Omhoogwijzende pijlen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Moeten er omhoogwijzende pijlen komen i.p.v. vallende pijlen op portaalwegwijzers?

Ja, ze zijn veel duidelijker en tapers zijn een goede reden om te beginnen met het invoeren
20
43%
Ja, maar alleen bij tapers
7
15%
Voor tapers zijn ze goed, en uniformiteit is belangrijk, dus dan maar overal
6
13%
Nee, vallende pijlen zijn altijd beter
3
6%
Nee, vallende pijlen zijn goed genoeg, tapers zijn niet zó belangrijk om geld aan uit te geven
6
13%
Er moet bij tapers een combinatie komen van vallende pijlen en een losse taper-aanduiding
5
11%

Totaal aantal stemmen: 47

E6
dorpsstraat

Bericht door E6 » wo 09 aug 2006, 0:42

René schreef:De pijlen helemaal weglaten is een nieuw concept.
Niet helemaal nieuw toch? Zowel in Denemarken als in de VS worden in bepaalde gevallen voor de rechtdoorbestemmingen op een portaalbord geen pijlen gebruikt. Een dergelijk bord wordt dan wel gecombineerd met een apart bord voor de afslaande richting die wel van een pijl voorzien is.

LIE
polderweggetje

Bericht door LIE » wo 09 aug 2006, 2:16

of ze zetten hier er gewoon "next right" op :)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 09 aug 2006, 9:27

Op de Deense Motorvej worden voor de rechtdoorgaande richting langs de weg ook geen pijlen gebruikt, op portaalborden dus wel weer.
Maar gaat deze discussie expliciet over portaalboren of borden in het algemeen?

Albert Einstein
dorpsstraat

Bericht door Albert Einstein » wo 09 aug 2006, 18:23

heb in GB ook weleens vallende pijlen gezien. Bij Tapers staat dan zowel een vallende pijl als een pijl linksaf... ziet er opzich lelijk uit, maar functioneert wel! En is bovendien aanzienlijk goedkoper!

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 09 aug 2006, 18:29

Bedankt voor de reacties, al zijn het vooral groter twijfels. ;)
René schreef:Jouw systeem vereist volgens mij een enorm gewenningsproces. Bovendien vraag ik me af hoe je om wilt gaan met wegen zonder nummer, of bij splitsingen bij het eindpunt van een weg links- of rechtsaf. Veelal zijn beide richtingen dan onderdeel van dezelfde weg met hetzelfde nummer. Zonder pijlen zal het er vrees ik juist onduidelijker op worden.
Wegen zonder nummer... goeie opmerking. Het zijn er bij snelwegen niet veel maar rond sommige steden zijn ze er inderdaad (bijv Neerbosch bij Nijmegen). Ik denk dan even aan een leeg vak of een afritnummer maar ideaal is dat inderdaad niet.
Wanneer beide richtingen hetzelfde nummer hebben zie ik geen probleem: dan staat er gewoon in beide richtingen hetzelfde nummer in het kader.

De reden dat ik met de vraag kwam is dat ik denk dat het een rustiger beeld geeft en dat er ruimte wordt bespaard. Ook zou het integreren van E-nummers, dubbelnummering en buitenlandse nummers gemakkelijker worden, al heb ik in de tekening het E-nummer vergeten.

Kaaiman schreef:Maar gaat deze discussie expliciet over portaalboren of borden in het algemeen?
Ik begreep expliciet over portaalborden, maar ik kan het fout hebben.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 aug 2006, 18:53

Op alle andere borden staan de pijlen meestal al naar boven :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.