[N284] Reusel - Hapert - Eersel

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door Chris » do 02 apr 2020, 14:23

Vanaf 2023-2024 wordt de N284 voor € 40 miljoen aangepakt.

Afbeelding
Provincie Noord-Brabant schreef: Files en sluipverkeer N284 in 2026 verleden tijd

Aan de provinciale weg N284 die dwars door de Kempen loopt, vindt vanaf 2023/2024 groot onderhoud plaats. De weg en omgeving worden aangepakt.

In het door de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Bladel en Reusel-De Mierden gekozen voorkeursalternatief zijn doorstroming, verkeersveiligheid en bereikbaarheid sleutelwoorden. Diverse kruispunten worden verbeterd, er komen twee extra fietstunnels, fietsroutes worden aangelegd, ov-haltes worden aangelegd of verplaatst en er komen maatregelen op het gebied van smart mobility.

Voor het verbeteren van de N284 tussen Reusel en de A67 wordt in totaal € 40 miljoen gereserveerd.

Gedeputeerde Christophe van der Maat, wethouder Wim van der Linden (gemeente Bladel) en wethouder Frank Rombouts (gemeente Reusel-De Mierden) hebben vorige week vanwege de coronamaatregelen overleg gevoerd via een videogesprek en gezamenlijk een voorkeursalternatief gekozen. Ze vonden het belangrijk om ondanks de situatie in Brabant die velen in de provincie bezighoudt, dit overleg door te laten gaan om vaart in dit proces te houden. Het aanpakken van de N284 is namelijk hard nodig. Dagelijks staan er files tijdens de spitsuren, dorpen hebben last van sluipverkeer en er is sprake van gevaarlijke situaties voor fietsers en voetgangers om over te steken. Dat moet in 2026 verleden tijd zijn.

Totaalplaatje klopt

Christophe van der Maat: ”Met dit plan combineren we groot onderhoud met het aanpakken van kruispunten en investeren we fors in de fietsinfrastructuur en het openbaar vervoer. De aanpak van de N284 is ook goed voor de bedrijventerreinen De Sleutel en Kleine Hoeven en biedt mogelijkheden voor de Egyptische Poort en de ontwikkeling van beekdal de Groote Beerze.” In de verdere planuitwerking wordt gekeken naar mogelijke faunavoorzieningen en maatregelen om geluid en trillingen tegen te gaan. De N284 moet zo energieneutraal mogelijk worden, waardoor ook een bijdrage wordt geleverd aan de energietransitie. Een zo efficiënt mogelijk grondstofgebruik zorgt voor positieve milieueffecten, zoals minder CO2-uitstoot en minder afval.

De beide wethouders zijn vooral trots op het doorlopen proces en de goede samenwerking. Er is rekening gehouden met lokale wensen, passend binnen gemeentelijk en provinciaal beleid en regionale projecten. Van der Linden: “We hebben intensief samengewerkt vanuit diverse scenario’s en zeer zorgvuldig een afweging gemaakt. Uiteraard met hulp van diverse partners en passend bij de ontwikkelingen in De Kempen.” Wethouder Rombouts springt hem bij: ”Het proces heeft enkele maanden langer geduurd vanwege een aantal extra te onderzoeken vragen over landbouwverkeer en de fietsstructuur. Maar dat was de moeite waard. Liever iets langer uittrekken voor een goed proces dan overhaast een beslissing nemen. Het totaalplaatje klopt nu en daar zijn we trots op.”

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door mavas » do 02 apr 2020, 15:24

Wauw, 40 miljoen, en dan niks concreets schrijven over waardoor de doorstroming zou moeten verbeteren. :D Of zou de doorstroming echt verbeteren door het verbreden van kruispunten en het vervangen ervan door slimme verkeerslichten??? :s
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door Chris » do 02 apr 2020, 15:32

Het klinkt mij ook wel als een groot bedrag voor asfaltwerk, twee fietstunnels en een paar VRI's en bushaltes. Die fietsroute bestaat al.

Dit zijn bedragen waar ze in andere landen 5-6 kilometer autosnelweg van kunnen aanleggen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 apr 2020, 16:05

Precies mijn eerste gedachte.

De ingetekende fietstunnels bij de Bredasebaan en Lange Trekken bestaan nog niet. Dat verandert de zaak al iets, zowel in effect als kosten.
Ter vergelijking: bij de Burgemeester Van Woenseldreef in Hapert ligt al wel een onderdoorgang.

De N284 is op zich redelijk uitgebouwd. Door de inklemming tussen bebouwing is er niet veel ruimte voor veel meer.

Verbreding van het deel tussen Hapert en Bladel naar 2x2 zou fijn zijn, maar is niet strikt noodzakelijk. Hopelijk wordt de optie met de nieuwe fietstunnels wel opengelaten.

Alleen het deel door Reusel loopt echt bibeko. Ik zie dat niet snel veranderen. Hopelijk gaat dit project hier desondanks iets doen voor de doorstroming en veiligheid.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door Rein » do 02 apr 2020, 16:21

Als je de doorstroming echt wilt verbeteren kan je beter denken aan ondertunneling van kruisingen (waardoor fietstunnels ook niet meer nodig zijn) en wellicht een rondweg hier of daar als de weg dwars door een kom loopt. Zolang er op veel van dit soort wegen talloze VRI's staan zal de doorstroming niet veel verbeteren. Meer opstelstroken zorgt ervoor dat er meer verkeer per cyclus langs de VRI kan, maar voorkomt niet dat verkeer alsnog voor VRI's moet wachten. En het idee achter slimme VRI's is leuk, maar in de praktijk merk ik op wegen waar die dingen hangen 0,0 verschil in doorstroming.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 apr 2020, 16:36

Bij Hapert en Bladel zijn die rondwegen al aangelegd. Kruisingen verdiepen lijkt me zeker zinvol.

Bij Reusel was sprake van een ruimtereservering voor een rondweg. Deze is op dit forum wel eens voorbijgekomen.
Een deel van dit tracé is echter bebouwd. Zonde!

Afbeelding

Een noordelijke rondweg (oftewel een noordwestelijke verbinding tussen de N284 en N269) zou kunnen. Echter betekent dit een door snijding van het aanwezige landschap (waar een zuidelijke rondweg zou aansluiten op de bestaande kern) en een dusdanige omweg dat je je kunt afvragen of de doorstroming er nog mee gebaat is. Van de gemeenten kan ik me voorstellen dat ze ook huiverig zijn voor al te grote upgrades, aangezien dit ook verkeer kan aantrekken dat nu bijvoorbeeld omrijdt via de A67.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door kees » do 02 apr 2020, 18:54

Ik had ook zeker verwacht dat op bepaalde plekken voor ongelijksvloerse kruisingen zou worden gekozen.
Als ik de plannen zie, investeren ze vooral in het verbeteren van de fiets- en OV-voorzieningen. Wat betreft de afstelling van de VRI's kan er heel veel verbeterd worden. Juist in maart heb ik soms 10 t/m 15 minuten tot een kwartier voor de VRI's gestaan (vooral die bij Lange Trekken was volgens mij het probleem)
Ik heb sterk het vermoeden dat dit niet echt gaat helpen, maar hopelijk heb ik het mis.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door mavas » do 02 apr 2020, 21:09

Ik zie persoonlijk meer in een zuidelijke verlenging van de N269 naar de A67.
Dat komt ook nog wel eens in Belgische onderzoeken langs.

Op die manier hoef je de N284 ook niet aan te passen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door kees » do 02 apr 2020, 21:51

Eigenlijk pleit jij ervoor om een illegale afrit die er ooit was bij het viaduct aan de Postelsedijk, op Belgische grondgebied, tot een echte afrit om te bouwen. Maar ja, dan ben je grensoverschrijdend bezig en zou een Belgische op- en afrit een Nederlands probleem moeten oplossen.
https://www.google.nl/maps/place/Reusel ... d5.1728762

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 apr 2020, 21:56

Hoeveel verkeer op de N284 heeft momenteel een bestemming in België?

Meewerken aan een aansluiting voor de N269 kan wat verkeer door Arendonk schelen. Ook de route N630-N12 (Tilburg-Turnhout) zou er iets mee ontlast kunnen worden. Al zal het niet om grote aantallen gaan.

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door kempencar » do 09 apr 2020, 0:01

@Schelpenpaadje,
België heeft de weg naar de grens bij Arendonk gesloten voor vrachtverkeer, dus de grote verkeersstroom is er niet meer.
Daarmee is een Noord-westelijke rondweg ook niet waarschijnlijk.
De zuidelijk rondweg-reservering is mooi te zien op topotijdreis.nl waarbij de grondreservering in de kavel lijnen te zien is.
Half Reusel gaat naar eigen zeggen al via de Postelsedijk naar de A67 via de op/afrit van de grensovergang.
In Reusel maken ze al tig jaar het grapje dat als de douane/rijkswacht zou controleren, iedereen met spoed oma in het ziekenhuis moet bezoeken.
De Provinciale N284 houdt op bij de rotonde aan de dorpsgrens. Het gedeelte door de kern is geen onderdeel van dit plan.

Het grote knelpunt is de kruising in Hapert, vanaf Bladel gezien. De kruising is te krap door een benzinepomp die uitbreiding daar nu in de weg staat.
M.i. is een kluifrotonde met de doorgaande weg via een tunnel eronderdoor een structurele oplossing. Zowel in de ochtend als in de avond is er teveel verkeer uit een dominante richting om met een normale rotonde te werken, een onderdoorgang voor het doorgaande verkeer biedt daarmee lucht.
Alleen zou je dan de Groote Beerze wat naar links moeten verschuiven (het Waterschap wil al lang dat deze meer gaat meanderen) zodat je ook eerder met de tunnel kan starten.
Die enkele keer dat ik op de N284 rijd, mijd ik de spits omdat regelmatig tussen twee verkeerslichten je de 50 km/u niet haalt.

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door Dennal » wo 08 mar 2023, 8:45

Bladel houdt vast aan twee tunnels: ‘Voor een veilige weg mag best wat geld uitgetrokken worden’

https://www.ed.nl/bladel/bladel-houdt-v ... ~a37be3cf/
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door mavas » wo 08 mar 2023, 9:45

^^ Er komt zo te zien een reconstructie aan van de N284, te vinden op https://n284.nl/
Zoals gebruikelijk allemaal kleine verbeteringen, zodat 10 jaar na de aanpassingen weer het hele circus opnieuw kan beginnen. ;)

Verrassend dat Brabant hier voor allemaal verkeerslichten kiest. Ik zou op sommige punten eerder turborotondes verwachten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N284] Reusel - Hapert - Eersel

Bericht door Kaaiman » wo 08 mar 2023, 10:02

Noord-Brabant is zo'n beetje de iVRI-provincie bij uitstek volgens mij.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie