Wie is de ultieme, finale en uiteindelijke beslisser als het om wegnummering gaat?
Wie beslist dát een weg een nummer krijg? of niet...
Wie beslist wélk nummer de weg krijgt?
Is daar een commissie voor die de plannen toetst?
Nummering... wie beslist?
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
Ik neem aan dat het niet de minister is die beslist om eennieuwe weg de N62 te noemen omdat de N60 en N61 zo dichtbij liggen...Alfa schreef:Ik weet van niets maar volgens mij word er niet met een commisie gewerkt toch allesinds niet voltijds. Ze zouden wel erg weinig te doen hebben daar er niet dagelijks nummers bijkomen of veranderen.
Vandaar "wie is the almighty nummerbepaler"?...
It aint over 'till it's over...
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
Nee, niet de ANWB. De ANWB is/was enkel uitvoerder van de bewegwijzering.
Wegnummers worden bepaald door de bijbehorende overheden. Dus rijkswegen door het rijk (RWS), provinciale wegen door de provincie. Provincies hebben een bep. nummerreeks beschikbaar, die waarschijnlijk door het rijk is bepaald (in samenspraak met de provincie?).
WIE het dan precies beslist, iemand bij RWS of VenW, is dan dus de vraag.
Wegnummers worden bepaald door de bijbehorende overheden. Dus rijkswegen door het rijk (RWS), provinciale wegen door de provincie. Provincies hebben een bep. nummerreeks beschikbaar, die waarschijnlijk door het rijk is bepaald (in samenspraak met de provincie?).
WIE het dan precies beslist, iemand bij RWS of VenW, is dan dus de vraag.
-
- Moderator
Zoieso heeft iemand niet lopen nadenken bij het nummeren vorige eeuw, want de meeste drukke/belangrijke routes zijn geen 1-cijferige A-wegen.
Ik noem maar de A12, A13, A16, A27, A28 etc. Dat had anders beter gekund, dan je vasthouden aan de waaier vanuit Amsterdam. De A8 heeft nauwelijks een regionale/nationale betekenis, en de A3 bestaat al niet eens, over de A5 geldt hetzelfde als de A8.
Ik noem maar de A12, A13, A16, A27, A28 etc. Dat had anders beter gekund, dan je vasthouden aan de waaier vanuit Amsterdam. De A8 heeft nauwelijks een regionale/nationale betekenis, en de A3 bestaat al niet eens, over de A5 geldt hetzelfde als de A8.