Formele rijkswegnumers, autobahn-zubringers e.d.

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Hoe moeten autobahn-zubringers als de A 38, RW 738 en N 915 voortaan genummerd worden?

Zowel op de hectometer paaltjes als op de bewegwijzering het formele Rijkswegnummer met een A of N letter.
9
31%
Invoeren van een nieuwe letter voor autobahn-zubringers, en dezelfde nummering houden. bijvoorbeeld: B 38, B 915 etc.
7
24%
Het nummer van de hectometerpaaltjes afhalen/-houden. Op hectometerpaaltjes dient hetzelfde te staan als op de bewegwijzering.
5
17%
Deze wegen hernummeren in 1xx nummers (bestaan nl. nog niet in Nederland) en op de hectometerpaaltjes vermelden.
4
14%
Leve de chaos. Er moet tenslotte voor de Harry's onder ons nog wat te fotograferen overblijven!
4
14%

Totaal aantal stemmen: 29

Vinny
4x5 autosnelweg

Formele rijkswegnumers, autobahn-zubringers e.d.

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 12:30

In de randstad ziet men steeds vaker de formele rijkswegnummers van autobahn-zubringers op de hectometerbordjes verschijnen. En dat terwijl deze wegen helemaal niet genummerd zijn op de bewegwijzering en soms overlappen met andere N wegen, elders in het land. Wat moet er gebeuren?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 03 jun 2005, 12:43

Ik ga voor optie 2. Wat dat betreft hebben de Belgen met de B-nummers het beter begrepen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 12:47

B staat overigens voor "Bretelle", hetgeen 'verbindingslus' of 'op/afrit' betekent. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 03 jun 2005, 12:48

Ik ga voor optie 2. Wat dat betreft hebben de Belgen met de B-nummers het beter begrepen.
Dat vind ik eigenlijk niet. Nog een letter erbij, leidt imo alleen maar tot meer onduidelijkheid bij de gemiddelde weggebruiker. Ik bedoel, voor ons freaks is het leuk, en leidt het tot een systeem dat helemaal klopt. Maar voor Jan-met-de-pet moet het ook nog te volgen zijn. Ik geef daarom de voorkeur aan een normaal nummer, en of het dan optie 1 of 4 is, maakt me niet zoveel uit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 03 jun 2005, 12:48

Keuze 1: weg heeft een bepaald nummer, dan dat ook zo aangeven. Voorkomt verwarring.
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 jun 2005, 13:23

Een A1xx-nummer. Wegen die wat mij betreft in aanmerking komen zijn RW38, RW783, Zijtak Strijp, N383 vanuit Leeuwarden, verbinding Tilburg-A261, Verbinding Den Bosch-West en nog enkele van die grensgevallen. Ook lange en overgedimensioneerde toeritten, zoals Feyenoord, kunnen voor een bepaalde lengte zo'n nummer krijgen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 03 jun 2005, 13:32

Ds79m schreef:
Dat vind ik eigenlijk niet. Nog een letter erbij, leidt imo alleen maar tot meer onduidelijkheid bij de gemiddelde weggebruiker. Ik bedoel, voor ons freaks is het leuk, en leidt het tot een systeem dat helemaal klopt. Maar voor Jan-met-de-pet moet het ook nog te volgen zijn. Ik geef daarom de voorkeur aan een normaal nummer, en of het dan optie 1 of 4 is, maakt me niet zoveel uit.
Nee, het gaat ook om hulpdiensten. Bij een ongeval dienen bestuurders snel de KM-waarde en het wegnummer door te geven, en daar is het dan ook voornamelijk voor bedoeld. En juist om verwarring te voorkomen kun je beter een nieuwe letter introduceren voor dit soort situaties dan wegnummers vermelden die niet bestaan, met zelfs een theoretische kans op overlap (misschien dat het bij de N712 zover komt?)

De gemiddelde weggebruiker kijkt niet eens nar die hectometerpaaltjes.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 03 jun 2005, 13:32

Ik zou gaan voor een nieuwe letter (bijvoorbeeld de B) met het nummer van de autosnelweg waar de zubringen naartoe leidt. In het geval van de A38 zou dat dus B16 worden. In het geval van meerdere zubringers op 1 snelweg zou je kunnen kiezen voor bijvoorbeeld B2a, B2b etc.
Rainier

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 03 jun 2005, 13:35

Ik ga voor optie 3. Van mij mag gewoon RWxxx in wit-op-groen op de bordjes staan. Duidelijk voor weggebruikers en hulpverleners, komt overeen met de bewegwijzering.
Laatst gewijzigd door Via op vr 03 jun 2005, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 03 jun 2005, 13:38

Ik zou autobahn-zubringers een speciaal (A-)nummer willen geven, aansluitend op de weg die ze 'zubringen'.
Een beetje zoals het Amerikaanse Interstate-systeem: een zubringer van de I-95 wordt bijv. I-295 of I-495.
In Nederland wordt de zubringer van de A73 dan bijv. A1073 oid, A973, A173 oid. Ik heb dus voor de '1xx-optie' gestemd, hoewel ik eigenlijk juist TEGEN 1xx ben. Ik vind het zonde om de mooie 1xx-reeks hiervoor te gebruiken. Dan liever een 9xx of 10xx-reeks.

(In de USA hebben ze dit systeem overigens weer VEEL te ver hebben doorgevoerd, het gaat daar niet meer alleen om zubringers. Dat heeft m.i. onhandige gevolgen, zo hebben sommige erg belangrijke wegen lange nummers als I-495. Ook zorgt het ervoor dat nog weleens ALLE wegen in een bep. regio vrijwel hetzelfde nummer hebben, namelijk bij 1 stad zowel de I-95, I-295, I-495 en I-695. Niet handig.)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 03 jun 2005, 13:46

Palance schreef:
Ds79m schreef:
Nee, het gaat ook om hulpdiensten. Bij een ongeval dienen bestuurders snel de KM-waarde en het wegnummer door te geven, en daar is het dan ook voornamelijk voor bedoeld. En juist om verwarring te voorkomen kun je beter een nieuwe letter introduceren voor dit soort situaties dan wegnummers vermelden die niet bestaan, met zelfs een theoretische kans op overlap (misschien dat het bij de N712 zover komt?)

De gemiddelde weggebruiker kijkt niet eens nar die hectometerpaaltjes.
Dat vind ik wel een hele hypothetische situatie hoor ;)

Wmb kun je dan beter gewoon in dat incidentele geval dat een rijkswegnummer overeenkomt met een zelfde nummer op een andere plaats ingrijpen, ipv een hele nieuwe letter te introduceren. Bovendien, mocht het ooit nog eens op de bewegwijzering verschijnen, bijv. bij werkzaamheden, dan kan het wel verwarrend werken als er opeens een nieuwe letter is geïntroduceerd. Ik zou het liever niet zien iig. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 03 jun 2005, 14:38

Asteblieft geen aparte categorie erbij. Straks worden we zo nog een tweede Spanje. :roll:

Ik zie het probleem niet in van verwijzing van een ander nummer dan het formele nummer, als alle bestemmingen van de ondergeschikte rijksweg alleen maar via die belangrijker rijkswegen bereikt kunnen worden. Tezelfdertijd zie ik ook niet in waarom de administratieve nummers niet op de hectometerpaaltjes zouden kunnen staan. Die staan er namelijk voor de wegbeheerder en de hulpdiensten, niet ten behoeve van de bewegwijzering voor de weggebruiker.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 03 jun 2005, 14:48

René schreef:Ik zie het probleem niet in van verwijzing van een ander nummer dan het formele nummer, als alle bestemmingen van de ondergeschikte rijksweg alleen maar via die belangrijker rijkswegen bereikt kunnen worden.
Mee eens. We hebben in Nederland dan ook nauwelijks echte zubringers. Degene die we hebben (Hilversum A27, RW783), zijn zo kort dat ze beter als gewone afrit kunnen worden bewegwijzerd.

De enige waar ik een apart nr misschien wel duidelijker zou vinden is RW38. Deze bewegwijzeren als afrit vind ik niet zo duidelijk, omdat-ie helemaal zit verweven in Kp Ridderkerk. Hier zou ik een eigen (lang) A-nr duidelijker vinde. (Eigenlijk valt de RW783 misschien ook wel in deze cat., omdat-ie vanuit een Kp komt.)
Laatst gewijzigd door Matthijs op vr 03 jun 2005, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 15:18

Wat mij betreft wordt de discrepantie tussen RW nummers en A nummers liever vandaag dan morgen opgeheven. Tenslotte leidt het alleen maar tot miscommunicatie.

Ik heb dan ook zelf voor 1xx voor zubringers en planvervangende rijkswegen en N 915'en gestemd. De A 38 hoort sowieso niet in de regio Rotterdam, want wanneer mijn plan wordt doorgevoerd dat ook provincies recht krijgen op tweecijferige wegen, dan is de kans op een nieuwe A 38 ergens in Friesland wat mij betreft te groot.

En ik ben het niet eens met Wicher. De nummers 120 t/m 175 zullen nooit gebruikt worden voor A of N wegen in het huidige systeem en aangezien we geen tekort hebben aan twee cijferige wegnummers hoeven de reserve niet aan te spreken. Die kan wat mij betreft geheel naar deze categorie wegen gaan. Het is simpel, duidelijk en voorkomt maximaal misverstanden, mocht een of andere idioot bedenken dat het nummer op omleidingsborden, bewegwijzering, hectometerbordjes, persberichten of verkeersinformatie terecht komt, dan is vanwege de uniekheid van het nummer geen verwarring meer mogelijk!

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 03 jun 2005, 15:20

Ik zou liever de 1xx-reeks gebruiken voor bijv. belangrijke prov. wegen, dan voor autobahnzubringers.

Maar sowieso ben ook ik voor een wat ander systeem van wegnummering.
Weg met de onzinnige scheiding tussen 1/2 en 3-cijferige nummers.
Korte rijkswegen (zubringers) moeten gewoon een 3-cijferig nummer krijgen, maar vooral moeten belangrijke prov. wegen een 2-cijferig nummer kunnen krijgen. (Bijv. N279, N207, N348, N325, N381, N340, N470, N261, N270 etc.)
Laatst gewijzigd door Matthijs op vr 03 jun 2005, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 15:20

Voor iedereen: Polen en Israël zijn de enige twee andere landen die een geïntegreerd wegnummeringssysteem hebben voor autosnelwegen en niet-autosnelwegen, dus daar waar overlap in zubringer-nummers en N wegen mogelijk is. In beide landen worden geen aparte nummers gebruikt, al schijnt in Krakow wel een A 4a te bestaan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 15:23

Ik zou liever de 1xx-reeks gebruiken voor bijv. belangrijke prov. wegen
Als ze toch drie cijferig zijn dan kun je net zo goed 2xx nummers voor belangrijke provinciale wegen gebruiken. Ik zie de meerwaarde van het gebruik van de 1xx nummerreeks niet zo. En de nummers 100 t/m 120 zijn gereserveerd voor r- en s- wegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 jun 2005, 15:24

al schijnt in Krakow wel een A 4a te bestaan.
Kan wel kloppen. Vanuit Katowice kom je vlak voor Kraków bij een knooppunt, het enige echte KP van Polen volgens mij. Dan kun je de A4 volgen naar Tarnów/Rzeszow naar het zuiden en oosten, maar je kan ook een andere snelweg volgen een stukje Kraków in. Dat zou dan de A4a zijn. Overigens vind ik toevoegingen a, b, xyz voor snelwegen niets.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 03 jun 2005, 15:27

Vinny schreef:
Ik zou liever de 1xx-reeks gebruiken voor bijv. belangrijke prov. wegen
Als ze toch drie cijferig zijn dan kun je net zo goed 2xx nummers voor belangrijke provinciale wegen gebruiken.
De 2xx-reeks is nogal vol. Daarom zou ik willen overspringen naar de 1xx-reeks. En dan niet alleen met lullig 199-werk
Ik zie de meerwaarde van het gebruik van de 1xx nummerreeks niet zo.
Ik vind dat het meer meerwaarde heeft dan deze nrs gebruiken voor wel erg korte stukjes RW.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 15:28

Vanuit Krakow naar de A 4 wordt deze weg gewoon als A 4 bewegwijzerd. Dat heb ik met eigen ogen kunnen zien. Hoe dat andersom is weet ik niet. Maar op de site van Marcel staat A 4a iig.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 15:30

@ Wicher: De 2xx serie is erg vol, dus tijd voor de introductie van tweecijferige provinciale wegen, wat mij betreft ;)

Verder zijn 7xx of 9xx nummers onmogelijk omdat dat ook nummers zijn die de provincie kan gebruiken voor haar wegnummering. De 1xx serie is de enige nog te vergeven serie. Je zou het natuurlijk ook om kunnen draaien, maar dan moeten Groningen en Friesland weer flink aan het omnummeren gaan, en koste dat niet zoveel geld en inspanning?

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 03 jun 2005, 15:31

Vinny schreef:@ Wicher: De 2xx serie is erg vol, dus tijd voor de introductie van tweecijferige provinciale wegen, wat mij betreft ;)
Mee eens. Als belangrijke prov. wegen tweecijferige nrs kunnen krijgen vind ik 1xx-nrs voor RW-zubringers en mooie oplossing.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 jun 2005, 15:37

Die paar "Autobahnzubringers" in Nederland hoeven wat mij betreft echt geen speciaal nummer te krijgen, laat staan een speciale categorie. Het belangrijkste is dat voor lokaal verkeer en hulpdiensten duidelijk is, hoe de weg in kwestie wordt genoemd. Wat dat laatste betreft viel het mij laatst in Blik op de Weg op dat naar de uitvalsweg van Ridderkerk werd verwezen als de "A 38". Maar wat mij betreft noem je zo'n weg gewoon de Europaweg, om maar eens een typische naam van een uitvalsweg te geven.

Het is daarbij natuurlijk wel zaak om ook geen wegnummer op de hectometerpalen te zetten, ook al is het natuurlijk leuk voor de fotografen van deze wereld om dat soort borden tegen te kunnen komen.

Een aparte letter lijkt me al helemaal overdreven, zeker ook gegeven het in Nederland gebruikte integrale nummeringssysteem. Aan Polen en Israël kan ik trouwens in ieder geval Australië toevoegen, waar een integrale nummering op dit moment wordt opgebouwd (de ene staat is verder dan de andere).

Los daarvan vind ik integraliteit een heel stuk praktischer dan andere systemen, dus zelfs als we afwijken, moeten we dat systeem naar mijn mening toch maar houden. Maar dat is een totaal andere discussie ...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 03 jun 2005, 15:47

Dit dus, met dien verstande dat het alleen voor hulpdiensten en pechgevallen is.

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 03 jun 2005, 16:02

Dat vind ik dus een prima oplossing, René !
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 03 jun 2005, 16:08

Dien het ontwerp maar niet in bij RWS, voor je het weet vervangen ze alle paaltjes -- ook die met echte wegnummers :)

Ziet er overigens goed uit!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 04 jun 2005, 11:52

Wicher schreef:Ik zou liever de 1xx-reeks gebruiken voor bijv. belangrijke prov. wegen, dan voor autobahnzubringers.

Maar sowieso ben ook ik voor een wat ander systeem van wegnummering.
Weg met de onzinnige scheiding tussen 1/2 en 3-cijferige nummers.
Korte rijkswegen (zubringers) moeten gewoon een 3-cijferig nummer krijgen, maar vooral moeten belangrijke prov. wegen een 2-cijferig nummer kunnen krijgen. (Bijv. N279, N207, N348, N325, N381, N340, N470, N261, N270 etc.)
Hier zie ik ook wel wat in. Het is gewoon zonde dat zoveel tweecijferige nummers niet gebruikt worden.

Andere kandidaten voor een tweecijferig nummer:
N355, N256, N278, A/N326, N322, N230, N345, N319, N242, N245, N302, N305, N354, N351, N359, N201, N340, N227, N360, N361, N366.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 04 jun 2005, 12:12

In grote lijnen mee eens. Sommige wegen zou ik echter niet in hun geheel een tweecijferig nummer willen geven, maar alleen een deel ervan. Verder zou ik in elk geval de N337 en de N269 er nog aan willen toevoegen.
Rainier

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 04 jun 2005, 16:39

Riva schreef:In grote lijnen mee eens. Sommige wegen zou ik echter niet in hun geheel een tweecijferig nummer willen geven, maar alleen een deel ervan.
Noem eens wat voorbeelden?

Mijn idee is juist om belachelijke situaties als de N34(0), N(3)48, N3(8)1 etc weg te werken, niet om er nieuwe bij te maken...

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 04 jun 2005, 18:57

Het deel van de N361 tussen Dokkum en Tytsjerk lijkt me niet belangrijk genoeg voor een tweecijferig nummer. Dat kan je dan beter via de N356 naar de N31 laten lopen. De N354 alleen tussen A32 (Friens) en A7 (Sneek). De N359 alleen tussen Leeuwarden (A31) en Bolsward (A7). De N351 helemaal niet. De N279 tussen Den Bosch (A2) en Asten (A67). N305 tussen A27 en toekomstige N23; dus de Waterlandseweg niet.

Daarnaast kunnen de N264 en/of de N272 voor een tweecijferig nummer in aanmerking komen, net als de N205.
Rainier