Het grote portaalborden-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Moeten er altijd portaalborden worden gebruikt bij knooppunten?

Ja, altijd
30
64%
Nee, nooit
0
Geen stemmen
Afhankelijk van de intensiteit
17
36%

Totaal aantal stemmen: 47

Palance
4x4 autosnelweg

Het grote portaalborden-topic

Bericht door Palance » di 22 aug 2006, 19:43

Ik vroeg me vandaag onderweg af of wij veel knooppunten kennen zonder portaalborden, of alleen portaalborden vanuit bepaalde richtingen. Je zou denken dat het op knooppunten wel erg handig zou zijn, maar het is niet overal zo.

Het lijkt me wel leuk om een lijstje op te stellen.

Zo even uit mijn hoofd hebben de volgende knooppunten dus geen portaalborden.

* KP Azelo vanuit de A35/Almelo
* De Poel vanuit A58/Bergen op Zoom
* Ekkerswijer vanuit A58/Eindhoven
* Emmeloord vanuit N50/Zwolle
* Hellegatsplein vanuit N59/Zierikzee
* Joure vanuit Joure
* Kleinpolderplein vanuit Rotterdam
* Markiezaat vanuit A4/A58/Bergen op Zoom
* Neerbosch vanuit A73/Ewijk
* Ressen vanuit Bemmel
* Rijkevoort vanuit A73/Venlo
* Sabina ( het enige knooppunt zonder enig portaalbord?)
* Ypenburg vanuit Rijswijk

Wie corrigeert dit lijstje of vult dit verder aan?
Laatst gewijzigd door Palance op di 22 aug 2006, 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 22 aug 2006, 19:49

* KP Buren zowel vanuit Enschede als Oldenzaal
De autogordel: een band voor het leven.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » di 22 aug 2006, 20:27

Er zit dus wel logica in: bij knooppunten met vanuit elke richting maar een splitsing staan meestal geen portaalborden. Vanaf de hoofdrijbaan is er dan ook vrij weinig verschil met een normale afrit, en die hebben meestal ook geen portaalborden. Portaalboren zijn daar dus minder noodzakelijk.

Bij knooppunten met rangeer- of parrallelbanen zijn er bijna altijd wel portaalborden. En langs wegen met signalering, het ligt erg voor de hand de portalen voor de signalering te combineren met portaalborden.

E6
dorpsstraat

Re: Portaalborden bij knooppunten.

Bericht door E6 » di 22 aug 2006, 21:32

Ik ben niet zo dogmatisch, dus ik heb gestemd op: afhankelijk van de intensiteit

De volgende "knooppunten" tellen m.i. overigens niet mee, omdat de genoemde richtingen eigenlijk geen deel uitmaken van het echte knooppunt, maar gewoon opritten/afritten zijn die toevallig erin verweven zijn geraakt:
Palance schreef: * Joure vanuit Joure[/url]
* Kleinpolderplein vanuit Rotterdam
* Ypenburg vanuit Rijswijk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 aug 2006, 21:35

Gewoon altijd. De intensiteit is niet interessant, het moet duidelijk zijn. KP Emmeloord is zo'n zeer onduidelijk bewegwijzerd knooppunt!

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » di 22 aug 2006, 21:44

Bij een aantal soorten situaties zouden inderdaad altijd portaalborden moeten zijn:
-Op klaverbladen, omdat je vlak na elkaar twee afslag mogelijkheden krijgt, en dus op tijd op de juiste baan moet gaan rijden.

-Bij Totso's, als je moet afslaan om de hoofdrichting te vervolgen moet dit zeker duidelijk gemaakt worden door portaalborden, anders zie je dat gewoon over het hoofd als je daar niet op rekende.
Een goed voorbeeld is de A27/A58, als je daar van de A16 afkomt denk je dat je al op de A27 naar Utrecht zit, maar moet je ineens toch nog afslaan. (Dubbelnummering is dus niet altijd zonder meer zinvol).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 aug 2006, 0:41

Palance schreef:Ik vroeg me vandaag onderweg af of wij veel knooppunten kennen zonder portaalborden, of alleen portaalborden vanuit bepaalde richtingen. Je zou denken dat het op knooppunten wel erg handig zou zijn, maar het is niet overal zo.

Het lijkt me wel leuk om een lijstje op te stellen.

Zo even uit mijn hoofd hebben de volgende knooppunten dus geen portaalborden.

* Joure vanuit Joure
Merk op: ook volgens mij de enige keer dat knooppunt op een bord wat dit aangeeft met een hoofdletter K is gespeld.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » wo 23 aug 2006, 1:01

De A348 bij Velperbroek heeft dacht ik ook geen portaalborden (en de aansluiting vanuit Velp vast ook niet), maar dat weet iok niet zeker. A27/A58 -> A27 geloof ik ook niet.
Coen Tunnel schreef:Merk op: ook volgens mij de enige keer dat knooppunt op een bord wat dit aangeeft met een hoofdletter K is gespeld.
Volgens mij ook de enige waar het knooppuntbord is gecombineerd met een wegwijzer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 aug 2006, 1:13

Natuurlijk niet altijd. Als een knooppunt tak een één strokige aftakking is met twee rijstroken die in de rechtdoorgaande richting verder lopen, kan volstaan worden met niet-portaalborden icm het knooppuntbord en het A routenummerschildje verschaft het de weggebruiker genoeg informatie om zijn doel te vinden. Ik denk bijvoorbeeld aan de A 12 bij Maarderbroek, de A 1 bij Barneveld, de A 27 bij Eemnes (daar staan vanuit Almere ook geen portaalborden trouwens).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 23 aug 2006, 9:53

Coen Tunnel schreef:Merk op: ook volgens mij de enige keer dat knooppunt op een bord wat dit aangeeft met een hoofdletter K is gespeld.
Het redesign-bord bij KP Hooipolder is ook met een hoofdletter K.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 23 aug 2006, 10:01

Ik zie bij voorkeur zelfs een portaalbord op iedere afrit, dus zeker ook bij knooppunten. Het is buitengewoon prettig om op het beslissingsmoment één overzicht te hebben van doelen rechtdoor en rechtsaf en daarvoor heb je een portaal nodig. Dat geldt des te sterker, wanneer het om een knooppunt gaat, waar per definitie meer mensen de afrit nemen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 23 aug 2006, 10:23

Markiezaat vanuit Vlissingen heeft ook geen portaalborden, schiet mij te binnen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 23 aug 2006, 12:08

In principe bij zoveel mogelijk knooppunten toepassen. Van de ene kant kan ik mij bv. wel vinden in Vinny's argumentatie, maar van de andere kant: het blijft een knooppunt. Gelijkvloers of ongelijkvloers, druk of rustig, langzaam of snel dat is eigenlijk allemaal niet van belang. Natuurlijk kan iets duidelijk genoeg op normale afritborden worden weergegeven, maar zo'n afritbord lijkt toch op iets van: ik ga hier van de snelweg af.

Neem bv. knooppunt Rijkevoort vanaf Nijmegen gezien. Daar staan wél portaalborden. Toch geef je daardoor net even wat meer duidelijkheid. Juist bij lange afstanden, als je toch relatief meer naar de weg dan naar de berm kijkt, schept het een wat meer helder beeld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 aug 2006, 14:08

Pino schreef:Ik zie bij voorkeur zelfs een portaalbord op iedere afrit, dus zeker ook bij knooppunten. Het is buitengewoon prettig om op het beslissingsmoment één overzicht te hebben van doelen rechtdoor en rechtsaf en daarvoor heb je een portaal nodig. Dat geldt des te sterker, wanneer het om een knooppunt gaat, waar per definitie meer mensen de afrit nemen.
In Nederland is daar imo gewoon op bezuinigd door het afstandenbord en het portaalbord in één te plakken. Dat zie je aan die rechtdoorpijl op het afstandenbord. Doen meer landen dat eigenlijk?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 23 aug 2006, 14:29

Ik vind het erg jammer, een afstandenbord ná de afrit voegt wel zoveel toe.

Ik zou echter even geen vorobeeld kunnen geven van landen zonder oz'n bord.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 23 aug 2006, 14:34

Luxemburg is een voorbeeld, die doen helemaal niet aan afstandsborden.

Maar als ik zou moeten kiezen, zou ik in Nederland gezien de afrittendichtheid liever meer portaalborden zien dan afstandsborden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 23 aug 2006, 14:39

Liever beide zelfs als je het niet erg vindt. ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 23 aug 2006, 14:49

Chris schreef:In Nederland is daar imo gewoon op bezuinigd door het afstandenbord en het portaalbord in één te plakken. Dat zie je aan die rechtdoorpijl op het afstandenbord. Doen meer landen dat eigenlijk?
Nederland is het enige land dat ik ken, dat zijn afstandsborden vóór de afrit zet. Verder heb je natuurlijk wel een paar landen die helemaal niet aan afstandsborden doen.

Het gebruik van portaalborden en afstandsborden vóór de afrit hebben naar mijn mening helemaal niets met elkaar te maken. Tuurlijk geeft het Nederlandse afstandsbord (wanneer het op 300m wordt geplaatst) informatie voor rechtdoor, zoals je ook in landen als Duitsland en Zwitserland informatie voor rechtdoor krijgt op het 500m bord. Het grote verschil bij het gebruiken van portaalborden heeft echter niets te maken met het moment waarop je afstandsinformatie geeft, maar alles met het moment waarop je informatie voor rechtdoor geeft. Dat je op het keuze moment (dus tegelijk met het nulbord) in één oogopslag kunt zien wat je keuzes zijn. Dus niet eerst twee voorwegwijzers, dan een rechtdoorbord en dan weer een nulbord.

(wat overigens onverlet laat dat die rechtdoorinformatie naar mijn mening ook al in een eerder stadium moet zijn gegeven, zodat het portaalbord niet het eerste moment is, waarop je die informatie te zien krijgt)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 aug 2006, 14:50

Op de A 4 tussen Schiphol en Hoofddorp staat 4 keer in rechtdoorgaande richting Den Haag/Rotterdam. En dan nog eens na de kruising met de N 201 opnieuw een bord met A 4 - Den Haag - Rotterdam zeker. Verspilling van belastinggeld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 aug 2006, 14:52

Een afstandsbord ná de afrit zal het aantal afritborden minder laten zijn, omdat soms vlak na een afrit al een nieuwe afrit komt.

Is Nederland ook het enige land dat zijn afstandsborden soms als portaalbord neerzet? Dus met de afstanden achter de doorgaande plaatsnamen?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 23 aug 2006, 15:02

Palance schreef:Liever beide zelfs als je het niet erg vindt. ;)
Vooruit dan maar ;)
Vinny schreef:Op de A 4 tussen Schiphol en Hoofddorp staat 4 keer in rechtdoorgaande richting Den Haag/Rotterdam. En dan nog eens na de kruising met de N 201 opnieuw een bord met A 4 - Den Haag - Rotterdam zeker. Verspilling van belastinggeld.
Dat is natuurlijk niet de gebruikelijke gang van zaken hè.
Pino schreef:Het gebruik van portaalborden en afstandsborden vóór de afrit hebben naar mijn mening helemaal niets met elkaar te maken. Tuurlijk geeft het Nederlandse afstandsbord (wanneer het op 300m wordt geplaatst) informatie voor rechtdoor, zoals je ook in landen als Duitsland en Zwitserland informatie voor rechtdoor krijgt op het 500m bord. Het grote verschil bij het gebruiken van portaalborden heeft echter niets te maken met het moment waarop je afstandsinformatie geeft, maar alles met het moment waarop je informatie voor rechtdoor geeft. Dat je op het keuze moment (dus tegelijk met het nulbord) in één oogopslag kunt zien wat je keuzes zijn. Dus niet eerst twee voorwegwijzers, dan een rechtdoorbord en dan weer een nulbord.

(wat overigens onverlet laat dat die rechtdoorinformatie naar mijn mening ook al in een eerder stadium moet zijn gegeven, zodat het portaalbord niet het eerste moment is, waarop je die informatie te zien krijgt)
Dat heeft in zoverre met elkaar te maken dat men het in Nederland voldoende vindt om de afstanden bij de afrit aan te geven, en geen bevestigingsbord na de afrit te tonen, waarop in het buitenland dan de afstanden staan weergegeven. En daar is wat mij betreft best iets voor te zeggen, aangezien de afritten zich hier in rap tempo opvolgen.

Overigens vind ik het bij gewone afritten voldoende wanneer pas op het portaalbord voor het eerst de rechtdoorinformatie gegeven wordt, slechts bij knooppunten lijkt me eerder aangeven gewenst.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 aug 2006, 15:22

Tegenwoordig wel bij portaalborden ;)
[staan vaak 2 of meer rechtdoorgaande borden. Zelfs bij "afrit" Den Ruyghen Hoek... :roll:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 23 aug 2006, 15:43

Vinny schreef:
Tegenwoordig wel bij portaalborden ;)
[staan vaak 2 of meer rechtdoorgaande borden. Zelfs bij "afrit" Den Ruyghen Hoek... :roll:
Dat soort rechtdoorborden bij verzorgingsplaatsen zijn pas nutteloos. Zo kom je inderdaad wel aan vier verwijzingen Den Haag / Rotterdam. Als je die overbodige borden nou eens leuk weg zou halen, kun je een afstandsbord ná de afrit toevoegen. Mits dat afstandsbord natuurlijk extra informatie geeft ten opzichte van het reguliere rechtdoorbord.

Dat is dan ook meteen mijn antwoord aan Ds79m. Als de informatie op het routebevestigingsbord hetzelfde is als die op het rechtdoorbord, is er door de geringe afstand tussen afritten in Nederland weinig toegevoegde waarde voor afstandsborden ná de afrit. Als je daarentegen extra informatie zou neerzetten op afstandsborden ná de afrit (die niet handig zijn om vóór de afrit te geven), ontstaat wel een toegevoegde waarde die je niet kunt opvangen met het rechtdoorbord van de volgende afrit (waarop het immers wederom niet handig is om die extra informatie te geven).

@Chris, Nederland is het enige land dat vóór de afrit afstanden geeft, of dat nou gebeurt met een bermbord op 300m of met een portaalbord op 0m. Andere landen doen dat gewoon niet. Wel heb ik in andere landen wel gezien dat een afstandsbord boven de weg (dus als portaal) wordt opgehangen. Zie bijvoorbeeld deze foto uit Australië.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 aug 2006, 16:01

Zo kom je inderdaad wel aan vier verwijzingen Den Haag / Rotterdam
Er staan er tenminste drie tussen de afrit Schiphol en Knooppunt de Hoek in zuidwaartse richting. Vervolgens nog eens twee bij verzorgingsplaats Den Ruyghen hoek en volgens mij ook twee bij de afrit Nieuw-Vennep. Ja dan weet ik het wel hoor!

Wat mij betreft mogen ze er Leiden ook bij vermelden, maar ga me a.j.b. niet vertellen dat dat op een afstandsbord moet. Die dingen wens ik niet nog eens langs de A 4 te zien.
Wat mij betreft wordt het aantal portaalborden tussen Schiphol en Hoofddorp ook beperkt tot maximaal twee (en twee extra alleen voor de aftak ri. N 201 Hoofddorp/Aalsmeer) en mag alle rechtdoorgaande informatie op Ruyghen Hoek verdwijnen. En dan heb je alsnog geen behoefte aan een extra afstandsbord. Tenslotte weet je als het goed is al vanaf Nieuwe Meer dat je op weg bent naar Den Haag of Rotterdam.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 aug 2006, 16:04

Een dergelijk verhaaltje kun je ophangen voor alle snelwegen met portaalbewegwijzering. De A 4 is wel het extreemste voorbeeld.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 23 aug 2006, 16:38

Als je op rechtdoor- en portaalborden dezelfde informatie neerzet als op afstandsborden, bestaat er inderdaad geen enkele toegevoegde waarde. Als je op afstandsborden dingen neerzet, die je bewust weghoudt van de rechtdoor- en portaalborden, praat je over iets heel anders.

Vraag is dan welke doelen je op een afstandsbord zou moeten vermelden, die niet op de reguliere richtingborden staan. De discussie over nut en inhoud van de een kun je dan ook niet zien van de discussie over de inhoud van de ander. Mijn voorkeur daarbij is voor de A 4 als volgt.

- alleen rechtdoorinformatie bij nulborden voor afritten (dus niet bij VZPs of zomaar tussendoor)
- op de rechtdoorborden alleen Den Haag als control city en de naam van de eerstvolgende afritten
- op de afstandsborden Leiden, Den Haag en Rotterdam (op een gegeven moment wellicht Utrecht toevoegen)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 23 aug 2006, 18:28

Pino schreef:Als je op rechtdoor- en portaalborden dezelfde informatie neerzet als op afstandsborden, bestaat er inderdaad geen enkele toegevoegde waarde. Als je op afstandsborden dingen neerzet, die je bewust weghoudt van de rechtdoor- en portaalborden, praat je over iets heel anders.

Vraag is dan welke doelen je op een afstandsbord zou moeten vermelden, die niet op de reguliere richtingborden staan.
Bijvoorbeeld het Duitse systeem. Alleen de volgende afrit vermelden bij een afrit en op de afstandsborden alle noodzakelijke bestemmingen. Ik vind dat een prettig systeem.

Wat de portaalborden betreft. Bij hoge bewegwijzering zie je pas op het allerlaatste moment waar rechtdoor naartoe gaat. Een voorbeeld wat me dan direct te binnen schiet is knooppunt Azelo. De rechtdoorgaande bestemming is daar Almelo. Je ziet bij Duitsers en ook Polen het gevolg: op het laatste moment naar rechts gaan, omdat ze dit niet hadden verwacht. (Het is natuurlijk ook zeer onhandig dat Osnabrück bij knooppunt Azelo niet staat aangegeven.)

Op dit moment is de rechtdoor bestemming nog steeds niet aangegeven.
Afbeelding

En hier gaan we ineens met z'n allen naar rechts.
Afbeelding[/img]
De autogordel: een band voor het leven.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 23 aug 2006, 18:44

Frits schreef: Bijvoorbeeld het Duitse systeem. Alleen de volgende afrit vermelden bij een afrit en op de afstandsborden alle noodzakelijke bestemmingen. Ik vind dat een prettig systeem.
Integendeel, het Duitse systeem is bar slecht. Bij een afrit heb je weinig aan de naam van het volgnede dorp. Je rijdt immers op een lange-afstandsweg, niet op een landweggetje? De naam van de volgende afrit kan blijven staan (dan weet je dat die afrit er wel aankomt), maar de naam van de volgende grote plaats zou er wel bij moeten staan.

Nu zijn er situaties waarbij grote plaatsen op het bord bij de afrit vermeld staan, en kleine dorpjes voor rechtdoor.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 aug 2006, 19:05

- alleen rechtdoorinformatie bij nulborden voor afritten (dus niet bij VZPs of zomaar tussendoor)
- op de rechtdoorborden alleen Den Haag als control city en de naam van de eerstvolgende afritten
- op de afstandsborden Leiden, Den Haag en Rotterdam (op een gegeven moment wellicht Utrecht toevoegen)
Niet mee eens. Bij de rechtdoorborden moet je ook de andere doelen weergeven. Daar is dat relevanter dan na een afrit. Bovendien past Leiden als je wil prima op het portaalbord:

^Leiden, Den Haag, Rotterdam
>Hoofddorp, Aalsmeer, N 201

En als er in plaats daarvan:
^ Nieuw Vennep, Leiden
Op het rechtdoorportaal komt te staan, zie ik dit als verslechtering van de bewegwijzering. En O ja, Den Haag volgt wel op het afstandsbord. Lekker op tijd. Lekker relevant. Lekker duidelijk. Niet dus!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 aug 2006, 19:08

En hier gaan we ineens met z'n allen naar rechts.
Dat is ook wel heel miserabel, hoewel ik me kan voorstellen dat men niet het verkeer zo vroeg mogelijk naar rechts wil sturen. Ik ben van mening dat dit bord MET richtingaanduiding minstens 1200 meter voor de splitsing moet staan. Verder ben ik het sowieso niet eens met de configuratie, wat mij betreft wordt de A 1 hier verbreed tot drie rijstroken, waarbij later de rechter twee afvallend worden.