Kleurensysteem bewegwijzering (Nederland)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg

Kleurensysteem bewegwijzering (Nederland)

Bericht door Mikhail » di 11 jul 2006, 1:03

http://home.wanadoo.nl/joostmajoor/snel ... _small.jpg

OP deze foto links onder is te merken dat men vroeger in Nederland eerst groene wegwijzers wou gebruiken voor de snelwegen aan te duiden. Dit experiment is direct afgevoerd door de ANWB omdat het geen nut bleek te hebben ...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 jul 2006, 9:19

Nee, het experiment met groene wegwijzers was juist geslaagd. De kosten van het vervangen van de relevante wegwijzers werden echter te hoog bevonden, waardoor alsnog is gestaakt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 11 jul 2006, 9:47

ik had ook ooit ergens het argument gelezen/gehoord dat groene borden in Nederland de Europese eenheid niet ten goede kwamen :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » di 11 jul 2006, 9:52

We zouden de groene borden moeten gebruiken zoals de Franse het gebruiken. Dat vind ik een geweldig systeem. (maar daar hebben we het in dit topic al over)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 11 jul 2006, 10:40

Pino schreef:Nee, het experiment met groene wegwijzers was juist geslaagd. De kosten van het vervangen van de relevante wegwijzers werden echter te hoog bevonden, waardoor alsnog is gestaakt.
Dit is het enig juiste antwoord.

Achteraf ben ik overigens wel blij met de kleur blauw, zeker nu we in het retroreflecterende tijdperk zitten. Blauw/wit heeft dan toch wel een beter contrast dan groen/wit. En ook de rode A-nummerschildjes (die in 1970 nog niet bestonden) "vloeken" minder met blauw dan met groen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 jul 2006, 11:55

In Amstelveen hing vroeger een groen bord met de A 9 naar Ouderkerk aan de Amstel/Utrecht. Mij is dat 'vloeken' niet bijgebleven. Wel dat dat de enige plek is waar een verwijzing naar de autosnelweg in het groen stond, die ik nog heb gezien (een ouderwetse lichtbak)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 jul 2006, 12:09

René schreef:Achteraf ben ik overigens wel blij met de kleur blauw, zeker nu we in het retroreflecterende tijdperk zitten. Blauw/wit heeft dan toch wel een beter contrast dan groen/wit. En ook de rode A-nummerschildjes (die in 1970 nog niet bestonden) "vloeken" minder met blauw dan met groen.
Ik ga er vanuit dat voor de schildjes een andere kleur of een andere tint rood zou zijn gekozen, wanneer die primair op groene borden hadden moeten worden geplaatst. Maar goed, dat is allemaal hypothetisch.

Als ik naar Zwitserse borden kijk, vind ik dat rood en groen overigens niet enorm vloeken. Al gebruiken de Zwitsers een wat donkerder tint rood dan wij.

Wat betreft contrast: ik ben het met je eens dat blauw-wit een beter contrast geeft dan groen-wit. Aan de andere kant kan het echter nog optimaler, namelijk zwart-wit. Dat heeft echter ook weer downsides. Moraal: contrast alleen moet niet bepalend zijn voor de keuze van je kleuren. Groen-wit geeft naar mijn mening een voldoende contrast om voor bewegwijzering te worden gebruikt. In het donker heeft het zelfs zijn voordelen. Daarbij is het uiteraard zaak om een goede retroflecterende vorm van groen te gebruiken en niet iets mats, zoals in 1970 werd gebruikt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 jul 2006, 12:59

Aan de andere kant kan het echter nog optimaler, namelijk zwart-wit.
Nee. Ik heb ergens een PDF-document gezien waarin werd gesteld dat wit/blauw het meest optimaal leesbaar was (qua contrast). Op de tweede plaatst stond zwart-geel. Dit wordt dan ook in Nederland gebruikt voor wegwerkzaamheden.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » di 11 jul 2006, 13:50

Hier een eigen fabrieksel met van boven naar onder: ouderwets blauw, het huidige blauw en groen.

Afbeelding
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 jul 2006, 13:51

Wellicht is het mooier om bij het groene bord, het E-nummer in dezelfde kleur groen te doen als het bord. Verder erg mooi gemaakt! :)

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » di 11 jul 2006, 13:57

Ik heb alleen de kleur van het bord gevarieerd. De kleur van het E en het A schildje zijn identiek om goed te kunnen vergelijken. Je zou inderdaad bij het groene bord het E schildje dezelfde kleur kunnen geven, maar dan valt het E schildje lang niet meer zo goed op.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 11 jul 2006, 14:00

zwart op geel is voor slechtzienden inderdaad het best contrasterend.

De inverse kleurencombinatie van zwart/geel is wit/blauw. Niet geheel onlogisch dat ook dit qua contrast goed scoort.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

E6
dorpsstraat

Bericht door E6 » di 11 jul 2006, 14:05

Vinny schreef:In Amstelveen hing vroeger een groen bord met de A 9 naar Ouderkerk aan de Amstel/Utrecht. Mij is dat 'vloeken' niet bijgebleven. Wel dat dat de enige plek is waar een verwijzing naar de autosnelweg in het groen stond, die ik nog heb gezien (een ouderwetse lichtbak)
Die portaalwegwijzer bij Plein '60 heeft er nog heel lang gehangen. Als ik mij goed herinner hing daar minstens één geheel groene bak boven de weg. Stonden er ook groene armwegwijzers bij de oprit zelf? Dat kan ik mij niet meer herinneren.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » di 11 jul 2006, 14:07

Chris schreef:Wellicht is het mooier om bij het groene bord, het E-nummer in dezelfde kleur groen te doen als het bord. Verder erg mooi gemaakt! :)
Als je het E nummer dan ook nog integreert op het bord:

Afbeelding

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » di 11 jul 2006, 14:09

René schreef:zwart op geel is voor slechtzienden inderdaad het best contrasterend.

De inverse kleurencombinatie van zwart/geel is wit/blauw. Niet geheel onlogisch dat ook dit qua contrast goed scoort.
Het Duitse systeem is dus zo gek nog niet: wit op blauw voor de snelwegen en zwart op geel voor het OWN.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 11 jul 2006, 14:50

Matt schreef:
René schreef:zwart op geel is voor slechtzienden inderdaad het best contrasterend.

Het Duitse systeem is dus zo gek nog niet: wit op blauw voor de snelwegen en zwart op geel voor het OWN.
En zwart op wit voor wegwerkzaamheden...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 jul 2006, 14:51

Vinny schreef:Ik heb ergens een PDF-document gezien waarin werd gesteld dat wit/blauw het meest optimaal leesbaar was (qua contrast). Op de tweede plaatst stond zwart-geel. Dit wordt dan ook in Nederland gebruikt voor wegwerkzaamheden.
Dat zal niet "qua contrast" zijn, want een groter contrast dan zwart-wit kun je in de natuur simpelweg niet krijgen. Maar uiteindelijk sla je de spijker op zijn kop door te verwijzen naar optimale leesbaarheid. Leesbaarheid optimaliseer je namelijk niet met een maximaal contrast alleen. Daar spelen ook andere factoren een rol bij.

Een daarvan is bijvoorbeeld zonlicht. Zet een bord met witte achtergrond in de felle zon en er ontstaat een dusdanige reflectie dat je de letters niet meer kunt lezen. Een andere factor is de omgeving van de borden zelf. Staat een bord regelmatig in de sneeuw, dan is het niet verstandig om een witte achtergrondkleur te gebruiken. Scandinavische landen gebruiken niet voor niets een gele achtergrond voor hun verbods- en waarschuwingsborden, waar wij wit gebruiken. Ook zijn er verschillen tussen dag en nacht. Als je een zwart bord zou neerzetten, zie je bij nacht dus alleen de witte letters. Dan lijkt het alsof die rondzweven. Bij donkerblauwe borden (zonder diamond grade) heb je dat effect ook. Geef je het bord een gele of groene basiskleur, dan is de achtergrond prima zichtbaar. Ook bij zware regenbuien, wanneer het ondanks daglicht vrij donker is, vallen blauwe borden mij pas later op dan borden met een lichtere basiskleur, omdat de kleur blauw van zichzelf al vrij donker is.

Denk wat dat betreft aan de VS, Canada, Australië en al die andere landen waar borden in de regel wit-op-groen zijn. Die keuze is daar niet voor niets gemaakt. Ik ken het rapport waarnaar je verwijst niet, maar met de simpele constatering dat een witte tekst op een blauw vlak beter leesbaar is dan een witte tekst op een groen vlak ben je er dus niet. Als je alle overige relevante factoren in ogenschouw neemt, zie ik in wit-op-groen een gelijkwaardig alternatief.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 11 jul 2006, 14:59

Pino schreef:Dat zal niet "qua contrast" zijn, want een groter contrast dan zwart-wit kun je in de natuur simpelweg niet krijgen.
Ga maar eens te raden bij de NVBS, de Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden. Zwart op geel is echt het beste.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 jul 2006, 20:28

Zwart-op-geel, ook al geeft het niet het grootst mogelijke contrast, heeft als voordeel dat je al heel snel een groot geel vlak ziet, waardoor je in ieder geval het bord kunt lokaliseren. Dat zal met name voor slechtzienden een enorm voordeel hebben, want dan weten ze in ieder geval waar ze heen moeten kijken.

En toch gebruikt vrijwel geen enkel land zwart-op-geel voor al zijn borden. Als men al zwart-op-geel gebruikt, is dat slechts voor een klein gedeelte van de borden, waarbij ik alleen Duitsland en Luxemburg als uitzonderingen ken. Daar moet een reden voor zijn. Ik neem althans niet aan dat de rest van de wereld simpelweg dom handelt door voor andere kleurschakeringen te kiezen.

De reden moet, naar mijn gevoel, liggen in het vlak tussen "maximaal contrast" en "optimale herkenbaarheid voor de gemiddelde weggebruiker", waarbij -zoals ik aangaf- meerdere factoren een rol spelen. Een van die factoren is dat ik borden in wit-op-groen prettiger vindt rijden dan zwart-op-geel, gewoon puur voor mijn eigen ogen. En hetzelfde geldt overigens voor wit-op-blauw.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 jul 2006, 22:49

En toch gebruikt vrijwel geen enkel land zwart-op-geel voor al zijn borden. Als men al zwart-op-geel gebruikt, is dat slechts voor een klein gedeelte van de borden, waarbij ik alleen Duitsland en Luxemburg als uitzonderingen ken. Daar moet een reden voor zijn.
In heel veel landen is het de kleur-stelling van werkzaamheden. Dan is het nogal verwarrend als gewone situaties ook dezelfde kleurcode kennen.

Oostenrijk heeft trouwens op secundaire wegen ook zwart op geel volgens mij.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 jul 2006, 9:15

Vinny schreef:Oostenrijk heeft trouwens op secundaire wegen ook zwart op geel volgens mij.
Nee, is zwart op wit met een blauwe bies.

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » do 13 jul 2006, 0:06

E6 schreef:
Vinny schreef:In Amstelveen hing vroeger een groen bord met de A 9 naar Ouderkerk aan de Amstel/Utrecht. Mij is dat 'vloeken' niet bijgebleven. Wel dat dat de enige plek is waar een verwijzing naar de autosnelweg in het groen stond, die ik nog heb gezien (een ouderwetse lichtbak)
Die portaalwegwijzer bij Plein '60 heeft er nog heel lang gehangen. Als ik mij goed herinner hing daar minstens één geheel groene bak boven de weg. Stonden er ook groene armwegwijzers bij de oprit zelf? Dat kan ik mij niet meer herinneren.
Sterker nog er hingen er twee. Zowel voor de richting Utrecht als richting Haarlem. En volgens mij ook aan beide zijden van de snelweg. Dus komend vanuit het zuiden als vanuit het noorden.

Maar er stonden geen groene armwegwijzers bij de oprit zelf.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » do 13 jul 2006, 11:04

Jullie doelen op dit portaalbord (ook nog eens inwendig verlicht!):
Afbeelding
© Marcel M.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 13 jul 2006, 11:10

Creatief gedaan met die -Centrum en -Noord. Ik denk dat pagina's lange discussies kan opleveren hier :mrgreen:

zody
expressweg

Bericht door zody » do 13 jul 2006, 11:17

Bas1984 schreef:We zouden de groene borden moeten gebruiken zoals de Franse het gebruiken. Dat vind ik een geweldig systeem. (maar daar hebben we het in dit topic al over)
Volledig mee eens en inderdaad in ander topic hebben we daar veel over gediscussieerd.
Het pictogram bij jouw nickname ken ik als de franse Bison Fute, zeer toepasselijk op dit forum.
Ik heb veel gebruik gemaakt van de Bison Fute-routes met volle tevredenheid. Mjah dit was ff off-topic 8-)
Espace de zody 8-)

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » do 13 jul 2006, 13:12

Raar om zo'n groen bord te zien hier, maar ik vind het wel heel erg mooi. Mooier dan blauw eigenlijk. Beetje Zwitsers.

zody
expressweg

Bericht door zody » do 13 jul 2006, 13:28

Doet mij aan de franse N-wegwijzers denken, waar men de hoofdrichtingen aangeeft.
Espace de zody 8-)

E6
dorpsstraat

Bericht door E6 » do 13 jul 2006, 21:00

VTB schreef:Jullie doelen op dit portaalbord (ook nog eens inwendig verlicht!):
http://www.geocities.com/marcelmonterie_nl/A9d.jpg
© Marcel M.
Geweldig om dat weer eens terug te zien. Dat inwendige verlichte groen vond ik er vroeger heel fraai uitzien in het donker.
En ik voeg het mij al af, maar de borden waren dus met rode A-nummers op groene achtergrond (dat kon ik mij niet herinneren) en met een auto-symbooltje i.p.v. een snelwegtekentje (ik heb mij toen altijd afgevraagd, waarom ze dat gedaan hadden). Eigenlijk is een auto-symbooltje totaal overbodig op zo'n groen bord, omdat de kleur natuurlijk zelf al aangeeft dat het een snelweg is die dus alleen voor auto's is.
Wat mij wel opvalt is dat het bord richting Ouderkerk wel blauw is, wellicht is die later vervangen? Aan de noordkant werden dacht ik beide richtingen van de A9 met groen aangeduid. Op één bord stond dacht ik een groen veld op een blauw bord, maar zeker weten doe ik niet, toch bijna 20 jaar geleden.

Weet iemand of die groene borden eigenlijk alleen bij toeleidende wegen naar de snelweg gestaan hebben, of werden ze ook langs (of boven) de snelweg zelf gebruikt?

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 13 jul 2006, 21:04

edit Chris: een bovenstaand bericht hoeft niet gequoted te worden. dit om onoverzichtelijkheid in de draad te voorkomen

Ze werden zelden gebruikt, alleen als proef. De proef slaagde, maar men vond het te duur alle bestaande blauwe borden te moeten vervangen. Ik weet verder geen platsen waar ze gestaan hebben. Ik neem aan dat er ook een paar boven en naast de snelweg zelf heeft gestaan, anders is immers het effect weg.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » vr 14 jul 2006, 11:05

Tot slot een geheel gemoderniseerde versie van groen zoals de ANWB het graag zou zien:

Afbeelding