Nummering... wie beslist?

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

LennyKravitz
verkeersader

Nummering... wie beslist?

Bericht door LennyKravitz » za 16 apr 2005, 16:05

Wie is de ultieme, finale en uiteindelijke beslisser als het om wegnummering gaat?

Wie beslist dát een weg een nummer krijg? of niet...
Wie beslist wélk nummer de weg krijgt?

Is daar een commissie voor die de plannen toetst?
It aint over 'till it's over...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 16 apr 2005, 21:19

Ik weet van niets maar volgens mij word er niet met een commisie gewerkt toch allesinds niet voltijds. Ze zouden wel erg weinig te doen hebben daar er niet dagelijks nummers bijkomen of veranderen.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » za 16 apr 2005, 23:13

Alfa schreef:Ik weet van niets maar volgens mij word er niet met een commisie gewerkt toch allesinds niet voltijds. Ze zouden wel erg weinig te doen hebben daar er niet dagelijks nummers bijkomen of veranderen.
Ik neem aan dat het niet de minister is die beslist om eennieuwe weg de N62 te noemen omdat de N60 en N61 zo dichtbij liggen...

Vandaar "wie is the almighty nummerbepaler"?...
It aint over 'till it's over...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 17 apr 2005, 10:31

Dat is toch de ANWB altijd geweest?

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 17 apr 2005, 12:04

Nee, niet de ANWB. De ANWB is/was enkel uitvoerder van de bewegwijzering.
Wegnummers worden bepaald door de bijbehorende overheden. Dus rijkswegen door het rijk (RWS), provinciale wegen door de provincie. Provincies hebben een bep. nummerreeks beschikbaar, die waarschijnlijk door het rijk is bepaald (in samenspraak met de provincie?).
WIE het dan precies beslist, iemand bij RWS of VenW, is dan dus de vraag.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 17 apr 2005, 21:06

Zoieso heeft iemand niet lopen nadenken bij het nummeren vorige eeuw, want de meeste drukke/belangrijke routes zijn geen 1-cijferige A-wegen.
Ik noem maar de A12, A13, A16, A27, A28 etc. Dat had anders beter gekund, dan je vasthouden aan de waaier vanuit Amsterdam. De A8 heeft nauwelijks een regionale/nationale betekenis, en de A3 bestaat al niet eens, over de A5 geldt hetzelfde als de A8.