Rijkswaterstaat-redesign ?

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Rijkswaterstaat-redesign ?

Bericht door IQ[] » zo 16 apr 2006, 15:17

Rijkswaterstaat-redesign:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 16 apr 2006, 16:10

Is dat weer het nieuwste? :roll:

Zal toch niet betekenen dat dit voortaan tot norm voor het OWN verheven is he?

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » zo 16 apr 2006, 16:57

Redesign is toch min of meer officieel verboden? Raar dat RWS er dan opeens aan gaat meedoen...
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 16 apr 2006, 17:05

Gezien de portaalconstructie hangt dat ding niet boven een rijksweg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 16 apr 2006, 17:05

Het zal wel op de N324/N329 zijn bij KP Paalgraven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 16 apr 2006, 17:19

Klopt, van de week nog onderdoor gereden. Het is dus OWN.
Rainier

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 16 apr 2006, 17:33

Ligt eraan hoe je het bekijkt, het is gezien de hectometerpaaltjes onderdeel van rw50. En van de vroegere N265. En het is er ook nog steeds onderdeel van, zolang dat KP niet af is, toch?

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 16 apr 2006, 17:38

Je hebt gelijk. Het is onderdeel van het hoofdwegennet (ter plaatse N50) en het is een Rijksweg. Ik weet niet op welke wegen Redesign niet mag: hoofdwegennet, rijksweg of autosnelweg. Als het alleen op autosnelwegen niet mag, is dit bord correct, Mag het ook niet op rijkswegen en hoofdwegennet, dan moet het oud design zijn.
Rainier

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 16 apr 2006, 18:34

Het enige dat ik weet is, dat er maar één redesignbord op de N69 staat. Maar die is wat ouder. Alle nieuw geplaatste borden zijn "oud" model.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 16 apr 2006, 20:46

Ongetwijfeld heeft de Provincie Brabant inbreng voor wat betreft hetgeen er op de wegen wordt neergezet die aan haar worden overgedragen. 't Zou me overigens niks verbazen als de provincie zelf opdrachtgever is geweest voor deze borden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 16 apr 2006, 23:00

Ik zie Rijkswaterstaat echter in de bies rechtonder... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 17 apr 2006, 15:11

Ja klopt. Ik vind het een curieus object.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 17 apr 2006, 15:14

Toch weer een mooie foto IQ, ondanks dat wat erop staat dan weer een stuk minder is. :D
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 29 apr 2006, 18:54

Maar is het nou zo dat redesign niet op rijkswegen is toegestaan? Vandaag viel het me op dat langs de N259 wel erg veel redesign staat (handwijzers en een enkele voorwegwijzer). Ook de N259 is (geheel) rijksweg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 29 apr 2006, 18:57

Ik snap het ook niet, redesing & RWS. De borden op de A12 schijnen voor een relletje te hebben gezorgd, terwijl je niks hoort over de borden bij bv. Hooipolder. Misschien dat het mbt de A12 vooral ging over de afritsymbooltjes en niet zo zeer over redesign zelf?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 29 apr 2006, 19:05

De A12 bij Den Haag bedoel je? Dat is een gemeentelijke weg.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » za 29 apr 2006, 19:07

Goedzo. Meer Redesign op de Nederlandse wegen! :) Redesign kan best met een groter font worden gebruikt op A-wegen.

Schitterend bord.
Laatst gewijzigd door Juerd op za 29 apr 2006, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » za 29 apr 2006, 19:08

Tot nu toe is er alleen Redesign-gespot op de A12, A59 en A50. Allemaal wegen waar iets mee aan de hand is: A12: gemeentelijke weg, A59: ter plaatse autoweg, A50: ter plaatse (nog) geen autosnelweg. Het lijkt er dus op dat Redesign alleen uit den boze is op echte autosnelwegen (waar dus ook harder gereden wordt). Misschien toch met leesbaarheid te maken?
Laatst gewijzigd door Riva op za 29 apr 2006, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Rainier

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 29 apr 2006, 19:10

Juerd schreef:Goedzo. Meer redesign op de Nederlandse wegen! :) Redesign kan best met een groter font worden gebruikt op A-wegen.

Schitterend bord.
Ook als de letters groter zouden zijn is het toch een minder duidelijk lettertype.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 29 apr 2006, 19:20

Het is prima leesbaar. Als je de letters of wegnummers niet kan lezen, zou je rijbewijs afgenomen moeten worden. Ik zie ook liever mee redesign verschijnen zoals bekend. Het is een kwestie van wennen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » za 29 apr 2006, 19:28

Coen Tunnel schreef:Ook als de letters groter zouden zijn is het toch een minder duidelijk lettertype.
Puur subjectief. Ik vind Uu juist duidelijker dan Ee. De spatiëring zou iets vergroot mogen worden om het nog beter te maken.

Als het gaat om leesbaarheid, vergeten veel mensen dat het bij bebording gaat om woordbeeld, niet om lezen zoals je een boek leest. Bij Uu vind ik het makkelijker om aan de contouren doelen te herkennen dan bij Ee. Als je niet op zoek bent naar wegweizers, lees je namelijk doorgaans niet alle plaatsen, maar je "scant" het oppervlak even snel naar het doel dat je bekend is.

Ik geloof best dat het voor sommige mensen juist minder duidelijk is. Dyslecten en ouderen zijn volgens mij primair slachtoffer. Maar voor mij is het duidelijker. Of het gemiddelde netjes uitgebalanceerd is, dat weet ik niet. Een goed onderzoek hiernaar zou mij boeien.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » za 29 apr 2006, 19:30

Palance schreef:Het is prima leesbaar. Als je de letters of wegnummers niet kan lezen, zou je rijbewijs afgenomen moeten worden.
Helemaal mee eens. Het is wel zo dat de kleinere letters op handwijzers op minder verre afstand te lezen zijn. Maar handwegwijzers worden gebruikt op plaatsen waar je snelheid ook veel lager ligt, dus dat zou de invoering van Redesign op de snelweg niet moeten tegenhouden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 29 apr 2006, 19:30

De borden op de A12 schijnen voor een relletje te hebben gezorgd, t
:dontknow:
Je moet niet alle 'relletjes' op het forum als echte relletjes beschouwen?
Wat is er trouwens mis met de A 12 borden? Behalve dat er natuurlijk N 12 hoort te staan en het afritsymbool wel érrugh groot is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 29 apr 2006, 19:33

Juerd schreef:
Coen Tunnel schreef:Ook als de letters groter zouden zijn is het toch een minder duidelijk lettertype.
Puur subjectief. Ik vind Uu juist duidelijker dan Ee. De spatiëring zou iets vergroot mogen worden om het nog beter te maken.

...

Ik geloof best dat het voor sommige mensen juist minder duidelijk is. Dyslecten en ouderen zijn volgens mij primair slachtoffer. Maar voor mij is het duidelijker. Of het gemiddelde netjes uitgebalanceerd is, dat weet ik niet. Een goed onderzoek hiernaar zou mij boeien.
Als het een goed plan vindt om onderzoek naar de leesbaarheid van Uu te doen, waarom noem je mijn opmerking dan bij voorbaat subjectief? Je geeft zelf al aan dat het voor sommige mensen waarschijnlijk minder duidelijk is en onderzoek kan uitwijzen of het over het algemeen een duidelijker lettertype dan Ee is of een minder duidelijk lettertype dan Ee.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » za 29 apr 2006, 19:40

Coen Tunnel schreef:Als het een goed plan vindt om onderzoek naar de leesbaarheid van Uu te doen, waarom noem je mijn opmerking dan bij voorbaat subjectief?
Dat heeft niets met elkaar te maken, behalve dan dat dat ik dat een goed plan vind ook subjectief is.

Jouw opmerking is puur subjectief, die van mij net zo. Enneh, niet bij voorbaat, maar achteraf.
Coen Tunnel schreef:Je geeft zelf al aan dat het voor sommige mensen waarschijnlijk minder duidelijk is en onderzoek kan uitwijzen of het over het algemeen een duidelijker lettertype dan Ee is of een minder duidelijk lettertype dan Ee.
Inderdaad. Voor sommige mensen is dit een verbetering (oftewel: afhankelijk van de persoon (het subject), dus subjectief), voor sommige mensen is dit een verslechtering (oftewel: afhankelijk van de persoon (het subject), dus subjectief). Het gemiddelde daarvan is afhankelijk van Uu zelf (het object), dus een objectief oordeel. Goed onderzoek naar het gemiddelde, en dus een objectief oordeel, is echter niet in zaligmakende mate aanwezig.

Ik stel me bij goed onderzoek voor dat de proefpersonen een opdracht vooraf meekrijgen, en de borden in korte flitsen te zien krijgen. Immers, als je in de auto tien of meer seconden de tijd hebt om een bord te bekijken, sta je stil (of je let niet meer op het verkeer), en maakt het überhaupt niet veel meer uit hoe leesbaar iets is.

Slecht onderzoek is mensen lang laten staren naar beide soorten bord, of ze een pagina vol tekst geven en de snelheid opmeten, of puur theoretisch beredeneren (daarvoor weten we te weinig van onze hersenen).

Het onderzoek moet zich richten op bruikbaarheid, en zoveel mogelijk de kans ontnemen subjectief te oordelen, want dan worden toch alleen maar vooringenomen standpunten bevestigd.
Laatst gewijzigd door Juerd op za 29 apr 2006, 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 29 apr 2006, 19:41

Volgens de heer Unger zelf is zijn lettertype beter leesbaar... :dontknow:
Zolang niemand hier een linkje kan geven met een onderzoek met betrouwbare cijfers; mag iedereen gewoon van zijn eigen waarnemingen uitgaan.

Over Unger gesproken: Hij is ook verantwoordelijk voor het nieuwe lettertype van Vrij Nederland. En van de Trouw (toen ze overgingen in Tabloid formaat een aantal jaar geleden).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 29 apr 2006, 19:45

Vinny schreef:Volgens de heer Unger zelf is zijn lettertype beter leesbaar... :dontknow:
Zou ik ook zeggen als ik Unger was.
Over Unger gesproken: Hij is ook verantwoordelijk voor het nieuwe lettertype van Vrij Nederland. En van de Trouw (toen ze overgingen in Tabloid formaat een aantal jaar geleden).
Zullen we het op ruim een jaartje houden? Het was in februari 2005.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3265
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » za 29 apr 2006, 20:30

Die nummers op die borden he? zijn al die borden geregistreerd en hebben die allemaal een nummer gekregen of betekent die hoop cijfers niets?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 29 apr 2006, 22:17

Juerd,

Eén van de essentiële eigenschappen van Uu IS de kleinere spatiëring.
Dat maakt het lettertype ook zo vreselijk onleesbaar. Zeker als je gezichtsveld geen 140/OS - 140/OD meer bedraagt, zoals bij een jongere. Het aantal senioren in Nederland neemt de komende jaren echter hand over hand toe...

Omdat ik zelf aan één oog een verminderde visus heb (sinds 4 jaar), heb ik mijn ervaring erbij betrokken. En inderdaad, Uu is echt pas veel later leesbaar dan Ee.

Unger mag er prat op gaan vele lettertypetjes te hebben ontworpen, bij het ontwerp van Uu heeft hij echter het feit dat het niet statisch gelezen wordt, maar dynamisch buiten beschouwing gelaten.
Onderzoek op het vlak van dynamisch leesgedrag en dan in het bijzonder voor mensen met een verminderde visus (genoeg om goed te kunnen autorijden maar duidelijk minder dan maximaal), daar heb ik nog nooit wat van gehoord of gezien.
(Overigens is dynamisch leesgedrag wat anders dan een stilstaande foto een paar seconden tonen.)

Verder is het geen sterk punt van redesign dat bureau NPK wat grafische potpourri heeft uitgehaald, waarvoor ik ook nooit een overweging heb gezien. Los van het feit of het mooi is of niet, heb ik nog nooit een overweging gehoord waarom de hartkoppijlpunt zonodig moest worden vervangen, waarom biezen en pijlschachten smaller moesten worden, waarom de bies moet worden onderbroken voor de afstandsaanduiding, etcetera etcetera.

Redesign ? PRULLEBAK :!: :!: :!:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 29 apr 2006, 22:48

Ik wil overigens wel in herinnering brengen dat het vaak ook gewoon gewenning aan een lettertype kan zijn. En bovendien vind het een rare claim dat 'dynamische' letters niet onderzocht zouden (moeten) zijn. Dat is simpelweg bewegende plaatjes toveren op de computer..., desnoods in een rijsimulator.

Bovendien heb ik vooralsnog behalve wat actieve forumleden niemand horen klagen over de verminderde leesbaarheid van wegwijzers. Toch een indicatie dat het wel meevalt toch?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie