Verlichting van wegwijzers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

Verlichting van wegwijzers

Bericht door Via » di 26 apr 2005, 18:41

Een nieuw topic n.a.v. deze foto:

Afbeelding

Vroeger zag je dit schijnbaar vaker, zo'n extern verlichtingsarmatuur. Ook zijn natuurlijk de schijnwerpers bij portaalborden bekend. Ook vindt je hier en daar nog een inwendige lichtbak.

Ik denk zelf dat het allemaal niet meer nodig is, Diamond Grade reflecteert imo ook heel goed op portalen. Voor de overige wegwijzers voldoet klasse II-folie wel. :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 apr 2005, 18:44

Afbeelding

Zoals bij deze bakken onder de portaalborden?

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » di 26 apr 2005, 19:48

Ik vind het knap waardeloos, al die onverlichte borden. Dat reflecterende folie vind ik veel minder duidelijk, vooral als er van die dauwplekken op te zien zijn. Wat mij betreft mogen ze de verlichting linea recta weer aanbrengen, alleen gaat dat helaas niet gebeuren.

Lichtbakken zoals in Duitsland en Belgie zijn ook heel mooi. Nadeel is dat ze erg duur zijn en moeilijk aan te passen.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 28 apr 2005, 12:26

Die verlichte portalen zijn misschien wel duidelijker (daarover twijfel ik trouwens), maar veel onderhoudsgevoeliger. Als de verlichting stuk is, is zo'n bord helemaal niet meer te lezen. Nee geef mij maar diamond-grade borden. Die zijn altijd leesbaar.

@ViaHaaren: wat is Klasse II folie?
Rainier

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 28 apr 2005, 16:44

Riva schreef:@ViaHaaren: wat is Klasse II folie?
Dat is een reflectiefolie die een graad lager is dan Diamond Grade. Hij is te herkennen aan de zogenaamde ''honingraatstructuur''. Die wordt heel veel bij verkeersborden en wegwijzers buiten de bebouwde kom gebruikt.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 28 apr 2005, 16:57

ViaHaaren schreef:
Riva schreef:@ViaHaaren: wat is Klasse II folie?
Dat is een reflectiefolie die een graad lager is dan Diamond Grade. Hij is te herkennen aan de zogenaamde ''honingraatstructuur''. Die wordt heel veel bij verkeersborden en wegwijzers buiten de bebouwde kom gebruikt.
Dank je, weer wat geleerd. :top:
Rainier

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 23 sep 2005, 18:47

Vinden jullie eigenlijk de verlichte handwijzers nog nodig, terwijl we toch een folie (DG) hebben die extreem wijdhoekig is. In het buitenland zie je zoiets ook nergens.

Tijd voor afschaffing?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 23 sep 2005, 19:41

In Maastricht staan op een paar plaatsen in de bebouwde kom onverlichte handwijzers. Mijn persoonlijke mening is, dat deze niet slechter leesbaar zijn als de verlichte exemplaren. Een probleem dat zich voordoet bij lokale doelen op verlichte handwijzers (wit overstraalt zwart) heb je bij onverlichte exemplaren in elk geval niet.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 01 okt 2005, 16:50

Over deze foto:

Afbeelding

Dat zijn vreemde borden, ze wijken af van ANWB, want de H is erg groot voor het vakje en centrum staat er maar vreemd naast. Daarnaast lijken ze in Diamond Grade te zijn uitgevoerd, terwijl ze wel inwendig verlicht zijn. En dit alles oogt fonkelnieuw. Wie kan mij meer vertellen?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 01 okt 2005, 17:59

Zoetermeer zeker? Daar is alles afwijkend. ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 01 okt 2005, 18:39

Ik ben gisteren met de bus naar Zoetermeer geweest. Het is niet aan te zien hoe klein dat RING-symbooltje is dat overal is bijgeplakt of opgezet. Dat had vast anders gekund. Helaas geen foto's kunnen maken want wie neemt nou zijn fototoestel mee als je voor je werk met de bus moet? :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 03 okt 2005, 13:15

boe! schreef:Zoetermeer zeker?
Ja, Zoetermeer. De foto komt van mijn site.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » zo 16 okt 2005, 22:53

Nog maar een keer mijn hart luchten over al die onverlichte 'Diamond Grade' wegwijzers.

Ik rij regelmatig 's avonds over de A1 en het is echt een hele verademing om bij knooppunt Azelo nog gewone verlichte portaalborden oude stijl aan te treffen. Je ziet ze al van verre en zijn nog altijd veel beter leesbaar dan die onverlichte nieuwe borden, die er vooral in het donker niet úit zien. Heel vaak dauwplekken (van die zogenaamde speciale folie daartegen heb ik ook niets meer vernomen) en vooral door de duidelijk zichtbare naden lijken we wat bewegwijzering betreft in een soort derdewereld land terecht gekomen. Zelfs de hier en daar nog voorkomende onverlichte donkerblauwe borden oude stijl (jaren 80-90) zijn 's avonds duidelijker, omdat alleen de letters gereflecteerd worden en niet ook het blauw zoals bij de nieuwe borden, wat naar mijn smaak alleen maar onrustig is.

Alleen overdag kleurt het helder blauw wat mooier dan het oudere donkerblauw. Nou en, het gaat er niet om wat mooi is maar wat duidelijk is. En wat dat betreft scoren de nieuwe wegwijzers wat mij betreft een héle dikke onvoldoende.

Hopelijk komt de verlichting weer terug bij de volgende vernieuwingsronde, ergens rond 2020 of zo...
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 22 nov 2005, 17:03

Hoe komt het eigenlijk dat we in het buitenland vrijwel nergens verlichte handwijzers zien? In Nederland zijn veel exemplaren wel inwendig verlicht. Komt dat omdat ze in Nederland zo hoog hangen, of is het gewoon traditie van de ANWB?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 22 nov 2005, 17:06

ViaHaaren schreef:Hoe komt het eigenlijk dat we in het buitenland vrijwel nergens verlichte handwijzers zien? In Nederland zijn veel exemplaren wel inwendig verlicht. Komt dat omdat ze in Nederland zo hoog hangen, of is het gewoon traditie van de ANWB?
Ik heb mij dat ook wel eens afgevraagd. Als je bijvoorbeeld in Duitsland kijkt, dan zie je vaak op een kruising zelf een groot bord met alle windrichtingen. In feite komen die hoge handwijzers de verkeersveiligheid ook niet ten goede.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 22 nov 2005, 17:08

Zo dus:

Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 22 nov 2005, 17:10

Of deze bij Neuss-West.

Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 22 nov 2005, 17:11

En ik ben het wat de lichtbakken betreft helemaal met overdrive eens. Gewoon weer in ere herstellen.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » di 22 nov 2005, 17:42

Over handwijzers gesproken, laatst viel mij wat aparts op. In Almelo op de eerste kruising komende van de A35 heeft men een paar weken geleden van de ANWB-lichtmasten de handwijzers verwijderd en er zijn geen nieuwe voor in de plaats gekomen. Wat ik nog vreemder vind is dat de lichtmasten waar eerder de handwijzers aan bevestigd waren gisteren zijn geschilderd in een donkerbruine kleur :? Deze kleur gebruikt de gemeente standaard als lichtmasten een schilderbeurt krijgen.

Heeft iemand enig idee waarom de handwijzers verwijderd zijn en niet vervangen?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 22 nov 2005, 19:19

Misschien wordt het verkeer nu eerder ergens anders overheen gestuurd, en zijn de wegwijzers bewust weggehaald. Het feit dat de slinger is overgeschilderd, geeft al aan dat het geen ANWB-paal meer is.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » di 22 nov 2005, 21:29

ViaHaaren schreef:Misschien wordt het verkeer nu eerder ergens anders overheen gestuurd, en zijn de wegwijzers bewust weggehaald. Het feit dat de slinger is overgeschilderd, geeft al aan dat het geen ANWB-paal meer is.
Het doorgaande verkeer zal over enkele jaren over de doorgetrokken A35 worden gestuurd maar dan hadden ze de wegwijzers toch nog een paar jaar zo kunnen laten? :? Bovendien lijkt het me toch handig om de handwijzers te gebruiken voor lokale bestemmingen zoals Twentepoort-West, Twentepoort-Oost. Dit stond eerder ook aangegeven op de handwijzers. Ik vind het maar vreemd.

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 22 nov 2005, 22:02

Zo vreemd zijn verlichte wegwijzers toch niet hoor...in België vind je er ook veel.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 23 nov 2005, 9:55

Maar Nederland heeft wel erg veel intern verlichte handwijzers, vaak in aanvulling op voorwijzers langs de weg. In Belgie zie je meer intern verlichte (vaak oudere) lichtbakken langs of boven de weg.

Jammer dat veel handwijzers in Nederland niet branden, door matig onderhoud of gewoon omdat ze nooit op het stroomnet zijn aangesloten. Sloridig ..
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 nov 2005, 13:16

In Duitsland (Hamburg) en Frankrijk (Parijs, Caen, Lille) vind men heel veel intern verlichte wegwijzers. Helaas is daar de gewoonte om deze te vervangen door (niet)reflecterend materiaal... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 23 nov 2005, 16:37

In Frankrijk sterven ze idd langzaam uit, dat viel mij ook op. Maar in Nederland kunnen ze dus weer een aantal jaar mee, nu er een nieuw ontwerp is.

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 25 nov 2005, 0:59

Peter schreef:Maar Nederland heeft wel erg veel intern verlichte handwijzers, vaak in aanvulling op voorwijzers langs de weg. In Belgie zie je meer intern verlichte (vaak oudere) lichtbakken langs of boven de weg.

Jammer dat veel handwijzers in Nederland niet branden, door matig onderhoud of gewoon omdat ze nooit op het stroomnet zijn aangesloten. Sloridig ..
We hebben toch ook redelijk wat verlichte handwijzers hoor: op grote kruispunten en regelmatig aan opritten van snelwegen kom je er tegen. Maar het zullen er waarschijnlijk wel minder zijn dan bij jullie.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!