S, T en Q-wegen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » za 06 aug 2011, 20:45

Bijzonder leuk om te zien. (Voor mij als Groninger. :) )

Het is ook duidelijk dat het hier gaat om een wegenplan en niet om een overzicht van wegen die provinciaal zijn.
Ik zie minimaal 1 weg die in 1968 gemeentelijk was (T30) en minimaal 1 rijksweg (S22).

Aangezien de Meerweg in Haren in 1993 een N-nummer had, lijkt het me logisch dat dit de bedoelde Weg Westzijde Haren is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » za 06 aug 2011, 22:15

^^ Tsja, voor 1993 was er in beginsel geen enkele relatie tussen wegenplan en wegbeheerder. De wegenplannen waren enkel voor de financiering van wegverbeteringen.

Was de T57 in 1993 nog onderdeel van de N861? Toch apart dat die N861 dan kennelijk als twee aparte tertiaire wegen te boek stond (T57 en T58).
Waar haal jij trouwens vandaan dat de N385 (S22) rijksweg was? Niet in de war met de oude rijksweg door Haren (S25/T56)?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » za 06 aug 2011, 23:33

Kaaiman schreef:Was de T57 in 1993 nog onderdeel van de N861?
Ik zie nu pas dat het stuk ten westen van de A28 een ander nummer heeft (geen T57 maar T58). Let wel: dit stuk heet óók Meerweg. Vandaar mijn verwarring.

Op jouw kaart zie ik geen lijntje bij T57. Maar inderdaad, de T57 zal daar wel ergens liggen, tussen T56 en T58.
Ik ken daar in de buurt geen andere weg die een S- of T-nummer waardig zou zijn.
De oude weg van Glimmen naar Zuidlaren zou nog kunnen, maar die voldoet niet aan de omschrijving "Weg westzijde Haren".
Of zou het deze ene keer dan toch om een geplande weg gaan?
Kaaiman schreef:Waar haal jij trouwens vandaan dat de N385 (S22) rijksweg was?
Dat krijg je van die nummers die alleen aan het begin en eind van een lijntje op een kaart staan.
Ik bedoelde de N860 die op jouw kaart tussen S24 en S22 loopt. Ik ging ervan uit dat die weg S22 was want ik had die andere S22 niet gezien.
(Tenslotte heeft T31 ook maar een vermelding aan één kant. Tenzij ik het andere uiteinde gemist heb...)

Ik ontdek trouwens zojuist op de kaart het andere uiteinde van de T4. Daarom snap ik je tekst over Marum ook nu pas. :)
(Ik heb nog niet ontdekt waar de T5 ophoudt.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » za 06 aug 2011, 23:39

Sommige wegen waren te kort voor een nummer op beide uiteinden. De T5 is gewoon Leek - Tolbert. ;)

De N860 langs het Winschoterdiep stond blijkbaar niet op een wegenplan. Logisch, het geld voor die weg werd rechtstreeks van het Rijk verkregen, omdat het ter plekke een rijksweg was.

Ik zou eigenlijk de wegen een kleurtje (rood/groen) moeten geven om het onderscheid tussen de wegen duidelijker te maken. Misschien doe ik dat nog wel een keer. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Gaiajohan » zo 07 aug 2011, 0:59

Leuk om te zien!
De "Langeweg en Lutjegasterweg" in Grootegast, Wierden in Lutjegast en de veelzeggende Stationsweg naar Visvliet was dus T9. Deze gaat hier nog mooi recht over de oude vooroorlogse brug bij Eibersburen. Wat heb ik nog vaak gevist en gebarbecued onder die brug :sadley: .
Tegenwoordig staat er een modern geval omdat de oude brug slecht werd.

T8 is dus de huidige N981
S3 = N980
T10 = N388
T11 = N978

Het grappige is dat zowel de S3 als T10 als T11 een viaduct onder de A7 hebben met ruimte voor 2x2 + losse fietspaden..
T11/N978
T10/N388
S3/N980


Over de T7. De T7 komt zo te zien uit de Wilp en heet vanuit het zuiden gezien: 'Wilpsterweg en vanaf de kruising Verlengde Wilpsterweg. Deze weg eindigde én eindigt NIET bij RW43. Hij gaat eronderdoor (een tunnel), en wordt dan een parallelweg van RW43. Deze weg werd tot 1985 ook gekruisd door de tramlijn naar Drachten. Een streetview van de tunnel onder RW34/A7:
hier.

Deze T7 is tegenwoordig vanaf de Wilp noordwaarts nog steeds volledig bubeko 80 en is dus zeker nooit door Marum heen gegaan. Dat de T4 bij uitgaanscentrum De Kruisweg begint t/m Groningen, geeft wel te denken dat de weg dóór Marum nergens toe behoorde. Maar die weg was een belangrijke verbinding vanaf Frieschepalen.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » zo 07 aug 2011, 10:08

Kaaiman schreef:Bij de T4 en T7 rondom Marum kwam ik er niet helemaal uit. Volgens de beschrijvingen in de lijst gingen beide via Marum en eindigden beide op Rw43, wat dus waarschijnlijk betekent dat de weg door Marum niet tot het tertiaire wegenplan behoorde (zoals ook enkele andere wegen die wel ingetekend staan).
Bij de categorie 'Quartaire/overige wegen' in de lijst staat de weg 'Marum - Friese Palen' vermeld (inderdaad, met Frieschepalen anders gespeld). Ook de weg 'Bareveld - Stadskanaal - Ter Apel - Duitse grens' staat bij die restcategorie, dus vandaar dat de S14 en S21 bij Ter Apel op een ongenummerde weg doodlopen.

Dit impliceert dus dat de weg door Marum ook behoord kan hebben tot de T7, totaan rijksweg 43, terwijl de weg westelijk van Marum naar Frieschepalen dan nummerloos was. Dat strookt ook beter met onderstaande topkaart van 1970. Het is dan logisch dat de T4 niet op Rw43 eindigde, maar op de T7. De wegenlijst klopt dan op dat punt niet (maar daar staan nog wel enkele foutjes in...)
Afbeelding

Overigens ben ik al een aardig eind gekomen met het inkleuren van de kaart. Bleek toch makkelijker te zijn dan ik aanvankelijk dacht. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » zo 07 aug 2011, 14:12

Gaiajohan schreef:Over de T7. De T7 komt zo te zien uit de Wilp. Deze weg eindigde én eindigt NIET bij RW43. Hij gaat eronderdoor (een tunnel)
In 1968 was daar nog geen tunnel maar een gelijkvloerse aansluiting. De T7 kán daar dus geëindigd hebben.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door mavas » zo 07 aug 2011, 22:38

harry schreef:Leuk om te zien dat Texel niet het enige Waddeneiland is dat een provinciale weg (gehad) heeft.
Waar haal je dat vandaan? Zoals Kaaiman schreef "Voor 1993 was er in beginsel geen enkele relatie tussen wegenplan en wegbeheerder. De wegenplannen waren enkel voor de financiering van wegverbeteringen."
Je weet dus niet of deze echt bij de provincie in beheer en onderhoud was, of dat deze bij de gemeente in b&o was. Dat kun je alleen uitvinden door de jaarverslagen van de provinciale waterstaats' door te lezen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » zo 07 aug 2011, 22:40

mavas schreef:Waar haal je dat vandaan?
Uit de binnenkant van mijn schedel. Kennelijk een te-kort-door-de-bocht extrapolatie.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » zo 07 aug 2011, 22:55

harry schreef:De T7 kán daar dus geëindigd hebben.
Ik denk meer dat het gewoon een gelijkvloerse koude kruising was, aan de configuratie te zien. Vergelijk met de Staphorster aansluiting ten noordoosten van Marum. Maar theoretisch is het niet uit te sluiten nee.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door mavas » zo 07 aug 2011, 23:57

harry schreef:Uit de binnenkant van mijn schedel. Kennelijk een te-kort-door-de-bocht extrapolatie.
Was overigens niet negatief bedoeld. En komt idd uit de binnenkant van je schedel :lol:

Het zou overigens wel leuk zijn voor de feitjes als die wegen op de eilanden provinciaal zouden zijn 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » ma 08 aug 2011, 0:37

...of provinciaal geweest.
Misschien was er ooit voor die twee Waddeneilandwegen ook een N-weg bedacht.
Ik mis nog steeds een hoop N-wegen in de "Friese" reeks N901-N950.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Groningen » di 09 aug 2011, 10:41

Kaaiman schreef:de Staphorster aansluiting
Wat is een Staphorster aansluiting?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » di 09 aug 2011, 10:50

^^ Wie daar een antwoord op heeft kan dat direct ook op deze pagina invullen:
http://www.wegenwiki.nl/Staphorsterkruispunt
"Dit begrip wacht helaas nog op uitleg" :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Vinny » di 09 aug 2011, 15:14

Hadden we niet ooit een Stotonde? Een Staphorster Rotonde, eentje die nog bijzonderder is als een Botonde, een Turborotonde of een ander soort onding...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door keokiracer » di 09 aug 2011, 16:03

^^ Stovonde: Staphorster ovale rotonde
Dat is deze toch?
http://maps.google.nl/maps?q=staphorst& ... 3&t=h&z=18

Is trouwens een beetje off-topic hier
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » di 09 aug 2011, 19:57

In ieder geval is de Staphorstvariant tientallen jaren ouder dan de stovonde.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 09 aug 2011, 21:28

Kaaiman schreef:De T57 stond beschreven als 'Weg westzijde Haren'. Het enige dat ik kan bedenken is dat dit de huidige Meerweg in Haren is. Dit was voor de aanleg van de A28 namelijk de doorgaande weg van Haren naar Paterswolde.
Dat is het nog steeds. Maar ik denk niet dat het de Meerweg is. Ik heb een kaart (zelfs uit de jaren '90) waarop een westelijke rondweg om Haren gepland was. Die is er echter nooit gekomen. Mogelijk was dat nummer daarvoor gereserveerd?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » di 09 aug 2011, 22:41

Coen Tunnel schreef:
Kaaiman schreef:De T57 stond beschreven als 'Weg westzijde Haren'. Het enige dat ik kan bedenken is dat dit de huidige Meerweg in Haren is. Dit was voor de aanleg van de A28 namelijk de doorgaande weg van Haren naar Paterswolde.
Dat is het nog steeds.
Daar was bij mij ook de verwarring: Kaaiman bedoelt de Meerweg ten oosten van de A28...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » wo 10 aug 2011, 1:01

Het is een lijst van telpunten. Dat houdt dus in dat alle wegnummers gaan over wegen die toen bestonden, of op z'n minst een geplande weg vervingen. Bovendien is het onzinnig om in een lijst met telpunten een (nog) niet bestaande weg op te nemen.

Enkel de T29 en T51 staan vermeld zonder een telpunt in de lijst. Om verder onduidelijkheden uit te bannen heb ik de lijst maar op Scribd gezet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 aug 2011, 10:32

harry schreef:
Coen Tunnel schreef:
Kaaiman schreef:De T57 stond beschreven als 'Weg westzijde Haren'. Het enige dat ik kan bedenken is dat dit de huidige Meerweg in Haren is. Dit was voor de aanleg van de A28 namelijk de doorgaande weg van Haren naar Paterswolde.
Dat is het nog steeds.
Daar was bij mij ook de verwarring: Kaaiman bedoelt de Meerweg ten oosten van de A28...
Kaaiman schreef:Het is een lijst van telpunten. Dat houdt dus in dat alle wegnummers gaan over wegen die toen bestonden, of op z'n minst een geplande weg vervingen. Bovendien is het onzinnig om in een lijst met telpunten een (nog) niet bestaande weg op te nemen.
Zie ik het goed dat die lijst uit 1968 is? De A28 was toen al in aanleg en van een doorgaande Meerweg was geen sprake meer, omdat deze door de A28 is onderbroken. Dan zou ik de Meerweg in Haren uitsluiten, maar zou ik eerder denken aan de Emmalaan, die destijds al de functie van de Meerweg had overgenomen, en anders de Vondellaan (die toen alleen tussen de huidige Nesciolaan en Rijksstraatweg bestond). De Meerweg in Haren was in 1968 ook geen heel belangrijke weg meer, alleen het deel tussen Vondellaan en Nesciolaan had nog een doorgaande functie. Voor verkeer vanaf Paterswolde en de A28 richting Rijksstraatweg waren de Vondellaan en Emmalaan belangrijker, toen al.

Als het toch om de geplande westelijke rondweg van Haren gaat: daarvan lag in 1968 wél het deel wat nu de Nesciolaan tussen de Vondellaan en de Meerweg is. Kan zijn dat dat het destijds enige aangelegde deel is van de T57, en dat zou kloppen met de omschrijving 'Weg westzijde Haren'...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » wo 10 aug 2011, 11:18

Coen Tunnel schreef:Zie ik het goed dat die lijst uit 1968 is? De A28 was toen al in aanleg en van een doorgaande Meerweg was geen sprake meer, omdat deze door de A28 is onderbroken. Dan zou ik de Meerweg in Haren uitsluiten
Ik niet. Als je namelijk het toen al vrij nutteloze inprikkertje van de T51 nog op je tertiaire wegenplan zet, dan is dit ook zeker mogelijk. Ik vermoed trouwens bij de T51 dat het gaat om een echte provinciale weg, dus in beheer en onderhoud van de provincie. Waarom zou je zo'n kort stukje anders op je wegenplan zetten...

Overigens, de Q365 bij Meppel was ook na de afvoering van het secundair wegenplan in 1978 nog altijd een provinciale weg, voorzover ik weet tot 1993. Het wil dus niet zeggen dat een echte provinciale weg per definitie op een secundair of tertiair wegenplan wordt gezet, maar kon dus ook op de quartaire wegenlijst staan. Elke provincie zal daarover dan wel weer haar eigen beleid hebben gehad.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 aug 2011, 11:31

^^ Hoe verklaar jij dan de twee wegnummers voor de Meerweg (T57 en T58)? De Meerweg loopt west-oost door Haren, dat is niet echt alleen aan de westzijde. Het had mij niet onlogisch geleken als de westelijke rondweg als provinciale weg (T57) was gepland en het telpunt dus wellicht op de huidige Nesciolaan zou liggen. Maar goed, om dit zeker te weten zou het Gronings Archief geraadpleegd moeten worden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » wo 10 aug 2011, 13:56

Coen Tunnel schreef:Als het toch om de geplande westelijke rondweg van Haren gaat: daarvan lag in 1968 wél het deel wat nu de Nesciolaan tussen de Vondellaan en de Meerweg is. Kan zijn dat dat het destijds enige aangelegde deel is van de T57, en dat zou kloppen met de omschrijving 'Weg westzijde Haren'...
Grappig. Ik heb me nooit gerealiseerd dat we daar een SNUP te pakken hebben. De afronding van het villapark aldaar was dus niet alleen voor de villa's, maar er was een rondweg naast gepland. Dan lijkt het mij ineens heel waarschijnlijk dat de Nesciolaan de T57 geweest is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » wo 10 aug 2011, 14:02

Kaaiman schreef:heb ik de lijst maar op Scribd gezet.
Grappig om te zien: een van de telpunten uit die lijst herinner ik me nog uit mijn jeugd! Hij moet vlakbij mijn ouderlijk huis gelegen hebben toen ik een jaar of 6 à 8 was.
Ik herinner me dat we het grappig vonden dat automobilisten plotseling gingen afremmen als ze over de meetkabel reden, omdat ze dachten dat het een snelheidscontrole was. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » wo 10 aug 2011, 14:19

Laten we even terugkeren naar de bron.
T57 weg westzijde Haren: 1 telpunt, wegvak 2,5 km bibeko
T58 Haren - Paterswolde: 1 telpunt, wegvak 0,9 km bibeko en 2,5 km bubeko

Even opmeten in Google Earth.

De huidige N861 vanaf de provinciegrens/Groningerweg totaan de oostelijke helft van de afrit is precies 2,5 km, dus dat kan heel goed overeenkomen met 2,5 km bubeko. De Emmalaan is precies 1,0 km, wat dus in de buurt komt van de genoemde 0,9 km bibeko. Met enige meetonnauwkeurigheid is dit wel te verklaren.

De route Meerweg - Nesciolaan - Vondellaan is maar 1,2 km, wat niet in de buurt komt van de vermelde 2,5 km bibeko.
De complete oude Meerweg zonder onderbreking door de A28 komt op 3,2 km.

Dan zijn er nog wat wegen parallel aan de A28, maar die zijn allemaal veel langer dan 2,5 km.
De N860 volgens het allerlangste tracé doortrekken naar de aansluiting in de A28, parallel aan de A28 en een scherpe hoek bij het meertje naast de A28 komt op 2,5 km. Ik acht dit alleen geen logisch tracé, zeker niet rond 1968.

Ik kom er in ieder geval niet uit wat nou precies de T57 geweest moet zijn.

Zoeken in het krantenarchief brengt aan het licht dat in het Groningse provinciaal wegenplan van 1968 geen geplande verbindingen waren opgenomen! Het is dus met zekerheid uit te sluiten dat de T57 (enkel) een geplande weg was.

Het verbaast me vanwege het ontbreken van geplande wegen dan ook niet dat men later opnieuw is gaan nummeren in Groningen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 1:17

Kaaiman schreef:De route Meerweg - Nesciolaan - Vondellaan is maar 1,2 km, wat niet in de buurt komt van de vermelde 2,5 km bibeko.
De complete oude Meerweg zonder onderbreking door de A28 komt op 3,2 km.

Dan zijn er nog wat wegen parallel aan de A28, maar die zijn allemaal veel langer dan 2,5 km.
De N860 volgens het allerlangste tracé doortrekken naar de aansluiting in de A28, parallel aan de A28 en een scherpe hoek bij het meertje naast de A28 komt op 2,5 km. Ik acht dit alleen geen logisch tracé, zeker niet rond 1968.

Ik kom er in ieder geval niet uit wat nou precies de T57 geweest moet zijn.
De westelijke rondweg van Haren had inderdaad ook zuidwestelijk om Haren moeten lopen, maar dan zul je denk ik al gauw over de 2,5 km komen voor de hele rondweg... Die had namelijk uit moeten komen bij de Holsteinslaan (en aan moeten sluiten op de huidige N860). Aan de noordwestkant had de rondweg gewoon de kromming die op kaarten goed te zien is moeten volgen. Voor de zuidwestzijde heb ik op kaarten louter een tracé tussen de plas Sassenhein en de bebouwing van Haren gezien, iets anders lijkt me ook nauwelijks mogelijk. Van het zuidwestelijke kwadrant is overigens nooit iets gebouwd, behoudens de Holsteinslaan, maar mogelijk is die al ouder dan de plannen voor een westelijke rondweg.

Ik zat zelf nog te denken aan de Hoornsedijk, die als dijk wellicht ook van provinciaal belang was, maar die is zo'n 4 km lang. Bovendien had die dan gewoon als 'Hoornsedijk' in de lijst kunnen staan...

Een andere gok, maar dat is misschien wat vergezocht, is dat de provincie mogelijk een alternatieve route wilde hebben parallel aan de Rijksstraatweg, die destijds nog in handen van het Rijk was. De Westerse Drift lag in de jaren '60 nog aan de westelijke rand van Haren (alles ten westen van de Westerse Drift is van veel recentere datum, de bebouwing aan de Westerse Drift is decennia ouder) en is een behoorlijk brede weg, evenals het bibeko-deel van de Lutsborgsweg. Ik denk zelf aan de route Vondellaan-Korte Dreef-Westerse Drift-Lutsborgsweg-Holsteinslaan. Deze route had destijds als een soort rondweg om het centrum van Haren kunnen fungeren, en is 2,3 km lang, en volledig bibeko. De Westerse Drift is enkele decennia de westelijke begrenzing van Haren geweest. De benaming 'Weg westzijde Haren' zou kunnen omdat de route over meerdere straatnamen gaat.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Mandelsoft » ma 22 aug 2011, 15:16

Ik zag zonet hier dat ze de hectometerpaaltjes hadden vervangen, waarop trots T66 staat vermeldt. Nog nooit heb ik een S, T of Q-nummer op een hectometerpaaltje gezien. Misschien leuk voor Harry's wegnummersite? :roll:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » ma 29 aug 2011, 23:31

^^ Inderdaad. :)
Bijzonder, dat ze terugvallen op een oud nummer. Terwijl er genoeg N-nummers beschikbaar zijn.

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door mavas » ma 29 aug 2011, 23:42

^^ Uniek geval in Nederland! Misschien dat de gemeente Zoetermeer al haar wegen gaat nummeren?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie