U-routes

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

U-routes

Bericht door Rene » di 23 mei 2006, 14:11

V&W Profiel (19-5-2006) schreef: U-routes als standaard omleiding

Flevoland heeft de primeur, maar ook de rest van Nederland zal er mogelijk mee te maken krijgen: U-routes. De U staat voor Uitwijkroute en dat geeft meteen de functie ervan aan. U-routes zijn permanente omleidingsroutes voor het geval snelwegen worden afgesloten. Bij wegwerkzaamheden of ongelukken hoeft Rijkswaterstaat geen gele omleidingsborden meer te plaatsen, want automobilisten kunnen direct de (genummerde) omleidingsroutes volgen. "Het is niet zo dat de geel-zwarte omleidingsborden uit het straatbeeld verdwijnen", vertelt verkeerskundige Jan Seinen van RWS IJsselmeergebied. "Alleen wanneer er al blauwe U-borden aanwezig zijn, hoeven we geen gele borden te plaatsen".
De eerste U-route is in gebruik genomen op de A6 bij Lelystad. Tijdens wegwerkzaamheden en andere afsluitingen kan het verkeer via de N305 en de N302 omrijden. U-routes hebben meerdere voordelen. Voor automobilisten is bijvoorbeeld direct duidelijk hoe ze beter kunnen omrijden bij een onverwachte wegafsluiting. Voor Rijkswaterstaat betekent het op termijn een kostenbesparing, omdat bij toekomstige wegwerkzaamheden minder tijdelijke bebording nodig is.
Wie maakt de eerste foto van dit duidelijk van over de oostgrens komende idee ? 8-)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door harry » di 23 mei 2006, 14:35

V&W Profiel (19-5-2006) schreef:De U staat voor Uitwijkroute
Creatief gevonden! Zo hoeven ze de O (van Omleiding) niet te gebruiken, want die letter lijkt te veel op een nul.

Ik hoop wel dat er enig systeem in de nummering gaat zitten!

Ik denk dat ik deze week maar weer eens via Flevoland naar Groningen ga...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 23 mei 2006, 14:49

Wat een goed idee. Alleen jammer dat ons OWN dan niet hetzelfde is als in Duitsland, maar toch. :)

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door ReisThijs » di 23 mei 2006, 14:57

harry schreef:
V&W Profiel (19-5-2006) schreef:De U staat voor Uitwijkroute
Creatief gevonden! Zo hoeven ze de O (van Omleiding) niet te gebruiken, want die letter lijkt te veel op een nul.
Creatief? Gewoon letterlijk overgenomen uit Duitsland, de U van Umleitung. Om dan een woord bedenken waar die letter in het Nederlands voor zou kunnen staan, dat is een stuk minder creatief.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 23 mei 2006, 15:03

Er zijn al U-routes in Nederland:

Afbeelding
Afbeelding

Weliswaar een Duitse U-route, maar hij gaat dwars door Nieuweschans heen.

En natuurlijk is er nog deze oude omleidingsroute bij Babberich:

Afbeelding

Wel een goed idee dat het nu in Nederland ook ingevoerd gaat worden. 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 23 mei 2006, 15:06

Uitwijkroute is juist zeerk zeker creatief bedacht. Ik vraag me echter af of het in Nederland wel zo'n goed idee is, het zal bij files alleen maar meer sluipverkeer genereren, juist door mensen die niet bekend zijn in een bepaald gebied en nu op hun wenken worden bediend.

Maar anderzijds: In Flevoland is plek zat voor wat extra verkeer :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » di 23 mei 2006, 15:22

Okee, maar wie komt er nu op het idee dat die U uitwijkroute betekent? Dat ligt niet erg voor de hand, ik heb die term tenminste nooit eerder gehoord. Nu komt die U, als je de Duitse variant niet kent, meer over als 'zomaar een letter'. Misschien dan wel creatief, maar erg handig is het niet.

Inderdaad is het misschien niet er handig om sluiproutes te gaan bewegwijzeren, dacht ik eerst, maar de N302/305 lijkt me nou niet direct een sluipweggetje, dus zo'n groot probleem is dat dus niet. In Flevoland is zo'n U-route dus prima toepasbaar, maar ik vraag me af of dit in de rest van Nederland uitvoerbaar is. Voor veel snelwegen is er gewoon geen fatsoenlijk alternatief.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 23 mei 2006, 15:36

Misschien kan het een vervanging worden voor de permanente omleidingsroutes, bijvoorbeeld bij:
- Oosterscheldedam + Zeelandbrug
- Bij Utrecht: A2 + A27
- A15 + N915 brug over de Noord
- Rotterdam Beneluxtunnel + Van Brienenoordbrug

Op deze routes zijn de oranje nummers al geheel in het ontwerp van de wegwijzers geïntegreerd.

En wellicht dat de betekenis van de "U" bekend wordt als men de term "uitwijkroute" vanaf nu in de verkeersinformatie gaat gebruiken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 23 mei 2006, 16:02

Thomassentunnel en Calandbrug (welke nog altijd officieel deel uit maakt van de N15 - getuige de HM-bordjes).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door Rene » di 23 mei 2006, 17:22

harry schreef:
V&W Profiel (19-5-2006) schreef:De U staat voor Uitwijkroute
Creatief gevonden! Zo hoeven ze de O (van Omleiding) niet te gebruiken, want die letter lijkt te veel op een nul.
Plus dat je dan qua aanduiding exact hetzelfde systeem hebt als over de oostgrens, wat maakt dat de vele Duitsers die hier vaak rondrijden het ook makkelijk zullen begrijpen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 23 mei 2006, 18:02

Erg origineel idee, maar het idee ervan is natuurlijk wel handig. Mits het gebruikt gaat worden als omleiding-bij-ongeval-route o.i.d. en niet als sluiproute...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 23 mei 2006, 18:16

harry schreef:Misschien kan het een vervanging worden voor de permanente omleidingsroutes
Sterker nog, wanneer ik de tekst van V&W lees, denk ik dat ze primair gaan worden gebruikt voor dit soort permanente omleidingsroutes. Zij het dat er meer van dat soort routes zullen komen dan we nu al hebben.

In ieder geval heeft het, gezien de kwaliteit van het Nederlandse OWN, geen zin om van iedere afrit naar iedere afrit een U-route te bewegwijzeren. Dat leidt alleen maar tot sluipverkeer en een overbelast OWN. Juist voor de hoogwaardige alternatieven -over snelwegen en autowegen- is U-bewegwijzering ideaal.

Meteen ook een mooie gelegenheid om de kris-kras over de borden geplakte permanente omleidingsnummers eens mooi op de borden te zetten.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » di 23 mei 2006, 19:04

Die U wegen in Duitsland heeft dat er ook mee te maken? Dat de wegen daar een U nummer krijgen als omleiding of van punt tot punt?
****

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 23 mei 2006, 19:34

Dan zouden de omleidingsroutes (8 en 9) op de Rotterdamse Ring voortaan ook een U-nummer kunnen krijgen. Ik vraag me af in wat voor kleur, wat voor schildje etc. ze dat in gedachten hadden. Zouden ze geïntegreerd worden of weer met foeilelijke ruitertjes?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 23 mei 2006, 20:01

Ik denk met ruitertjes, nu de E-nummers geintegreerd worden. :P

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 23 mei 2006, 20:47

op zich een aardig idee, maar ik denk niet dat we een goed doordacht systeem hoeven te verwachten dat landelijk consequent toegepast zal worden, mocht het ü-berhaupt zover komen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 23 mei 2006, 20:50

Eindhoven U-52/U-37 A2/A67 E25/E34

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 23 mei 2006, 21:09

Op zich een goed iedee. Maar als die U-routes verkeer straks van de snelweg het OWN opstuurt dat hier en daar toch al overbelast is, zeker in de spits... :roll: Bovendien ontbreekt er in ons land vaak en goed alternatief.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 23 mei 2006, 21:49

Leuk plan en goed bedacht. ;) Maar je zorgt er wel voor dat er meer sluipverkeer komt op de binnenlandse wegen. Deze wegen kunnen denk ik niet al het verkeer aan. Als de U routes hier komen dan, moet het wel op de Duitse manier gedaan worden. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 23 mei 2006, 21:57

De U-routes gaan van een afrit naar de volgende oprit. Dat duurt ALTIJD langer dan gewoon over de snelweg. Lokaal onbekend verkeer zal echt niet zo snel afslaan, ook niet met U-routes - behalve bij grootschalige incidenten. Maar ja, dan is gebruik van dat OWN juist wèl gewenst.

Lokaal bekenden maken geen gebruik van die bordjes - die kennen de weg toch wel.

Nee, sluipverkeer zullen de routes niet opleveren.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » di 23 mei 2006, 22:07

Eindelijk, en voor extra sluipverkeer ben ik niet bang, want dat zijn meestal forenzen die allang op de hoogte waren van de sluiproutes. Een onbekende zal niet zo snel een gok naar een U-route wagen aangezien de reistijd langer kan zijn dan eventjes in de file zitten. Bovendien zou ik een U-route adviseren die niet te boek staat als bekende alternatief, maar eerder een minder voor de hand liggende die soms langer kan zijn dan de voor de hand liggende route. Een voorbeeld uit mijn regio:

Laatst waren er in korte tijd 3 aanrijdingen met vrachtwagens, waardoor de A1 ter hoogte van Bathmen richting Deventer gestremd werd. De meest voor de hand liggende alternatief is de oude E8 route via Holten (N350 of N322, N344, N348). Aangezien tijdens de stremming iedereen deze route pakte zat deze bomvol met reistijden tot 3 uur. Dan zou ik juist de route via Laren adviseren (N322, N339, N348), aangezien de lokale bevolking toch stug de voor de hand liggende route pakt.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 23 mei 2006, 22:58

Wie maakt een plan met U-routes :D?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 24 mei 2006, 11:12

Palance schreef:Dan zouden de omleidingsroutes (8 en 9) op de Rotterdamse Ring voortaan ook een U-nummer kunnen krijgen. Zouden ze geïntegreerd worden of weer met foeilelijke ruitertjes?
Ze zijn nu ook al geïntegreerd.
Afbeelding
(8 en 9 zijn dus permament, 3 kennelijk niet.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » wo 24 mei 2006, 11:26

Ik hoop dat ze het op een mooie manier oplossen, zoals de Duitsers: onopvallende bordjes langs de kant van de weg, niet op portalen want dan herhaal je 't veel te vaak en komt er nadruk op te liggen. Het moeten wat mij betreft bordjes zijn die je pas echt opmerkt als je ernaar zoekt, maar die als je ze nodig hebt toch wel duidelijk aanwezig zijn.

't is goed dat voor permanente installaties nu blauw wordt gebruikt in plaats van oranje. Hadden ze voor de bestaande omleidingen ook moeten doen, vind ik.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 24 mei 2006, 11:31

Mij ontgaat de toegevoegde waarde van U routes volledig. Waarom kunnen de bekende A- en N- wegen niet gebruikt worden voor een omleiding? Alleen nummerloze wegen kunnen w.m.b voor een U route in aanmerking komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 24 mei 2006, 11:36

Dan moet die route wel over 1 nummer lopen voor de dudielijkheid. In vrijwel alle gevallen is dat niet zo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 24 mei 2006, 11:46

Bovendien hebben de U-routes een ander nummer in de tegengestelde richting. De meeste N-wegen hebben dat niet.

Dus "vanaf afrit 7 volg de U46 tot u weer terug bent op de A6". Simpel.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 24 mei 2006, 11:49

Dan moet die route wel over 1 nummer lopen voor de dudielijkheid. In vrijwel alle gevallen is dat niet zo.
Welnee.

A 2 afgesloten volg A 12 / A 27 is duidelijker dan:
Volg U 49 en dan A 12 - E 35 - U 49 / A 27 - E 311 - U 49 proberen te identificeren...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 24 mei 2006, 13:03

Vinny, snelwegen krijgen geen U-nummer.
Het gaat om lokale wegen van de ene aansluiting naar de volgende.

U-nummers worden dus ook niet geïntegreerd op de bewegwijzering, maar komen net zoals in Duitsland op aparte bordjes.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 24 mei 2006, 13:25

In Duitsland lopen de U-routes trouwens soms wel over een snelweg. Bijvoorbeeld in het Ruhrgebiet, waar de snelwegen dicht op elkaar liggen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie