Verschillende tinten blauw

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Matt
verkeersader

Verschillende tinten blauw

Bericht door Matt » di 01 mar 2005, 9:44

Boven de snelwegen worden borden met verschillende tinten blauw gebruikt. Volgens mij heeft dat iets met de ouderdom te maken: oude borden zijn behoorlijk donkerder blauw dan nieuwe borden.

Waarom is men van het donkere blauw afgestapt. Je zou zeggen dat witte letters beter contrasteren bij donkerblauw.

Dan dit: als je over de A2 vanuit het zuiden bij knooppunt Batadorp aankomt, is het bord voor de A2 richting Amsterdam donkerblauw en het bord voor de A58 richting Breda lichter blauw. Is het laatste bord dan nieuwer? De A58 was er toch eerder dan de A2 (de A58 was er al toen tussen Eindhoven en 's Hertogenbosch nog de N2 liep).
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Verschillende tinten blauw

Bericht door Pino » di 01 mar 2005, 10:46

Matt schreef:Boven de snelwegen worden borden met verschillende tinten blauw gebruikt. Volgens mij heeft dat iets met de ouderdom te maken: oude borden zijn behoorlijk donkerder blauw dan nieuwe borden.

Waarom is men van het donkere blauw afgestapt. Je zou zeggen dat witte letters beter contrasteren bij donkerblauw.
Heb het idee dat het niet met contrast te maken heeft, maar juist met reflectie (en daarmee leesbaarheid in het donker). Een lichter bord zou meer moeten reflecteren dan een donker bord dat licht eerder absorbeert.

Het gebruik van net iets lichtere tinten zie je niet alleen op blauwe borden in Nederland. Ook in Australië zie je op nieuwe (groene) borden vaak net iets lichtere tinten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 01 mar 2005, 11:31

Bij oudere borden is het blauw niet retroreflecterend, enkel de witte teksten. Een aantal jaar geleden is men overgestapt op Diamondgrade, waarbij het hele bord retroreflecterend werd uitgevoerd, dus ook het blauw. Daarbij is men op de lichtere kleur blauw overgegaan.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 01 mar 2005, 19:57

Ik vind het lichtere blauw overigens wel mooier.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » wo 02 mar 2005, 1:03

en vooral ook veel duidelijker...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 05 mar 2005, 12:57

Hier is het verschil duidelijk te zien:

Afbeelding

A15-racer

Bericht door A15-racer » za 05 mar 2005, 20:09

René (ViaHaaren), dat bord staat vlakbij mijn woonplaats :D! Over de situatie aldaar heb ik in het oude forum al eens een stukje geschreven. Wat mij vooral verbaast, is de "merkwaardige" afrit 30a.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 mar 2005, 20:11

Is er ook een 30b dan? Geldermalsen ofzo? Komt zeker veel vrachtverkeer daarzo, zitten een aantal Distibutiecentra waaronder AH (mijn werkgever).

A15-racer

Bericht door A15-racer » za 05 mar 2005, 20:15

René schreef:Bij oudere borden is het blauw niet retroreflecterend, enkel de witte teksten. Een aantal jaar geleden is men overgestapt op Diamondgrade, waarbij het hele bord retroreflecterend werd uitgevoerd, dus ook het blauw. Daarbij is men op de lichtere kleur blauw overgegaan.
Dat klopt niet helemaal. Kijk maar eens naar onderstaande foto's:

• Oude borden (vaak met lichtbakken onder de borden):
Afbeelding

• Borden na de "oude" borden, maar vóór Diamondgrade:
Afbeelding

• Diamondgrade:
Afbeelding

Ik weet niet precies hoe de borden uit die "tussenperiode" heten, maar ze zijn in ieder geval veel lichter blauw dan Diamondgrade.[/img]

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 05 mar 2005, 20:45

De overstap naar volreflecterend was de overstap op Diamondgrade. Dat is echter geëvolueerd. Vroege exemplaren van Diamondgrade staan ook bekend om hun dauwproblematiek.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 mar 2005, 20:48

dauwproblematiek? Dat mag je me toch wel eens uitleggen, zegt mij zo niets...
Ik denk dat het iets te maken heeft dat de dauw eraanblijft hangen, en het zo teveel weerkaatst, waardoor het onleesbaar wordt? Ik gok maar wat hoor...

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 05 mar 2005, 20:52

Is dat door dauw waardoor sommige verkeersborden 's nachts niet meer te lezen zijn? En ook die rare verticale donkere strepen en plekken daardoor worden veroorzaakt? Hmmm ... blijkbaar... is het toch de dauw, en niet mn slaperige ogen ;)

Edit: even de post iets aangepast.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 mar 2005, 0:27

Maar alles bij elkaar zijn de borden die voorzien zijn van een lichtbak het best te lezen 's nachts. Die zogenaamd weerkaatsende borden vereisen het nodige tuurwerk. :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 06 mar 2005, 13:30

Vinny schreef:Maar alles bij elkaar zijn de borden die voorzien zijn van een lichtbak het best te lezen 's nachts. Die zogenaamd weerkaatsende borden vereisen het nodige tuurwerk. :cry:
Ben ik niet met je eens. Diamond Grade staat juist bekend om zijn reflectie onder grote hoeken. Als er koplampen op de portalen schijnen, kan ik ze net zo goed lezen als overdag. De lichtbakken zijn imo slechter. :lol:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 mar 2005, 16:54

Diamond Grade staat juist bekend om zijn reflectie onder grote hoeken. Als er koplampen op de portalen schijnen, kan ik ze net zo goed lezen als overdag. De lichtbakken zijn imo slechter.
Leuk dat ze daar om bekend staan, maar mijn ervaring laast op de A 9, A 4 en A 10-west toen mijn ouders me na een gezellige avond weer eens thuisbrachten is toch anders! De portaalborden die van buiten waren verlicht waren absoluut het makkelijkst te lezen. Overigens waren van sommige nieuwe handwegwijzers de lichten ook al weer uitgevallen en dientengevolge onleesbaar. Ik vind dat een wanprestatie voor een beschaafd land als Nederland!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 06 mar 2005, 17:02

Wat mij betreft mogen de lichtbakken overal weer terug komen. Diamond Grade is een stap voorwaarts, maar er gaat niets boven de lichtbak.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 06 mar 2005, 18:16

Kosten van energie en onderhoud van de lichtbakken waren de belangrijkste redenen om deze versneld uit te feaseren ten gunste van volretroreflecterende panelen.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 06 mar 2005, 18:43

Toch komen ze in Nederland nog relatief vaak voor als je het vergelijkt met andere landen. Het kostenargument vind ik niet sterk. Als je ziet hoeveel verlichting er rond de snelwegen is, maken die paar lichtbakken ook niet meer uit.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 06 mar 2005, 18:49

Voor het onderhoud wel. Je moet namelijk de rijbaan afsluiten om eraan te kunnen werken. Dat kan tegenwoordig bijna alleen nog maar tijdens de weekenden en nachtelijke uren. Dat zijn dus wel de uren dat aannemers meestal met een vork hun rekening plachten te schrijven €€€€

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 06 mar 2005, 19:16

Yep, voor onderhoud is het een ander verhaal.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 06 mar 2005, 21:33

Bij die reflecterende borden valt me op dat 's nachts in het licht van de koplampen er donkere strepen vallen over het bord (nogal lastig uit te leggen) waardoor hij bijna onleesbaar wordt.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 06 mar 2005, 21:39

ik vermoed dat het de "dauwproblematiek" is waar al eerder in deze draad sprake van was. Alleen niemand heeft het, tot nu toe, dit begrip uitgelegd :?:

Muldertjuh
woonerf

Bericht door Muldertjuh » ma 07 mar 2005, 16:23

René schreef:Voor het onderhoud wel. Je moet namelijk de rijbaan afsluiten om eraan te kunnen werken. Dat kan tegenwoordig bijna alleen nog maar tijdens de weekenden en nachtelijke uren. Dat zijn dus wel de uren dat aannemers meestal met een vork hun rekening plachten te schrijven €€€€
Wie onderhoud deze borden eigenlijk? is dat de desbetreffende dienstkring van RWS die hier een aannemer voor gebruikt of komt de ANWB/STORK hier voor opdraven?

Ik denk zelf het 2de.

Wils
polderweggetje

"dauwproblematiek

Bericht door Wils » ma 07 mar 2005, 22:36

Condensatie van bewegwijzeringsborden ontstaat door temperatuur verschillen van het bord met zijn omgeving.
Als warme, met vocht verzadigde lucht, in aanraking komt met een koud bewegwijzeringsbord .Dan wordt het bord vochtig, vervolgens minder reflecterend.
De strepen op het bord worden veroorzaakt door de omgezette randen van de plaatdelen waaruit het bord is samengesteld.
Ook weer temperatuur verschil van het bord met de randen van de inwendige plaatdelen.
De plaatdelen hebben een hoogte van 600 of 900 mm.
Condensatie verdwijnt weer als het bord de omgevings temperatuur heeft aangenomen. :lol:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 16 mar 2005, 15:34

A15-racer schreef:René (ViaHaaren), dat bord staat vlakbij mijn woonplaats :D! Over de situatie aldaar heb ik in het oude forum al eens een stukje geschreven. Wat mij vooral verbaast, is de "merkwaardige" afrit 30a.
Ik zag een paar dagen terug dat afrit 30a vanuit oostelijke richting gesloten was. Of er nog een oprit is richting het westen, dat heb ik even gemist. Aan de zuidkant van de A15 zitten de op- en afrit er nog wel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net