Doel wegnummering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Doel wegnummering

Bericht door Vinny » wo 02 mar 2005, 16:42

De wegnummering dient eigenlijk twee doelen. Namelijk voor de hulpverlening en wegbeheersactiviteiten om zo makkelijker de plaats van een bepaald incident zo exact mogelijk te bepalen. Het tweede doel is om de routes voor de weggebruikers makkelijker weer te geven.
Deze twee doelen zijn soms tegenstrijdig. Zo is het voor de wegbeheerders/hulpverleners handig om zo veel mogelijk wegnummers te hebben voor elk 'zijtakje' het liefst een apart nummer; want daardoor is de locatie makkelijker te bepalen en zit je niet te klooien met x jes en y tjes op hectometerpaaltjes, terwijl de gemiddelde weggebruiker zo min mogelijk verschillende routenummers wil tegenkomen. En al (ver) van te voren aangekondigd wil zien op welke weg hij uitkomt.

Wat is het belangrijkste vinden jullie?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 02 mar 2005, 16:51

Het belangrijkste? Eenvoudigweg, dát er nummers op de borden staan. HOE ze erop worden gezet vind ik van minder belang, en ik denk de meeste automobilisten met mij ook niet. En met 'hoe' bedoel ik dan het nummersysteem. Overigens vind ik dat in NL niet aan duidelijkheid te wensen overlaten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 02 mar 2005, 16:56

Wel eens in Limburg geweest, beste Alargule? :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 02 mar 2005, 17:11

Wel eens in Limburg geweest, beste Alargule
In Limburg worden de wegnummers perfect aangegeven: op ieder hm-paaltje. Voor de hulpdiensten dus geen probleem!

:mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 02 mar 2005, 17:16

In Limburg worden de wegnummers perfect aangegeven: op ieder hm-paaltje. Voor de hulpdiensten dus geen probleem!
Maar dat is mijn punt ook. Het maakt wel degelijk uit hóe de nummers staan aangegeven. Ik denk dat ik de N wegen wel graag zie aangegeven op de bewegwijzering en niet alleen maar op hectometerpaaltjes.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 02 mar 2005, 17:24

Vincent schreef:Ik denk dat ik de N wegen wel graag zie aangegeven op de bewegwijzering en niet alleen maar op hectometerpaaltjes.
Vaak wel, maar soms ook niet. Soms zijn N-wegen korte stukjes weg die op de wegwijzers beter een ander nummer kunnen houden.
Bijvoorbeeld bij Gouda het stukje N 4xx tussen de N207 en de afrit naar de A12 (op de wegwijzers N207), en het stukje N4xx ("N11") tussen Reeuwijk (A12) en Bodegraven (echte N11).
Als die weggetjes twee nummers zouden krijgen, zou dat toch wel verwarrend zijn (dat vind ik nu ook al, omdat de N4xx-nummers wel op bevestigingsbordjes staan).

(Ik heb hier een NL-wegenkaart waarop bijna alle N-nummers staan. Maar bovengenoemde twee N-nummers staan er niet op...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 02 mar 2005, 17:36

Vinny schreef:Wel eens in Limburg geweest, beste Alargule? :P
Vaak zat, beste Jaha ;-), en ik heb nog nooit problemen gehad met het vinden van de weg.
Overigens oriënteren veel automobilisten zich ook op de aangegeven plaatsnamen: mijn vriendin moet je niet vertellen dat ze die, die en die weg moet nemen om in plaats X aan te komen, maar gewoon plaats Y moet aanhouden tot ze X aangegeven ziet staan...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 02 mar 2005, 19:39

@ Harry: Gouda is dan ook een vervelend voorbeeld, sinds de N 207 gerouteerd is via de oude brug en dus niet meer aansluit op de 'afrit' op zich zelf, maar de gemeente wilde het nummer '207' gebruiken voor haar ringweg. Fout wat mij betreft. De N 207 hoort te eindigen op de A 12 en de ring Gouda en verder richting Bergambacht kan best een ander nummer krijgen. Dan ben je van dat probleem af.

@ Alargule: Kennelijk wordt in Amsterdam het wegnummer vaker gebruikt, maar de nummering heb ik geleerd van mijn ouders en de A wegen worden in mijn vriendenkring vaak genoeg genoemd. En de N 201 is zelfs de naam van een jongerencentrum omdat men het een 'herkenbare' naam vond voor de jeugd en iedereen gelijk wist waar het was.
De sinds 1993 geïntroduceerde nummers en de N 522 bij Ouderkerk aan den Amstel zijn inderdaad bij niemand bekend...

Overigens vorig jaar was ik met mijn studentenvereniging op de Veluwe. Een rechtenstudente wist te vertellen dat we over de N 761 moesten fietsen. En ja dat nummer wordt dus niet aangegeven... :roll:
Laatst gewijzigd door Vinny op do 03 mar 2005, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 03 mar 2005, 10:11

Overigens vorig jaar was ik met mijn studentenvereniging op de Veluwe. Een rechtenstudente wist te vertellen dat we over de N 761 moesten fietsen. En ja dat nummer wordt dus niet aangegeven... :roll:
...waarop jij 'r vervolgens fijntjes hebt uitgelegd dat dat nummer hooguit op de hectometerpaaltjes wordt vermeld, maar niet op de handwegwijzers en zeker niet op de voorwegwijzers in Redesign... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 03 mar 2005, 10:26

De sinds 1993 geïntroduceerde nummers en de N 523 bij Ouderkerk aan de Amstel zijn inderdaad bij niemand bekend...
Dat is ook bij niemand bekend. Want daar loopt de N522 :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 03 mar 2005, 10:40

...gewijzigd... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 05 mar 2005, 14:42

Belangrijkste doel is volgens mij toch echt de herkenbaarheid van de route voor de weggebruikers. Veel mensen zullen inderdaad vooral op bestemmingen rijden, maar ik denk zeker OOK wel op wegnummers, die toch een beetje als straatnamen fungeren.
Dit doel vind ik belangrijker dan het hulpdienstverhaal, hoewel dat op zich al belangrijk genoeg is.
Vinny schreef:Overigens vorig jaar was ik met mijn studentenvereniging op de Veluwe. Een rechtenstudente wist te vertellen dat we over de N 761 moesten fietsen. En ja dat nummer wordt dus niet aangegeven... :roll:
Waarschijnlijk had zij in een wetboek gelezen dat de desbetreffende wegbeheerder juridisch verplicht is het nummer te bewegwijzeren, en ging zij er dus (hoe naief) vanuit dat dit het geval was.
Altijd leuk eigenwijs volk, die rechtenstudenten :D

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » za 05 mar 2005, 17:58

Bewegwijzering dient te zijn afgestemd op de gemiddelde weggebruiker, niet op een stel freaks als forummers op dit forum. De gemiddelde weggebruiker zal idd vaker op de bestemming van borden letten dan wegnummers.

Voor hulpdiensten is nummering belangrijker dan bewegwijzering.

Hulpdiensten zullen vandaag de dag vaak zijn uitgerust met GPS navigatie, waardoor voor hun de nummering minder belangrijk is geworden, zolang ze maar weten waar ze moeten zijn en dit is met een paar vragen vaak eenvoudig te beantwoorden (als de hulpbehoevende zelf al niet weet waar hij zich bevindt). De gemiddelde weggebruiker heeft geen GPS en maakt dus nog steeds gebruik van de bekende blauwe borden langs de weg.

Ofwel: ik denk dat bewegwijzering een hogere prioriteit moet hebben dan wegnummering. Nummering is eigenlijk alleen voor de wegbeheerder interessant (m.u.v. de grote en/of doorgaande wegen, maar deze zijn al bewegwijzerd en zichtbaar genummerd).

Deel mij dus maar in bij de pragmatischen, inconsequenties in grids en patronen of onderbrekingen daarin interesseren mij als geïnteresseerd deelnemer niet al zoveel, laat staan de gemiddelde weggebruiker... Stem daar dus het systeem op af. (hebben we hier bovendien ook nog iets om tegenaan te schoppen!! :wink: )
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Plaats reactie