Waar een randweg en waar niet

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Queue
autoweg

Waar een randweg en waar niet

Bericht door Queue » za 12 aug 2006, 11:15

Om de draad over Breda-Centrum niet off-topic te gaan, hier een nieuwe draad naar-aanleiding-van.
Net als Breda zijn er meer steden waarvoor het zou kunnen helpen als het stuk snelweg erom heen aan de stad gekoppeld is, danwel door de vermelding randweg of ring, danwel door het eenmalige witte bord met de plaatsnaam, dat aanduidt dat de universele witte bestemmingen vanaf daar bij die stad horen, danwel beide. Zo kan er specifieker naar delen worden verwezen zonder dat het te veel ruimte kost.
Ik ben benieuwd of daar meer behoefte aan is... zijn er al te veel, of zijn er nu genoeg, of mogen er nog meer bij? En zijn degene die er zijn de juiste?

Als ik mij niet vergis zijn het nu: Groningen, Zwolle, Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Heerlen (N-weg).

In aanmerking komen m.i. de volgende plaatsen. Ik heb alleen m.n. naar de verkeerssituatie gekeken, enigszins naar inwoneraantal, maar niet naar imago, enz. vandaar dat bijv Haarlem en Maastricht ontbreken. Hier lopen de grote wegen al door de stad zelf.

Groningen, Leeuwarden (N-wegen), Zwolle, Hengelo, Enschede, Almere, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Amersfoort, Utrecht, Amsterdam, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, Bergenop Zoom, Roosendaal, Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Venlo, Heerlen
Laatst gewijzigd door Queue op za 12 aug 2006, 11:32, 5 keer totaal gewijzigd.

N342
autoweg

Re: Waar een randweg en waar niet

Bericht door N342 » za 12 aug 2006, 11:18

Queue schreef:Hengelo, Enschede.
Interessante stelling om om deze 2 steden een rond-/randweg aan te leggen. Hoe zie je dat precies voor je?
*11-08-2017 L.M.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » za 12 aug 2006, 11:22

De aanleg van een rondweg is weer een iets andere maatregel. Ik bedoelde alleen het definiëren op de borden.
Dus bij Hengelo het stuk A1 van Buren t/m Hengelo-Oost en het stuk A35 t/m Twentekanaal, en bij Enschede de A35 / N35 tussen Twentekanaal en de grens.

ReisThijs
verkeersader

Re: Waar een randweg en waar niet

Bericht door ReisThijs » za 12 aug 2006, 11:44

Queue schreef:Als ik mij niet vergis zijn het nu: Groningen, Zwolle, Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Heerlen (N-weg).
Bij Dordrecht en Heerlen is de randweg geen doorgaande snelweg, maar een lokale N-weg, waarvoor je dus eerst een afrit moet nemen. Die passen dus niet echt in dit rijtje eigenlijk.

Alpen a/d Rijn kan je wel toevoegen aan dit rijtje, die is daadwerkelijk zo bewegwijzerd op de N11.

Een Ring-vermelding op snelwegen rond een stad lijkt me ook alleen zinvol als die snelwegen al een snelle route rond de stad vormen, en daar relatief veel 'lokale' afritten aanliggen, waardoor het onoverzichtelijk wordt als steeds weer de plaatsnaam vermeld moet worden. Dan kan een vermelding 'Ring xx' bovenaan de bewegwijzering zinvol zijn. De enige plaatsen die daar nog voor in aanmerking zouden komen zijn denk ik Breda en (zodra de A74 en verlengede A73 er zijn) Venlo.

Langs de A6 in Almere zou het misschien ook geen slecht idee zijn (maar alleen als dan die S-nummers worden afgeschaft).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 12 aug 2006, 12:13

en (zodra de A74 en verlengede A73 er zijn) Venlo.
Nee dus, immers de A 74 en de oostelijke Randweg van Venlo gaan niet goed op elkaar aansluiten en vanaf de A 73 zuid heb je ook geen verbindingslus naar de A 74 (en dus de rest van de Oostelijke randweg :evil: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » za 12 aug 2006, 22:38

Hier in Almelo hebben we ook een officiële 'RING', gedeeltelijk genummerd als N35 (tot de openstelling v.d. A35), N349 en N743 (nog niet op de borden). Een stukje 2x2 ring aan de zuidkant (tussen de huidige N35 en de N743) is in aanbouw en nadert zijn voltooiing.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 aug 2006, 22:42

In Zwolle hebben we ook een ring, bestaande uit de N35, N331, N337 en een aantal ongenummerde wegen (Blaloweg/Zwartewaterallee en Oldeneelallee).
Het hele ding is 2x2, op 1 punt 3+2, en in de toekomst een stuk 2x3, alles netjes gescheiden.
De maximumsnelheid is 70 op de west en zuidring, en een stukje 70 op de oostring, verder 50, muv een bocht in de Zwartewaterallee. Gelukkig gaat de hele oostring ook naar 70km/h.

Foto's heb ik wel eens geplaatst, in beide richtingen.

Ik ben nog altijd opzoek naar verkeersgegevens van de Zwolse wegen, maar heb ze tot op heden nog niet gevonden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 14 aug 2006, 9:28

Overzicht van de Ringen in Nederland:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/xring.html
Alkmaar
Almelo
Alphen aan den Rijn
Apeldoorn
Assen (onvolledig aangegeven)
Barendrecht
Dordrecht (randweg)
Eindhoven (randweg + binnenring)
Enschede
Groningen
Hilversum
Hoofddorp
Maastricht
Rijssen (onvolledig aangegeven)
Roosendaal
Rotterdam
's-Hertogenbosch
Sneek
Spijkenisse
Utrecht
Zoetermeer
Zwolle

Sommigen helemaal, gedeeltelijk of helemaal niet over snelwegen.

Daarnaast zijn er nog centrumringen, cityringen en p-ringen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 14 aug 2006, 10:23

Queue schreef:De aanleg van een rondweg is weer een iets andere maatregel. Ik bedoelde alleen het definiëren op de borden.
Dus bij Hengelo het stuk A1 van Buren t/m Hengelo-Oost en het stuk A35 t/m Twentekanaal, en bij Enschede de A35 / N35 tussen Twentekanaal en de grens.
Zoals ik het daar zou zien:
Randweg Hengelo:
Sowieso een aansluiting A18/A1 t.h.v. VZP Het Lonnekermeer/Het Veelsveld. Dit zorgt voor een goede aansluiting van de A18 op de route vanuit/richting Duitsland. Om het oosten van Hengelo/noordwesten van Enschede te ontsluiten een aansluiting op de Hengelose-/Enschedesestraat.

Randweg Enschede:
De randweg Enschede moet natuurlijk niet over de N35 tussen de Oostweg en de grens lopen, daar zitten geen aansluitingen meer en die zijn toch wel een primaire voorwaarde voor een goed functionerende randweg. Daarom de randweg tot de Gronausestraat leiden via de Oostweg.

Kaartje:
Afbeelding
*11-08-2017 L.M.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » ma 14 aug 2006, 11:34

De N18 gaat aansluiten op de A35, afrit 26 'Enschede West', wat mogelijk een volledig knooppunt wordt. De door jouw getekende variant -met een knoopunt ten noorden van Boekelo, best een mooi gebied- is mede daarom zeer onwaarschijnlijk. De N/A18 doortrekken van afrit 26 naar de A1 zal via het Industriegebied moeten en vergt flinke aanpassingen aan het OWN en tevens een reconstructie van de nog behoorlijk nieuwe ongelijkvloerse aansluiting bij De Omval / Ind.Marssteden.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 14 aug 2006, 11:56

Van mij hoeft er niet zo nodig bij elke plaats een ring of randweg te komen eigenlijk. Het maakt de bewegwijzering nogal druk met al die witte vermeldingen van de ring of randweg en de stadsnaam. Hier in Dordrecht heb ik bijvoorbeeld niet het idee dat de benaming Randweg echt iets toevoegt aan de bestaande naam N3 die samenvalt met bijna het hele tracé.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 14 aug 2006, 11:58

Gewoon de N 3 in R 3 hernummeren... :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 aug 2006, 17:05

Chris schreef:In Zwolle hebben we ook een ring, bestaande uit de N35, N331, N337 en een aantal ongenummerde wegen (Blaloweg/Zwartewaterallee en Oldeneelallee).
Het hele ding is 2x2, op 1 punt 3+2, en in de toekomst een stuk 2x3, alles netjes gescheiden.
Maar bij de Holtenbroekerbrug is er maar 1 doorgaande rijstrook voor de Ring (van noord naar zuid). De linkerrijstrook is een linksafstrook voor naar de Katerdijk. In feite is er dus voor de Ring tussen de aansluitingen met de Burg. Roelenweg en de Katerdijk maar 1 rijstrook.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 aug 2006, 17:17

Ja, dat is maar 200 meter, maar wel een knelpunt, met 3 verkeerslichten kort op elkaar, en ook nog een ophaalbrug ertussen

Queue
autoweg

Bericht door Queue » ma 14 aug 2006, 18:12

Ds79m schreef:Het maakt de bewegwijzering nogal druk met al die witte vermeldingen van de ring of randweg en de stadsnaam.
Daar ben ik het wel mee eens. Zwart op wit vind ik ook niet de juiste kleur voor de vermelding van een randweg, omdat het niet een doel is. Liever bijvoorbeeld wit op donkergroen, en dezelfde kleur voor het "bebouwde-kom-bord" op de snelweg (ik weet niet of die borden een naam hebben).
Verder zou Randweg mogen worden afgekort tot RW, zodat er staat "RW Breda".

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 14 aug 2006, 18:20

De ring van Alphen a/d Rijn wordt aangekondigd van te voren.

Afbeelding

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » ma 14 aug 2006, 18:50

Die verwijzing naar "andere industrieterreinen" is ook lekker overbodig, het lijkt me nogal duidelijk dat je daar komt als je de ring volgt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 14 aug 2006, 21:08

Frits schreef:De ring van Alphen a/d Rijn wordt aangekondigd van te voren.
Waarschijnlijk omdat deze verder alleen als "Ring" wordt aangeduid. (Zonder spoel.) Ik denk dat ze "Ring Alphen aan den Rijn" te lang vonden.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 15 aug 2006, 19:41

In Lelystad zijn er enkele nieuwe wegwijzers bij gerenoveerde rotonde's waar ook een ring staat aangegeven (bv. bij de rotonde Visarendreef/Westerdreef).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 15 aug 2006, 21:54

harry schreef:Waarschijnlijk omdat deze verder alleen als "Ring" wordt aangeduid. (Zonder spoel.) Ik denk dat ze "Ring Alphen aan den Rijn" te lang vonden.
Hoe dan ook vind ik het een prima oplossing die ook op andere ringwegen wel zou kunnen worden overgenomen. De voorwegwijzer dient dan meteen ter vervanging van het bestaande bord in zwart-op-wit, waarmee wordt aangegeven dat de witte doelen vanaf dat punt bij een bepaalde plaats horen. En doordat je de plaatsnaam niet hoeft te noemen, bespaar je niet alleen ruimte op je bord, maar neem je ook een gegeven weg dat de weggebruiker toch al weet.

Logische volgende stap zou inderdaad zijn om Ring niet langer een doel in zwart-op-wit te maken, maar het onder aan het bord in een spoel te zetten, of -een beetje zoals op de A 10- het woord Ring in het schildje te integreren. Op die manier neem je ook de mogelijke verwarring weg, die ontstaat doordat Ring als een regulier doel wordt bewegwijzerd, terwijl het dat helemaal niet is.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 16 aug 2006, 2:24

Ik wordt eigenlijk al strontziek van al die ringen die we tegenwoordig hebben. Het zorgt ervoor dat de snelwegborden totaal vol komen te hangen met allerlei nutteloze zwart-op-wit-bestemmingen. En vaak is de 'ring' maar een gegoocheld iets, met nauwelijks echte waarde. Alleen in Rotterdam en Amsterdam is wat mij betreft echt sprake van een snelwegring, alle andere gevallen vind ik minstens twijfelachtig.

In Utrecht bijvoorbeeld leiden veel afslagen naar een veel groter gebied dan er nu (in zwart-op-wit) op de borden staat. Afslag Hoograven heette vroeger bijvoorbeeld Utrecht-Oost, wat VEEL beter de lading dekt. Hetzelfde voor Oog in Al. De ring-bestemmingen hebben wmb alleen extra verwarring gezaaid.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 16 aug 2006, 10:05

Erg genereus dat je Rotterdam nog meeneemt. Verder helemaal met je eens.

Wat betreft de doelen op de afritten van ringwegen, speelt in het algemeen al het probleem dat je niet het hele "afzetgebied" van een afrit op de borden kunt zetten. Je probeert altijd met een paar doelen te omschrijven. Of dat nu beter gebeurt met een wellicht te algemene omschrijving als Utrecht-Oost of met een zeker te beperkte omschrijving als Hooggraven, laat ik maar in het midden. Op de Boulevard Périférique werkt het nog altijd prima om de afrit alleen maar een naam te geven en verder geen doelen te noemen. Uiteindelijk moet de weggebruiker gewoon weten, welke afrit hij moet pakken en welke richting hij vervolgens op moet rijden. En dat kun je ook van de weggebruiker verwachten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 aug 2006, 12:23

...en dat zegt iemand die belachelijke doelen als Venlo op afstandsborden langs de A 2 wil zien hebben... :dontknow:

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 16 aug 2006, 13:26

Groningen (A7, N7, N46, N370) en Utrecht (A2, A12, A27, N230) tellen ook nog mee, Almere (A6, s106) m.i. ook.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 16 aug 2006, 13:37

Vinny schreef:...en dat zegt iemand die belachelijke doelen als Venlo op afstandsborden langs de A 2 wil zien hebben... :dontknow:
Dat is het grote verschil tussen richtingborden en routebevestigingsborden. Je richtingborden moet je niet volplempen met duizend doelen, op je routebevestigingsborden kun je wat extra informatie meegeven. Wat nog steeds onverlet laat dat van de weggebruiker kan worden verwacht dat hij op de kaart kijkt.

Het gaat erom dat je op het beslissingsmoment geen overvolle wegwijzers krijgt. Op een later moment de weggebruiker laten zien dat hij op de goede weg zit en hoe ver het nog is naar bepaalde doelen is puur extra service, hoe welkom ik die ook acht.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 aug 2006, 13:43

Het gaat erom dat je op het beslissingsmoment geen overvolle wegwijzers krijgt.
Wel heb ik ooit. Ik wens Venlo te vinden op de bewegwijzering bij knooppunt De Hogt, en wél op het beslissingpunt VOOR knooppunt De Hogt. Daar is Venlo harstikke relevant, en niet ergens bij Zaltbommel omdat er dan "toevallig" ruimte is op de afstandsborden om wat leuke extra ("fancy") informatie op kwijt te kunnen. Erg jammer dat er bij de Hogt en Leenderheide wat vollige bewegwijzering is, maar dat is een slap excuus om belangrijke doelen als Venlo, Weert en Valkenswaard dan maar helemaal te schrappen. Ik verzet me tegen dit soort benaderingen!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 16 aug 2006, 14:05

Voor KP De Hogt;

rechts: Antwerpen
rechtdoor: Venlo, Maastricht

Voor KP Leenderheide;

rechts: Maastricht, Liège
rechtdoor: Venlo, Duisburg

Venlo bij Zaltbommel toevoegen lijkt me wel grote onzin.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 16 aug 2006, 14:06

Bij De Hogt is Venlo hartstikke relevant, dus moet het op de richtingborden. Zelfde geldt voor Weert (als doel voor de A 2). Valkenswaard is een doel op het OWN, dus waar die informatie voor nodig is, moet je me maar even uitleggen. Dat levert wat volle borden op, maar dat moet maar. Je bevestigt feitelijk mijn punt: op een beslissingsmoment moet je geen fancy doelen op de borden zetten, want dat leidt alleen maar onnodig af en maakt de toch al volle borden overvol.

Vraag is dan, of je die fancy informatie (ik gebruik jouw woorden) nog op de een of andere manier op de borden zet. Jij vindt het nergens voor nodig, ik vind dat het wel degelijk toegevoegde waarde heeft. Die toegevoegde waarde kun je echter alleen bieden, wanneer je die neer zet los van het beslissingsmoment. Kortom, ná de afrit, waarbij de fancy informatie alleen terugkomt op de fancy afstandsborden, maar niet op de richtingborden.

(en overigens vind ik Venlo aangeven bij Zaltbommel nog veel te vroeg, ook op afstandsborden ná de afrit, maar dat terzijde)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 aug 2006, 14:13

Kortom, dan zijn we het dus eens, en hoort Venlo pas thuis op de Randweg Eindhoven West. En dus voor beslissingpunten. Wat die bestemming dan voor toegevoegde waarde heeft op afstandsborden na de afrit ontgaat mij dan ook volkomen. Niet nodig dus. Verder zou ik Valkenswaard toch wel als bestemming op nemen bij knooppunt De Hogt. (Net als Randweg Eindhoven), het is immers een belangrijke bestemming (A 69, anyone :evil: )...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 16 aug 2006, 14:17

In de praktijk vind je Venlo vanaf knooppunt Batadorp aangegeven :idea: