Redesign oude wegwijzers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Redesign oude wegwijzers

Bericht door Via » di 05 apr 2005, 18:13

Nu valt het allemaal op dat er een Redesign heeft plaatsgevonden, maar er heeft ooit meer een Redesign plaatsgevonden in de handwijzers. Voorheen werden alle witte bestemmingen volledig wit uitgevoerd, later werd dat blauw met een wit balkje. Ook werden voorheen enkele bestemmingen in het midden van het bord geplaatst en later voortaan altijd boven en werden de wegnummers steeds kleiner afgebeeld. Op deze twee foto's kun je alleen de verschillen in de lokale bestemmingen zien.

Kijk maar:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Via op wo 13 apr 2005, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 05 apr 2005, 21:37

Klopt. Zie ook deze wegwijzer.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 12 apr 2005, 19:54

Nog een opvallende zaak: met die 'redesign' van de vorige generatie wegwijzers zijn ook enkele symbolen gewijzigd.

Afbeelding

Het oude benzinepompsymbool, dat ook in het RVV 1990 bijlage I is opgenomen op bord K3. Tegenwoordig zie je ze bijna nergens meer, want de meeste verzorgingsplaatsborden zijn redelijk nieuw en gebruiken het nieuwere (in mijn ogen mooiere) symbool. Zo zijn er nog wel een paar symbolen gewijzigd.

(verzoek aan René om in titel 'handwijzers' te veranderen in 'wegwijzers oude design' oid)

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » di 12 apr 2005, 20:26

ViaHaaren schreef:(verzoek aan René om in titel 'handwijzers' te veranderen in 'wegwijzers oude design' oid)
Kan jij zelf ook. :) Door bij het openingsbericht van dit topic "Edit" te klikken, waar je de mogelijkheid krijgt de titelregel te bewerken.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Redesign oude handwijzers

Bericht door Riva » di 12 apr 2005, 22:22

ViaHaaren schreef:Nu valt het allemaal op dat er een Redesign heeft plaatsgevonden, maar er heeft ooit meer een Redesign plaatsgevonden in de handwijzers. Voorheen werden alle witte bestemmingen volledig wit uitgevoerd, later werd dat blauw met een wit balkje. Ook werden voorheen enkele bestemmingen in het midden van het bord geplaatst en later voortaan altijd boven en werden de wegnummers steeds kleiner afgebeeld. Op deze twee foto's kun je alleen de verschillen in de lokale bestemmingen zien.

Kijk maar:

Afbeelding
Ik moet zeggen dat ik de oudere variant het mooist vind. Zijn deze veranderingen puur uit ruimtebesparing geboren of speelden er nog andere motieven mee?
Rainier

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 13 apr 2005, 19:14

Ik vind ze allebei even mooi. :)

Het is iig niet voor de ruimte gedaan, want voorheen was bij een combinatie tussen een lokaal en interlokaal doel ook de helft van het bord wit, maar dan met een zwart lijntje. Ik denk eerder dat het is gedaan om meer eenheid in de handwijzers te krijgen oid.

En die nieuwe symbolen voor tankstations enzo vind ik wel beter.

Uit de tijd dat Redesignen nog verbeteren betekende... :lol:

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 25 apr 2005, 19:43

Geef mij maar de oude borden. Die zijn wat mooier.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Redesign oude handwijzers

Bericht door harry » di 26 apr 2005, 11:04

ViaHaaren schreef:Op deze twee foto's kun je alleen de verschillen in de lokale bestemmingen zien.

Kijk maar:

Afbeelding
Waarom is Borkum hier trouwens een "lokale bestemming" (zwart op wit)? Dit lijkt me een wegweizer-case...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Redesign oude handwijzers

Bericht door Pino » di 26 apr 2005, 11:43

harry schreef:Waarom is Borkum hier trouwens een "lokale bestemming" (zwart op wit)? Dit lijkt me een wegweizer-case...
Zwart-op-wit is natuurlijk niet alleen voor lokale bestemmingen, maar voor alle niet-steden. "De Hoge Veluwe" staat bijvoorbeeld ook zwart-op-wit (ook al zou ik dat soort streken / parken liever wit-op-bruin zien, maar da's een andere discussie).

Kan me in die zin dan ook voorstellen dat met het zwart-op-wit van Borkum wordt gedoeld op het eiland, in plaats van op het plaatsje Borkum (dat op het eiland ligt). Iemand enig idee, hoe de veren naar de andere Waddeneilanden staan aangegeven?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Redesign oude handwijzers

Bericht door harry » di 26 apr 2005, 13:41

Pino schreef:Iemand enig idee, hoe de veren naar de andere Waddeneilanden staan aangegeven?
Yep: Texel, Vlieland, Terschelling en Schiermonnikoog zijn allemaal wit-op-blauw. Ameland waarschijnlijk ook.
Zwart-op-wit is natuurlijk niet alleen voor lokale bestemmingen, maar voor alle niet-steden
Dit klopt niet helemaal.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Redesign oude handwijzers

Bericht door Pino » di 26 apr 2005, 13:46

harry schreef:
Pino schreef:Iemand enig idee, hoe de veren naar de andere Waddeneilanden staan aangegeven?
Yep: Texel, Vlieland, Terschelling en Schiermonnikoog zijn allemaal wit-op-blauw. Ameland waarschijnlijk ook.
Hmmm. Dan gaat die gok niet op en zie ik inderdaad geen reden om Borkum zwart-op-wit aan te geven.
Harry schreef:
Pino schreef:Zwart-op-wit is natuurlijk niet alleen voor lokale bestemmingen, maar voor alle niet-steden
Dit klopt niet helemaal.
Waar doel je op? Op de Waddeneilanden? Misschien is mijn omschrijving iets te ruim. Laat ik het erop houden dat ook natuurgebieden en andere parken (en pretparken) zwart-op-wit staan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Redesign oude handwijzers

Bericht door Palance » di 26 apr 2005, 14:31

harry schreef:
Pino schreef:Iemand enig idee, hoe de veren naar de andere Waddeneilanden staan aangegeven?
Yep: Texel, Vlieland, Terschelling en Schiermonnikoog zijn allemaal wit-op-blauw. Ameland waarschijnlijk ook.
Ik ben nog nooit op de Wadden geweest. Hoe staat het met de wegwijzers daar, dwz. hoe staan de veren (of bestemmingen op het vasteland) aangegeven?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Redesign oude handwijzers

Bericht door harry » di 26 apr 2005, 14:51

Pino schreef:
Harry schreef:
Pino schreef:Zwart-op-wit is natuurlijk niet alleen voor lokale bestemmingen, maar voor alle niet-steden
Dit klopt niet helemaal.
Waar doel je op? Op de Waddeneilanden?
Iets algemener. "Gewone" tekst staat ook wit-op-blauw, zoals "laatste afrit voor de Afsluitdijk", "volg" of "follow", "toeristenweg", "Duitsland".
En wegnummers natuurlijk! :) Al of niet tussen haakjes.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 26 apr 2005, 15:35

Op Texel: Den Helder in wit-op-blauw met veersymbool
Op Vlieland: Harlingen in wit-op-blauw met veersymbool
Op Ameland: Holwerd in wit-op-blauw met veersymbool
Overige eilanden: weet ik niet, maar ik denk hetzelfde ;)

EDIT: Slaapkopfout verbeterd ;)
Laatst gewijzigd door Vinny op di 26 apr 2005, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Redesign oude handwijzers

Bericht door Via » di 26 apr 2005, 15:51

Pino schreef:Zwart-op-wit is natuurlijk niet alleen voor lokale bestemmingen, maar voor alle niet-steden.
Toch staan alle dorpen ook wit-op-blauw aangegeven. :P

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 10 mei 2005, 21:07

Kwam vandaag weer een aardige tegen in Beverwijk.

Wat valt op:
* 2 versies "witte platen"
* IJmuiden 2x aangegeven in dezelfde richting, 1x met autosnelwegsymbool en 1x met pontsymbool. Zo'n splitsing is alleen zinvol als er sprake is van andere routes. In dezelfde richting is het dus een vorm van nodeloos ingewikkeld maken.
* als er dus gewoon 1x IJmuiden had gestaan, dan had er meteen een hele arm bespaard kunnen worden
* lokale, regionale doelen en snelwegdoelen liefst zo willekeurig mogelijk door elkaar heen gesmeten. Dat had anders gekund: eerst de snelwegdoelen, dan de regionale doelen en tenslotte de lokale doelen op één witte plaat...
* in zijn totaal voor links- en rechtsaf veel te veel doelen om in korte tijd nog goed in je op te kunnen nemen

In mijn ogen had dit toch wel anders gekund...

Afbeelding

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Hugo » wo 11 mei 2005, 9:07

IJmuiden 2x aangegeven in dezelfde richting, 1x met autosnelwegsymbool en 1x met pontsymbool. Zo'n splitsing is alleen zinvol als er sprake is van andere routes. In dezelfde richting is het dus een vorm van nodeloos ingewikkeld maken.
Zijn het andere routes ? Want om nu via een pond naar de autosnelweg te rijden lijkt me een beetje vreemd ? Ken de situatie ter plekke niet.

En een keuze vind ik het ook niet, wie gaat er nu over het pond als je ook via de snelweg naar IJmuiden kunt ! :?:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 11 mei 2005, 10:05

Zijn er niet 3 routes? (Snelweg, veer, sluizen) :?:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 11 mei 2005, 10:31

Is ide nummer 5 een pernamente omleidingsroute of is het gewoon tijdelijk?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 11 mei 2005, 11:41

Betreffende het veer:
Wit op blauw zou consistenter geweest zijn, gezien de andere borden, maar een logische keuze voor wit of blauw is lastig. Je zou kunnen redeneren dat men verwijst naar het veer Borkum ipv eiland/ plaats Borkum

Overigens gaan op deze plaats ook incidenteel andere veren, zoals naar Helgoland.

Ijmuiden is inderdaad onnodig dubbel hier. Later zal ie wel splitsen. Ik geloof niet de de sluisweg op grotere afstand is bewegwijzerd als verbindingsweg over het NZkanaal.
Wat betreft de omleidingsroute Ijmuiden:
De weg over de sluizen is incidenteel gesperd, vanwege grote werkzaamheden aan de sluizen of werkzaamheden bij Hoogovens. Ook de pont ligt er wel eens uit. De pont is ook gemaximeerd aan vrachtgewicht dacht ik, dus wellicht dat het ook een vrachtwagenroute is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 11 mei 2005, 18:24

René schreef:Kwam vandaag weer een aardige tegen in Beverwijk.

Wat valt op:
* 2 versies "witte platen"
Dat vind ik niet eens meer opvallend, dat is op veel plaatsen zo.

Ik ben het wel met je eens dat alle bestemmingen op een rotzooiachtige manier door elkaar zijn gegooid. Staan er ook voorwegwijzers bij het betreffende kruispunt, en zo ja, hoe staat het daar op aangegeven?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 27 mei 2005, 17:44

Ik heb nog zo een vage gezien deze week:

Afbeelding

Het bovenste bord in smal lettertype, en die eronder juist in breed lettertype. Vind dit er niet uit zien.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 27 mei 2005, 18:08

En een redesign-industriepictogrammetje op een Ee-bord. :roll:

A15-racer

Bericht door A15-racer » vr 27 mei 2005, 19:10

Ik vind beide typen even mooi: alles beter dan Redesign "nieuwe stijl" :P. Wel vind ik dat men bij Redesign van de "oude wegwijzers" de witte vlakken altijd bovenaan had moeten zetten, puur uit esthetisch oogpunt. Het bord op de foto zoals aangegeven twee berichten hiervoor vind ik dan ook niet zo mooi. "De Kwakel" had bovenaan moeten staan, in mijn ogen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 28 mei 2005, 0:40

Goh, die wegwijzer staat op 500 meter van de plek waar mijn ouders wonen, en stond al een tijdje op de nominatie om door mij gefotografeerd te worden :!:

Ik vind het onderste lettertype niet mooi, maar wel het best te lezen van alle andere lettertypen die men ook op die kruising gebruikt om de richting aan te geven.

@ A15-racer: Mis, volgens de Nederlandse regels moet Kudelstaart boven staan, want het is de eerste te bereiken bestemming. Daarna volgt pas industrieterrein De Kwakel (een onzinnige benaming voor twee bedrijven langs de provinciale weg) en dan komt Nieuwveen (onterecht als eindbestemming van de N 231 gezien, want deze weg loopt door tot Alphen aan den Rijn).
Laatst gewijzigd door Vinny op zo 29 mei 2005, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

A15-racer

Bericht door A15-racer » za 28 mei 2005, 14:24

Nee, dat was ik...ben het wel gewoon hoor om over het hoofd gezien te worden, maar ondanks dat het een gewoonte is, blijft het niet leuk...............................................

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 30 mei 2005, 11:21

Vinny schreef:Nieuwveen (onterecht als eindbestemming van de N 231 gezien, want deze weg loopt door tot Alphen aan den Rijn).
Op niet-autosnelwegen is de regel voor "eindbestemming" niet zoals op autosnelwegen.
Het wegnummer loopt vaak veel verder door dan de verste aangegeven bestemming. (Dat komt natuurlijk ook doordat wegnummers pas veel later zijn ingevoerd.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 30 mei 2005, 11:32

harry schreef:Op niet-autosnelwegen is de regel voor "eindbestemming" niet zoals op autosnelwegen.
Het wegnummer loopt vaak veel verder door dan de verste aangegeven bestemming. (Dat komt natuurlijk ook doordat wegnummers pas veel later zijn ingevoerd.)
Maar ook om "ongewenst sluipverkeer" te voorkomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 30 mei 2005, 19:43

Vroeger stond er bij Nieuwveen en Nieuwkoop wél Amsterdam op de borden als eindbestemming voor de toen nog nummerloze wegen die nu onderdeel uitmaken van de N 231; en Amsterdam is van de borden verdwenen :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 31 mei 2005, 11:41

Provinciale wegnummers lopen vaak ook veel verder door dan waar de meeste mensen heen moeten. (Als je begrijpt wat ik bedoel.)
Zou je daarop de eindbestemming bewegwijzeren dan krijg je vage situaties als dat bij Velperbroek al 'Ommen' staat aangegeven op de A348. Dat is gewoon onzinnig.
Of dat er op de A28 bij Harderwijk al 'Hoorn (N302)' op de borden zou staan.

Plaats reactie