Het grote ANWB Redesign-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 01 mar 2005, 10:08

@ Wicher: Als je een symbooltje voor industrieterrein ontwerpt van bedrijven mét een schoorsteen dan hoort daar ook rook uit te komen. Tenslotte wordt dan aangegeven dat er gewerkt wordt...,
Wat heeft het nou voor zin om een schoorsteen toe te voegen als 't ie niet gebruikt wordt? Behalve dat vind ik het ook een afgrijselijk gezicht, het nieuwe industrieterreinsymbooltje. Er hoort gewoon rook uit de schoorsteen te komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 01 mar 2005, 11:37

Matt schreef:Trouwens een vraagje: de bewegwijzering van de autosnelwegen wordt niet meer gedaan door de ANWB. Houdt dat dan ook in dat er geen redesign zal verschijnen op de A-wegen?
Zolang de huidige richtlijnen gelden in principe niet op rijks-autosnelwegen, nee.

Waar het wèl komt zijn de provinciale autosnelwegen en de "bijzondere gevallen", zoals de A12 bij Den Haag die ter plekke een gemeentelijke autoweg is. Sterker nog, je kunt daar al redesign in levende lijve bewonderen met afritsymbolen en al... :x

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 01 mar 2005, 12:09

Vinny schreef:@ Wicher: Als je een symbooltje voor industrieterrein ontwerpt van bedrijven mét een schoorsteen dan hoort daar ook rook uit te komen. Tenslotte wordt dan aangegeven dat er gewerkt wordt...,
Wat heeft het nou voor zin om een schoorsteen toe te voegen als 't ie niet gebruikt wordt? Behalve dat vind ik het ook een afgrijselijk gezicht, het nieuwe industrieterreinsymbooltje. Er hoort gewoon rook uit de schoorsteen te komen.
Dat mag niet meer vanwege milieu-eisen :wink:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 01 mar 2005, 14:29

ViaHaaren schreef:Waarom ik Redesign ronduit lelijk vindt:

- Het lettertype is volgens René een enorme verslechtering voor slechtzienden,
- De handwijzers hebben allemaal een bolle kant, wat bij rechtdoorgaande richtingen voor verwarring zorgt,
- De symbooltjes zijn te gedetailleerd en sommige zijn onnodig ver***, zoals de fiets, die om onverklaarbare redenen opeens weer een tandwiel moet hebben
- De pijlen zijn veel te klein en allemaal hetzelfde, i.p.v. van voor de naar beneden wijzende een bredere en voor de aftakkende een langere,
- De bies is te dun, de rand van het bord wordt niet goed geaccentueerd,
- Het lijntje om een A-nummer is te dun, het contrast tussen blauw en rood wordt zo erg klein, als compensatie geeft men nu ook gele nummers een zwart lijntje, leuk verzonnen, maar op donkerblauw zie je zo'n dun lijntje niet eens.

Dit zijn de hoofdpunten waarom ik Redesign niet zo leuk vind, maar het lettertype op zich vind ik wel te pruimen en ook de meerdere doelen in een veld. :D

Op een aantal punten ben ik het met je eens:
- te kleine pijlen
- te dunne bies om A-nummer
- te gedetailleerde symbolen

Een aantal zaken vind ik echter veel beter:
- mooier lettertype; i.i.g. op de voorwegwijzers (misschien minder leesbaar; ik ben zelf ook slechtziend, maar heb er geen last van)
- lokale (witte) doelen in één vlak
- de bolle kant van de handwegwijzers vind ik juist een vooruitgang. Je kunt nu ook doelen in rechtdoorgaande richting op een mooie en uniforme wijze aangeven.
- kleinere borden
- parkeerroutes geïntergreerd zoals in Rotterdam bij de Erasmusbrug (persoonlijk vind ik die groene rand erg mooi)

Een nadeel vind ik dat de afstandsaanduidingen niet rechts worden uitgelijnd. Ook vind ik het lettertype op de handwegwijzers wat aan de dikke kant; dat op de oude was slanker.

Op een paar zaken na vind ik het dus zeker een verbetering.
Rainier

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 01 mar 2005, 19:56

Ik ben het helemaal met Vincent eens over het industriesymbooltje, er mag heus wel rook uit komen, bij het nieuwe heb ik telkens het idee dat er iemand heeft staan slapen en de wolkjes is vergeten op te plakken. ;)

En dat die fiets een tandwiel heeft vind ik ook dom, maak het nou niet zo gedetailleerd als we al een goed voldoenend fietssymbool hebben. :(

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 02 mar 2005, 18:29

Over die meerdere kleuren in één wit veld gesproken, vandaag kwam ik op de wereldberoemde site van Harry (;)) deze foto tegen, waar op een handwijzer twee witte bestemmingen van elkaar zijn gescheiden. Dit heb ik verder nog nergens gezien.

Afbeelding

Zijn ze er bij de ANWB dan toch van terug gekomen en voeren dit absurd ver door?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 02 mar 2005, 18:43

Misschien zijn ze gescheiden omdat het ene een wegaanduiding is, en het andere een bestemming?

Nou ik er naar kijk, zou ik het ook veel logischer vinden om de wegaanduidingen (Ring en N201) bij elkaar te zetten, en de bestemmingen (Centrum en industrie) ook...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » wo 02 mar 2005, 19:28

Vermeldingen naar het Centrum worden bij Redesign sinds vorig jaar altijd afgescheiden van de andere lokale bestemmingen, dus blijkbaar ook op handwegwijzers. Let ook bijvoorbeeld op deze foto, het linkse bord. Ik heb dit al vaker gezien, ik meen te hebben gelezen dat het volgens het TNO duidelijker zou zijn om 'Centrum' als enige bestemming wél apart af te scheiden van het witvak.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 04 mar 2005, 21:11

En bij de onderste moet nog een naam worden opgeplakt ofzo? :?:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 04 mar 2005, 21:21

ViaHaaren schreef:En bij de onderste moet nog een naam worden opgeplakt ofzo? :?:
Of het verwijst naar alle industriegebieden in het algemeen? Dan kun je er niet 1 naam bijzetten, en 'Industrie' is ook niet zo netjes. Alleen het pictogrammetje zoals nu is echter ook niet alles...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 05 mar 2005, 14:47

Nee, vind ik ook. Ik vind deze wegwijzers ronduit lelijk (nee, niet omdat het Redesign is ;)). Men had beter onder Centrum N201 wit op blauw kunnen zetten, zodat het scheidingslijntje niet nodig was geweest. :D

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 05 mar 2005, 14:51

Misschien is de overweging deze geweest: men heeft de bestemmingen op volgorde van nabijheid geplaatst.
Ring Hoofddorp begint direct, dus is het dichtstbij, de N201 ligt het verst weg.
Daar valt ook wat voor te zeggen.

Normaal (dus N201 zwart-op-geel) begint de N201 natuurlijk wel direct, dus staat deze wel bovenaan. Daarom komt het nu een beetje vreemd over. De N201 is hier echter gewoon een bestemming zoals de anderen, als het dus inderdaad op volgorde van nabijheid is gedaan vind ik daar wel wat voor te zeggen.

A15-racer

Bericht door A15-racer » za 05 mar 2005, 20:01

Afbeelding
De mooiste wegwijzer van Nederland!...valt te lezen op de site van Harry.

Deze wegwijzer had alleen nóg mooier kunnen zijn, als het niet in Redesign zou zijn uitgevoerd :wink:.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 05 mar 2005, 20:03

Ik denk dat de Japanse toeristen hun foto's nu ook wel zullen maken als ze er langs komen. ;)

N.B. Hoera! De 1000e post!
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 05 mar 2005, 20:07

Nieuwe mijlpaal! Ik heb dat ding wel es in 't echt gezien. Leuk dingetje, afgezien van redesign;-) Veel Japanners zag ik er echter niet.

Wils
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 17:47

Bericht door Wils » vr 11 mar 2005, 21:44

Waarom werkt de ANWB B.V. tegenwoordig niet meer volgens de wettelijke richtlijnen bewegwijzering?
Maar past vervolgens zijn eigen Redesign richtlijnen toe.
Dat kan leuk worden in nederland elke B.V. zijn eigen richtlijnen, wat een zooitje zal het worden.
:lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 11 mar 2005, 22:01

ANWB gaat ervan uit dat redesign onderdeel wordt van de nieuwe richtlijnen. Door nu heel erg veel borden in een heel hoog tempo te vervangen door redesign, zinspelt de ANWB bovendien op het argument van kapitaalvernietiging wanneer er niet voor redesign zou worden gekozen. Deze politiek van de ANWB vind ik om het nog vriendelijk uit te drukken "niet netjes".

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 12 mar 2005, 15:44

René schreef:ANWB gaat ervan uit dat redesign onderdeel wordt van de nieuwe richtlijnen. Door nu heel erg veel borden in een heel hoog tempo te vervangen door redesign, zinspelt de ANWB bovendien op het argument van kapitaalvernietiging wanneer er niet voor redesign zou worden gekozen. Deze politiek van de ANWB vind ik om het nog vriendelijk uit te drukken "niet netjes".
Dat is gewoon ronduit de kluit belazeren. Het is een schande dat de ANWB zich daar schuldig aan maakt. :wijsvinger:

Trouwens, hier in de omgeving valt het nog mee met Redesign, hier staan niet zoveel voorwegwijzers, alleen op rijkswegen, die niet onder de ANWB vallen. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 12 mar 2005, 20:09

Afbeelding

Deze vind ik nog niet zo lelijk. Gloednieuw hij glanst zowat nog.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 12 mar 2005, 21:47

Die valt idd nog wel mee.

Maar dat van die kapitaalvernietiging van de ANWB is gewoon bullshit. Daar mag mi niet naar worden gekeken. :oops:

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 13 mar 2005, 17:06

@ chrizz


Heel mooi zelfs. Lekker strak.
Rainier

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 13 mar 2005, 17:53

Even op mijn eigen vraag of er ook andere gemeenten zijn die geen Redesign plaatsen: JA!!!

Ik kom net uit Tilburg en daar was een groot aantal voorwegwijzers vervangen, maar dan gewoon met het oude design. In de hoek stond ook ANWB, dus er wordt blijkbaar ook nog het oude ontwerp geleverd. :D

Het kan zijn dat ik me vergis, dat de wegwijzers net gereinigd waren of er gewoon nog goed uitzagen, maar ik denk dat ze nieuw zijn.

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » zo 13 mar 2005, 19:57

Ik kom net uit Tilburg en daar was een groot aantal voorwegwijzers vervangen, maar dan gewoon met het oude design.[/quote]

hmm toen ik vandaag in tilburg was doemde toch ineens zo'n redesign bord op :?

Wils
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 17:47

Bericht door Wils » wo 16 mar 2005, 23:23

ANWB heeft een onderzoek gedaan naar parkeergarages, een kritische onderzoek.
Maar hoe kan je als ANWB een onderzoek doen, terwijl je zelf deelnemer ben in diverse parkeergarages. Dus de ANWB parkeergarages zijn onderzocht door de ANWB ?
Welke richtlijnen zijn er aangehouden?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 17 mar 2005, 10:10

Zoals ik al in een ander topic vroeg; is er misschien iemand uit de Regio Eindhoven met een digitaal fototoestel? Mocht er iemand zijn: er staat een mooie redegisn-blooper vanuit Veldhoven t.h.v. aansluiting Veldhoven-Zuid (A2). Deze heb ik ooit eerder vermeld op het oude forum. Er staat namelijk geen vermelding A2 op het bord. Alleen "'s-Hertogenbosch Tilburg" en een pijl rechtsboven staan erop.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 18 mar 2005, 15:20

Afbeelding
Afbeelding

over redesign gesproken...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 18 mar 2005, 15:44

IQ[] schreef:Zoals ik al in een ander topic vroeg; is er misschien iemand uit de Regio Eindhoven met een digitaal fototoestel? Mocht er iemand zijn: er staat een mooie redegisn-blooper vanuit Veldhoven t.h.v. aansluiting Veldhoven-Zuid (A2). Deze heb ik ooit eerder vermeld op het oude forum. Er staat namelijk geen vermelding A2 op het bord. Alleen "'s-Hertogenbosch Tilburg" en een pijl rechtsboven staan erop.
Dat klinkt niet als een redesign-blooper, maar als een 'gewone' bewegwijzeringsfout waar er al zoveel van zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 19 mar 2005, 14:58

Palance schreef:Dat klinkt niet als een redesign-blooper, maar als een 'gewone' bewegwijzeringsfout waar er al zoveel van zijn.
Vreemd staan doet het in ieder geval wel op zo'n nieuw (ondertussen al niet meer) bord.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 19 mar 2005, 16:33

IQ[] schreef:
Palance schreef:Dat klinkt niet als een redesign-blooper, maar als een 'gewone' bewegwijzeringsfout waar er al zoveel van zijn.
Vreemd staan doet het in ieder geval wel op zo'n nieuw (ondertussen al niet meer) bord.


De meeste fouten komen juist op die gloednieuwe borden voor. Vandaag zag ik in ieder geval wel dat een fout was hersteld. Op de A16 (Breda -> Dordrecht) is een fout bij Knooppunt Klaverpolder hersteld. Hier stond op 1 van de borden voor afslaand verkeer "Roosendaal Bergen op Zoom" ipv "Zierikzee Roosendaal".

Dat is nu vervangen. Over Roosendaal is Zierikzee heengeplakt. En over Bergen op Zoom is Roosendaal geplakt. Het bord ziet er nu niet meer zo nieuw uit als het was. Maar goed, de fout die erop stond is in elk geval hersteld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 19 mar 2005, 20:09

Dat is nu vervangen. Over Roosendaal is Zierikzee heengeplakt. En over Bergen op Zoom is Roosendaal geplakt. Het bord ziet er nu niet meer zo nieuw uit als het was. Maar goed, de fout die erop stond is in elk geval hersteld.
Waarom niet gewoon Roosendaal laten staan en alleen Zierikzee over Bergen op Zoom heenplakken? :roll: Of is dit te logisch geredeneerd?

Plaats reactie