[N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door hoevenpe » vr 13 mar 2009, 12:09

De weg wordt dus tussen Zurich en Harlingen straks een autoweg 2x2 (100km) en verder een autosnelweg, of is straks het stukje ertussenin ook ASW?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Kaaiman » vr 13 mar 2009, 13:21

Ik vraag me alleen af waarom er voor Harlingen voor een dure tunnel wordt gekozen, terwijl Sneek en Groningen met een halfbakken N7 opgescheept blijven zitten...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Ds79m » vr 13 mar 2009, 19:16

Het is inderdaad verbazend dat deze oplossing wordt gekozen. Maar laten we niet klagen. Hopelijk krijgen plaatsen als Vught en Wassenaar ook snel een tunnel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door mavas » vr 13 mar 2009, 21:32

Ja ook ik verbaas me erover. Er is toch genoeg ruimte voor een bovengrondse 2x2-oplossing?

Zou de tunnelbak ruimte genoeg hebben voor vluchtstroken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Hajo » za 14 mar 2009, 14:14

Een tunnel beperkt lawaai en luchtvervuiling. En de weg vormt niet langer een barrière. Dat zullen wel de redenen zijn waarom er voor een tunnel is gekozen. Een omlegging oostelijk van Harlingen was m.i. goedkoper geweest. Het geld komt waarschijnlijk uit de pot voor de geschrapte Zuiderzeelijn.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Sendis » wo 12 aug 2009, 8:30

Hajo schreef:Een tunnel beperkt lawaai en luchtvervuiling. En de weg vormt niet langer een barrière. Dat zullen wel de redenen zijn waarom er voor een tunnel is gekozen. Een omlegging oostelijk van Harlingen was m.i. goedkoper geweest. Het geld komt waarschijnlijk uit de pot voor de geschrapte Zuiderzeelijn.
Een lus om de oosterparkwijk was wel zo gemakkelijk aangelegd. Nu moet de markante traverse wijken voor een tunnel. Bestuurders met een te grote broek aan zal ik maar zeggen. Ik heb begrepen uit de lokale media dat de vrijgekomen ruimte zal worden volgepropt met VINEX-woningbouw. Dus €€€ voor de gemeentekas. What's new?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Peter » wo 12 aug 2009, 9:22

Nee, heeft meer met scheepvaart te maken. De brug in de N31 moet best vaak open. Veel vaker dan de Julianabrug of de brug verderop in de N7, zeker in het zomerseizoen. Een tunnel of aquaduct ligt dan veel meer voor de hand.

VINEX in Harlingen ? Die komen allemaal bij Lutjegast, Sexbierrum en Hindeloopen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Willem » wo 12 aug 2009, 10:27

Moet de afslag Midlum nog verplaatst worden? Deze afslag komt straks vrij dicht op de uitgang van de tunnel te liggen.

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Beetle » zo 16 aug 2009, 17:45

Ik zie er eerlijk gezegd de noodzaak niet in om een tunnel aan te leggen. De enige tunnel die ik zou plannen in die omgeving is een aquaduct onder het Van Harinxmakanaal door. Dat is het enige stukje 80km weg wat e nog ligt tussen Leeuwarden en Afsluitdijk. De ombouw van het gedeelte autoweg in Harlingen zelf van 80 naar 100km/u was al een duidelijke verbetering. Alleen nog vervelend als je achter een vrachtauto zit. Maar vrij snel nadat je Harlingen gepasseerd bent (in de richting van de Afsluitdijk) kun je die al inhalen aangezien dit al is omgebouwd naar twee keer twee rijbanen.

Ergo: Geld niet verspillen aan een luchtkasteel. Aquaduct over een jaar of tien en dan zien we wel verder.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Kaaiman » vr 19 nov 2010, 10:51

Ik zou het ongeveer zo doen denk ik. Een nieuwe 2+2 A/N31 in een open tunnelbak met aquaduct en de oude weg inclusief brug handhaven als route voor lokaal verkeer (GOW). Door die weg voor lokaal verkeer te handhaven, kom je veel beter uit met de aansluitingen, omdat er zo enkel nog ten noorden en ten zuiden van Harlingen aansluitingen nodig zijn. Dat scheelt heel veel slopen om ruimte te maken voor aansluitingen in verband met de beperkte ruimte.

Afbeelding

Veel prioriteit van rijkswege heeft dit project wat mij betreft niet echt, maar als de provincie de kar wil trekken... waarom ook niet? :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Rene » vr 19 nov 2010, 11:03

^^
Dat zou vanuit inhoudelijk perspectief zeker het beste alternatief zijn.
Maar of het ook gezien de beperkte hoeveelheid beschikbare middelen een betaalbaar alternatief is... ?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Kaaiman » vr 19 nov 2010, 15:02

Over de werkelijke plannen is hier overigens meer te vinden, inclusief kaartjes. Het ziet er overigens lang niet slecht uit. Net als in mijn plan blijft de bestaande brug behouden voor lokaal verkeer. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door sirdanilot » vr 19 nov 2010, 17:25

Waarom kunnen de huidige aansluitingen niet worden gebruikt?

Waarom geen autosnelweg? De N31 bij knooppunt Zurich kan zonder meer een autosnelwegstatus krijgen, en ten noorden van Harlingen begint de autosnelweg nu al. Een snelheid van 120 is misschien niet wenselijk i.v.m. verbebouwing, maar 100 per uur snelwegen zijn helemaal niet zeldzaam.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Palance » vr 19 nov 2010, 17:40

sirdanilot schreef:Waarom geen autosnelweg? De N31 bij knooppunt Zurich kan zonder meer een autosnelwegstatus krijgen
Dat heeft-ie al, er ligt nog een stuk A31 (volgens de hectometerpaaltjes) ten noorden van het knooppunt en ook de snelwegstatus vervalt niet meteen bij het verlaten van het knooppunt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door mavas » vr 19 nov 2010, 21:07

Kaaiman schreef:Over de werkelijke plannen is hier overigens meer te vinden, inclusief kaartjes. Het ziet er overigens lang niet slecht uit. Net als in mijn plan blijft de bestaande brug behouden voor lokaal verkeer. :)
Ik heb het net gelezen. Dat scheelt 20 miljoen euro omdat er anders een breder aquaduct gebouwd moet worden. Wat ik niet begrijp is waarom die noordelijke aansluiting Harlingen verdwijnt. Voor de bereikbaarheid van de havens en de parkeerterreinen een prima route buiten Harlingen om zodat er minder overlast is bibeko.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Kaaiman » za 20 nov 2010, 2:32

^^ Bij mijn weten blijft de aansluiting met de N390 gewoon bestaan hoor. Misschien dat de noordelijke aansluiting in Harlingen zelf bedoeld wordt?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door boe! » za 20 nov 2010, 8:21

De afslag Midlum blijft bestaan. De drie gedeeltelijke aansluitingen in Harlingen (2 richting zuid, 1 richting noord) worden samengevoegd tot één volledige aansluiting.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door sirdanilot » za 20 nov 2010, 18:52

Mijn vraag was dus waarom die drie aansluitingscomplexen niet behouden kunnen worden in plaats van een nieuwe aansluiting maken en de huidige af te sluiten. Het lijkt me wel zo geldbesparend om niet te veel te hoeven afbreken/opbouwen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door Peter » ma 22 nov 2010, 9:26

De Harlingse op en afritten komen uit op smalle weggetjes, die eigenlijk ongeschikt zijn voor druk verkeer. Kan mij voorstellen dat men dat anders wil.
De op en afritten van nu zijn ook krappe, bochtige banen met onooglijke smalle viaducten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: A31: Harlingen wil tunnel

Bericht door sirdanilot » ma 22 nov 2010, 15:36

Peter schreef:De Harlingse op en afritten komen uit op smalle weggetjes, die eigenlijk ongeschikt zijn voor druk verkeer. Kan mij voorstellen dat men dat anders wil.
De op en afritten van nu zijn ook krappe, bochtige banen met onooglijke smalle viaducten.
Ik ken wel scherpere bochten...

en smallere viaducten...

en afritten die uitkomen op smallere wegen.

Kortom, zeker op een autoweg hoeven die afritten geen enkele reden zijn om zoveel geld uit te geven. Op een autosnelweg kan ik me voorstellen dat men er vanaf wil (al komt het zoals je ziet ook op een snelweg vrij vaak voor).

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: [N031] Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door woutero » do 01 dec 2011, 11:47

Het stuk Zurich-Harlingen is alweer een tijdje in gebruik, maar inmiddels wordt er ook gewerkt aan de voorbereiding van het verdubbelen van de traverse door Harlingen:

- 2x2 autoweg, 100 km/h
- Ca. 3km lengte, waarvan 2km verdiept
- Aquaduct onder Van Harinxmakanaal
- 1 (Haarlemmermeer) aansluiting
- Handhaving bestaande brug voor lokaal verkeer
- Budget €140 mln (Rijk €80 mln, Provincie €46 mln, Gemeente €14 mln)
- Uitvoering 2013 - 2017

Afbeelding
Bron: www.harlingen.nl/n31

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N031] Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Kaaiman » do 01 dec 2011, 13:46

Daar loopt volgens mij al een andere draad over, met in de titel iets van 'Traverse Harlingen' dacht ik. Even verplaatsen?
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 01 dec 2011, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A031] Harlingen wil tunnel

Bericht door Wouter N14 » do 01 dec 2011, 13:53

Volgens mij staat het nu goed, alleen twijfel ik of de aanduiding A31 in de topictitel juist is... misschien toch bij OWN plaatsen? :confuuuse:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A031] Harlingen wil tunnel

Bericht door Rene » do 01 dec 2011, 13:56

Staat prima hier :top:

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: [A031] Harlingen wil tunnel

Bericht door woutero » do 01 dec 2011, 14:13

Dank. Ik had nog wel gezocht (op N031, dus daar ging het mis)...

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A031] Harlingen wil tunnel

Bericht door hurricane » ma 12 dec 2011, 23:39

Mooie bolfoto's van dit project :top:

http://www.viadrupsteen.nl/gbo-n31

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A031] Harlingen wil tunnel

Bericht door Kaaiman » di 20 dec 2011, 17:11

[url=http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/nieuws/2011/12/20/betere-bereikbaarheid-noord-nederland-via-weg-en-water.html]Ministerie IenM[/url], 20 december 2011 schreef:Betere bereikbaarheid Noord-Nederland via weg en water

De N31, de directe verbinding tussen Amsterdam en Leeuwarden, via de Afsluitdijk en Harlingen, wordt in Harlingen straks dubbelbaans en verdiept aangelegd. Niet alleen de weg wordt aangepakt, maar ook het gebied daaromheen. Vandaag heeft Minister Schultz van Haegen haar handtekening gezet onder het Ontwerp-Tracébesluit (OTB) en de Milieu-effectrapportage (MER) N31 Traverse Harlingen. Doel is de weg veiliger te maken, de leefbaarheid in Harlingen te versterken en de bereikbaarheid van Fryslân te verbeteren. Ook tekende de minister het convenant Fries-Groningse vaarwegen, waardoor het Rijk eigenaar wordt van vaarweg Lemmer-Delfzijl.

Minister Schultz van Haegen: ‘Vandaag staat in het teken van een betere bereikbaarheid van Noord-Nederland over de weg en het water. Ik ben blij dat we samen onze twee noordelijke provincies weer een stuk sterker kunnen maken.’

Provincie Fryslân, gemeente Harlingen en Rijkswaterstaat werken samen aan de verbetering van de N31. Gedeputeerde Poepjes van de provincie Fryslân: ‘De nieuwe weg heeft een grote impact op het wegennet in Fryslân. Op de provincie en natuurlijk vooral op Harlingen. Dit zorgt voor een betere verkeersveiligheid. En het is een goede oplossing voor Harlingen. De weg zie je straks bijna niet meer en de stadsdelen worden zo weer met elkaar verbonden.’

Verdubbelen en verdiepen
Het enkelbaansgedeelte van de huidige weg wordt deels verdubbeld tot een autoweg met twee keer twee rijstroken. Automobilisten mogen hier na de verdubbeling 100 kilometer per uur rijden. De weg duikt, vanaf het van Harinxmakanaal, over zo’n twee kilometer ruim vier meter de grond in. De weg blijft open, maar komt lager te liggen. Dankzij de verdiepte ligging is de weg vanaf het maaiveld niet meer zichtbaar. Onderdeel van de verdiepte ligging is een aquaduct in het Van Harinxmakanaal. Het doorgaande verkeer maakt hier straks gebruik van.

Inspraak
De inspraakperiode voor het OTB/MER is van 13 januari tot 24 februari. De rapporten zijn zes weken lang voor iedereen in te zien. Dit kan bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu in Den Haag, het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat Noord-Nederland en het provinciehuis in Leeuwarden, het stadskantoor ‘De Groenlandsvaarder’ en het projectbureau in Harlingen. Het OTB/MER is in die periode te downloaden via http://www.centrumpp.nl onder ‘actuele zienswijzeprocedures’. In de zes weken kunnen betrokkenen een zienswijze indienen. De wijze van inspreken wordt ook bekendgemaakt in de lokale en regionale kranten. Mede op basis van de zienswijzen wordt het definitieve tracé vastgesteld. Hierover neemt de Minister waarschijnlijk medio 2012 een besluit. De nieuwe N31 wordt gebouwd voor 143 miljoen euro (prijspeil 2010). Naar verwachting kan de schep in 2013 de grond in.

(...)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A031] Harlingen wil tunnel

Bericht door hurricane » di 20 dec 2011, 18:36

Kaaiman schreef:
[url=http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/nieuws/2011/12/20/betere-bereikbaarheid-noord-nederland-via-weg-en-water.html]Ministerie IenM[/url], 20 december 2011 schreef:
Het enkelbaansgedeelte van de huidige weg wordt deels verdubbeld tot een autoweg met twee keer twee rijstroken.
Wordt DEELS verdubbeld??? Mag hopen dat dit een foutje is... :roll:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door boe! » di 20 dec 2011, 19:04

De af- en toeritten blijven één rijstrook. ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Kaaiman » wo 21 dec 2011, 10:08

Misschien deels verdubbeld, deels over een nieuw tracé. Beetje raar inderdaad.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie