Redesign oude wegwijzers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 31 mei 2005, 11:44

Er zijn ook zoveel Amsterdam-Noordelingen die naar Leeuwarden moeten :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 31 mei 2005, 11:50

Naja, een snelweg is tenminste OOK bedoeld voor langeafstandsverkeer. Een provinciale weg sowieso niet.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 27 apr 2006, 18:37

Zo ik ga even een oud topic nieuw leven inblazen met mijn vier nieuwste knutsels. ;)

Zoals ik in de openingspost al aangaf is er wel vaker geredesignd, maar betrof het dan de lichtwijzers. Ik heb nu een eerste paar om aan te geven wat er precies veranderd is (witte bestemmingen komen later ;)).

Afbeelding

Allereerste variant, geheel in Cc uitgevoerd en voor het wegnummer altijd een aparte arm, zodat dit nummer groot weergegeven kon worden. ;)

Afbeelding

Variant 2. Voortaan werden wegnummers voortaan op één regel in ANWB-Ee geschreven. Dit zijn de belangrijkste veranderingen voor deze ''redesign''. Jaartal waarin dit is doorgevoerd is mij onbekend.

Afbeelding

In 1997 besloot men maar tot een algeheel redesign, waarbij de vorm en het lettertype van de wegwijzer volledig werd gewijzigd. ANWB-Uu ging het nieuwe lettertype heten en voortaan zouden alle wegwijzers een dunne pijl krijgen. Ook zouden de afstanden niet meer rechts worden uitgelijnd.

Afbeelding

In 2003 gingen de handwijzers nog eens over, want toen werden ook de voorwegwijzers werden geredesignd. Er kwam een dikkere pijl (dan variant 3) en de wegnummergroote werd afgestemd op onderkast van de bestemmingen en er kwam standaard een randje om het nummer in de kleur van de tekst in het schildje. Ook de symbolen werden aangepast.
Laatst gewijzigd door Via op zo 30 apr 2006, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » do 27 apr 2006, 18:41

zeer verhelderende post, dank je! Mooi gemaakt ook :toppie:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 27 apr 2006, 19:07

Mooie post met mooie afbeeldingen bij. Van wat ik op die afbeeldingen zie word ik dan weer minder gelukkig, maar daar kan ViaHaaren niks aan doen. ;)
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 27 apr 2006, 20:45

ViaHaaren schreef:Afbeelding

In 2003 gingen de handwijzers nog eens over, want toen werden ook de voorwegwijzers werden geredesignd. Er kwam een dikkere pijl (dan variant 3) en de wegnummergroote werd afgestemd op onderkast van de bestemmingen en er kwam standaard een randje om het nummer in de kleur van de tekst in het schildje. Ook de symbolen werden aangepast.
En ik had het liefste dit gezien...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 27 apr 2006, 20:47

Idem, nu voor wegwijzers met witte bestemmingen de ''evolutietheorie''. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik eerlijk ben vind ik variant 3 toch telkens de mooiste. Redesign volgens de regels en symbolen van het oude design. :P
Laatst gewijzigd door Via op zo 30 apr 2006, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » do 27 apr 2006, 21:14

ik dacht dat er bij redesign meerdere bestemmingen op één wit vlak kwamen te staan. Maar dat is dus alleen op paneelborden (K5 e.d.) zo?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » do 27 apr 2006, 21:20

Volgens mij is het duidelijker als je de twee borden steeds naast elkaar zet, in plaats van onder elkaar.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Hensepens » do 27 apr 2006, 23:25

mavas schreef:Ik heb nog zo een vage gezien deze week:

Afbeelding

Het bovenste bord in smal lettertype, en die eronder juist in breed lettertype. Vind dit er niet uit zien.
Deze borden hangen aan de "rechterzijde" van de weg. Op hetzelfde kruispunt hangen inmiddels ook redesign handwijzers. Dat hele kruispunt is wat dat dit betreft een zooitje.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Hensepens » do 27 apr 2006, 23:29

Voor wat betreft het topic vanharen over de pijlen. Ik heb zelf het idee dat de pjilen redesign variant 2 wijder waren dan variant 3 (los van het feit dat ze dikker zijn geworden). Ik vind de pijl nu "scherper".

of is dat gezichtsbedrog?

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » do 27 apr 2006, 23:55

ViaHaaren schreef:Zo ik ga even een oud topic nieuw leven inblazen met mijn vier nieuwste knutsels. ;)

Zoals ik in de openingspost al aangaf is er wel vaker geredesignd, maar betrof het dan de lichtwijzers. Ik heb nu een eerste paar om aan te geven wat er precies veranderd is (witte bestemmingen komen later ;)).

Afbeelding
Ik snap niet waarom dit gewijzigd moet worden - dit vind ik verreweg het duidelijkste. Het wegnummer groot en duidelijk op een apart bord en de bestemmingen eronder.

Naar mijn mening hebben ze het alleen maar veranderd om gewoon iets te veranderen te hebben... :?
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 28 apr 2006, 9:11

#1 vind ik ook de grootste, en mag van mij in ere hersteld worden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 28 apr 2006, 9:56

Maar ze zijn er nog wel hoor, de redesign borden met slechts een groot nummer erop. Meestal is de bestemming dan een rijksweg overigens.

Op zich is het voor de meeste provinciale wegen overkill om het nummer op een aparte handwijzer te zetten. Als je met een redelijke vaart over de kruising kan suizen (meestal de provinciale weg zelf) dan staan er voorwijzers met nummer. Zo niet dan moet je toch vaak langzaam rijden of stoppen en is de kleine weergave (naast de bestemmingen) ook wel de lezen.

Er zijn uitzonderingen (de megarotondes als Joure of de Stichtse rotonde), waar een groot nummer wel erg handig kan zijn, maar niet veel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 28 apr 2006, 13:29

ViaHaaren schreef:Afbeelding

Variant 2. Voortaan werden wegnummers voortaan op één regel in ANWB-Ee geschreven. Dit zijn de belangrijkste veranderingen voor deze ''redesign''. Jaartal waarin dit is doorgevoerd is mij onbekend.
Er is ook een variant geweest zoals deze, maar het wegnummer gecentreerd. Hier en daar staan ze nog.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 28 apr 2006, 13:47

Peter schreef:Maar ze zijn er nog wel hoor, de redesign borden met slechts een groot nummer erop. Meestal is de bestemming dan een rijksweg overigens.
Klopt, tegenwoordig staat het nummer alleen bij stroomwegen groot. ;)

@Harry: Daar vertel je mij iets nieuws. :)

@Wouter: Let niet op hoe de bestemmingen staan, ik heb gewoon de oude situatie telkens aangehouden. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 28 apr 2006, 14:58

Mavas schreef:Deze borden hangen aan de "rechterzijde" van de weg. Op hetzelfde kruispunt hangen inmiddels ook redesign handwijzers. Dat hele kruispunt is wat dat dit betreft een zooitje.
Heel jammer. Ik had gepland daar vandaag een foto van te maken... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 28 apr 2006, 16:39

ViaHaaren schreef:
harry schreef:Er is ook een variant geweest zoals deze, maar het wegnummer gecentreerd. Hier en daar staan ze nog.
@Harry: Daar vertel je mij iets nieuws. :)
Of het een echte variant is, of gewoon een af en toe gemaakt foutje, weet ik niet.
Maar ik meen ook dat ik heel incidenteel het N-nummer op zo'n regeltje wel eens gecentreerd heb zien staan.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » zo 30 apr 2006, 10:17

René schreef:Maar ik meen ook dat ik heel incidenteel het N-nummer op zo'n regeltje wel eens gecentreerd heb zien staan.
Waar ik het gezien heb was het consequent op een heel kruispunt.
Ik ben alleen vergeten waar dat was...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » zo 30 apr 2006, 18:51

harry schreef:Er is ook een variant geweest zoals deze, maar het wegnummer gecentreerd. Hier en daar staan ze nog.
Klopt, op de N278 zie je die nog onder andere. Aan de data te zien stammen die uit dezelfde periode als "variant 1" en werden volgens mij alleen op de 'minder belangrijke' kruisingen gebruikt.

Trouwens, er bestaat een nóg oudere variant waarop alles onder elkaar gecentreerd stond. Ik heb er nog eentje gezien, die ik wel eens op de kiek zal zetten (als 'ie tenminste nog niet vervangen is inmiddels ;))
Groet, Charles

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » ma 08 mei 2006, 17:12

ik schreef:Er bestaat een nóg oudere variant waarop alles onder elkaar gecentreerd stond.
Afbeelding

Het gaat dus alleen om die verbleekte linksboven, de rest is nieuwer.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 08 mei 2006, 17:45

Dat rechtsafverbod is zéér uniek! Mooi ook! :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 08 mei 2006, 17:52

Leuk, dat rechtsafslaan-verbod op die handwijzer :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie