Redesign: Zo kan het beter

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Redesign: Zo kan het beter

Bericht door Vinny » ma 09 okt 2006, 17:03

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 09 okt 2006, 17:10

Afbeelding

Afbeelding

Ook twee van mijn ontwerpen die wel overeen komen met de titel én in een draadje stonden waar ze eigenlijk niet helemaal thuishoorden. ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 09 okt 2006, 18:05

Ik doe ook eens een poging.

Afbeelding

Landgraaf-zuid en Maastricht heb ik van de borden afgehaald. Voor Landgraaf voldoet Heerlen m.i. namelijk al, en Maastricht ligt niet eens in de buurt van de N281. Verder heb ik de symbolen verwijderd en in plaats daarvan gewoon de namen volledig geschreven. Dat xxxx-xxxx is op een rechtdoorbord m.i. niet nodig, dus dat heb ik vervangen door 'overigen'.
Laatst gewijzigd door Jeroen op ma 09 okt 2006, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » ma 09 okt 2006, 18:13

Maastricht zou ik er juist wel op laten staan. Het maakt daarbij toch niet uit of het in de buurt van de N281 ligt? Nu heb je alleen maar bestemmingen die in één lijn liggen. Ook zou ik Park Gravenrode verwijderen. Dit hoort niet thuis op een rechdoorbord; pas aangeven bij de afrit. De industrieterreinen zou ik juist wel aanduiden met de nummers. Overige, andere etc. vind ik persoonlijk altijd een beetje vreemd staan.

Het bord ziet er verder overigens goed uit.
Rainier

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 09 okt 2006, 18:21

Juist om de reden dat jij park Gravenrode weg wil laten, vind ik industrienummers op een rechtdoorbord niet nodig. Zolang je op afslaande richtingen die maar wel aangeeft. Gravenrode is een vrij groot en druk toeristengebied (veel lokaal onbekenden dus), zodoende dat ik dat er wel op zou laten staan.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » ma 09 okt 2006, 18:30

Oh, van mij mogen die industieterreinen er af hoor, graag zelfs. Alleen zou ik niet het woord overige gebruiken.
Rainier

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 09 okt 2006, 18:48

Jeroen schreef:dus dat heb ik vervangen door 'overigen'.
[mierenneukmodus]
"Overigen" slaat altijd op mensen. Als je het niet over mensen hebt, is de juiste spelling "overige".
[/mierenneukmodus]
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 09 okt 2006, 18:59

Oke dan. Aangepast. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 09 okt 2006, 20:44

Oh, van mij mogen die industieterreinen er af hoor, graag zelfs. Alleen zou ik niet het woord overige gebruiken.
Daarom is mijn suggestie om alleen het symbooltje te gebruiken. Dat is simpel en eenvoudig. En kom op zeg. Parkstad is zo'n absurd nutteloze toevoeging...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » di 10 okt 2006, 0:17

Jeroen schreef:Landgraaf-zuid en Maastricht heb ik van de borden afgehaald. Voor Landgraaf voldoet Heerlen m.i. namelijk al
Ik neem aan dat hier Landgraaf doel is van de afrit, en dat daarom Landgraaf rechtdoor wordt vermeld.

Helaas wat veel doelen op dit bord, maar schrappen wordt toch moeilijk. Park Gravenrode had wel op één regel gemogen, desnoods zonder "Park". Wat betreft ind Parkstad, er staat nu overal "Parkstad Limburg 0 - 9999 volg Parkstad 0 - 9999". Was dit niet handiger geweest: "Parkstad Limburg 0 - 9999 volg 0 - 9999". Dan kan de regel Parkstad ook overal weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 10 okt 2006, 1:32

Helaas wat veel doelen op dit bord, maar schrappen wordt toch moeilijk
De ultieme oplossing....
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 10 okt 2006, 1:57

/\
Andere richtingen
<
Doorgaand verkeer
>
Alle richtingen
><
Alle objecten

:P

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » di 10 okt 2006, 18:16

Bij nader inzien kan er wel degelijk een doel worden geschrapt: Kerkrade. Hiervoor word je namelijk op de A76 rechtdoor gestuurd. De kans dat verkeer dat op de vorige afrit van de N281 is ingeschakeld, op zoek is naar Kerkrade lijkt me klein.

Hier een ideetje.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 10 okt 2006, 19:40

Ik zou overigens voor dit gaan:

Afbeelding

Kerkrade heb ik geschrapt, de overige doelen heb ik wel instand gelaten. Daarnaast heb ik de witte doelen gewoon hun oorspronkelijke naam teruggeven. Daarnaast heb ik de industrienummers logisch (rechts) uitgelijnd. Stuk duidelijker. :P

In redesign krijg je dan dit:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 10 okt 2006, 19:54

Waarom zie ik altijd een rode rand bij jou borden Via?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 10 okt 2006, 20:23

@ViaHaaren: Zo hoort het. Mooi bord ! (en dan bedoel ik natuurlijk de Ee-uitvoering)
Vraagje: waarom heb je de afstanden in redesign ook niet mooi rechts uitgelijnd ?

Draag je een bril, Mark ? Ik heb het namelijk ook, maar dat komt door de prismawerking van mijn bril.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 10 okt 2006, 20:29

Ik zie ook een rode rand, en draag geen bril.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 10 okt 2006, 20:38

Bril, -2.8 ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 10 okt 2006, 20:55

Haha. Als ik onder een bepaalde hoek door mijn bril kijk dan vallen die rode lijntjes weg. Dus dacht ik dat het aan mijn bril lag. Blijken die rode lijntjes er gewoon wèl in te zitten...
Tijd voor een bakkie. :coffee:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 10 okt 2006, 21:06

René schreef:@ViaHaaren: Zo hoort het. Mooi bord ! (en dan bedoel ik natuurlijk de Ee-uitvoering)
Vraagje: waarom heb je de afstanden in redesign ook niet mooi rechts uitgelijnd ?

Draag je een bril, Mark ? Ik heb het namelijk ook, maar dat komt door de prismawerking van mijn bril.
Omdat ik van de principes die volgens redesign ben uitgegaan. Ik ben zelf natuurlijk ook voorstander van uitlijnen (zie ook de redesign-lichtbakken die ik hier postte). 8-)

En dat rode randje, tsjah ik weet niet, het stoort me niet eigenlijk. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 10 okt 2006, 21:25

Even van links naar rechts recapituleren:

links: wat er had moeten staan
midden: wat er in redesign had kunnen staan
rechts: wat voor doffe ellende er uiteindelijk langs de weg is neergezet.
Hoe verder je naar rechts kijkt, hoe meer de tranen in je ogen springen (en niet van vreugde of geluk). :roll:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » di 10 okt 2006, 23:08

De waarheid ligt in het midden. Midden tussen de linker twee, wel te verstaan. Ik vind nu eenmaal redesign in het algemeen mooier dan klassiek. De middelste als uitgangspuntnemend, vind ik dat:

* De pijl groter en rechter (curvenodes omzetten in hoeken) moet
* De marge rondom gelijk moet zijn (dus ook het wegnummer uitlijnen met bovenzijde pijl)
* De afstanden rechts uitgelijnd moeten zijn
* De cijfers van de Parkstadnummers netjes onder elkaar moeten staan
* Het oude industriesymbol gebruikt moet worden

Verder zijn ronde hoeken voor 'n witvlak bij redesign incorrect, en zijn de ronde hoeken van het klassieke ontwerp verschillend tussen de twee vlakken. Bij de klassieke versie is 't bovendien lelijk dat de afstanden geen eigen "kolom" hebben, waardoor de 2 van 26 boven de d van Zuid komt. Dat maakt 't bord snel erg druk. Nog een lelijkheidje vind ik dat het onderste witvlak binnen het denkbeeldige vierkant van de ronde hoek komt.

En wat pijl betreft maakt redesign of klassiek mij niets uit. Ik blijf er bij dat ze precies even mooi en (on)duidelijk zijn. Bij redesign kun je echter wel makkelijker de pijl groter maken zonder dat 'ie buiten proporties lijkt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 10 okt 2006, 23:12

De waarheid ligt niet in het midden, want het ontwerp van de linker afbeelding is de enige die (vrijwel) voldoet aan de geldende, recente Richtlijn Bewegwijzering. 8-)

En of het bord nu misschien niet helemaal 100% in de puntjes klopt: het middelste bord is véél onrustiger, doordat de afstanden direct achter de doelen staan. Over het rechter bord zullen we het maar niet eens hebben.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » di 10 okt 2006, 23:30

Wat ik ook minder vind aan het linkerbord is dat de afstanden een veel minder zwaar lettertype hebben dan het wegnummer en de doelen. Als op het middelste bord de afstanden rechts uitgelijnd waren geweest dan zou ik dit bord zonder meer mooier vinden.

Het lijkt alsof er op dit forum bijna nergens meer overeenstemming over is dan over de uitlijning van afstanden. Is er eigenlijk iemand die tegen rechts uitgelijnde afstanden is?
Laatst gewijzigd door Queue op di 10 okt 2006, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 10 okt 2006, 23:32

Het is me ook een raadsel waarom men uberhaupt van die uitlijning af is gestapt.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » di 10 okt 2006, 23:37

René schreef:De waarheid ligt niet in het midden, want het ontwerp van de linker afbeelding is de enige die (vrijwel) voldoet aan de geldende, recente Richtlijn Bewegwijzering. 8-)

En of het bord nu misschien niet helemaal 100% in de puntjes klopt: het middelste bord is véél onrustiger, doordat de afstanden direct achter de doelen staan. Over het rechter bord zullen we het maar niet eens hebben.
De richtlijn staat redesign ueberhaupt niet toe, en kan dus geen argument zijn in 'n verkennende discussie over het uiterlijk. Da's alleen relevant als je daadwerkelijk een bord gaat plaatsen.

Inderdaad is het niet-uitlijnen van afstanden onrustiger op een bord als deze. Ik stelde daarom ook al voor hier iets aan te doen. Al het andere vind ik aan het redesignbord juist wel rustiger. Van het samengenomen witvlak tot Uu tot de kleinere boogstralen van de bies.

Alleen het randje om het gele wegnummerschild is voor mij wat twijfelachtig. Het is consistent met andere randjes, maar het overtreedt de heraldische kleurenregel: kleur(zwart(sabel)) op kleur(blauw(azuur)). Die regel is volgens mij 'n bijzonder goed uitgangspunt voor bebording. Volgens die regel is het witte(argent) randje om rode(keele) schilden te verklaren, en het weglaten van een randje bij geel(or) op blauw(azuur).

Het randje is ook erg dun. En da's maar goed ook, anders zou deze overtreding van de regel een ieder direct opvallen, zelfs als je de regel niet kent zou je instinctief herkennen dat er iets niet zou kloppen.

Andere overtredingen vind je in borden B1 (die is alleen duidelijk vanwege de afwijkende vorm), E1 t/m E3 (die ueberhaupt slecht ontworpen zijn: 'n P is duidelijker dan blauw), en F6 (die dan ook onduidelijk is vanaf 'n afstand). Vrijwel elk bord houdt zich netjes aan de regels. Ook kentekens, met uitzondering van de blauwe taxiborden en groene dealerplaten, maar ook daar zie je weer dat dat onhandige (onduidelijke) kleurcombinaties zijn. Volgens de regel hadden de letters daar wit(argent) gemoeten, en daar ben ik het mee eens.

Ja, ze hadden 't in de middeleeuwen goed bedacht.
Laatst gewijzigd door Juerd op di 10 okt 2006, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » di 10 okt 2006, 23:38

Queue schreef:[Het lijkt alsof er op dit forum bijna nergens meer overeenstemming over is dan over de uitlijning van afstanden. Is er eigenlijk iemand die tegen rechts uitgelijnde afstanden is?
Op handwegwijzers en bij borden waar de doelen gecentreerd staan, vind ik niet-uitlijnen beter.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » wo 11 okt 2006, 0:31

Jeroen schreef:Landgraaf-zuid en Maastricht heb ik van de borden afgehaald. Voor Landgraaf voldoet Heerlen m.i. namelijk al, en Maastricht ligt niet eens in de buurt van de N281.
De bestemming Landgraaf-Zuid is later op het bord toegevoegd. Dit is gedaan omdat Pinkpop-gangers in het verleden de "afslag Landgraaf" namen, die naar een andere kant van Landgraaf leidde dan waar het Pinkpop-terrein zich bevindt.
Queue schreef:Was dit niet handiger geweest: "Parkstad Limburg 0 - 9999 volg 0 - 9999". Dan kan de regel Parkstad ook overal weg.
Buiten de bebouwde kom moet er sowieso altijd vermeld worden bij welke plaats de industrienummers horen. Dat kan dus in dit geval alleen als Parkstad een plaats is (niet dus, godzijdank!) en de wegwijzer BINNEN de bebouwde kom staat.

(sorry voor het onderbreken van de discussie, maar deze draad ging aanvankelijk over iets anders)
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 11 okt 2006, 0:35

De bestemming Landgraaf-Zuid is later op het bord toegevoegd. Dit is gedaan omdat Pinkpop-gangers in het verleden de "afslag Landgraaf" namen, die naar een andere kant van Landgraaf leidde dan waar het Pinkpop-terrein zich bevindt.
In zo'n geval hoort er een ruitertje met "Pinkpop'' op de bewegwijzering te verschijnen tussen 2 dagen voor het popfestival en 1 dag na afloop. Zo gaat dat in de rest van de wereld ook... (Keukenhof, Floriade etc.) :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 11 okt 2006, 0:38

Buiten de bebouwde kom moet er sowieso altijd vermeld worden bij welke plaats de industrienummers horen. Dat kan dus in dit geval alleen als Parkstad een plaats is (niet dus, godzijdank!) en de wegwijzer BINNEN de bebouwde kom staat.
Dus wat mij betreft alleen het industrie symbooltje (evt. met de toevoeging overige). Ik vind het nogal vanzelf spreken dat het grootste deel van Ind. Terr. Parkstad nog rechtdoor is namelijk. Dus hoeft dat niet nadrukkelijk vermeld te worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie