Klassieke straatnaamborden en ANWB wegwijzers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rob Vreeburg
zandpaadje

Klassieke straatnaamborden en ANWB wegwijzers

Bericht door Rob Vreeburg » wo 16 aug 2006, 19:48

Hoi luitjes,

Laat ik me even kort voorstellen: ik ben Rob Vreeburg, 21 jaar en woon in Zoeterwoude (onder Leiden). Nu heb grote intresse in geschiedenis en de tweede wereld oorlog in bijzonder. Ook rommel ik in mijn vrijetijd met programma's zoals photoshop en 3ds max 7 (al ben ik in beide geen expert, hehe). Zo ben ik bezig een map (level) te maken voor een mod genaamd "Forgotten Hope" voor Battlefield 2. Deze mod probeert de tweede wereld oorlog realistisch in beeld te brengen tot waar de gameplay negatief wordt beinvloed. Met mijn intresse voor de tweede wereld oorlog is het dan ook niet gek dat ik heb gekozen voor het maken van één van de bekenste operaties op Nederlands grondgebied: Operatie Market Garden. Daar het maken van de hele operatie onmogenlijk is werk ik aan een map op echte grote (verschaald natuurlijk) van de binnenstad van Arnhem. In deze map bevindt zich de Britse perimeter bij de brug en een gebied hier om heen voor Duitse manouvres aan de stadskant en zuid oever.

Het doel:
Tot nu toe is er nog geen ingame level, eerst moeten de gebouwen en andere objecten gemaakt worden. Hiervoor gebruik ik blauwdrukken van de Rijnbrug (verkregen via de Bouwdienst Rijkswaterstaat) en blauwdrukken uit het gelders archief. Dit werk is nogal complex en ik ben dan ook al een aantal keer opnieuw begonnen. Daarom wil ik nu eerst eenvoudige objecten maken die ik wel alvast ingame kan plaatsen. Hierbij denk ik o.a. aan wegwijzers en straatnaamborden. Het aantal wegwijzers zal niet meer dan een stuk of twee worden (tenzij ik bronnen vindt die bewijzen dat het er meer of minder moeten worden).

Wegwijzers:
Het aantal foto's dat zichtbaar wegwijzers of straatnaambordjes heeft is erg gering. Opvallend is dat voor zover de fotos van wegwijzers zijn ze alle intact lijken (geen borden die verwijders zijn). Op enkele foto's kun je ook Duitse soldaten zien. Nu is dus het probleem om de borden juist te ontwerpen, informatie qua vorgeving onbreekt en moet ik dus aan de hand van de foto's doen. Vandaar dat ik hier gestrand ben. Ik heb al een aantal threads gezien met oude wegwijzers en de "maak je eigen wegwijzer" threads. Wellicht dat één van jullie mij kan helpen?

Wegwijzers to do list:
- Uitzoeken van de correct vorm (dimensies vd paal en borden)
- Uitzoeken van de correct kleuren (wit, blauwe strepen, zwarte letter maar exacte kleurenstellingen??)
- Uitzoeken van het correct font, ik ga er van uit dat de ANWB in de jaren 30 en 40 ook al een "eigen" font had?
- Hoe deze na de maken? Downloaden/kopen/met de hand namaken/...
- Plaatsennamen en afstanden uitzoeken (inprincipe geen hulp bij nodig, kwestie van grote plaatsen aangeven en dorpen vlak buiten Arnhem).

Voorbeelden van plaatsen die op het bord kunnen komen:
-Oosterbeek
- Appeldoorn
- Zwolle
- Zevenaar
- Nijmegen
- Elden
- Elst
- ...

Straatnaamborden

Weer hetzelfde als hierboven. Ook hier zijn maar weinig foto's van. Dit is geen "straten" forum dus als niemand hier iets van af weet dat is het jammer en kan ik wellicht beter een van de online straatnaamborden (bebakenings) leveranciers raadplegen. De foto attached met ZW foto's is het werk voorbeeld (vooral "Beekstraat" en "Eusebius plein").

Straatnaambord to-do list:
- Uitzoeken van de correct vorm (dimensies vd paal en borden)
- Uitzoeken van de correct kleuren (blauw met wit maar exacte kleurenstellingen??)
- Uitzoeken van het correct font gebruikt op de borden? Lijkt op "Gill" maar dat is het nét niet.
- Hoe deze na de maken? Downloaden/kopen/met de hand namaken/...

Voorbeeld van straatnamen (totaal loop tot in de 30-40!):
- RIJNKADE
- NIEUWE KADE
- OOSTSTRAAT
- KADESTRAAT
- MARKTSTRAAT
- MARKT
- WESTERVOORTSEDIJK
- NIJMEEGSEWEG
- EUSEBIUS PLEIN
- EUSEBIUS BINNENNSINGEL
- EUSEBIUS BUITENSINGEL
- ...

Als één van jullie toevallig zin en tijd heeft op mij te helpen boventaande uit te zoeken zou ik jullie er dankbaar zijn. Ik snap dat ik maar een "newbie" ben maar toch. Bijgevoegd een afbeelding met wegwijzers rond 1900-45 en straatnaamborden van rond die zelfde tijd. De derde afbeelding bevat foto's van oude (WO2?) stijl straatnaamborden.

Met vriendelijk groet en bij voorbaat alvast bedankt voor reacties,

Rob Vreeburg.

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 aug 2006, 20:15

Leuk project. Hier zitten genoeg bewegwijzeringsknutselaars die graag hun steentje bijdragen. Ikzelf ben niet zo goed met dit soort dingen..., je kunt het beste Juerd en ViaHaaren vragen. Deze forumleden zijn nu alleen met vakantie...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rob Vreeburg
zandpaadje

Bericht door Rob Vreeburg » wo 16 aug 2006, 20:26

Vinny schreef:Leuk project. Hier zitten genoeg bewegwijzeringsknutselaars die graag hun steentje bijdragen. Ikzelf ben niet zo goed met dit soort dingen..., je kunt het beste Juerd en ViaHaaren vragen. Deze forumleden zijn nu alleen met vakantie...
Ik heb alletijd, ik ben al twee jaar bezig al het niet meer is dusse.. :P

Het begon heel eenvoudig met wat huisjes en spul plaatsen uit het standaard Battlefield, later wou ik een eigen oprit maken voor de brug omdat ik die miste en van daaruit ben ik steeds verder gaan werken. Naarmate ik meer informatie had over de slag, stad etc. en meer ervaring opdeed kon ik meer doen. Nadeel is wel dat ik al een aantal keer vanaf nul opnieuw ben begonnen en voor sommige dus het idee bestaat dat er niks gebeurt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 16 aug 2006, 21:35

En Hajo is onze man van de 2e Wereldoorlog. Daar weet hij veel van af. Hij komt op niet te lange tijd terug op het forum :)

En VTB niet te vergeten; die studeert geschiedenis.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 19 aug 2006, 20:33

Ik zou je wel willen helpen, doch wel als ik tijd genoeg heb. Maar ik vrees dat ik je aan geen font kan helpen, waarschijnlijk werd toen gewoon gebruik gemaakt van mallen, die later nooit gedigitaliseerd zijn... :roll:

Rob Vreeburg
zandpaadje

Bericht door Rob Vreeburg » zo 20 aug 2006, 4:06

ViaHaaren schreef:Ik zou je wel willen helpen, doch wel als ik tijd genoeg heb. Maar ik vrees dat ik je aan geen font kan helpen, waarschijnlijk werd toen gewoon gebruik gemaakt van mallen, die later nooit gedigitaliseerd zijn... :roll:
Mischien wel, maar michien is het ook wel een font wat wel "dedigitaliseerd" is. Zo niet dat moet ik proberen iets te vinden wat er sterk op lijkt (suggesties welkom).

Zo lijkt het bord wat er vandaag de dag hangt van de Koningstraat sterk op het font wat je ziet op de zwart wit foto's al is het nét ietje minder dik. Zou tich raar opkijken als er geen digitaal font is wat er oplijkt of op gebasseerd. is. Als ik de fontnaam weet moet ik nog zien wat daarna de opties zijn.. gemeente(n) lief aankijken, font kopen 100+ for 30 borden is niet iet's wat ik van plan ben...:p Ik ben gek maar niet zo gek). :P

Rob Vreeburg
zandpaadje

Bericht door Rob Vreeburg » di 29 aug 2006, 17:50

Ik heb bericht van de ANWB:
Geachte heer Vreeburg,

Naar aanleiding van uw verzoek ben ik nagegaan welke gegevens er nog van de oude
handwijzers beschikbaar zijn.
Helaas leverde dat niet zo veel op. Wel zijn er nog foto's waarvan u er bijgaand
enkele aantreft.
De teksten die op de handwijzers werden toegepast werden met de hand
geschilderd,
het was dus niet een bepaald font. Wel zijn de toegepaste letterhoogten bekend,
deze bedroegen (afhankelijk van de grootte van de verwezen bestemming en de
ruimte op de arm)
120, 100, 70 of 50 mm. De teksten bestonden uit alleen kapitalen.
De teksten waren zwart, de ondergrond wit. De rand van de handwijzerarm was
blauw.
Deze kleuren zijn niet exact aan te geven, PMS-waarden zijn niet bekend.

Ik vrees dat de afmetingen e.d. niet zonder meer boven water te halen zijn,
bovendien waren er verschillende uitvoeringen.
In de tuin van het ANWB Hoofdkantoor in Den Haag staan enkele exemplaren, welke
u wellicht als voorbeeld kunt gebruiken.

Misschien ten overvloede wil ik u er op wijzen dat er via http://www.dewoonomgeving.nl
luchtfoto's uit de tweede wereldoorlog
beschikbaar zijn waarbij enkele van de brug in Arnhem.

Ik hoop u ondanks het magere resultaat toch voldoende geïnformeerd te hebben.

Hoogachtend

Kees van der Meij
ANWB Bewegwijzering/ procesondersteuning
Heb een mailtje terug gestuur. Het is niet alle info maar in iedergeval iets. Ik had al verwacht dat het hand geschilderdt zou zijn wellicht dat een standaard mal (ongeveer gelijk aan een lettertype) werd gebruikt. Bijlage bevat een aantal foto's van de wegwijzers bij het hoofdkantoor en enkele oudere foto's.