Plaatsen met windrichtingen in de bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Plaatsen met windrichtingen in de bewegwijzering

Bericht door Queue » vr 18 mei 2007, 11:45

Ik kon het niet nalaten om eens in kaart te brengen wat we hebben op het gebied van dit soort verwijzingen.

Een kleine toelichting op deze kaart:
Het gaat om het aantal mogelijke invalswegen naar de betreffende plaats dat er in de ogen van de weggebruiker is over het traject waar dit het hoogste resultaat oplevert.
De onderstaande situatie levert dus 2 op voor plaats X.

> X-Oost
^ X, Y

> Z
^ X, Y

> X
^ Y

Als een plaats toevallig op 2 afritten voorkomt dan telt dit niet mee. Witte doelen evenmin.

Mocht ik er een vergeten hebben dan hoop ik dat die niet in de buurt van Den Haag Rotterdam of Den Bosch ligt ;)



Afbeelding

Edit: 2 correcties dankzij oplettende forummers: Emmeloord en Harderwijk
Laatst gewijzigd door Queue op ma 04 jun 2007, 23:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » za 19 mei 2007, 15:38

@ Queue

Mooi kaartje! Leuk dat Sprang-Capelle erin voorkomt met twee afritten :lol:

Verder heb ik hier nog wat betere foto's van de vermelding Nijmegen-Noord. Deze zijn op de A50 vanuit Apeldoorn gemaakt. Overigens niets ten nadele van jouw foto's hoor Waldo. Misschien een tip, zet de sluitertijd bij schermering handmatig kleiner, waardoor je ook op die tijdstippen nog foto's vanuit een rijdend object kunt maken. Ze worden dan wel donkerder, maar ook scherper.

De foto's zijn op dezelfde dag gemaakt. Opvallend is dat op het 300 m-bord nog wel Kleve staat aangegeven.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Vinny schreef:In de jaren '80 stond er nog gewoon Kleef... :D
Er zijn idd nog een paar overblijfselen uit die tijd, zoals hier op de N271 bij Gennep:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 19 mei 2007, 15:56

Zelfs op enkele nieuwe (redesign) wegwijzers rond Gennep komt deze oude schrijfwijze nog voor.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » za 19 mei 2007, 16:27

Mooie foto's inderdaad
Hanno schreef:Er zijn idd nog een paar overblijfselen uit die tijd, zoals hier op de N271 bij Gennep:
Afbeelding
Als dit dan toch gecorrigeerd wordt, dan kan die vermelding beter maar gelijk helemaal worden verwijderd, of vervangen worden door Ottersum. Sinds de aanleg van de A77 kan de route vanuit het zuiden naar Kleve door Gennep, Ottersum en Ven-Zelderheide nooit wenselijker zijn dan langs Goch.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 19 mei 2007, 19:34

@Hanno: Ik kan niet zoveel veranderen aan de instellingen van mijn camera wat betreft sluitertijden.

Ruby
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 mei 2007, 20:27
Locatie: Gouda

Bericht door Ruby » di 22 mei 2007, 17:57

Queue schreef:Ik kon het niet nalaten om eens in kaart te brengen wat we hebben op het gebied van dit soort verwijzingen.

Een kleine toelichting op deze kaart:
Het gaat om het aantal mogelijke invalswegen naar de betreffende plaats dat er in de ogen van de weggebruiker is over het traject waar dit het hoogste resultaat oplevert.
De onderstaande situatie levert dus 2 op voor plaats X.

> X-Oost
^ X, Y

> Z
^ X, Y

> X
^ Y

Als een plaats toevallig op 2 afritten voorkomt dan telt dit niet mee. Witte doelen evenmin.

Mocht ik er een vergeten hebben dan hoop ik dat die niet in de buurt van Den Haag Rotterdam of Den Bosch ligt ;)

Afbeelding
Op je kaart staat Gouda als 2 afritten, maar voor Gouda zijn er 3. 2 op de A12 en 1 op de A20.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » di 22 mei 2007, 18:22

Op de A12 heb je afrit Gouda en een aanduiding voor Gouda-West. Voor dat laatste word je de A20 op geleid.
Dit tel ik dus voor 2: als weggebruiker heb je de keuze tussen Gouda (A12) en Gouda-West (A20).

Tijgernoot
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 22:54

Bericht door Tijgernoot » di 22 mei 2007, 18:29

Ruby schreef:Op je kaart staat Gouda als 2 afritten, maar voor Gouda zijn er 3. 2 op de A12 en 1 op de A20.
En welke moet die tweede op de A12 dan wel niet zijn? Reeuwijk is wel een stuk binnendoor, en de afrit Waddinxveen is eigenlijk een soort alternatief voor de afrit op de A20, die iets verderop ligt aan dezelfde weg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 22 mei 2007, 18:47

Barendrecht heeft er ook twee, die allebei zo heten en allebei hetzelfde afritnummer (20) hebben. De ene op de A15, de andere op de A29.

(al heet-ie vanuit KP Ridderkerk gezien IJsselmonde)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 22 mei 2007, 18:57

Nootdorp is een twijfelgevalletje. In principe is het één aansluiting, maar de richting uit Rotterdam/Amsterdam als de richting uit Voorburg hebben een eigen uitrijstrook die geheel onafhankelijk van elkaar bewegwijzerd zijn en ook bijna geen zichtrelatie met elkaar hebben.

Is dit overigens geen afsplitsing waard?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 22 mei 2007, 19:00

Queue schreef:Op de A12 heb je afrit Gouda en een aanduiding voor Gouda-West. Voor dat laatste word je de A20 op geleid.
Dit tel ik dus voor 2: als weggebruiker heb je de keuze tussen Gouda (A12) en Gouda-West (A20).
Je vergeet inderdaad de afrit Waddinxveen op de A12.
Afbeelding

Zou een moderator het kaartje en de daaropvolgende reacties kunnen verplaatsen naar een aparte draad :?: Dit is erg off-topic.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 22 mei 2007, 19:16

Ik weet niet precies wat er allemaal meetelt bij de kaart van Queue, maar Amersfoort heeft 4 afritten: Amersfoort A1 (Bunschoten), Amersfoort-Noord A1, Amersfoort A28 (Hoevelaken) en Amersfoort-Zuid A28 (Maarn). Eigenlijk leidt de afrit Leusden-Zuid ook direct naar Amersfoort, maar dat wordt daar niet vermeld.
Rainier

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » di 22 mei 2007, 19:42

Sorry dat ik er niet een aparte draad voor had geopend. Dat had ik inderdaad beter kunnen doen.

Wat betreft de manier van tellen:
Als de weggebruiker de keuze kijgt tussen bijvoorbeeld Doetinchem-West, Doetinchem en Doetinchem-Oost in een bepaalde rijrichting, dan telt dit voor 3. Als je vanuit het westen alleen Doetinchem-West en Doetinchem te zien zou krijgen, en vanuit het oosten alleen Doetinchem-Oost en Doetinchem, dan had ik het voor 2 geteld. Het gaat dus om het maximaal aantal "keuzemogelijkheden"in het "menu" dat je voorgeschoteld krijgt. Dat Gouda-West vanuit Den Haag via een andere afrit wordt aangegeven dan vanuit Utrecht en Rotterdam, is dus niet van invloed op de "score". Je krijgt in alle gevallen de keuze tussen alleen Gouda en Gouda-West.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » di 22 mei 2007, 21:57

Riva schreef:Ik weet niet precies wat er allemaal meetelt bij de kaart van Queue, maar Amersfoort heeft 4 afritten: Amersfoort A1 (Bunschoten), Amersfoort-Noord A1, Amersfoort A28 (Hoevelaken) en Amersfoort-Zuid A28 (Maarn). Eigenlijk leidt de afrit Leusden-Zuid ook direct naar Amersfoort, maar dat wordt daar niet vermeld.
Hoe Amersfoort op 3 uitkomt:
- vanaf Zwolle en Apeldoorn: bij Hoevelaken keuze tussen Amersfoort (A28) en Amersfoort-Noord (A1), verderop op de A28 tussen Amersfoort en Amersfoort-Zuid: dus 3
- vanuit Utrecht alleen op de A28 Amersfoort-Zuid (afrit Maarn) of Amersfoort. rechtdoor wordt daar geen Amerfoort meer aangegeven: 2
- vanuit Hilversum alleen op de A1 Amersfoort (afrit Bunschoten) of -Noord. rechtdoor wordt daar geen Amerfoort meer aangegeven: 2
maximum daarvan: 3

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 23 mei 2007, 5:06

Dit topic is een afsplitsing van dit topic.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 mei 2007, 14:46

Zuidwolde heeft er ook twee: vanuit het noorden wordt je bij KP Hoogeveende N48 opgestuurd, vanuit het westen heb je de afrit Zuidwolde.

Ook Groningen zou je voorts nog kunnen opnemen in de categorie plaatselijk N-weg (N7).

Verder heeft Emmeloord twee afritten. Boxmeer ook en Middelburg ook (Middelburg en Ind. Arnestein). Eventueel zou je aansluiting Ritthem ook nog kunnen meetellen.

Meppel heeft er vier: vanaf de A28 afrit De Wijk en 3 stuks aan de A32.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 23 mei 2007, 15:48

Zwolle heeft er 4; Zwolle-Zuid, Zwolle-Centrum, Zwolle-Noord en Ommen.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » wo 23 mei 2007, 17:09

Heeft Geleen niet 3 afritten: afrit 48 op de A2 en de afritten 2 en 3 op de A76?
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » wo 23 mei 2007, 18:30

Leiden heeft er 5: Leiden Zuid en Leiden op de A44, Leiden Noord, Leiden Oost en Leiden op de A4. Leiden Zuid is een halve aansluiting dus die telt waarschijnlijk niet mee (?).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 23 mei 2007, 19:06

Uit de laatste 4 bijdragen blijkt dat jullie de uitleg van Queue niet begrepen hebben.

Bij de afslag Zuidwolde staat geen Zuidwolde in de rechtdoorrichting dus 1.

Bij de afslag Ommen staat geen Zwolle op de borden, dus 3.

Vanuit Amsterdam krijg je op Burgerveen de splitsing Leiden (A4) en Leiden-West (A44). De A44 heeft vervolgens maar 1 afrit. Op de A4 krijg je nog een afslag Leiden-Noord en vervolgens Leiden. In totaal 3 dus. Vanuit Den Haag kom je niet verder dan 2 (zowel A4 als A44).

Over Heerlen durf ik niets te zeggen, omdat ik de situatie daar niet ken.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » wo 23 mei 2007, 19:16

Bedankt voor de check.
Echter, in tegenstelling tot hoe het begrepen wordt, duidt deze kaart niet het aantal afritten per plaats aan. Mocht daarin iemand geïnteresseerd zijn dan wil ik die ook wel een keer proberen te maken....

Bij deze kaart gaat het om iets anders.
Een voorwaarde om op dit kaartje te staan is namelijk dat er minimaal een afrit bestaat met een aanduiding -West, -Zuid, -Centrum, o.i.d. Dit geldt voor Boxmeer, Emmeloord, enz niet. Heeft een plaats zowel een aanduiding -Oost als een aanduiding -Noord, in dezelfde rijrichting, dan telt het voor 3 (X, X-Oost en X-Noord). Extra voorwaarden zijn dat ze binnen dezelfde route liggen, wat voor Leiden A4 vs A44 niet geldt, en dat de aanduidingen in beginsel vanuit één punt worden bewegwijzerd, zoals knp Hoevelaken in het voorbeeld over Amersfoort hierboven.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » wo 23 mei 2007, 19:21

boe! schreef: ... Bij de afslag Zuidwolde staat geen Zuidwolde in de rechtdoorrichting dus 1.

Bij de afslag Ommen staat geen Zwolle op de borden, dus 3.

Vanuit Amsterdam krijg je op Burgerveen de splitsing Leiden (A4) en Leiden-West (A44). De A44 heeft vervolgens maar 1 afrit. Op de A4 krijg je nog een afslag Leiden-Noord en vervolgens Leiden. In totaal 3 dus. Vanuit Den Haag kom je niet verder dan 2 (zowel A4 als A44). ...
Zo bedoelde ik het, dankje :toppie:

Gebruikersavatar
kas
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 nov 2005, 11:42
Locatie: Papendrecht

Bericht door kas » wo 23 mei 2007, 21:43

Hendrik-Ido-Ambacht heeft er ook 2, een op de A15 en een op de A16.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 23 mei 2007, 21:52

kas schreef:Hendrik-Ido-Ambacht heeft er ook 2, een op de A15 en een op de A16.
Queue schreef:In tegenstelling tot hoe het begrepen wordt, duidt deze kaart niet het aantal afritten per plaats aan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 24 mei 2007, 11:09

boe! schreef:Bij de afslag Ommen staat geen Zwolle op de borden, dus 3.
Die aansluiting heet nu Ind. Hessenpoort (dat is de bovenste bestemming op de borden daar en dus de afritnaam).

Van noord naar zuid sowieso wel, en de andere kant op staat volgens mij niet op de portaalborden bij Zwolle-Noord, maar al wel iets eerder, aangegeven: Ind. Hessenpoort afrit 21 (o.i.d.). Bij de toerit Zwolle-Noord staat Hessenpoort ook aangegeven vanaf de Ceintuurbaan. Aangezien Industrieterrein Hessenpoort een bestemming binnen de bebouwde kom van Zwolle is, kom je voor Zwolle dus op 4 aansluitingen (Ind. Hessenpoort, Zwolle-Noord, Zwolle-Centrum en Zwolle-Zuid). En vanaf de A28 wordt je voor de Hessenpoort hoe dan ook via afrit 21 geleid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 24 mei 2007, 11:11

Overigens zou ik Emmeloord alsnog opnemen. Vanaf Lelystad gaat Emmeloord er bij afrit 14 af, maar wordt je rechtdoor verwezen voor Ind. De Munt (afrit 15). Vanaf Lemmer gaat Emmeloord er bij afrit 15 af, maar wordt je rechtdoor verwezen voor Ind. Nagelerweg (afrit 14). Beide genoemde industrieterreinen liggen in Emmeloord.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 24 mei 2007, 11:20

Vlak voor KP Emmeloord kun je vanuit zuidelijker richting van de N50 ook nog naar Emmeloord sneaken, maar da's geen echte afslag.

pieterjanoverzet
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 17 nov 2006, 8:28

Bericht door pieterjanoverzet » do 24 mei 2007, 11:51

Voor Meppel moeten het er volgens mij 4 zijn:

A32 - Meppel-zuid(afrit 1); Meppel (afrit 2); Meppel-Noord (afrit 3)
A28 - Meppel/de wijk (afrit 24)

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » do 24 mei 2007, 18:35

Coen Tunnel schreef:Overigens zou ik Emmeloord alsnog opnemen. Vanaf Lelystad gaat Emmeloord er bij afrit 14 af, maar wordt je rechtdoor verwezen voor Ind. De Munt (afrit 15). Vanaf Lemmer gaat Emmeloord er bij afrit 15 af, maar wordt je rechtdoor verwezen voor Ind. Nagelerweg (afrit 14). Beide genoemde industrieterreinen liggen in Emmeloord.
Ik had overwogen om witte doelen mee te nemen, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan, omdat dan het einde zoek is. In dat geval zouden o.a. Moerdijk, Maarheeze, Vianen en Zwijndrecht ook op de kaart komen omdat ze nu net een bedrijventerrein hebben dat via een andere afrit bereikt wordt. Ik vond de kaart zo al vol genoeg ;)
Voor Meppel moeten het er volgens mij 4 zijn:

A32 - Meppel-zuid(afrit 1); Meppel (afrit 2); Meppel-Noord (afrit 3)
A28 - Meppel/de wijk (afrit 24)
Wederom: zie de uitleg.
Ook Elst Geldermalsen Leerdam en Didam, en vast nog veel meer plaatsen, staan op meer dan één afrit vermeld, maar staan om dezelfde reden bewust niet op de kaart.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » do 24 mei 2007, 19:10

Queue schreef:Wederom: zie de uitleg.
Volgens mij is deze kaart íets te hoog gegrepen! :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie