeer en Waterstaat even een hak terug te zetten. Maar ja, deze punten zullen ze natuurlijk nooit officieel toegeven... :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 01 apr 2005, 22:47

Afbeelding
Precies, zulke wegwijzers ben ik al tegengekomen. Ziet er heel opmerkelijk uit. (Voor de liefhebber: N 231 Aalsmeer -- Nieuwkoop rechtsaf bij Noordeinde en op de eerste bewegwijzerde kruising kan je ze vinden).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 02 apr 2005, 12:20

Vinny schreef:
Afbeelding
Precies, zulke wegwijzers ben ik al tegengekomen. Ziet er heel opmerkelijk uit. (Voor de liefhebber: N 231 Aalsmeer -- Nieuwkoop rechtsaf bij Noordeinde en op de eerste bewegwijzerde kruising kan je ze vinden).
Ja, ik vind ze ook nog al opmerkelijk en eerlijk gezegd makkelijk over het hoofd te zien, want ze lijken nog al veel op een straatnaambord. :?

@René: De ANWB Bewegwijzering is echt flauw bezig, Interstate is lekker modern, te zien aan het vele gebruik en dan gaan zij het weggooien. De oude symbolen waren ook modern genoeg imo, alleen politie en postkantoor niet, maar die kun je ook wel veranderen zonder alle wegwijzers te verkloten. :twisted:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 02 apr 2005, 15:58

Hetzelfde verhaal hebben we een kleine 10 jaar terug al eens eerder gezien. Bij de NS. Want al sinds 1968 was daar het lettertype Univers naar volle tevredenheid van iedereen in gebruik. Maar ja, i.h.k.v. "corporate branding" moest dat natuurlijk anders. Alle borden moesten worden vervangen. Tegelijkertijd met het aanbrengen van het blauwe vierkantje in de hoek van een wit bord. Zelfs alle CTA-bakken (treinbestemmings-lamellenpanelen bij de perrons voor de niet ingewijden) moesten van een ander plaatje met het spoornummer worden voorzien :roll:

Je hoorde de reizigers niet klagen over de oude aanduidingen, maar subjectieve zaken als een "modernere" als "eigen" herkenbare bedrijfsstijl (wat dat dan ook zijn mag...) waren voor NS doorslaggevend.

Wat dat betreft zie ik echt een parallel tussen NS en ANWB...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 02 apr 2005, 16:44

Ik hoop dat men nou juist wél gaat klagen over Redesign. ;)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 02 apr 2005, 20:55

Ik vind echter dat de wijziging bij de NS echt wel een verbetering is geweest. Zoals de teksten die nu altijd bij de pictogrammen staan, de pictogrammen die door het witte vlak beter zichtbaar zijn, de altijd groene aanduiding voor de uitgang. Er zullen ook wel verslechteringetjes inzitten, maar over het algemeen vind ik het een prima wijziging geweest.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 03 apr 2005, 13:52

Voor de zaken die je nu opnoemt had het lettertype uiteraard niet gewijzigd hoeven te worden, en had je ook lang niet alle bebording hoeven aan te passen. Mijn betoog is juist: vaak spelen andere argumenten een rol dan enkel logica, leesbaarheid en begrijpelijkheid van de verwijziingen.

Plaats reactie