René of Erwin, wordt dit topic niet beter verplaatst naar het subforum 'Bewegwijzering' of 'Snelwegen in Europa'?
Persoonlijk hou ik niet zo van landenvermeldingen op de wegwijzers. Landenvermeldingen voluit geschreven ('Duitsland' in Venlo, 'Engeland' bij Europoort) en ovaaltjes zijn veel te generaliserend, alsof er slechts één weg naar het betreffende
buitenland loopt. Vaak is dit niet het geval. Ik zie liever een of meer buitenlandse
control cities op de borden. Toevoeging van het land lijkt me daarbij niet nodig. (Dus niet achter elke 'Breda' een (NL) o.i.d. op de borden in Antwerpen.)
Momenteel staan er bij het naderen van de Luiker 'ring' enkele verouderde borden die verkeer met een buitenlandse of een binnenlandse bestemming de weg wijzen.
- Paris, Lille suivre Namur
Berlin, Bonn suivre Aachen
Hautes Fagnes: Eupen, Malmedy, Stavelot, Spa suivre Verviers
Nee, ovaaltjes vind ik in onze Lage Landen overbodig. Het zou bij Luik alvast een moeilijke situatie opleveren: Paris-Lille via de E42, Reims via de E25-E411-N89 (E46) en Metz-Nancy-Dijon-Lyon via de E25.
Ik kan evenwel het nut van ovaaltjes in de Alpenlanden begrijpen. Griekenland of Albanië aangeven van in Oostenrijk is er misschien íetsje over :P maar de buurlanden kunnen wat mij betreft best in ovaaltjes. Wanneer het buitenland echter vanaf een bepaalde plek via verschillende routes bereikbaar is, voel ik er meer voor de ovaaltjes te vervangen door het aangeven van buitenlandse bestemmingen.
Ik heb even een concreet voorbeeld gezocht. Ik weet niet hoe de situatie ter plekke is, want ik ben er nog nooit geweest. Nabij Linz kan je via de A1 naar München en via de A25 naar Passau en Regensburg. Hier dus niet
enkel
- A1: (D) Salzburg
A25: (D) Wels
maar minstens één buitenlandse bestemming erbij. (Misschien een slecht voorbeeld, omdat ik wel vermoed dat er op dit knooppunt buitenlandse bestemmingen vermeld staan. Mocht het niet zo zijn, dan daalt Oostenrijk diep in mijn achting! :P)
Vinny schreef:Wallonië kent ook namen toe aan autosnelwegen. De E 25 is idd de 'Autoroute du Soleil", en de E 40 bij Luik is de "Autoroute du Roi Boudouin", in de oostkantons ook aangeduid met "Köning Baudewain autobahn"; De E 42 is de "Autoroute des Ardennes", en Rien weet er vast nog wel meer

Op het oude forum heb ik eens een lijstje gemaakt van de snelwegnamen in Wallonië, en er mijn eigen bedenkingen bijgezet.
- Autoroute du Soleil: E25 Maastricht - Liège - Luxembourg; ook E411 Brussel - Luxembourg?
- Autoroute de Wallonie: E42 Lille - Mons - Liège.
- Autoroute des Ardennes: E42 Verviers - Sankt-Vith?
- Boudewijnsnelweg / Autoroute du Baudouin / Konig Baudouin Autobahn: E313 Antwerpen - Liège en E40 Liège - Aachen.
- la Carolienne: A54 Nivelles - Charleroi.
- la Hesbigonne: E40 Brussel - Liège.
In feite worden die namen helemaal niet gebruikt in het dagelijks taalgebruik. Men gebruikt gewoon het E- of A-nummer om de weg te benoemen. Maar als de Walen dan toch per se Frankrijk willen imiteren, zou ik de E42-A27 omdopen tot Autoroute des Hautes Fagnes, de E25-A25 tot Autoroute de la Vallée de la Meuse, de E25-A26 tot Autoroute des Ardennes en de E411-A4 tot Autoroute du Soleil.