Doel voor de volgende control city

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Queue
autoweg

Doel voor de volgende control city

Bericht door Queue » do 24 aug 2006, 21:16

Even een theoretisch vraagje

In het potaalbordentopic kwam de vraag of Leiden een control city is aan de A4. Nu zou ik zeggen dat zelfs als er tussen Amsterdam en Den Haag permanent Leiden-Den Haag-Rotterdam zou worden aangegeven, dat dan nog Den Haag de control city zou zijn, omdat er in en rond Amsterdam naar Den Haag wordt verwezen.
Nu komt dit vaker voor, voorbeelden:
In Eindhoven staat Maastricht vermeld, daarna Weert - Maastricht
In Rotterdam staat Utrecht vermeld, daarna Gouda - Utrecht
In Hoogeveen staat Zwolle vermeld, daarna Meppel - Zwolle - Utrecht
In Nijmegen staat Rottedam vermeld, daarna Tiel - Rotterdam

Wat ik mij afvraag: hoe noem je in dit geval Leiden, Weert, Gouda, Meppel en Tiel?

A: dit zijn de control cities terwijl de volgende stad dan het RFP is (dus op de kruisende wegen wordt naar RFP's verwezen)
B: hier is geen term voor, de volgende genoemde stad is control city (en eventueel ook RFP)
C: het zijn allebei control cities, en de volgende stad is eventueel ook RFP
D: deze plaats is de secundaire control city en de volgende de primaire (en eventueel ook RFP)
E: ....

Ik zou voor D gaan maar dat is dan ook iets dat ik zujuist verzonnen heb, maar misschien is dit onzon en is sowieso één antwoord het enige goede?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 aug 2006, 21:21

Volgens mij kan het best dat er meerdere Control Cities op de borden staan. Vaak een regionaal doel met een groot nationaal doel.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 24 aug 2006, 21:23

Mee eens. Het wordt alleen een knelpunt als er echt veel steden bij elkaar in de buurt liggen. Dat zie je bijvoorbeeld in Twente op de A1/A35 en de Duitse bestemmingen.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 aug 2006, 22:39

Wat er in een stad aan snelweg-doelen of op ringwegen staat bewegwijzerd, varieert nogal. De ene keer wordt verwezen naar de control city, de andere keer naar het remote focal point.

Voorbeelden:
- Op de Ring Rotterdam wordt verwezen naar Utrecht, het RFP van de A 20 en niet naar Gouda, de control city daarvan.
- Ook op de Ring Rotterdam wordt echter verwezen naar Den Haag, de control city van de A 13, en niet naar Amsterdam, het RFP daarvan.
- Op de Ring Eindhoven wordt weer verwezen naar Maastricht, wat RFP van de A 2 is, en niet Weert, de control city daarvan.
- In Nijmegen wordt ook verwezen naar Rotterdam, het RFP van de A 15, de A 73 en de A 325, niet naar Tiel als control city van de A 15.

Ik denk ook dat het vaak een keuze is die door een gemeente wordt gemaakt, waarnaar men verwijst. Mogelijk ook historisch bepaald - zie de verwijzingen naar Leeuwarden in Amsterdam. In ieder geval valt uit het aangegeven doel niet af te leiden op dat op de snelweg zelf control city of RFP is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 aug 2006, 0:44

Chris schreef:Volgens mij kan het best dat er meerdere Control Cities op de borden staan. Vaak een regionaal doel met een groot nationaal doel.
In Assen bijvoorbeeld helaas niet. Utrecht verschijnt wel langs de A28, maar niet vanuit Assen of bij de toeritten vanuit Assen. Ook Zwolle staat nergens op de borden. Vanuit Assen is de wereldstad Hoogeveen de control city ( :lol: ) op de borden.

Toeritten A28 richting zuiden:

Assen-Noord: Hoogeveen
Assen: Hoogeveen, Veendam
Assen-Zuid: Emmen, Beilen, Hoogeveen

Even verderop staan bij een lullige toerit als Zuidwolde Meppel en Utrecht op de borden. Zwolle, toch een belangrijke stad vanuit Noord-Nederland gezien, ontbreekt ook hier weer.

Vanuit Zwolle overigens hetzelfde op de A28 richting noorden; daar staat eigenlijk alleen het kleine stadje Meppel consequent aangegeven:

Zwolle-Zuid: Meppel
Zwolle-Centrum: Hardenberg (!), Meppel
Zwolle-Noord: Hardenberg, Meppel (geen idee of Groningen er ook bij staat)
Hessenpoort: Meppel (volgens mij ook zonder Groningen)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 25 aug 2006, 13:46

@ Coentunnel;

Afbeelding

Afbeelding

Groningen staat gewoon aangegeven :)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 25 aug 2006, 14:02

Die situatie rond Arnhem/Nijmegen is raar ;)

Komend vanaf de Pleyroute wordt tot aan Elst nergens gerept over Tiel.
Bij de afrit Elden staat Tiel gebroederlijk naast Nijmegen; over Elst geen woord. Terwijl op de snelweg zelf Elst en Nijmegen staat.

Vanuit Nijmegen eerst Elst, Arnhem, Rotterdam.
De 1200 m. borden voor Ressen kondigen Tiel vooor de 1e maal aan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 aug 2006, 0:38

@ Chris: Ja, op de A28 zelf verschijnt Groningen al vanaf Zeist (want vanaf KP Rijnsweerd is het via de A27, A6 en A7 korter en doorgaans sneller) op de borden. Maar staat het ook bij de toerit Zwolle-Noord?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 aug 2006, 6:50

Vanuit het zuiden:

Afbeelding

Vanuit het noorden:

Afbeelding

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 26 aug 2006, 11:42

Coen Tunnel schreef:@ Chris: Ja, op de A28 zelf verschijnt Groningen al vanaf Zeist (want vanaf KP Rijnsweerd is het via de A27, A6 en A7 korter en doorgaans sneller) op de borden. Maar staat het ook bij de toerit Zwolle-Noord?
Dat zou dus een nuttige toevoeging zijn.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » za 26 aug 2006, 14:22

Die toeritten bij Zwolle vind ik nu juist een perfect voorbeeld van hoe het wel moet.
De kans dat verkeer uit noordelijke richting (= Zwolle-Noord) Hessenpoort zoekt is klein, dus dat hoeft er voor dit verkeer ook niet te staan. De control city voor de kruisende N340 / N34, Hardenberg is wel relevante informatie. Die voor de A28, Meppel, sowieso.
Verkeer uit zuidelijke richting kan daarentegen wel vanuit een andere regio komen (N35) en kan dus wel op zoek zijn naar Hessenpoort. Hardenberg vanuit deze richting is een minder interessant doel, vanwege andere verbindingen vanuit de N35.
De tevoeging Groningen zou voor een extra paneel hebben gezorgd. Was er ruimte over (door een oneven aantal doelen), dan was het vreemd geweest om het er niet bij te zetten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 aug 2006, 19:38

Hardenberg is maar een dorp. Dedemsvaart zou dan nog logischer geweest zijn, dat dorp is veel meer gericht op Zwolle dan Hardenberg.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 27 aug 2006, 12:57

Maar Hardenberg is een verwijzing naar een plaats dat is te bereiken vanaf de volgende belangrijke afrit (N340). In dat geval zou Ommen wel beter zijn geweest; De afrit heette vroeger Ommen, Ommen is meet op Zwolle gericht en toeristische dan Hardenberg.

Overigens is Hardenberg, zeker voor lokale begrippen, ook weer niet zó klein.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 27 aug 2006, 12:59

Hardenberg is de belangrijkste stad van Noordoost Overijssel. Geen reden om aan te geven bij Zwolle dus.

DrPepper
dorpsstraat

Bericht door DrPepper » zo 27 aug 2006, 13:00

Ik zou hardenberg er niet opzetten

Trouwens hellevoetsluis op de A15 ook niet

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 27 aug 2006, 14:23

Chris schreef:Hardenberg is de belangrijkste stad van Noordoost Overijssel. Geen reden om aan te geven bij Zwolle dus.
Zoiets bedoelde ik eigenlijk ook :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 aug 2006, 20:33

Precies, Ommen of Dedemsvaart was zinvoller geweest. Ommen verschijnt op de A28 bij Hoogeveen ook even als control city.