nummering van rijstroken

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

famenderman
zandpaadje

nummering van rijstroken

Bericht door famenderman » zo 13 aug 2006, 17:33

Als er een ongeluk op de snelweg gebeurt en er moet hulp komen wil ik het nummer van de weg doorgeven. Daarbij is het ook handig op welke strook er iets gebeurt is.Nu blijkt de strook het dichtste bij de middenberm,volgens het ANWB-handboek ,strook nummer 1 te zijn en niet zoals in het spreken vaak gezegd wordt:hij blijft steeds op de 3e baan rijden.
Krijgen we hierdoor geen misverstanden?
tel ik wel goed ?

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » zo 13 aug 2006, 17:50

Staat er op de matrixborden niet vaak ook het nummer van de rijstrook klein aangegeven. :roll:

Er kunnen iig idd misverstanden ontstaan, alhoewel ik geneigd zou zijn vanaf links zou tellen. Bij onduidelijkheid dient de telefonist(e) eigenlijk om extra info te vragen zoals 'de meest linkse baan' (zou ik tenminste zeggen)... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 13 aug 2006, 17:51

Hulpdiensten weten dat de linker rijstrook de eerste is.
In Nederland tellen we vanuit de middenberm, dat is nu eenmaal de afspraak.
Hulpdiensten zullen daarom meestal ook doorvragen: of het de linker strook betreft bijvoorbeeld.
Maar af en toe ontstaat er wel eens een misverstand.

Overigens tellen ze in België wel "conventioneel". Daar is de rechter rijstrook "het eerste vak".
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 13 aug 2006, 20:28

nielske1990 schreef:Staat er op de matrixborden niet vaak ook het nummer van de rijstrook klein aangegeven. :roll:
Alleen in Noord-Brabant en sinds kort ook op de A15 bij Sliedrecht. Maar verder is dat systeem nog lang niet ingeburgerd in Nederland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk