Verwijzingen naar het buitenland (was: afrit Engeland N15)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Verwijzingen naar het buitenland (was: afrit Engeland N15)

Bericht door Palance » wo 20 apr 2005, 9:31

Het was al op het oude forum besproken: De enige afrit in Nederland die naar een land vernoemd is: Gisteren ben ik de N15 afgereden tot diep in de Maasvlakte, en o.a. deze foto gemaakt:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 20 apr 2005, 9:48

'Op de A15 3 km file tussen Oostvoorne en Engeland' :o

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 20 apr 2005, 9:56

Welliswaar geen afrit, maar in het centrum van Venlo (zie fotos N271 op mijn site) staan borden met alleen het opschrift "" Duitsland N271".

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 20 apr 2005, 10:08

Wicher schreef:'Op de A15 3 km file tussen Oostvoorne en Engeland' :o
Nee, het is N15 :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 20 apr 2005, 10:15

O. Dan is het goed. Gelukkig maar. :roll:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 20 apr 2005, 16:46

Maar waarom is het N15? Deze weg verdient het wel om A15 te heten, er liggen ook al vluchtstroken. Een gemiste kans.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 20 apr 2005, 17:02

ViaHaaren schreef:Maar waarom is het N15? Deze weg verdient het wel om A15 te heten, er liggen ook al vluchtstroken. Een gemiste kans.
N15 = autoweg = Vmax. 100 Pas als de hele N15 klaar is, gebouwd als autosnelweg, wordt het hele traject daadwerkelijk A15. Ben mij daar niet zeker van, meen zoiets gelezen te hebben. Bij de verwijzing "Engeland" moet ik zuchten: zoals ik al vaker heb aangegeven, ben ik van mening dat buitenlandse bestemmingen in de taal van het desbetreffende land moeten worden aangegeven. Ik had hier dus liever "England" gezien. En als je het heel officieel doet: "Great Brittain", maar dat vind ik dan weer overdreven.
Donateur Vereniging Wegenforum

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 20 apr 2005, 17:06

Doe mij maar "United Kingdom". :mrgreen:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 20 apr 2005, 19:04

Hajo schreef:Ik had hier dus liever "England" gezien.
Bij Vlissingen heb ik ergens een nieuw bord gezien dat al wel naar England verwijst. Tussen de oude Engeland-borden.
Hajo schreef:En als je het heel officieel doet: "Great Brittain"
Wie zegt dat het de naam van een heel eiland moet zijn? Een deel van een eiland kan toch ook?
Hajo schreef:maar dat vind ik dan weer overdreven.
Akkoord. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 20 apr 2005, 19:21

De N15 zal ooit in A15 moeten veranderen, die plannen heb ik ook ooit gelezen. Afgezien van het stukje tussen afritten 8 en 10, is het tot ver op de Maasvlakte autoweg. Het kost weinig moeite om daar A15 van te maken, het meeste werk zal zitten in het overplakken van de hectometerpaaltjes :)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 20 apr 2005, 19:34

Het is wachten tot de aansluiting met de Marck 'd Archy weg (zal het wel fout geschreven hebben :P ) en het Stenen Baakplein (N218). Weet iemand de stand van zaken, ben er al een tijdje niet meer geweest?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 20 apr 2005, 19:52

Hajo schreef:Ik had hier dus liever "England" gezien. En als je het heel officieel doet: "Great Brittain", maar dat vind ik dan weer overdreven.
Waarom niet gewoon "Hull" of "Kingston Upon Hull" ?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 20 apr 2005, 19:54

Bij Vlissingen heb ik ergens een nieuw bord gezien dat al wel naar England verwijst. Tussen de oude Engeland-borden.
Bij mijn weten is de veerdienst naar Engeland opgeheven vanuit Vlissingen... :roll:

Overigens lijken me dit soort borden bij uitstek geschikt voor tweetalige weergave:
Boot naar Engeland / Ferry to England.
In IJmuiden staat gewoon de bestemming aangegeven: Newcastle. Wat mij betreft een veel beter idee. Dan weet je ook waar je in Engeland uitkomt. Nuttige informatie w.m.b.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

caresse
woonerf

Bericht door caresse » wo 20 apr 2005, 21:50

Vinny schreef: In IJmuiden staat gewoon de bestemming aangegeven: Newcastle. Wat mij betreft een veel beter idee. Dan weet je ook waar je in Engeland uitkomt. Nuttige informatie w.m.b.
Ja, dit vind je bij hoek van holland
Afbeelding

bron:die ene wegnummersite

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 20 apr 2005, 21:57

Niet Engeland, maar Hull op de borden, met een wit GB-landenteken erachter. Weet je meteen welke bestemming en welk land. Ook mooi internationaal, net zoals bij Salzburg allerlei landentekens aangegeven staan. Gewoon een GB-sticker dus.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 apr 2005, 23:42

Chrizz schreef:Niet Engeland, maar Hull op de borden, met een wit GB-landenteken erachter. Weet je meteen welke bestemming en welk land. Ook mooi internationaal, net zoals bij Salzburg allerlei landentekens aangegeven staan. Gewoon een GB-sticker dus.
Ben nooit zo'n fan geweest van die landenstickers. Wat mij betreft hoef je echt niet aan te geven, in welk land een bestemming ligt. Daarnaast maakt het de borden naar mijn gevoel onnodig onrustig.

Als je dan per se een land wilt aangeven, doe dan inderdaad met een sticker, maar geef liever gewoon de stad aan, waarheen de boot vaart.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 apr 2005, 8:18

Wat is et mis met die ovaaltjes? Ik vind het heel wat duidelijker staan, je weet meteen dat er iets 'bijzonders' is in die richting. Wat voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 21 apr 2005, 9:10

Palance schreef:Wat is et mis met die ovaaltjes? Ik vind het heel wat duidelijker staan, je weet meteen dat er iets 'bijzonders' is in die richting.
Zoals ik zei, het maakt de borden onrustig. Daarnaast, hoe bijzonder is het buitenland? En geven die borden de situatie niet te simpel weer?

Wat dat laatste betreft, de ovaaltjes "A" en "I" op de Ring München dienen om de wegen naar Salzburg en Innsbruck / Brenner aan te duiden. Maar afhankelijk van je bestemming in Oostenrijk / Italië liggen andere routes veel meer voor de hand. Moet je naar het westen van Oostenrijk, dan kun je veel beter de A 96 pakken richting Memmingen / Bregenz. Zelfde geldt als je bijvoorbeeld naar Milaan moet.

Zie om die reden zelf liever dat het "beestje" bij naam wordt genoemd door daadwerkelijke plaatsen te noemen. Als dat de borden te vol maakt, zet dan bijvoorbeeld vóór de Ring München een bord "Brenner volg A 8 Salzburg".

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 apr 2005, 9:44

Niet mee eens. Soms staan er geen 'grote' plaatsen in het buitenland op de borden vermeld. Om in 1 oogopslag te zien waar je heen moet is zo'n ovaaltje best handig.
Voor de gemiddelde forumbezoeker zal het allemaal wel lukken, maar voor een doorsnee vakantieganger niet.

Het middelste bord staat in Kroatië langs een drukke toeristische route. Een toerist weet echt niet waar Rupa ligt (de grens Kroatië-Slovenië). Natuurlijk hadden de Kroaten Postojna of Ljubljana erop kunnen zetten, maar vergeet niet dat veel toeristen niet snel al die Slavische namen uit elkaar kunnen houden en snel moeten analyseren welke richting ze opmoeten. Daarom zijn die ovaaltjes lekker kort en ze vallen op.

OK, het is verwarrend dat er 2 routes naar Slovenië zijn, maar voor doorgaand verkeer richting Oostenrijk is ook al een eenvoudige oplossing gezocht :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 21 apr 2005, 9:52

Zie om die reden zelf liever dat het "beestje" bij naam wordt genoemd door daadwerkelijke plaatsen te noemen. Als dat de borden te vol maakt, zet dan bijvoorbeeld vóór de Ring München een bord "Brenner volg A 8 Salzburg".
de bewegwijzering is bedoeld om doelen aan te geven. De Brennerpaß is geen doel in mijn ogen. Ik vind de landenstickers wel handig, zeker in de buurt van meerdere landen. In Nederland zou dat niet nodig zijn voor Duitsland of België, maar wel voor de overzeese doelen in de UK. Volgens mij gaat er ook een veerdienst van IJmuiden naar Esbjerg in Denemarken, dan is het nou ook weer niet nodig om in IJmuiden een sticker met DK op de borden te zetten.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 21 apr 2005, 10:14

Het moet wel een belangrijke bestemming zijn om op de borden te verschijnen. Een vrachtveer die een paar maal per week vaart is twijfelachtig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 21 apr 2005, 10:34

Chrizz schreef:de bewegwijzering is bedoeld om doelen aan te geven. De Brennerpaß is geen doel in mijn ogen.
Da's een discussie op zich. Laat ik het erop houden dat men in de Alpenlanden (Oostenrijk / Zwitserland) geen enkele moeite heeft met het aangeven van bergpassen als bestemming op de borden. Brenner en Gotthard zijn voor mij heel logische bestemmingen, maar dat heeft misschien ook te maken met gewenning. Daarnaast is een bergpas een veel eenduidiger aan te duiden doel dan bijvoorbeeld de Afsluitdijk. Het is namelijk één punt op een berg en niet een stuk weg van 30 kilometer.

Komt voor de Brenner nog bij dat mensen het doel hebben om de Brennerautobahn op te gaan (als corridor). De pas c.q. de snelweg is veel bekender dan alle mogelijke bestemmingen aan de weg: Bolzano / Bozen, Trento, Verona, Modena. Je kunt natuurlijk een daarvan op de borden zetten i.p.v. Brenner, maar Brenner is voor iedereen het meest logische doel, ook al rijdt iedereen er vooral erg hard voorbij.
Chrizz schreef:Ik vind de landenstickers wel handig, zeker in de buurt van meerdere landen. In Nederland zou dat niet nodig zijn voor Duitsland of België, maar wel voor de overzeese doelen in de UK. Volgens mij gaat er ook een veerdienst van IJmuiden naar Esbjerg in Denemarken, dan is het nou ook weer niet nodig om in IJmuiden een sticker met DK op de borden te zetten.
Tja, als je erop staat ... Vroeger stond op de A 2 bij Maasbracht in de buurt wel op borden "Maaseik (B)". Als je dan toch vermeldingen naar landen wilt, dan zie ik het liever met een vermelding tussen haken dan met een heel in het oog springend ovaal.

Daarnaast: ook in Europoort geeft "Engeland" (of door welk ovaaltje je het ook vervangt) niet de gewenste duidelijkheid. Je geen namelijk naar het noorden van Engeland. Ga je eerder richting London / het Zuiden, dan moet je toch echt omkeren, bij Rozenburg het pontje naar Maassluis nemen en door naar Hoek van Holland. Maar goed, daar waren we het in deze discussie wel over eens.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 21 apr 2005, 10:38

Een verwijzing naar drie verschillende landen op een simpele binnendoorweg...

Ook in Polen (rondweg Krakow) wordt je bijkans doodziek van de grote hoeveelheid landenstickers op de borden.

Wat mij betreft wordt er alleen een ovaaltje geplakt op plekken waar verwarring over de bestemming zou kunnen bestaan. En dan dus achter de bestemming. Bijvoorbeeld Visé (B), omdat het misschien niet voor de hand ligt dat deze plaats in België ligt (OK beetje slap voorbeeld maar dat terzijde)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 21 apr 2005, 10:41

Ik meen ergens in een draad een foto gezien te hebben van bij de A7 in het oosten des Gronings, waarop Oldenburg (D) stond. Dan heb ik toch liever een landensticker dan een D tussen haakjes.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 21 apr 2005, 10:42

Of gewoon helemaal niets. Das nog t beste, tenzij het om veel grenzen in de buurt gaat. Zoals bij drielandenpunten etc.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 21 apr 2005, 10:50

Een vlaggetje van het desbetreffende land kan ook - is net zo (on-)duidelijk als zo'n ovaaltje met een of meer letters erin. Of misschien beide, al zal dat wel weer te vol worden.

Of Europees afspreken dat alle borden op de snelweg blauw zijn, en groene borden alleen worden gebruikt voor internationale bestemmingen (kostbaar grapje voor Italie en Zwitserland). Al ben ik niet zo'n voorstander van teveel uniformiteit, maar goed.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 apr 2005, 11:17

Hoeveel mensen kennen alle vlaggen?

Een ovaaltje is behoorlijk opvallend. Juist die haakjes vind ik zo lelijk. Het lijkt een beetje op verwijzingen naar andere wegnummers, of welke andere toevoeging dan ook.

In Nederland en de rest van de EU is overschrijdend grensverkeer zo normaal dat het voor de korte routes een landenvermelding niet echt nodig is. Voor lange afstanden zou het wellicht geen kwaad kunnen, bv vanaf de grenzen met Duitsland met enige regelmaat de landen aangeven (A, PL, CZ, CH), handig voor transitverkeer. EN het scheelt de ANWB honderden telefoontjes van mensen die wilen weten hoe ze moeten rijden.

Overigens heeft Oostenrijk al zo'n systeem. Al na grensovergang Walserberg (A8/A1) en bij knoten Salzburg vertonen de borden ovaaltjes van de landen waarvoor veel transitverkeer is. (H, CZ, SK). Ik weet niet hoe het nu is, maar toen veel vekeer nog door Joegoslavie ging, stonden er vanaf dat punt, naast bordjes met YU, al bordjes met TR en GR. Dat is pas lange-afstand denken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 21 apr 2005, 11:45

Afbeelding
Effe goed kijken en volgens mij zie ik daar TR staan!

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 21 apr 2005, 11:45

Dat is pas lange-afstand denken.
Precies, vandaar mijn idee om internationale bestemmingen op een groen bord of een groene ondergrond weer te geven, net zoals bij de (overigens belachelijke) E-nummers.

Je hebt gelijk, wie kent alle vlaggen, vooral van alle ''nieuwe'' landen? Daarom schreef ik "(ON-)duidelijk" - en wie kent al die afkortingen? Ja, de doorgewinterde snelwegkenners hier op het forum, maar heel veel mensen weten bijvoorbeeld nog steeds niet dat ''A" voor Oostenrijk staat, hoe dom dat ook mag klinken.

Ach, als je een beetje kaart kunt lezen, dan kom je er toch wel...
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 21 apr 2005, 11:58

Mwah, ik vind het nou niet zinnig om einden van te voren al landenstickers aan tegeven. Dus niet bij Hannover al een sticker PL ofzoiets. Maar wel bijvoorbeeld als er de stad voor de grens wordt aangegeven, dus bij Görlitz PL erbij. Maar ook niet vanaf Erfurt al ofzo, maar gewoon na het laatste knooppunt. Je moet er altijd vanuitgaan dat bewegwijzering is voor mensen die de omgeving daar niet kennen. Voor iemand die in Enschede woont heeft er weinig aan dat op de A1 D staat. Maar voor iemand uit België of een ander land wel.