Wegnummers op de bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 22:16

Wat vind je van het Franse systeem dan? Dat vind ik juist weer een kleurenkermis. Blauw, groen, wit op 1 bord. Ik zie graag het Duitse systeem dwz. 1 kleur voor het snelwegennet, en 1 kleur voor het OWN.

De Duitse borden met hun vorken zijn bij 120+ met hun informatie nog duidelijk leesbaar. In de UK is het een rommeltje. In Frankrijk staat er in stedelijke gebieden net wat teveel op de borden. In Zwitserland vind ik de bewegwijzering op het OWN weer wat minder.

Maar wat vinden jullie beter: bij afslagen het pijltje naar beneden (die naar de betreffende rijstrook wijst) of het Nederlandse pijltje naar boven?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 22:18

Chrizz schreef:Maar wat vinden jullie beter: bij afslagen het pijltje naar beneden (die naar de betreffende rijstrook wijst) of het Nederlandse pijltje naar boven?
Ik ben voor het Duitse systeem van pijlen: als je het bord neerklapt op de weg moet het overeenkomen. Dus alle pijlen omhoog wijzend.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 22:20

Dus ook bij portaalborden?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 22:39

Wicher schreef:Dus ook bij portaalborden?
Juist bij portaalborden. Bij uitvoegende tapers werkt het véél beter dan vallende pijlen, en voorkom je nodeloze congestie.

Afbeelding

Voor knooppunt Lunetten bedacht ik deze wegwijzer, waarbij het meteen duidelijk is dat je voor Amersfoort ook op de middelste rijstrook kunt blijven. Met de huidige NL-richtlijnen zou links een 2-strooks paneel hangen en rechts een 1 strooks paneel, en rijdt het verkeer richting Amersfoort zich elke ochtend nodeloos vast op de A12, omdat iedereen onder die ene vallende pijl door wil rijden... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 22:46

In geval van een taper kan dat idd best.

Maar als je van de vallende pijlen af wil: hoe doe je dat dan bij matrixborden? Ook voortaan allemaal omhoog laten wijzen?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 22:47

Wicher schreef:Maar als je van de vallende pijlen af wil: hoe doe je dat dan bij matrixborden? Ook voortaan allemaal omhoog laten wijzen?
Ik zie het probleem niet. Een signaalgever kun je direct onder de "staart" van de pijl hangen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 05 jun 2005, 22:50

@ Wicher: met alle respect, maar jouw voorstel vind ik niks. :kots:
Het huidige systeem vind ik goed genoeg en veel duidelijker.

@ Rene:
Prachtig bord! Maar waarom het wegnummer op de Duitse manier? Gewoon A12 en A27 kan toch ook?
Donateur Vereniging Wegenforum

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 22:50

Ik bedoel matrixborden die een pijl aangeven, zoals een groene pijl 'deze rijstrook gebruiken' of een schuine witte pijl 'deze rijstrook gaat sluiten'.
Die groene kun je evt. nog wel omhoog laten wijzen, maar of een witte pijl schuin omhoog nou zo mooi is??

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 22:53

Hajo schreef:@ Wicher: met alle respect, maar jouw voorstel vind ik niks. :kots:
Het huidige systeem vind ik goed genoeg en veel duidelijker.
Ik vind het huidige systeem waarschijnlijk ook wel beter hoor.
Maar ik dacht: ik gooi weer 'es een proefballonnetje op. ;)
@ Rene:
Prachtig bord! Maar waarom het wegnummer op de Duitse manier? Gewoon A12 en A27 kan toch ook?
René wil van de 'A' in 'A12' af omdat-ie die nutteloos vind. Waarmee ik het trouwens oneens bent. Hoe met je de 'a-twaalf' noemen zonder 'a'? Gewoon 'twaalf'?? (Ik moet ineens aan John de Mol denken...)

Ik zie (hoor) het al voor me: '3 km file op de achttien'.
Mogen wij gaan raden of het de A of de N betreft...
Laatst gewijzigd door Matthijs op zo 05 jun 2005, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 22:56

Wicher schreef:Ik bedoel matrixborden die een pijl aangeven, zoals een groene pijl 'deze rijstrook gebruiken' of een schuine witte pijl 'deze rijstrook gaat sluiten'.
Die groene kun je evt. nog wel omhoog laten wijzen, maar of een witte pijl schuin omhoog nou zo mooi is??
Oh, maar de groene pijl is een internationaal vastgelegd verkeersteken. Wordt in Duitsland ook gebruikt - geen probleem dus.
Op termijn zou voor de verdrijvingspijl een weergave van een bord L5 op een vrij programmeerbaar paneel uiteraard de oplossing zijn.

Edit: I5 --> L5
Laatst gewijzigd door Rene op zo 05 jun 2005, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 22:58

Wicher schreef:Hoe met je de 'a-twaalf' noemen zonder 'a'? Gewoon 'twaalf'??
Nee, gewoon A12. Net zoals ze in Duitsland de wegen in de verkeersinformatie auditief van de prefix A voorzien. De vorm van het schildje en de rode kleur staat al voor autosnelweg/autobahn, en is daarmee de link naar de niet meer voorkomende visuele prefix A.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 22:59

I5? Welke is dat? Of bedoel je L5?
Zelfs dan lijkt een pijl per rijstrook me wel handig, om een automobilist duidelijk te maken dat het echt ZIJN strook betreft. Er staat tenslotte geen markering op de weg...

Maar de witte schuine pijl: gaat die dan omhoog of omlaag wijzen?

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 23:01

René schreef:
Wicher schreef:Hoe met je de 'a-twaalf' noemen zonder 'a'? Gewoon 'twaalf'??
Nee, gewoon A12. Net zoals ze in Duitsland de wegen in de verkeersinformatie auditief van de prefix A voorzien. De vorm van het schildje en de rode kleur staat al voor autosnelweg/autobahn, en is daarmee de link naar de niet meer voorkomende visuele prefix A.
Ik vind het een onnodige gedachtesprong die je moet maken. Een schildje is een 'link' naar de niet meer voorkomende prefix. Het is toch 10x handiger die prefix ook gewoon op de borden te zetten? Hoe je ook geen 'link' meer te bedenken. Het is zoals het er staat. Punt.

Nee, op dit punt vind ik het Nederlandse systeem duidelijk beter.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 23:07

Het schildje heeft altijd dezelfde grootte, en valt daarmee goed op. In Nederland zit er veel verschil in breedte tussen A1 of A256. Zeker als je de ruitertjes op de borden kwijt wilt en die er ook nog tussen wilt zetten, is een uniforme maat voor de schildjes gewenst. Rekening houdende met 3 cijfers kun je dan een grotere kapitaalhoogte kwijt dan metd e prefix A (want dan moet er meer in de breedte en beperk je dus de hoogte). Dat komt de leesbaarheid weer niet ten goede.
Kortom: ik heb bij de keuze voor het rode standaard-schildje ook al rekening gehouden met andere zaken, die ik tot nu toe niet had besproken. Met deze achtergrondkennis kun je misschien mijn voorkeur voor het wegvallen van de prefix A beter begrijpen.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 23:12

René schreef:Met deze achtergrondkennis kun je misschien mijn voorkeur voor het wegvallen van de prefix A beter begrijpen.
Jawel. Ik kan het nu beter begrijpen. Ik vind het echter gezien de nadelen nog steeds geen goed idee.
Als je het hele schildje schrapt (en de prefix handhaaft) levert dat ook ruimte op om de tekens te vergroten en daarmee de leesbaarheid.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 23:19

Wicher schreef:Als je het hele schildje schrapt (en de prefix handhaaft) levert dat ook ruimte op om de tekens te vergroten en daarmee de leesbaarheid.
Niet als je de omvang van het schildje wilt standaardiseren.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 23:20

René schreef:
Wicher schreef:Als je het hele schildje schrapt (en de prefix handhaaft) levert dat ook ruimte op om de tekens te vergroten en daarmee de leesbaarheid.
Niet als je de omvang van het schildje wilt standaardiseren.
Je kan het ook andersom bekijken: als je de omvang van het schildje standaardiseert verspil je bij korte nummers een hoop lege ruimte (en de meeste nummers zijn toch redelijk kort). Ruimte die je had kunnen gebruiken voor een duidelijker letter.

En ook zonder schildje kan je de ingenomen ruimte standaardiseren. Je hebt alleen geen schildje meer dat ruimte inneemt, dus die ruimte kun je sowieso gebruiken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 23:42

Wicher schreef:Je kan het ook andersom bekijken: als je de omvang van het schildje standaardiseert verspil je bij korte nummers een hoop lege ruimte (en de meeste nummers zijn toch redelijk kort). Ruimte die je had kunnen gebruiken voor een duidelijker letter.
Dat is niet waar, want spatie-A-spatie-1 cijfer-spatie kost vrijwel evenveel ruimte als spatie-3 cijfers-spatie.
Wicher schreef:En ook zonder schildje kan je de ingenomen ruimte standaardiseren. Je hebt alleen geen schildje meer dat ruimte inneemt, dus die ruimte kun je sowieso gebruiken.
Dat schildje kun je inderdaad standaardiseren, maar dan moet je uitgaan van spatie-A-spatie-3 cijfers-spatie, en is dus gevoelig breder dan 'mijn' schildje. Over verspillen van lege ruimte bij korte A-nummers gesproken.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 23:50

René schreef:
Wicher schreef:Je kan het ook andersom bekijken: als je de omvang van het schildje standaardiseert verspil je bij korte nummers een hoop lege ruimte (en de meeste nummers zijn toch redelijk kort). Ruimte die je had kunnen gebruiken voor een duidelijker letter.
Dat is niet waar, want spatie-A-spatie-1 cijfer-spatie kost vrijwel evenveel ruimte als spatie-3 cijfers-spatie.
Iets minder, want het is slechts een halve spatie.
Sowieso neemt randje schild - spatie - nr - spatie - randje schild natuurlijk wel meer ruimte in dan A - halve spatie - nr.
Wicher schreef:En ook zonder schildje kan je de ingenomen ruimte standaardiseren. Je hebt alleen geen schildje meer dat ruimte inneemt, dus die ruimte kun je sowieso gebruiken.
Dat schildje kun je inderdaad standaardiseren, maar dan moet je uitgaan van spatie-A-spatie-3 cijfers-spatie, en is dus gevoelig breder dan 'mijn' schildje. Over verspillen van lege ruimte bij korte A-nummers gesproken.
De verspilling is anders hetzelfde, dus relatief zelfs minder. :D
Maar goed, je hebt gelijk dat nrs zonder schildje met prefix iets moeilijker te standaardiseren zijn. Je kan ze natuurlijk ook gewoon standaardiseren op tweecijferige wegen. Hoeveel driecijferige A-wegen hebben we tenslotte?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 23:55

Wicher schreef:Iets minder, want het is slechts een halve spatie.
Nou nou.
Wicher schreef:Sowieso neemt randje schild - spatie - nr - spatie - randje schild natuurlijk wel meer ruimte in dan A - halve spatie - nr.
:?:
Wicher schreef:De verspilling is anders hetzelfde, dus relatief zelfs minder. :D
Maar goed, je hebt gelijk dat nrs zonder schildje met prefix iets moeilijker te standaardiseren zijn. Je kan ze natuurlijk ook gewoon standaardiseren op tweecijferige wegen. Hoeveel driecijferige A-wegen hebben we tenslotte?
De meerwaarde van standaardisatie zat nou juist in de eenheidsmaat...

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 23:57

Rene schreef:
Wicher schreef:Sowieso neemt randje schild - spatie - nr - spatie - randje schild natuurlijk wel meer ruimte in dan A - halve spatie - nr.
:?:
Wat ik dus bedoel is dat de prefix weliswaar ruimte inneemt, maar minder dan het schildje zelf.
De meerwaarde van standaardisatie zat nou juist in de eenheidsmaat...
Dat is natuurlijk zo...
Maar goed, als je 3-cijferige nummers buiten het systeem hebt heb je tenminste een kleine standaardmaat voor (ik gok) 95% van de gevallen...
Niet ideaal, maar wellicht beter dan geen of een te grote standaard.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 06 jun 2005, 0:03

Wicher schreef:Wat ik dus bedoel is dat de prefix weliswaar ruimte inneemt, maar minder dan het schildje zelf.
Ook een aanduiding met prefix staat binnen een rood veld met een wit randje. Ik snap dus niet wat je bedoelt. "Vertel" het anders maar eens met plaatjes. ;)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 06 jun 2005, 0:04

Met prefix zonder schildje bedoelde ik dus. Ervan uitgaande dat je of het schildje of de prefix schrapt. Maar dat was al wel duidelijk neem ik aan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 jun 2005, 0:23

Goh, interessante discussie op de late avond.
Even een opmerking. Driecijferige A nummers hoeven helemaal niet te worden aangegeven. Wat mij betreft worden dat in het voorstel van Rene gewoon allemaal N nummers, zodat je van dat probleem tenminste af bent. De A 348 (de enig overgebleven driecijferige snelweg van een beetje lengte moet sowieso a.s.a.p. een tweecijferig nummer krijgen, dat heb ik al eerder beargumenteerd).

In een grijs verleden heb ik een poll gemaakt voor de afschaffing van de letter pre-fix in de route nummering, en 80 % wilde de letter gewoon handhaven. En dat moet ook omdat zowel een A 1 als een N 1 bestaat. Om onderscheid tussen deze wegen te maken dient een letter er gewoon bij genoemd te zijn. (formeel zijn beide wegen nl. gewoon RW 1).
Bovendien komt het buitenland om de hoek kijken. Nederland is een klein land, dus heeft het aan twee letters genoeg. Maar in grotere landen kom je daar niet mee uit tenzij je vijfcijferige wegnummers wilt zien en elk wegnummer uniek moet zijn in een land. Ik vind dan ook het Franse systeem wat dat betreft het beste. Door de prefix 'D' voor departementale wegen, zie je tevens dat de nummering slechts uniek is voor hetzelfde departement.

Je kunt wel zeggen dat een letterprefix duidelijk wordt aan het schildje, maar hoeveel forummers kunnen oprecht zeggen dat de route '8' in Polen voor DK-8 staat? (eerlijk)
En waarom zou een '1' voor 'A1' staan? Voor een Brit is een A 1 iets wezenlijk anders dan wat wij er onder zouden verstaan.

Het Luxemburg argument: Luxemburg is 'au cours de modification', tegenwoordig worden de letterprefixen wel geschreven op de bewegwijzering (al heb ik er met CR wegen wel erg moeite mee). Net als overigens de Italiaanse Strada Statali. Hebben ze alle historisch besef verloren daar?

Ik zelf zie weinig in nummerschildjes, de VS is wat mij betreft een voorbeeld hoe het niet moet. Een kadertje met een andere achtergrondkleur is voldoende. In Belgie en Luxemburg zijn overigens resp. N en A wegen in dezelfde kleur als de bewegwijzering maar wel in een kader geschreven (net als Zwitserse gewone wegen trouwens). Lijkt me in principe ook kunnen.

Noorwegen: Je hebt een E 6 en een '5'. Beiden in een groen kader. Avez-vous compris?
Ik vind dat dus helemaal het toppunt van onduidelijkheid (maar OK, dan is de quizz wel makkelijk...).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 jun 2005, 15:18

Chrizz schreef:Wat vind je van het Franse systeem dan? Dat vind ik juist weer een kleurenkermis. Blauw, groen, wit op 1 bord. Ik zie graag het Duitse systeem dwz. 1 kleur voor het snelwegennet, en 1 kleur voor het OWN.
Het Franse onderscheid tussen wit en groen vind ik inderdaad overbodig. Op een wat ondergeschikter niveau dragen de steeds afwijkende kleuren van de routenummers (altijd met E-nummer erbij) ook bij aan de kleurenkermis.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 06 jun 2005, 15:26

Juist die rode schildjes maken dat ik de Nederlandse bewegwijzering één van de (zoniet dé) mooiste en duidelijkste vind die ik ken.
Rainier

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 06 jun 2005, 16:15

Ik zou het dus ook zo laten als het nu is. Standaardisatie van de afmetingen van het kader kan mooi en duidelijk zijn. Gezien het toch behoorlijke aantal dubbelnummeringen in Nederland, blijf je toch met een probleem zitten (zie de foto met het proefballonnetje van Matthijs op de A16/A58). Je zou kunnen kiezen voor 2 gestandaardiseerde schildjes naast elkaar (met beperkte blauwe tussenruimte) of voor de op de foto gebruikte oplossing (2 schildjes tegenelkaar aan met een witte streep ertussen). Optisch is dit dan alweer niet standaard. Gewoon de huidige notatie handhaven, zou ik zeggen.
Rainier

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 06 jun 2005, 16:32

De bewegwijzering in Nederland heeft mij nooit kunnen bekoren. Waarom doen we het niet op de Duitse manier?

Afbeelding

Zo weet je al ruim van tevoren hoe je moet rijden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 06 jun 2005, 16:38

Dit is een perfect bord van hoe het beter kan op een plek met een rangeerbaan met een aantal opeenvolgende uitvoegers, Frits.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 jun 2005, 16:41

Tja ik vind het maar niets. Volkomen onoverzichtelijk naar mijn mening. Wat wel zou kunnen is een knooppuntconfiguratie, maar dan alleen met wegnummers (dus zonder bestemmingen) zoals men die soms in Nederland kan aantreffen. (als je dit perse wil).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.