Omhoogwijzende pijlen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Moeten er omhoogwijzende pijlen komen i.p.v. vallende pijlen op portaalwegwijzers?

Ja, ze zijn veel duidelijker en tapers zijn een goede reden om te beginnen met het invoeren
20
43%
Ja, maar alleen bij tapers
7
15%
Voor tapers zijn ze goed, en uniformiteit is belangrijk, dus dan maar overal
6
13%
Nee, vallende pijlen zijn altijd beter
3
6%
Nee, vallende pijlen zijn goed genoeg, tapers zijn niet zó belangrijk om geld aan uit te geven
6
13%
Er moet bij tapers een combinatie komen van vallende pijlen en een losse taper-aanduiding
5
11%

Totaal aantal stemmen: 47

Juerd
expressweg

Omhoogwijzende pijlen

Bericht door Juerd » do 11 mei 2006, 21:25

Wie een beetje heeft meegelezen, weet precies waar het over gaat. Verdere uitleg lijkt me dan ook overbodig...

(Gelieve te kiezen wat het dichtst bij jouw antwoord in de buurt komt. Wel s.v.p. de details even toelichten.)

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 11 mei 2006, 21:26

De oplettende lezer ziet dat er meer Ja-antwoorden zijn dan Nee-antwoorden, maar dat komt omdat ik weinig verschillende argumenten heb kunnen vinden van het Nee-kamp. Suggesties welkom!

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 11 mei 2006, 21:27

Wat mij betreft: integraal invoeren in heel Nederland.
De autogordel: een band voor het leven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 mei 2006, 21:29

@ Frits, mee eens.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 11 mei 2006, 21:32

Ik heb gekozen voor de optie "Nee, omdat het niet belangrijk genoeg is om geld aan uit te geven." Er zijn imo genoeg eenvoudigere oplossingen beschikbaar. Een oplossing is bijvoorbeeld een bord als nu bij het Kleinpolderplein staat, met daarop alleen pijlen die aangeven hoe de rijstroken zich verdelen. Dat lijkt me voldoende, en zorgt ook voor uniformiteit in de alle borden met overal vallende pijlen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 11 mei 2006, 21:38

Mits goed gebruikt (voor het verkeerde voorbeeld: ga naar Duitsland), geven staande pijlen extra duidelijkheid over het verloop van de rijbanen bij een kruising.

Nadelig is echter dat staande pijlen dwingend leiden tot minder ruimte voor de doelen. Het gevolg zie je maar al te vaak in Duitsland, waar op de borden met een gesplitste pijl allerlei doelen in onduidelijk Engschrift moeten worden gezet en pas bij de splitsing zelf (waar korte staande pijlen worden gebruikt) reguliere letters worden gebruikt. Dat laatste vind ik een groter nadeel dan staande pijlen voordeel brengen. Ik vrees daarbij ook dat de boodschap bij veel weggebruikers niet zal aankomen. Worden die paar Duitse tapers nu werkelijk beter gebruikt dan de Nederlandse, omdat Duitsland staande pijlen heeft?

Kortom, weggebruikers moeten met aparte borden op tapers worden gewezen. Rijstrookverdelingsborden zijn daarvoor ideaal. Portaalborden brengen, zoals gezegd, naar mijn mening de boodschap onvoldoende over voor de gemiddelde weggebruiker, terwijl de leesbaarheid erop achteruit gaat.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 11 mei 2006, 21:38

Wat mij betreft ook.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » do 11 mei 2006, 22:23

Ik heb 'ja' gestemd, omdat ik het belangrijk vind dat tapers duidelijk aangegeven worden en niet al dat gehannes met die pijlborden. Kenden jullie deze variant op de A50-west bij knp. Ewijk af?

Afbeelding

Als je het mij vraagt: lelijk.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 11 mei 2006, 22:24

@Hanno: Die is een maand of 3 al door {IQ} opgemerkt ;)

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » do 11 mei 2006, 22:27

O... even iets gemist... :oops: :lol: :idea:

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » do 11 mei 2006, 22:29

Ik heb gekozen voor optie 1: Ja, ze zijn veel duidelijker en tapers zijn een goede reden om te beginnen met het invoeren.

Waarom? Nou ja, het antwoord geeft de reden al aan. We kunnen beginnen met tapers en daarna de omhoog wijzende pijlen op elk portaal invoeren. Dan krijg je wel een tiental jaar een mix van pijlen naar boven en naar beneden, maar volgens mij valt dat veel weggebruikers niet eens erg op.
Nadelig is echter dat staande pijlen dwingend leiden tot minder ruimte voor de doelen...
Ligt eraan hoe je ze toepast, door gebruik te maken van relatief lage pijlen: zulke pijlen dus:

Afbeelding

De bestemmingen kunnen hier makkelijk boven staan in plaats van ertussen zonder dat het bord buitensporig groot wordt. Bij drie rijbanen rechtdoor kunnen de bestemmingen trouwens wel tussen de pijlen van de eerste en de derde rijbaan rechtdoor, want dan is er genoeg ruimte voor. De pijl voor de middelste rijbaan rechtdoor is dan een gewone kleine omhoogstaande pijl.
Groetsels, Patrick

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 11 mei 2006, 22:36

Ik heb ook nog zelf gemaakte ontwerpen :) en de pijlen van Duitsland vind ik anders ook wel toppie hoor :)

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 11 mei 2006, 23:01

Hanno: niet alleen lelijk, ook nog eens erg onduidelijk, zeker als je er met 100 km/h langsrijdt. Bij een portaalbord heb je veel langer de tijd, en hoef je niet zélf de associatie te leggen tussen portaalbord en rijstrokenbord, maar staat de associatie gewoon heel duidelijk weergegeven.

Mikhail: de Duitse pijlen zijn qua vorm wel mooi, maar de uitvoering is niet altijd even geweldig.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 12 mei 2006, 8:59

Omhoogwijzende pijlen zijn toch (behalve bij tapers) helemaal niet duidelijker dan omlaagwijzende pijlen? :dontknow:
Sterker nog, omhoogwijzende pijlen zijn meestal niet plat. En ik heb een schurfthekel aan on-platte pijlen op portaalborden!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 12 mei 2006, 10:05

Vinny schreef:Omhoogwijzende pijlen zijn toch (behalve bij tapers) helemaal niet duidelijker dan omlaagwijzende pijlen? :dontknow:
Jawel: het is een bevestiging van de situatie. Netzoals er bij een afslag pijlen op het wegdek staan, zouden zulke pijlen-naar-rechts ook op de portaalborden een nuttige functie hebben.
Vinny schreef:Sterker nog, omhoogwijzende pijlen zijn meestal niet plat. En ik heb een schurfthekel aan on-platte pijlen op portaalborden!
Ik heb een schurfthekel aan platte pijlen, maar het leek mij handig de discussie te voeren op objectieve argumenten...

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » vr 12 mei 2006, 11:16

Het ligt misschien aan mij hoor, maar moet ik me voorstellen bij 'platte pijlen'? :?:
Groetsels, Patrick

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 12 mei 2006, 11:28

Afbeelding Platte pijl
Afbeelding Niet-platte pijl. Die laatste vorm komt veelal voor op omhoogwijzende pijlen, en dan het liefst met allerlei bochten, schuifsels, krullen, pirouettes en wat voor onzin ze nog meer kunnen verzinnen. Een looping ben ik nog nét niet tegengekomen maar het zou me niets verbazen als dat in Nederland eens gaat gebeuren. Dat is overigens ook de hoofdreden waarom ik tegen een niet-platte pijl ben (het leidt enorm af van de bestemmingen die op het bord staan) :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » vr 12 mei 2006, 11:42

Deze pijlen vallen toch wel mee? :
Afbeelding

Voor de looping moet je in Rusland zijn:
Afbeelding
Groetsels, Patrick

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 12 mei 2006, 11:54

Ik heb optie 2 gestemd, met oog op kapitaalvernietiging. ;)

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » vr 12 mei 2006, 12:43

PatrickOudejans schreef:Voor de looping moet je in Rusland zijn:
http://img139.imageshack.us/img139/4958/m4b3dm.th.jpg
Of iets dichter bij huis, gewoon in Rotterdam...
Afbeelding

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 12 mei 2006, 13:10

ReisThijs schreef:gewoon in Rotterdam...
Ahh, verfrissend duidelijk, die omhoogwijzende pijlen op portaalborden. Probeer dit niveau van overzicht maar eens op een andere manier te bereiken!

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » vr 12 mei 2006, 13:24

Juerd schreef:Ahh, verfrissend duidelijk, die omhoogwijzende pijlen op portaalborden. Probeer dit niveau van overzicht maar eens op een andere manier te bereiken!
Verfrissend duidelijk?? Ik vind dit wel zo lelijk. Moet je kijken hoeveel ruimte die pijlen wel niet in beslag nemen. Het is zowat de hele onderste helft van het bord die leeg is door al die gekke pijlconfiguraties. En, tja, het kan aan mij liggen hoor, maar voor de loop van de rijstroken hebben we toch gewoon de L4- t/m L7-serie uit het RVV en dan volstaan toch gewoon gevallen pijlen op de bewegwijzering :roll:

Redesign zou toch blauwvlakbesparing betekenen... :nuts:

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » vr 12 mei 2006, 13:37

Hanno schreef:Ik vind dit wel zo lelijk. Moet je kijken hoeveel ruimte die pijlen wel niet in beslag nemen. Het is zowat de hele onderste helft van het bord die leeg is door al die gekke pijlconfiguraties. En, tja, het kan aan mij liggen hoor, maar voor de loop van de rijstroken hebben we toch gewoon de L4- t/m L7-serie uit het RVV en dan volstaan toch gewoon gevallen pijlen op de bewegwijzering :roll:
Ondanks dat alles is dit wel erg fuctioneel, en met omlaag wijzende pijlen zou het niet duidelijk zijn dat je voor de bestemmingen links moet omkeren. Dat is hier toch wel belangrijke onformatie.
Hanno schreef:Redesign zou toch blauwvlakbesparing betekenen... :nuts:
De grote hoeveelheid blauw heeft natuurlijk niks te maken met het redesign. In 'olddesign' had dit bord net zoveel blauw gehad.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » vr 12 mei 2006, 13:40

Ja, maar Redesign is ingevoerd met de pretentie dat het aanzienlijke blauwvlakbesparing zou opleveren. In die gedachtegang zou je er van uit mogen gaan, dat bij de vervanging van de "olddesign"-exemplaren borden met een mindere hoeveelheid blauwvlak ervoor in de plaats zouden komen. En dat is, zoals je zelf al aangaf, dus niet het geval.

Edit SI: overbodige quote in quote verwijderd
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » vr 12 mei 2006, 14:00

Precies! Ik vind dat de pijlen gewoon teveel ruimte in beslag nemen en dat nu dus de L-serie uit het RVV overbodig wordt. Overigens betwijfel ik of je bij 'olddesign' zoveel blauwvlak nodig zou hebben. Platte pijlen zijn veel korter. Zeker weet ik dat het aandeel wit op het bord (pijlen en letters) hoger zou liggen dan op dit redesignexemplaar met die ielige, dunne, lange pijlen en kleine lettertjes...
Soms denk ik, redesign is toch wel een vooruitgang, maar als ik dit weer zie... :kots:

Overigens, is op het wegdek gewone linksafmarkering aangebracht of van die vishaakpijlen? Het is niet goed te zien op de foto.

Edit SI:
Overbodige quote in quote in quote verwijderd.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 12 mei 2006, 15:37

Persoonlijk zie ik het liefst, zeker bij tapers, omhoogwijzende pijlen.

Maar is er wel eens aan het wegdek bij tapers gedacht? Daarop zou je ook pijlen kunnen aanbrengen, net zoals bij voorsorteervakken. :idea:
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 mei 2006, 16:25

Mwah, ik vind borden toch 10x duidelijker dan op het wegdek, welke eigenlijk alleen écht goed te lezen zijn door vrachtwagenchauffeurs. Bovendien heb je tijdens het autorijden al genoeg te doen aan op het verkeer en bewegwijzering te letten.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 12 mei 2006, 17:13

Chris schreef:Mwah, ik vind borden toch 10x duidelijker dan op het wegdek, welke eigenlijk alleen écht goed te lezen zijn door vrachtwagenchauffeurs. Bovendien heb je tijdens het autorijden al genoeg te doen aan op het verkeer en bewegwijzering te letten.
Het eerste argument vind ik veel sterker dan het tweede, want op de weg letten (dus ook het wegdek) moet je tóch.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 12 mei 2006, 17:24

Er is anders veel meer onderhoud aan pijlen op het wegdek nodig, die worden er allemaal afgesleten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » vr 12 mei 2006, 23:12

Heb nu deze borden in Inkscape in elkaar geflanst:

Plaatje

voor de .svg: stuur even een pb-tje, want downloaden via QuickDump is gewoon bijna niet te doen, heb ik al gemerkt.
Groetsels, Patrick