Einde van het bordengepruts in Dordrecht?

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Juerd
expressweg

Einde van het bordengepruts in Dordrecht?

Bericht door Juerd » vr 30 jun 2006, 18:26

Vandaag werd ik gebeld door twee mensen van de gemeente, die mijn vele opmerkingen hadden bekeken. Een van de twee is verkeerscoördinator, de andere was er bij gehaald omdat zijn achternaam overeenkomt met die van mij: hij is blijkbaar verre familie (koppelpunt drie of vier generaties terug).

Bijna alle opmerkingen waren relevant gevonden, en ze hebben wat verteld over waarom voor sommige oplossingen gekozen is, en wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Het Sterrenburg-bord, bijvoorbeeld, was een proefopstelling. De test was om te onderzoeken of de magneet zwaar weer zou overleven. Nee dus :) Er is aangifte van diefstal gedaan over het bord, waarschijnlijk het resultaat van een communicatiefout tussen RWS en Dordrecht, want de dag nadat ik RWS heb gebeld was het bord weg. De magneet was overigens, geheel tegen mijn verwachting in, van de gemeente. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom Uu is gebruikt ipv Ee. Toen ik dat zei, van het lettertype, werd er erg verbaasd gereageerd. Ach, het spotten van lettertypeverschillen is vast aan fanaten zoals op dit forum voorbehouden.

Toch weten ze wel wat van lettertypes, want de vele hoofdletters van de afgelopen maanden waren een opzettelijke proef. Gebleken was dat borden met standaardlettertypes door automobilisten te vaak genegeerd werden ofzo, en de hoofdletters zouden de attentiewaarde moeten verhogen. Het resultaat van deze proef is duidelijk: het verhoogt de attentie wel, maar op een verkeerde manier.

"Sterrenburg" was over "Wijk 8" geplakt. Dat wordt mogelijk de nieuwe norm: gebleken is dat het aantal Dordtenaren dat de wijknummers kent op 1 hand te tellen is. Sowieso is in de loop der decennia al meer dan twee-derde van de wijknummer-bewegwijzering verdwenen bij werkzaamheden e.d., en niemand had daar echt last van. Voor de verwijzingen in GPS-navigatiesystemen en routebeschrijven is contact opgenomen met NAVTEQ, die schijnbaar de kaarten voor de meeste routesystemen digitaliseert.

Ik kreeg nog de waarschuwing dat je niet zomaar op de vluchtstrook mag gaan staan om foto's te maken, en de vraag of ik wel goed op de veiligheid lette. Mijn reactie: ik weet hoeveel de boete is, en met oranje flitslampen en klasse-III-reflectiejas, op rustige momenten 's nachts, ben ik niet onveilig bezig. We hebben het er maar op gehouden dat iedere hobby z'n risico's kent.

Het was een goed gesprek, en ik krijg het mailadres van de verkeerscoördinator toegemaild, zodat ik in het vervolg direct bij hem terecht kan. Dat werkt wat efficiënter dan melden via het mailform van de Wijklijn.

Ik ben erg benieuwd of we in de toekomst inderdaad betere, duidelijkere, borden gaan krijgen in Dordrecht!

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 30 jun 2006, 18:34

In elk geval netjes dat ze iets hebben laten weten. Komt nog niet zo vaak voor bij de overheid... :roll:

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 30 jun 2006, 18:38

ViaHaaren schreef:In elk geval netjes dat ze iets hebben laten weten. Komt nog niet zo vaak voor bij de overheid... :roll:
Daar is Dordrecht sowieso best netjes in, want als je iets meldt via de Wijklijn, komt het in een ticketing-systeem terecht. Je krijgt bevestiging wanneer het in behandeling wordt genomen. Wanneer het ticket gesloten is, krijg je een mailtje dat het probleem is behandeld (en evt opgelost).

Ik ben zelfs een keertje opgebeld met uitgebreide uitleg over waarom een verkeerslicht dat aan een (half-)portaal hangt niet direct wordt gerepareerd als het niet heel hard nodig is, en dat zulke klachten worden opgespaard tot er meer zijn.

Wouter N14
Moderator

Re: Einde van het bordengepruts in Dordrecht?

Bericht door Wouter N14 » vr 30 jun 2006, 20:11

Juerd schreef: Er is aangifte van diefstal gedaan over het bord, waarschijnlijk het resultaat van een communicatiefout tussen RWS en Dordrecht, want de dag nadat ik RWS heb gebeld was het bord weg.
8-) :D
Juerd schreef:Ik kreeg nog de waarschuwing dat je niet zomaar op de vluchtstrook mag gaan staan om foto's te maken, en de vraag of ik wel goed op de veiligheid lette.
:twisted: :D
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 30 jun 2006, 20:18

Dat is dan allemaal goed nieuws. Over het algemeen lijkt me de bewegwijzering hier prima, hoewel er met dat soort tijdelijke borden nog wel eens iets mis blijkt te gaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 01 jul 2006, 10:13

Haha leuk hoor dat je reactie kreeg :toppie: Tis altijd fijn als er dingen worden uitgelegd.

Maar had je niet beter de link van het forum kunnen geven, dan leren ze tenminste nog wat bij? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 02 jul 2006, 20:07

Waarom ga je ervan uit dat ik die link niet gegeven heb?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 02 jul 2006, 20:33

:mrgreen: Omdat je dat niet gezegd hebt ;) ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Einde van het bordengepruts in Dordrecht?

Bericht door harry » ma 10 jul 2006, 12:11

Juerd schreef:"Sterrenburg" was over "Wijk 8" geplakt. Dat wordt mogelijk de nieuwe norm: gebleken is dat het aantal Dordtenaren dat de wijknummers kent op 1 hand te tellen is.
Maar de borden zijn ook voornamelijk bedoeld voor niet-Dordtenaren. Mensen die plaatselijk niet bekend zijn.
Juerd schreef:We hebben het er maar op gehouden dat iedere hobby z'n risico's kent.
Inderdaad! :D
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » za 22 jul 2006, 23:54

Helaas heb ik dat beloofde mailtje nooit ontvangen. Dan maar weer een tijdje borden sparen en weer eens een grote verzamelklacht sturen :)