Handwegwijzers stapelen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Wat te doen met "stapels" handwegwijzers

Huidige systeem zo laten - vier of meer handwegwijzers boven elkaar kan best
10
42%
Liever het "Duitse" systeem - een stapelbord op de kruising zelf
12
50%
Liever het "Britse" systeem - grotere handwegwijzers
1
4%
Huidige systeem liever vervangen - op een andere wijze (graag specificeren)
1
4%

Totaal aantal stemmen: 24

Pino
2x5 autosnelweg

Handwegwijzers stapelen

Bericht door Pino » di 31 mei 2005, 16:05

Handwegwijzers zijn naar mijn mening buitengewoon praktisch op ongecompliceerde kruisingen. Dat wil zeggen: kruisingen waar het aantal aan te geven richtingen niet groter is dan vier of zo.

Hoe meer bestemmingen op een combinatie van handwegwijzers staan, hoe onoverzichtelijker de bewegwijzerigng naar mijn mening wordt. Hangen ergens twee handwegwijzers onder elkaar, dan gaat de leesbaarheid al achteruit, maar dat gaat vind ik nog. Hangen op een kruising nog meer handwegwijzers, dan zie je door de bomen het bos niet meer en wordt de situatie onduidelijk, juist door de "gaten" tussen de handen.

In Rotterdam zie je de laatste tijd op meerdere plaatsen stapels handwegwijzers. Zie bijvoorbeeld deze wegwijzers op het Hofplein. Die is overigens dubbel lelijk, omdat de paal naar boven toe steeds smaller wordt, waardoor de handwegwijzers schots en scheef komen te hangen.

Afbeelding

Hoe dan ook, ik zou die onduidelijkheid graag opgelost zien. Een eerste stap is natuurlijk een drastische vermindering van het aantal bestemmingen op de wegwijzers. Zijn die nu allemaal echt even nodig? Vroeger stond er op deze plek volgens mij niet veel meer dan "Ring" en "Willemsbrug" ("Maasbruggen" tot 1996).

Hoe dan ook, als we aannemen dat the powers that be alle doelen noodzakelijk achten, zie ik zo snel twee mogelijkheden om de onduidelijkheid weg te nemen:
- Als eerste het Britse systeem, waar handwegwijzers variabel in grootte zijn, zodat met gemak ook vier bestemmingen onder elkaar op één bord kunnen worden gplaatst.
- Als tweede denk ik aan het Duitse systeem, waar op lastige kruisingen regelmatig geen hand- of voetwegwijzers worden gebruikt, maar eenvoudigweg een stapelbord wordt geplaatst.

Dat laatste geniet ook mijn voorkeur. Vervang de serie op het Hofplein bijvoorbeeld door één groot bord. Dat bord heeft de lay-out van een stapelbord, alleen dan maar met één richting, namelijk rechtsaf. Op dat bord alle richtingen combineren.

Nog andere ideeën?
Laatst gewijzigd door Pino op di 31 mei 2005, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 31 mei 2005, 16:08

Het Belgische systeem: iedere bestemming zijn eigen bordje.

Er zijn trouwens ook plekken waar er 3 (of meer) bestemmingen op 1 handwijzer staan. Hetzij in kleiner lettertype, hetzij achter elkaar.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 31 mei 2005, 16:12

harry schreef:Het Belgische systeem: iedere bestemming zijn eigen bordje.
Grapjas :)
harry schreef:Er zijn trouwens ook plekken waar er 3 (of meer) bestemmingen op 1 handwijzer staan. Hetzij in kleiner lettertype, hetzij achter elkaar.
Zie ook de Hofplein-foto met "Stadhuis" en "Politie" achter elkaar geplaatst. Mogelijk ziet men die twee trouwens als één doel, gezien de schuine streep tussen beide objecten. Zou op zich niet onlogisch zijn, want stadhuis en hoofdbureau liggen naast elkaar.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 31 mei 2005, 16:16

Nee, ik heb ze ook met 2 (korte) interlokale doelen gezien op één regel.

Zelf ben ik voorstander van het Duitse systeem.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 31 mei 2005, 16:41

In de stad zijn handwijzers handig in een dorp zie je vaak andere plaatsen en geen wijken.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 31 mei 2005, 16:42

Ik kies voor het Duitse systeem.
Donateur Vereniging Wegenforum

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 31 mei 2005, 16:44

Hajo schreef:Ik kies voor het Duitse systeem.
Ik ook. :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 mei 2005, 16:46

Count me in.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 31 mei 2005, 18:29

Heeft iemand wat foto-voorbeeldjes voorhanden van de systemen in onze buurlanden? Dan kan ik wat beter mijn voorkeur bepalen.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 31 mei 2005, 19:14

Ik ook, maar alleen als het echt nodig is. Dus niet dit soort borden met 2 bestemmingen erop; dan een gewone handwijzer...
Rainier

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » di 31 mei 2005, 22:21

Ziehier...

Duits stapelbord resp. handwijzer
Afbeelding
Afbeelding

België
Afbeelding
Afbeelding

Oude Luxemburgse handwijzers
Afbeelding

Frankrijk
Afbeelding

Groot-Britannië
Afbeelding

(Alle foto's afkomstig van http://www.jaeising.freeler.nl/.)

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » di 31 mei 2005, 22:43

Een stapelbord kan het inderdaad wat overzichtelijker maken.
Het Nederlandse systeem (handwijzers met allen dezelfde grootte) vind ik op zich niet slecht. Maar er zijn enkele inconsequenties die voor mij maken dat het beter kan.
Voor het aanbrengen van één handwijzer waarop een groot nummerschildje staat, bestaan betere alternatieven (een ruitertje bijvoorbeeld; hoe dit integreren in het bestaande systeem, is een ander paar mouwen). Elders wil men dan weer op handwijzers besparen door verschillende doelen achter elkaar te zetten, of - zoals Harry al aangaf - nog erger: drie bestemmingen onder elkaar in een nog kleiner lettertype.

Het mag geen verrassing heten dat ik maar weer eens het Franse systeem verkies. :) Met andere woorden: het groeperen van bestemmingen op borden van verschillende grootte. Erg flexibel.
Net zoals het Britse systeem dus, maar dat vind ik nogal rommelig (zie bovenstaande foto).
Nu ja, die Franse foto is ook niet bepaald een schoolvoorbeeld, met dat onderste bord (Pavillon du Territoire du Sanglier) er slordig bijgehangen, maar toch. Verder lijkt het me best om waar veel bestemmingen moeten worden aangegeven, voor elke richting een aparte paal te gebruiken.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » wo 01 jun 2005, 18:29

Is de vergelijking wel helemaal eerlijk? De openingsfoto uit NL toont borden hoog op een paal, maar een deel van de buitenlandfoto's gaat over lage borden. Die kennen we in NL ook, maar daar gaat dit onderwerp toch niet over? Of wordt het onderwerp gelijk breder getrokken?

@Rien: Dat bord onder Remilly hangt er ook wel erg lelijk bij...
Rij met je hart

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » wo 01 jun 2005, 22:06

peejay schreef:Dat bord onder Remilly hangt er ook wel erg lelijk bij...
Nog niet eens opgemerkt. Je hebt gelijk. :? :lol:
peejay schreef:Is de vergelijking wel helemaal eerlijk? De openingsfoto uit NL toont borden hoog op een paal, maar een deel van de buitenlandfoto's gaat over lage borden. Die kennen we in NL ook, maar daar gaat dit onderwerp toch niet over? Of wordt het onderwerp gelijk breder getrokken?
Borden worden nergens zo hoog gehangen als in Nederland. (Die indruk heb ik althans.)
Het gaat hier over stapelborden als alternatief voor de weinig esthetische en chaotische aanbreng van handwijzers, zoals getoond op de foto in de eerste post. Matthijs vroeg wat voorbeeldjes van de 'buurlanden' om te vergelijken.
Waar blijft zijn reactie trouwens :?:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 02 jun 2005, 2:00

Rien schreef:Matthijs vroeg wat voorbeeldjes van de 'buurlanden' om te vergelijken.
Waar blijft zijn reactie trouwens :?:
Ik heb de voorbeelden direct bekeken toen je ze had geplaatst. Bedankt voor het plaatsen. :)
Alleen heb ik voorkeur bepaald. :)

Overigens ben ik het met Peejay eens: bij de buitenlandse borden gaat het veelal om 'lage' borden, terwijl we het bij de Nederlandse over 'hoge' hebben.
Of is het zo dus inderdaad zo dat waar men in het buitenland vrijwel altijd lage toepast, we hier vrijwel altijd hoge toepassen? Dan kun je het wel vergelijken natuurlijk.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 02 jun 2005, 10:08

Wicher schreef:Overigens ben ik het met Peejay eens: bij de buitenlandse borden gaat het veelal om 'lage' borden, terwijl we het bij de Nederlandse over 'hoge' hebben.
Of is het zo dus inderdaad zo dat waar men in het buitenland vrijwel altijd lage toepast, we hier vrijwel altijd hoge toepassen? Dan kun je het wel vergelijken natuurlijk.
Denk dat Rien gelijk heeft. Nederlandse handwegwijzers hangen hoger dan waar ook. Bovendien zullen in andere landen vaker voetwegwijzers worden gebruikt. Die Franse borden die gepost zijn, zijn bijvoorbeeld absoluut de Franse variant van handwegwijzers, ook al hangen ze niet zo hoog als in Nederland. Zelfde geldt voor het Duitse stapelbord.

Maar goed, mijn punt gaat (c.q. ging) eigenlijk niet zo zeer over de hoogte, maar eerder over het feit dat je bij een groot aantal bestemmingen (en dus een groter aantal losse borden) op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet. Dat is bij hoge wegwijzers niet anders dan bij lage, zij het dat bij voetwegwijzers de ruimte tussen de losse borden vaak erg klein is.

Mijn mening blijft dat je bij een dergelijk groot aantal bestemmingen beter een stapelbord op de kruising plaatst in plaats van zo'n stapel handwegwijzers.

Hugo
dorpsstraat

Bericht door Hugo » do 02 jun 2005, 12:00

Hajo schreef:Ik kies voor het Duitse systeem.
Ik kies ook voor het duitse systeem !

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 jun 2005, 12:03

Opvallend bij het Duitse systeem is dat de afstanden op 1 plek staan, bij de ene richting voor de bestemmingen, de andere richting erna. 1 rij van afstanden dus, maar dat maakt het geheel niet onoverzichtelijk vind ik.

Iets anders wat ik goed vind aan het Duitse systeem is dat na een stad, altijd op het naambord de volgende stad/dorp/gehucht met afstand word aangegeven, mogen ze van mij in Nederland ook wel invoeren, totzover Off-Topic.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 02 jun 2005, 12:18

Is het trouwens niet zo dat Nederland als een van de weinige landen in deze vergelijking bijna altijd ook een voorwegwijzer plaatst?
Dat verandert de vergelijking natuurlijk alweer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 03 jun 2005, 12:03

Zien jullie liever deze borden verschijnen? Ik wel! :)

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 12:22

Ik niet. Het liefst heb ik hier een portaalbord of een gewone voorwegwijzer. Ik krijg altijd de kriebels als ik dergelijke borden in Nederland zie, ze maken de situatie erg onoverzichtelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 03 jun 2005, 13:42

Het stapelbord in Almelo is een voorwegwijzer. De discussie ging over handwijzers. Deze zou dus voor een goede vergelijking op het kruispunt zelf moeten staan. Maar goed.

Wat mij toch weer opvalt is dat in het buitenland 'snelwegbestemmingen' in een andere kleur worden aangegeven. Op het Duitse bord in een blauw vlak en in België op een aparte groene wegwijzer. Ik vind dit een zeer duidelijk systeem, meteen invoeren! (Kost natuurlijk wel erg veel geld, maar ja).
Rainier

Hugo
dorpsstraat

Bericht door Hugo » vr 03 jun 2005, 14:13

:offtopic: Is die voorwegwijzer al gemeengoed of zo ? Worden deze al op meer plaatsen gebruikt ?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 03 jun 2005, 14:15

Stapelborden in plaats van de huidige beslissingswegwijzers, op het kruispunt zelf, vind ik een goed idee. Maar als voorwegwijzer vindt ik ze net als Vinny erg onoverzichtelijk.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 03 jun 2005, 14:19

Ik ben het eens: de getoonde voorwegwijzer vind ik erg onoverzichtelijk. Op een voorwegwijzer moet m.i. de kruising schematisch zijn getekend, zoals we dat gewend zijn. Alleen bij zeer simpele situaties kan zo'n 'nieuw' type.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 jun 2005, 15:49

René schreef:Stapelborden in plaats van de huidige beslissingswegwijzers, op het kruispunt zelf, vind ik een goed idee. Maar als voorwegwijzer vindt ik ze net als Vinny erg onoverzichtelijk.
Hier in Rotterdam (Redesign !!!) worden stapelborden steeds vaker ingezet als voorwegwijzer in plaats van "situatieschetsen". Om de een of andere reden vind ik die stapelborden wel een heel stuk overzichtelijker dan de hier geposte foto. Het grote witvlak voor meerdere "witte" bestemmingen doet daarbij in ieder geval al een hoop goeds (ook al weet dat ik dat daar de nodige mensen op dit forum anders over denken).

In het algemeen ben ik geen fan van "situatieschetsen" op de borden, om dezelfde reden als ik geen fan ben van vorkborden op de snelweg. Dat soort schetsen nemen een behoorlijk stuk bord in beslag dat beter zou kunnen worden gebruikt voor informatie. Ik zie liever vrij simpel aangegeven (bijvoorbeeld met een gekromde pijl) dat ik over 300 meter rechtsaf moet dan dat het hele kruispunt voor me wordt uitgekend.

Op gecompliceerde kruisingen zou een situatieschets weer wel nuttig kunnen zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 jun 2005, 15:53

Wicher schreef:Is het trouwens niet zo dat Nederland als een van de weinige landen in deze vergelijking bijna altijd ook een voorwegwijzer plaatst?
Dat verandert de vergelijking natuurlijk alweer.
Denk dat je dat wel los van elkaar kunt zien. Het gaat er mij om dat je op een makkelijke manier kunt zien, waar je heen moet. Daarbij maakt het naar mijn mening niet uit, of je daar al eerder een kans toe hebt gehad.

Overigens zijn voorwegwijzers in mijn herinnering gemeengoed in Duitsland, Groot-Brittannië en België, op dezelfde manier als in Nederland. In Frankrijk zijn ze al een stuk zeldzamer.

@Moderator: topic misschien splitsen in "voorwegwijzers" en "handwegwijzers"?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 03 jun 2005, 16:04

Pino schreef:@Moderator: topic misschien splitsen in "voorwegwijzers" en "handwegwijzers"?
Zie voorlopig nog niet echt een goede reden daartoe

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 03 jun 2005, 16:10

Pino schreef:In het algemeen ben ik geen fan van "situatieschetsen" op de borden, om dezelfde reden als ik geen fan ben van vorkborden op de snelweg. Dat soort schetsen nemen een behoorlijk stuk bord in beslag dat beter zou kunnen worden gebruikt voor informatie.
Overzicht is bij hogere snelheid (50 of meer) ook belangrijk in het proces van informatieverwerking. Elke vierkante mm van een bord volproppen met informatie-eenheden maakt borden onoverzichtelijk voor een groot aantal weggebruikers, waardoor de boodschap dus juist niet overkomt. Het rücksichtlos snijden in blauwvlak is dus uiteindelijk contraproductief. Je ziet het ook als je in industriegebieden komt en daar van die wegwijzertjes staan met allemaal gestapelde eenheden die stuk voor stuk zijn volgepropt met tekst en/of een pijltje: leesbaarheid bij normale snelheid nihil.

Ik ben dus een absoluut voorstander van een schematisch overzicht van een kruispunt op een voorwegwijzer. De Duitse vorkborden op 500m voor een aansluiting vind ik dus juist heel goed, zeker bij klaverbladen.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 03 jun 2005, 22:31

Ben ik het mee eens. Het Duitse systeem vind ik dan wel niet zo mooi, het is wel duidelijk.
Rainier