[N062] 5 jaar Westerscheldetunnel: niet iedereen tevreden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

Re: [N062] 5 jaar Westerscheldetunnel: niet iedereen tevreden

Bericht door Davy » vr 09 apr 2021, 10:29

Chris schreef:Vanuit Nederlands oogpunt lijkt Zeeuws-Vlaanderen een soort 'achterhoek', geïsoleerd en ver weg van alles, maar vanuit Vlaams oogpunt ligt het net over de grens van één van de duurste streken van het land: rond Knokke.
Zo voelt het voor mij ook wel aan: Nederland is al snel ver weg voor mij, Middelburg, Vlissingen en Goes is al bijna een uur rijden voor mij. Terwijl ik in een uur tijd mits geen file ik al voorbij Antwerpen sta. Van Sluis naar VZP Ranst rij ik er exact een uur over.
Of naar het zuiden: in een uur tijd sta ik aan de Franse grens...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 apr 2021, 10:34

Wimpie25 schreef:
vr 09 apr 2021, 9:22
Zeeuws-Vlaanderen is voor Nederland wat de de Voerstreek is voor Vlaanderen. Een afgelegen, afgesloten regio die economisch gezien niet op het gemiddelde niveau zit. Bovendien is er een focusverschuiving gaande richting het buurland door een gestage influx van welgestelde Vlamingen in het geval van Zeeuws-Vlaanderen en welgestelde Nederlanders in het geval van de Voerstreek.
Als de Voerstreek een parallel is, is het wachten op een Vlaamse partij in de lokale politiek die actief gaat strijden voor een Retour à Flandres ;)

Het aparte is dat je in Zeeuws-Vlaanderen nog best wel wat bedrijven had die iets wisten te maken van het zijn van grensregio. Meer ook dan bijvoorbeeld een Achterhoek. Het uiteindelijk gefailleerde Neckermann.com bediende vanuit Sint Jansteen twee markten bijvoorbeeld. En je had in Zeeuws-Vlaanderen een paar grote meubelzaken die volgens mij hun klanten uit beide landen haalden. De toeristische sector komt daar nog eens bij, al draait die wellicht sterker op bezoekers uit Vlaanderen dan vanuit Nederland. Maar goed, het lijkt niet voldoende geweest om de regio echt vol in de vaart der volkeren mee te laten draaien.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 09 apr 2021, 10:43

Vergeet Dow niet. Die maakt handig gebruik van de positie bij Terneuzen

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » vr 09 apr 2021, 10:49

^^
Vroeger had je nog het fiscaal grenstoerisme. Zijnde, Belgen die een Nederlandse bankrekening hadden om aan het oog van de fiscus te ontsnappen. Dat viel dan te combineren met een gezellig dagje uit aan de kust in Zeeuws-Vlaanderen.

Wat de Voerstreek betreft, heel dat politiek-etnische conflict gekend als de Taalstrijd, is daar in stilte aan zijn einde gekomen door de Nederlanders die daar in grote getale zijn neergestreken en zijn beginnen deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 09 apr 2021, 11:08

^^ met als bijzonder detail: de Vlamingen, Walen én Nederlanders in de Voerstreek communiceren onderling allemaal in hetzelfde dialect ;)

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » vr 09 apr 2021, 11:27

^^
Klopt inderdaad! De Waalse buurgemeente van de Voerstreek (Blieberg) heeft zelfs slapende faciliteiten. Dat wil zeggen dat bij wet alles al klaarstaat om morgen faciliteiten in te voeren. Dus wie weet, als er nog genoeg Nederlanders blijven toestromen, kan de taalgrens een stuk opschuiven :mrgreen:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 09 apr 2021, 12:27

^^ Zolang Zeeuws-Vlaanderen maar geen burgemeester heeft die retour à la Belgique predikt...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » vr 09 apr 2021, 13:25

^^
Vlaanderen kan alvast een campagne starten om het Zeeuws sentiment voor een retour aan te wakkeren :hap: