Laat ik me even kort voorstellen: ik ben Rob Vreeburg, 21 jaar en woon in Zoeterwoude (onder Leiden). Nu heb grote intresse in geschiedenis en de tweede wereld oorlog in bijzonder. Ook rommel ik in mijn vrijetijd met programma's zoals photoshop en 3ds max 7 (al ben ik in beide geen expert, hehe). Zo ben ik bezig een map (level) te maken voor een mod genaamd "Forgotten Hope" voor Battlefield 2. Deze mod probeert de tweede wereld oorlog realistisch in beeld te brengen tot waar de gameplay negatief wordt beinvloed. Met mijn intresse voor de tweede wereld oorlog is het dan ook niet gek dat ik heb gekozen voor het maken van één van de bekenste operaties op Nederlands grondgebied: Operatie Market Garden. Daar het maken van de hele operatie onmogenlijk is werk ik aan een map op echte grote (verschaald natuurlijk) van de binnenstad van Arnhem. In deze map bevindt zich de Britse perimeter bij de brug en een gebied hier om heen voor Duitse manouvres aan de stadskant en zuid oever.
Het doel:
Tot nu toe is er nog geen ingame level, eerst moeten de gebouwen en andere objecten gemaakt worden. Hiervoor gebruik ik blauwdrukken van de Rijnbrug (verkregen via de Bouwdienst Rijkswaterstaat) en blauwdrukken uit het gelders archief. Dit werk is nogal complex en ik ben dan ook al een aantal keer opnieuw begonnen. Daarom wil ik nu eerst eenvoudige objecten maken die ik wel alvast ingame kan plaatsen. Hierbij denk ik o.a. aan wegwijzers en straatnaamborden. Het aantal wegwijzers zal niet meer dan een stuk of twee worden (tenzij ik bronnen vindt die bewijzen dat het er meer of minder moeten worden).
Wegwijzers:
Het aantal foto's dat zichtbaar wegwijzers of straatnaambordjes heeft is erg gering. Opvallend is dat voor zover de fotos van wegwijzers zijn ze alle intact lijken (geen borden die verwijders zijn). Op enkele foto's kun je ook Duitse soldaten zien. Nu is dus het probleem om de borden juist te ontwerpen, informatie qua vorgeving onbreekt en moet ik dus aan de hand van de foto's doen. Vandaar dat ik hier gestrand ben. Ik heb al een aantal threads gezien met oude wegwijzers en de "maak je eigen wegwijzer" threads. Wellicht dat één van jullie mij kan helpen?
Wegwijzers to do list:
- Uitzoeken van de correct vorm (dimensies vd paal en borden)
- Uitzoeken van de correct kleuren (wit, blauwe strepen, zwarte letter maar exacte kleurenstellingen??)
- Uitzoeken van het correct font, ik ga er van uit dat de ANWB in de jaren 30 en 40 ook al een "eigen" font had?
- Hoe deze na de maken? Downloaden/kopen/met de hand namaken/...
- Plaatsennamen en afstanden uitzoeken (inprincipe geen hulp bij nodig, kwestie van grote plaatsen aangeven en dorpen vlak buiten Arnhem).
Voorbeelden van plaatsen die op het bord kunnen komen:
-Oosterbeek
- Appeldoorn
- Zwolle
- Zevenaar
- Nijmegen
- Elden
- Elst
- ...
Straatnaamborden
Weer hetzelfde als hierboven. Ook hier zijn maar weinig foto's van. Dit is geen "straten" forum dus als niemand hier iets van af weet dat is het jammer en kan ik wellicht beter een van de online straatnaamborden (bebakenings) leveranciers raadplegen. De foto attached met ZW foto's is het werk voorbeeld (vooral "Beekstraat" en "Eusebius plein").
Straatnaambord to-do list:
- Uitzoeken van de correct vorm (dimensies vd paal en borden)
- Uitzoeken van de correct kleuren (blauw met wit maar exacte kleurenstellingen??)
- Uitzoeken van het correct font gebruikt op de borden? Lijkt op "Gill" maar dat is het nét niet.
- Hoe deze na de maken? Downloaden/kopen/met de hand namaken/...
Voorbeeld van straatnamen (totaal loop tot in de 30-40!):
- RIJNKADE
- NIEUWE KADE
- OOSTSTRAAT
- KADESTRAAT
- MARKTSTRAAT
- MARKT
- WESTERVOORTSEDIJK
- NIJMEEGSEWEG
- EUSEBIUS PLEIN
- EUSEBIUS BINNENNSINGEL
- EUSEBIUS BUITENSINGEL
- ...
Als één van jullie toevallig zin en tijd heeft op mij te helpen boventaande uit te zoeken zou ik jullie er dankbaar zijn. Ik snap dat ik maar een "newbie" ben maar toch. Bijgevoegd een afbeelding met wegwijzers rond 1900-45 en straatnaamborden van rond die zelfde tijd. De derde afbeelding bevat foto's van oude (WO2?) stijl straatnaamborden.
Met vriendelijk groet en bij voorbaat alvast bedankt voor reacties,
Rob Vreeburg.