Omhoogwijzende pijlen
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Ik vraag me af of je met zulke kleine pijlen nog steeds duidelijke taper-aanduidingen kan maken. En ik raad het gebruik van de B-pijl met naar buiten toe breder wordende staart af voor portaalborden, aangezien zulke pijlen normaliter een algemene richting aangeven, en niet per rijstrook worden gebruikt.
En, ehm, groene borden, centrumpictogrammen, bruin-op-wit, en andere nummerschildjes horen volgens mij niet echt thuis in 'n topic over omhoogwijzende pijlen en vallende pijlen.
En je kunt volgens mij met zulke korte staarten geen duidelijke taper-aanduiding meer maken.
En, ehm, groene borden, centrumpictogrammen, bruin-op-wit, en andere nummerschildjes horen volgens mij niet echt thuis in 'n topic over omhoogwijzende pijlen en vallende pijlen.
En je kunt volgens mij met zulke korte staarten geen duidelijke taper-aanduiding meer maken.
-
- stadsweg

Duidelijk genoeg, lijkt mij
Ehh, zo zouden mijn borden er gewoon uitzien, als je uitgaat van mijn criteria. Daar kan je overheen kijkengroene borden, centrumpictogrammen, bruin-op-wit, en andere nummerschildjes horen volgens mij niet echt thuis in 'n topic over omhoogwijzende pijlen en vallende pijlen.
Groetsels, Patrick
-
- expressweg
-
- stadsweg
Voor alleen rechtdoor op een portaalbord gebruik ik inderdaad korte pijlen; dit bespaart blauw-/groenvlak en is echt niet minder duidelijk. Bij tapers gebruik ik de langere pijlen. Bij drie rijstroken rechtdoor bij een taper gebruik ik voor de middelste rijstrook ook een korte rechtdoorpijl:
(let op: iets ouder ontwerp, nog gemaakt in Word en op een foto geplakt)

(let op: iets ouder ontwerp, nog gemaakt in Word en op een foto geplakt)

Groetsels, Patrick
-
- expressweg
Besparing is op zich leuk, maar het is niet forward-compatible met eventuele toekomstige (tijdelijke) dubbelkopse pijlen, en het zorgt voor inconsistentie. Ik denk dat dat kleine beetje extra blauw niet zo'n probleem is.PatrickOudejans schreef:Voor alleen rechtdoor op een portaalbord gebruik ik inderdaad korte pijlen; dit bespaart blauw-/groenvlak en is echt niet minder duidelijk.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Dat vind ik absoluut een enorm probleem. Vooral als men te veel "hupsafladder" in de pijlen wil tekenen en er een behoorlijk aantal bestemmingen zijn. Daar wordt het bord gewoon erg onduidelijk van.Ik denk dat dat kleine beetje extra blauw niet zo'n probleem is.
Nee, mijn voorkeur gaat dan toch uit naar de borden die Patrick heeft getekend. Qua pijloplossing vind ik ze vijf keer beter dan de pijloplossingen van René en andere mensen die geknutseld hebben met naar boven wijzende pijlen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Lees ik dit goed? Omdat het mogelijk is om uitgebreidere tekeningen te maken, moeten de pijler überhaupt nooit lang worden?!Vinny schreef:Dat vind ik absoluut een enorm probleem. Vooral als men te veel "hupsafladder" in de pijlen wil tekenen en er een behoorlijk aantal bestemmingen zijn. Daar wordt het bord gewoon erg onduidelijk van.Ik denk dat dat kleine beetje extra blauw niet zo'n probleem is.
Kwestie van goede richtlijnen opstellen. Dat werkt niet altijd, maar wie rare dingen wil zetten op een bord, doet dat tóch wel.
Nee, ik vind dit een raar argument.
Maar: wel liever kleine omhoogwijzende pijlen, dan vallende pijlen. Patrick's oplossing is voor de meeste situaties prima (maar betekent wel dat borden tegen hoge kosten vervangen moeten worden als de situatie zodanig verandert dat een zijtak nodig is).
-
- stadsweg
-
- 4x5 autosnelweg
Wanneer er een simpel pijltje staat is een lange pijl helemaal niet nodig. Het zorgt alleen voor meer blauwvlak en een volkomen onnodige verlenging van het bord. Pas als je uitgebreidere tekeningen maakt is een langere pijl noodzakelijk. En juist dat wil ik voorkomen. Ik wil een situatieschets die zoveel mogelijk losstaat van portaalborden waar het gaat om zoveel mogelijk bestemmingen aan een bepaalde rijstrook te koppelen. Een situatieschets plaats je maar gewoon ruim voor de kruising!Lees ik dit goed? Omdat het mogelijk is om uitgebreidere tekeningen te maken, moeten de pijler überhaupt nooit lang worden?!
-
- expressweg
Er is een bord met een korte pijl, er komt een taper-achtige aansluiting bij, pijl moet langer worden. Is geen ruimte voor, dus er moet een extra stuk metaal in het bord worden ingevoegd.PatrickOudejans schreef:Kan je misschien hiervan een voorbeeld geven, want ik begrijp je volgens mij niet goed :? :?:Juerd schreef:(maar betekent wel dat borden tegen hoge kosten vervangen moeten worden als de situatie zodanig verandert dat een zijtak nodig is).
-
- stadsweg
Eh...
nee
Ik begrijp het nog steeds niet. Als er een taper-achtige aansluiting komt, dan moet er toch een geheel nieuw bord komen in plaats van de twee oude, lange pijlen of niet?
Voorbeeld:
oude situatie, zonder taper:

Nieuwe situatie, met taper:

Geef anders ook een plaatje als voorbeeld, dan begrijp ik waarschijnlijk wel wat je denkt...
EDIT: "plaatje" en "voorbeeld" verwisseld.
nee
Ik begrijp het nog steeds niet. Als er een taper-achtige aansluiting komt, dan moet er toch een geheel nieuw bord komen in plaats van de twee oude, lange pijlen of niet?
Voorbeeld:
oude situatie, zonder taper:

Nieuwe situatie, met taper:

Geef anders ook een plaatje als voorbeeld, dan begrijp ik waarschijnlijk wel wat je denkt...

EDIT: "plaatje" en "voorbeeld" verwisseld.
Groetsels, Patrick
-
- expressweg
-
- expressweg
-
- stadsweg
-
- dorpsstraat
Patrick,
Kun je voor de plaatsnaam dichtbij, op je tekening, 's-Hertogenbosch plaatsen. Volgens mij past het namelijk dan niet meer tussen de pijlen.
Gevolg: Plaatsnamen moet boven de pijlen worden geschoven.
Is trouwens vooral een leuk gezicht bij een taper uitvoeger, wanneer er voor de afrit zes plaatsnamen zijn aangegeven en voor de doorgaande richting maar twee.
Kun je voor de plaatsnaam dichtbij, op je tekening, 's-Hertogenbosch plaatsen. Volgens mij past het namelijk dan niet meer tussen de pijlen.
Gevolg: Plaatsnamen moet boven de pijlen worden geschoven.
Is trouwens vooral een leuk gezicht bij een taper uitvoeger, wanneer er voor de afrit zes plaatsnamen zijn aangegeven en voor de doorgaande richting maar twee.

-
- stadsweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Wat wel opmerkelijk is aan Patricks borden is dat imaginaire plaatsnamen meteen betekent dat je veel langer doet over het lezen van het bord. Heel misschien is dat ook de reden dat ik altijd de zenuwen krijg in Duitsland omdat ik dat land zo veel slechter ken dan Frankrijk; waar ik tot aan de kleinste gehuchten in Normandië nog een bekend gevoel bij krijg... 

-
- 2x5 autosnelweg
Ik weet niet in welk topic al die omhoogwijzende pijlen stonden, dus dan maar hier in.
Vandaag heb ik nog een portaalbord gezien, op de Bergerweg in Alkmaar. Hoe vinden we die?

Vandaag heb ik nog een portaalbord gezien, op de Bergerweg in Alkmaar. Hoe vinden we die?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Secretaris
Afgezien van het redesign zijn de borden goed.mavas schreef:Ik weet niet in welk topic al die omhoogwijzende pijlen stonden, dus dan maar hier in.
De wegindeling is echter niet goed. In plaats van de combinatiestrook, die grote negatieve gevolgen heeft voor de doorstroming, moet de busbaan worden opgedoekt en ingericht als rechtdoorgaande strook. Zodat de combinatiestrook een gewone linksaffer kan worden, en beide richtingen afzonderlijk geregeld kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Rene op do 27 jul 2006, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Secretaris
In heel de wereld gebruikt men pijlen (al dan niet aangevuld met wegnummers). Het ene land met de pijlen omhoog, het andere met de pijlen omlaag. De discussie ging er dan ook over wat effectiever is qua verkeersgeleiding.Queue schreef:Zou het ook een optie kunnen zijn om wegnummerkaders te gebruiken in plaats van omlaagwijzende pijlen, zoals op dit plaatje?
De pijlen helemaal weglaten is een nieuw concept. Wil je zoiets in Europa laten slagen, dan moet je het m.i. breder dan alleen Nederland bekijken. En dan vrees ik dat de kans op overeenstemming snel verkeken is.
Jouw systeem vereist volgens mij een enorm gewenningsproces. Bovendien vraag ik me af hoe je om wilt gaan met wegen zonder nummer, of bij splitsingen bij het eindpunt van een weg links- of rechtsaf. Veelal zijn beide richtingen dan onderdeel van dezelfde weg met hetzelfde nummer. Zonder pijlen zal het er vrees ik juist onduidelijker op worden.
Ik heb dus enorm grote twijfels bij dit concept, Queue.
(Overigens welkom op het forum

Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])