U-routes

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: U-routes

Bericht door nederland24 » ma 10 jun 2013, 0:08

^^Je hoeft het ook niet te ruiteren, maar gewoon op aparte paaltjes plaatsen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: U-routes

Bericht door Snelwegfreak » ma 10 jun 2013, 0:10

Wat mij betreft blijft dat ook de optimale oplossing, maar soms is dat blijkbaar niet mogelijk. Anders kiezen ze er soms niet voor om te ruiteren of te integreren, lijkt mij.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: U-routes

Bericht door Attietattie » ma 10 jun 2013, 0:11

Weet iemand of er een kaart bestaat met alle U-routes van Nederland? Hoeft geen officiële kaart te zijn. Een hobby-project is voldoende.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door mavas » ma 10 jun 2013, 0:11

Nee, het U-routesysteem is nu zo uitgewerkt dat er gebruik wordt gemaakt van losse bordjes of ruiters. Dat is een systeem waar mensen op een gegeven moment aan gewend raken dat de U-route-aanduiding altijd op dezelfde plaats staat. Als we gaan integreren, dan komt de U-route-aanduiding dus op een andere plaats te staan dan gebruikelijk en is de hele gewenning aan het systeem dus weg. Dat is net als bij E-routes op NBA-panelen; De ene keer staan ze geïntegreerd, de andere keer op ruiters. Daardoor hebben mensen meer tijd nodig om de juiste informatie er uit te pikken waardoor ze minder tijd kunnen schenken aan de belangrijkste taak, de rijtaak.
Dus men moet kiezen: Of alles geïntegreerd, of alles op ruiters! En niet beide uitvoeringen door elkaar!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: U-routes

Bericht door Attietattie » ma 10 jun 2013, 0:12

^^ Mensen kunnen en zullen nooit gewend raken aan U-routes, omdat ze twee keer per jaar worden gebruikt. B(
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: U-routes

Bericht door Snelwegfreak » ma 10 jun 2013, 0:14

Precies en daarnaast is uniformiteit in bewegwijzering nog steeds een ijdele hoop. Misschien dat dit binnenkort verandert met het landelijke platform.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door Juerd » ma 10 jun 2013, 0:30

Het verbaast me dat de U-nummers in een schildje staan. Op de reguliere U-borden staan ze los in het blauw.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door Rene » ma 10 jun 2013, 7:05

nederland24 schreef:^^Je hoeft het ook niet te ruiteren, maar gewoon op aparte paaltjes plaatsen.
Dat is een identieke non-oplossing. Wat blijft is dat ze dan apart in de database moeten, en bij losse plaatsing blijft dat je ofwel te veel te vaak informatie aanbiedt (als de borden niet direct bij elkaar staan), of dat er problemen optreden met het maaien (allemaal losse palen in de grond bemoeilijkt het maaien en vergoot de kans op schade aan de borden).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door harry » ma 10 jun 2013, 13:05

^^ Het is wel duidelijk dat die U-routes worden bewegwijzerd vanuit de gedachte van de wegbeheerder en niet vanuit de weggebruiker...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: U-routes

Bericht door Seat Ibiza » ma 10 jun 2013, 14:14

^^
Want de gemiddelde weggebruiker ziet liever ruitertjes of losse borden? :dontknow:
Ik denk dat het de gemiddelde weggebruiker worst is waar de aanduidingen staan, als ze er maar consequent en gecontinueerd staan. Dat sommige forumgebuikers esthetische overwegingen belangrijker vinden dan praktische overwegingen door de beheerder, is weer een heel ander verhaal... ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door harry » ma 10 jun 2013, 17:27

Seat Ibiza schreef:Want de gemiddelde weggebruiker ziet liever ruitertjes of losse borden?
De gemiddelde weggebruiker zit niet te wachten op U-nummers op de reguliere wegwijzers op een prominente plek waar je alleen bestemmingen en wegnummer verwacht.

Maar mijn opmerking sloeg uiteraard vooral op Renés tekst "dat ze dan apart in de database moeten" en "dat er problemen optreden met het maaien".

(Het doet mij denken aan de ijsverkoper die alleen in te winter ijs verkoopt omdat hij het dan makkelijker koud kan houden.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: U-routes

Bericht door Via » ma 10 jun 2013, 17:34

Rene schreef:
nederland24 schreef:^^Je hoeft het ook niet te ruiteren, maar gewoon op aparte paaltjes plaatsen.
Dat is een identieke non-oplossing. Wat blijft is dat ze dan apart in de database moeten, en bij losse plaatsing blijft dat je ofwel te veel te vaak informatie aanbiedt (als de borden niet direct bij elkaar staan), of dat er problemen optreden met het maaien (allemaal losse palen in de grond bemoeilijkt het maaien en vergoot de kans op schade aan de borden).
Er zijn vrijwel altijd wel lichtmasten of bestaande verkeersbordpalen waar zo'n bord aangehangen kan worden. Sowieso verdient het altijd de voorkeur om een bord aan een lichtmast te bevestigen daar waar mogelijk.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: U-routes

Bericht door Wouter N14 » ma 10 jun 2013, 18:31

^^ Dat verdient vaak niet de voorkeur omdat de bordrand dan te dicht bij de wegkant kan komen te hangen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: U-routes

Bericht door Vinny » di 11 jun 2013, 22:35

harry schreef:
Seat Ibiza schreef:Want de gemiddelde weggebruiker ziet liever ruitertjes of losse borden?
De gemiddelde weggebruiker zit niet te wachten op U-nummers op de reguliere wegwijzers op een prominente plek waar je alleen bestemmingen en wegnummer verwacht.

Maar mijn opmerking sloeg uiteraard vooral op Renés tekst "dat ze dan apart in de database moeten" en "dat er problemen optreden met het maaien".

(Het doet mij denken aan de ijsverkoper die alleen in te winter ijs verkoopt omdat hij het dan makkelijker koud kan houden.)
En in de zomer erwtensoep met knakworstjes.

Wammes Waggel :worship:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door harry » wo 12 jun 2013, 0:41

Vinny schreef:Wammes Waggel :worship:
Jij kent je klassieken. :)
Sorry, :offtopic:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: U-routes

Bericht door Via » wo 12 jun 2013, 18:17

Wouter N14 schreef:^^ Dat verdient vaak niet de voorkeur omdat de bordrand dan te dicht bij de wegkant kan komen te hangen.
In dat geval staat de lichtmast zelf ook te dicht aan de weg. Veel gemeentes hanteren toch echt de norm dat borden daar waar mogelijk bij voorkeur aan lichtmasten bevestigd dienen te worden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: U-routes

Bericht door Wouter N14 » wo 12 jun 2013, 18:21

^^ Is dat zo? Soms zie ik ook borden waarvan ik mij afvraag waarom ze niet aan de lichtmasten hangen, maar dan vind ik die lichtmasten toch aardig dicht op de wegkant staan (dichter dan de palen waar het bord aan hangt).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door Rene » do 13 jun 2013, 10:38

Weet je wat, je kunt het U-bordje ook ophangen aan de lichtmast die vaak plompverloren pal voor een wegwijzer is neergezet...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: U-routes

Bericht door Attietattie » do 13 jun 2013, 10:40

^^ ...in opdracht van...?

:PP:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door Rene » do 13 jun 2013, 12:14

Tegenwoordig schermen de aannemers er vaak mee dat ze alles zo goed kunnen. Laat alles maar hen over, dan wordt het beter. Maar een telefoontje kan er niet vanaf om te vragen of het ècht de bedoeling is een mast in een bepaald voorgeschreven stramien precies voor een bord met een vastgestelde locatie te zetten, en niet erachter. Want of die lichtmast nou een meter voor dat bord of een meter erachter staat, is voor de wegverlichting meestal weinig interessant.

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door timmie_1606 » vr 27 sep 2013, 9:40

In reactie op dit topic (dat gesloten is) waar we dit schreven....
timmie_1606 schreef:U-routes zijn vaste omleidingen (dat weet je zelf ook wel denk ik, maar toch) en als die bewegwijzerd is, is dat makkelijk om te volgen.
Attietattie schreef: Die kende ik inderdaad. Ik kan me niet voorstellen dat er een U-route op zo'n grote schaal bestaat. Ik kan straks eens proberen te kijken op een site van RWS. Een echte overheidssite, dus enorm gebruiksonvriendelijk... B(
Ik heb ook toegang tot die site, en zo ongebruiksvriendelijk vind ik hem niet hoor.
Alleraardigst kaartmatriaal;
Afbeelding
en goede informatie, voorbeeld U24;
Afbeelding
voorbeeld U12 en U13;
Afbeelding
TOEVOEGING
De omleiding die in bovengenoemd topic werd bedoeld is dus blijkbaar geen U-route, maar 'grootschalige omleidingsroute 10-03'
ter illustratie een bijbehorend document;
Afbeelding
Laatst gewijzigd door timmie_1606 op vr 27 sep 2013, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: U-routes

Bericht door Riva » vr 27 sep 2013, 12:17

De scherpe bocht in de Maanweg waarover bij U13 wordt gesproken is inmiddels verleden tijd.
Rainier

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door timmie_1606 » vr 27 sep 2013, 14:52

Tja, dat kan IK niet voor je aanpassen, misschien voelt iemand anders hier zich geroepen?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: U-routes

Bericht door boe! » vr 27 sep 2013, 15:22

Riva schreef:De scherpe bocht in de Maanweg waarover bij U13 wordt gesproken is inmiddels verleden tijd.
Opgelost sinds 5 september jl. Jouw opmerking gaat overigens over de U12.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door harry » vr 27 sep 2013, 17:15

timmie_1606 schreef:Ik heb ook toegang tot die site
Ik helaas niet. :(
Ik zou de data graag weer eens een keer vergelijken met mijn data op http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/xu.html
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: U-routes

Bericht door Vinny » vr 27 sep 2013, 21:42

Ik heb ook toegang tot die site, en zo ongebruiksvriendelijk vind ik hem niet hoor.
Alleraardigst kaartmatriaal;
Meen je dat nu echt? :(
Als ik hier met mijn rode pen door heen zou gaan... ;)
Maar goed eindredactie en vormgeving: het is ook niet de kerntaak van Rijkswaterstaat. :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door timmie_1606 » za 28 sep 2013, 16:24

Vinny schreef:
Ik heb ook toegang tot die site, en zo ongebruiksvriendelijk vind ik hem niet hoor.
Alleraardigst kaartmatriaal;
Meen je dat nu echt? :(
Als ik hier met mijn rode pen door heen zou gaan... ;)
Maar goed eindredactie en vormgeving: het is ook niet de kerntaak van Rijkswaterstaat. :geenlach:
Wat ik vooral bedoelde is dat ze gelukkig OSM ipv Google gebruiken, ik ben nu inmiddels wel op het punt dat ik ook zie dat de site niet super up-to-date is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: U-routes

Bericht door Vinny » za 28 sep 2013, 20:10

Ik ben van mening dat Rijkswaterstaat gewoon moet overschakelen op de combi-kaart van Kaaiman. Nauwkeurig, foutloos en duidelijk. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: U-routes

Bericht door harry » zo 29 sep 2013, 10:59

^^ Helaas bevat die combikaart lang niet alle wegen waar een U-route overheenloopt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: U-routes

Bericht door Vinny » ma 30 sep 2013, 19:31

Laagje U routes aanmaken ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie