[N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 01 mei 2018, 19:27

Bijzondere knik in het dek van het kunstwerk van de aansluiting. Dat zie je niet vaak.

Kan de breedte van de oude brug ook gebaseerd zijn op een eventuele ombouw naar één rijbaan van een snelwegprofiel?
Bij Visvliet was de weg niet voorzien van fietspaden, maar daar kon de route door het dorp lopen uiteraard. Dateren al dit soort kunstwerken op de N355 in Groningen uit dezelfde tijd?

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » di 01 mei 2018, 20:05

De knik in het viaduct is volgens mij puur decoratief; de vangrail en het wegdek lopen gewoon vlak en vloeiend.

De bypass van Visvliet komt uit het eind van de jaren '60 en de brug over de Lauwers is inderdaad aangelegd als voorbereiding op een toekomstige snelweg, maar ik denk niet dat dit ook het geval was bij de brug van Nieuwklap. 1938 is immers slechts één jaar na de openstelling van de eerste autosnelweg van Nederland ;) Wel is het me eerder al eens opgevallen dat de twee bruggen bij Niezijl breder zijn dan strikt noodzakelijk. Op de brug over het Niezijlsterdiep ligt tussen de rijbaan en het fietspad een bushalte, en de brug over het Hoerediep heeft een ongebruikt deel. Ik gok dat deze, net zoals de brug bij Nieuwklap, zijn gedimensioneerd voor fietspaden aan weerszijden. Er zou een 1x4 op passen, à la de Waalbrug, maar ik denk niet dat 'ie met die gedachte is ontworpen.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door harry » di 01 mei 2018, 20:07

Chris schreef: di 01 mei 2018, 18:16In die tijd waren aparte fietspaden nog niet standaard.
Wel in de belangrijkste wegen die voor de oorlog vanuit de Stad (Groningen) werden aangelegd:
- Rijksstraatweg naar Assen;
- Rijksweg naar Delfzijl (voorbij Ten Boer pas na 1950 aangelegd);
- Provinciale weg naar Winsum;
- Friesestraatweg naar Zuidhorn (met dorpsomleggingen in de jaren 1950 pas voltooid).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » di 01 mei 2018, 20:38

Chris schreef: di 01 mei 2018, 18:16Ik zat te kijken naar de oude brug, die dus uit 1938 zou stammen. Zou die later verbreed zijn voor de fietspaden? In die tijd waren aparte fietspaden nog niet standaard.
Juist wel, veel rijkshoofdwegen kregen juist in die tijd al fietspaden. De N344 (E8) en N224 (E36) zijn daar nog mooie voorbeelden van.

In de Atlas van de Rijkswegen 1941 staat bij meer dan de helft van de kilometers rijksweg dubbelzijdige fietspaden ingetekend.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Chris » di 01 mei 2018, 21:10

^^ Okay, ik dacht dat dat pas op grote schaal in de jaren 50-60 gebeurde. Maar het ligt voor de hand dat op de belangrijkste routes (die nu veelal een autosnelweg zijn) al eerder een aanvang werd gemaakt met vrijliggende fietspaden.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » za 19 mei 2018, 11:53

Een video van de nieuwe brug en aansluiting bij Nieuwklap. De noordzijde van de aansluiting (rotonde en ontsluiting van Nieuwklap) is nog niet gereed, daar is nu een tijdelijke situatie. Om van de N355 naar Nieuwklap te rijden, mote je de afrit nemen en vervolgens de oprit richting Zuidhorn oprijden en halverwege een tijdelijke verbindingsweg inslaan. Ook zijn er nu twee manieren om van Nieuwklap naar Zuidhorn te rijden: over de nieuwe oprit, of over het asfalt van de oude weg die er nog ligt. Bewegwijzering zal er waarschijnlijk pas komen wanneer de rondweg van Aduard (N983) gereed is.

Link
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Chris » za 19 mei 2018, 12:01

Mooie beelden :top:

Die UIT-borden zijn volgens mij alleen bedoeld voor autosnelwegen en niet een gebiedsontsluitingsweg zoals de N355.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Snelwegfreak » za 19 mei 2018, 12:15

Dat zie je steeds vaker: het autosnelwegmodel lijkt meer de standaard te worden. Wat mij betreft prima: ik vind het onzin om twee modellen te hebben. Een andere functie hebben ze namelijk niet. Die wegmarkeringen bij ongelijkvloerse gebiedsontsluitingswegen moet overigens écht aangepast worden naar stroomwegmarkeringen. Weg met die 3-3 kantstrepen :ziek:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » za 19 mei 2018, 12:48

Het enige wat ik kan vinden de Richtlijnen Bewegwijzering 2014 (CROW-publicatie 322) is dat het grote UIT-bord wordt toegepast bij "ongelijkvloerse afritten met vloeiend aangesloten verbindingswegen". Echter gaat het in de figuur bij die tekst over het "UIT-bord langs nationale stroomwegen". Het is mij niet gelukt om een expliciete vermelding te vinden van welk bord er nou langs een ongelijkvloerse afrit op een GOW hoort te staan. :dontknow:
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Snelwegfreak » za 19 mei 2018, 14:20

In de Richtlijn Bewegwijzering hoef je ook niet te kijken: UIT-borden en chevronborden zijn geen bewegwijzering maar bebakening. In de CROW 207 (Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen 2015) staat overigens grotendeels hetzelfde:
  • Divergentiepunten in stroomwegen (bij afritten, verzorgingsplaatsen en rijbaansplitsingen) vormen een discontinuïteit waarbij extra bebakening (UIT-bord of Chevronbord) vereist is. Bij afritten in aansluitingen en bij verzorgingsplaatsen bestaat de puntstukaanduiding uit een UIT-bord (BB01). Dit bord accentueert het einde van de beslissingsruimte. Op regionale stroomwegen wordt het UIT-bord met de naar rechts wijzende pijlpunt alleen geplaatst als de uitvoeging een vloeiende vormgeving heeft.
In de CROW 207 wordt het autowegmodel (BB02) slechts één keer genoemd, als onderdeel van maatregelen bij scherpe bochten. Verder niet. Daarmee lijkt de toepassing van de BB02 een stille dood te sterven, wat mij betreft prima. Ook wordt er niet gesproken over gebiedsontsluitingswegen (GOW). Waarschijnlijk omdat, volgens de theorie, daar geen ongelijkvloerse aansluitingen horen voor te komen. Daarom had men hier op de N355 ook een (kortstondige) autowegstatus moeten toepassen, al dan niet met een maximumsnelheid van 80 km/h.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » za 19 mei 2018, 15:36

^^ Bedankt voor de toelichting. :top: Ik vind de BB01 zelf ook mooier, en in zo'n open omgeving als hier valt 'ie ook goed op. En inderdaad blijft het een rare gewaarwording om landbouwvoertuigen over de aansluiting te zien rijden, zoals op de video. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat er moeizame of gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als landbouwvoertuigen de afrit moeten nemen en na het viaduct weer met lage snelheid moeten invoegen. Aan de noordkant van de brug is ruimte voor een parallelweg (nu nog niet in gebruik), en de wens bestaat al heel lang om tussen Groningen en Zuidhorn een volledige parallelweg te hebben. Tot die tijd (die mogelijk nooit komt) zal de aansluiting een vreemd mengsel van gebiedsontsluitingsweg en stroomweg blijven.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » za 19 mei 2018, 16:18

^^ Ik denk zelf dat de parallelweg wel zal komen. Ik heb begrepen dat de provincie een onderzoek is gestart naar deze parallelweg. Er zullen namelijk hoe dan ook verdere maatregelen moeten worden genomen om de doorstroming en veiligheid op deze weg te blijven garanderen. Deze twee begrippen komen echter steeds verder in het geding op het deel tussen Zuidhorn en Groningen. Ook met de aanleg van Fietsroute Plus is rekening gehouden met een mogelijke aanleg van een parallelweg. Ik denk dus dat de aanleg van deze weg dichterbij is dan men denkt.

EDIT: De parallelweg is zelfs al opgenomen in een ontwerptekening voor de gehele N355 tussen Zuidhorn en Groningen: Download PDF hier.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » za 19 mei 2018, 17:05

^^ Interessante tekeningen, bedankt voor het delen! Daar was ik nog niet van op de hoogte. Hier gaat dus nog flink de schop in de grond.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Talisman
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 18:58

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Talisman » ma 11 jun 2018, 19:52

^^ Zéker interessant Sibren, maar dat nog niemand iets zegt over een bijzonder opvallend deel van de ontwerptekening die Robbert297 heeft gedeeld... :wow: Die parallelweg is belangrijk, maar voor de lange termijn zie ik dus iets in die tekening waar ik veel vrolijker van word:

Afbeelding
Uitbreiding N355 van 2x1 naar 2x2. Het staat er echt!
Kaaiman schreef: di 06 feb 2018, 18:02 Nog stommer is dat uit een aantal studies blijkt dat Zuidbroekhorn - Groningen op termijn eigenlijk naar 2x2 zou moeten, maar daar bij de planning en constructie van deze aansluiting helemaal geen rekening mee is gehouden. :roll:
Wellicht is er dan tóch rekening mee gehouden, mogelijk op de manier zoals hieronder (nota bene door jou Sibren) aangegeven:
Sibren schreef: di 06 feb 2018, 18:15 De aansluiting past daar inderdaad niet op, maar omdat er in- en uitvoegstroken over de nieuwe brug lopen, zou daar ook een 2x2 op moeten passen. De aansluiting moet dan worden omgebouwd tot bijvoorbeeld een halfklaverblad, maar dan moet de fietsroute-plus een grote boog er omheen gaan maken. Toch lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de N355 hier ooit 2x2 wordt.
Zo onwaarschijnlijk is het dus niet dat het ooit 2x2 wordt, als het al in deze ontwerptekening is opgenomen. :woop:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 11 jun 2018, 20:39

Moah, je kunt het ook zien als niet veel meer dan "niet onmogelijk maken". Een ruimtereservering is nog niet zoiets als een concreet plan. En als die watergang verplaatst moet worden naar vlak buiten dit profiel dan is het dat eigenlijk al niet eens. Hooguit hoeven er geen bomen te worden gekapt en komt er geen nieuwe bebouwing e.d. op het tracé.

Maar het is in elk geval iets :)

Talisman
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 18:58

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Talisman » ma 11 jun 2018, 21:27

Schelpenpaadje schreef: ma 11 jun 2018, 20:39 Moah, je kunt het ook zien als niet veel meer dan "niet onmogelijk maken". Een ruimtereservering is nog niet zoiets als een concreet plan. En als die watergang verplaatst moet worden naar vlak buiten dit profiel dan is het dat eigenlijk al niet eens. Hooguit hoeven er geen bomen te worden gekapt en komt er geen nieuwe bebouwing e.d. op het tracé.

Maar het is in elk geval iets :)
Haha, terechte relativering van mijn 'hosanna', maar juist dat het 'in elk geval iets is' doet 't 'm voor mij. Want het is inderdaad een begin. Wij hebben het erover, nu staat het ook eens op papier en komt het in ieder iets geval meer in de buurt dan aanvankelijk werd gedacht hier. Geen concreet plan, maar wel een planstudie (24-11-2017, in opdracht van provincie Groningen).

Ik ben het met je eens dat het dan eigenlijk geen ruimtereservering is, maar bij die watergang ('plas') bij de 2x1 staat in het schetsontwerp al aangegeven dat het een tijdelijke situatie betreft (in tegenstelling tot de situatie daaronder bij de 2x2, daar komt dat woord 'tijdelijk' niet terug) en noemen ze het zelf wel 'ruimte reserveren'.

Iets is al tien keer beter dan niets, dat ze het hiermee niet onmogelijk maken + je 'hooguit'-opsomming stemmen mij al zeer tevreden. We kennen natuurlijk ook andere voorbeelden van potentiële 2x2-tracés waar het helaas wel knap lastig is geworden om nog iets aan uitbreiding te doen. Daarnaast richt mijn blijdschap zich op het gegeven dat 2x2 hier al enigszins een verloren zaak leek (Kaaiman, Sibren). Dat valt nog mee.

Kortom: helemaal met je eens, lekker nuchter, maar om deze redenen ben toch nog in de hosanna-mood haha. :mrgreen:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 11 jun 2018, 22:13

Hosanna was het ook toen de weg destijds als 2x2 werd gedimensioneerd bij Visvliet en tussen Leeuwarden en Hurdegaryp. Dat was veel meer dan deze schets van nu, maar een snelweg, laat staan 2x2 op de rest van het tracé, volgde nooit.

Je hebt wel gelijk dat het er sowieso niet van komt als je er niet over praat en bij nieuwe ontwikkelingen de optie niet openlaat.

En in de tussentijd kunnen er heel wat kikkers en watervogels opgroeien in die sloot. Misschien wel zo veel als het aantal grassprieten op de verwijderde rijbaan bij Visvliet :mrgreen:

Talisman
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 18:58

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Talisman » ma 11 jun 2018, 22:32

Haha lekker hoor, mooi die oude wonden openhalen. Dat zit me soms nog steeds dwars als ik al die ellendige verbindingen door en langs de dorpjes afleg. Ik ben daarmee bekend en juist die 'pijn' voelde ik recent toen ik de reacties van de andere forumgebruikers las over 'geen rekening met 2x2 gehouden' + 'onwaarschijnlijk dat er ooit een 2x2 komt'.

Nu blijkt die optie wel open te staan. Meer is het inderdaad niet. 't Is in ieder geval genoemd: lange termijn, uitbreiding N355 van 2x1 naar 2x2. Staat leuk.

Ik zou zuur kunnen doen over het verleden, maar ik heb liever hoop, ook als die achteraf vals zal blijken. Heb ik tussentijds toch even mogen genieten van het idee. Dus ja, kom maar op met die kikkers! 8-)

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » ma 11 jun 2018, 22:39

De plannen die Robbert had gedeeld zijn al een hele verbetering tegenover de huidige situatie: geen erftoegangen meer aan de doorgaande weg, de kruising bij Slaperstil vervalt en geen landbouwvoertuigen meer op de weg. Misschien is dit al een zodanige verbetering dat een 2x2 niet meer noodzakelijk is. Een verdubbeling is qua ruimtebeslag immers wel een flinke ingreep in de omgeving, en vrij prijzig.

De problemen met de N355 tussen Zuidhorn en Groningen vormen zich in de spitsuren. 's Ochtends is het één lange rij richting Groningen, 's avonds is het één lange rij Groningen uit. Volgens de Wegenwiki was de etmaalintensiteit hier 17.000 in 2009. Grote kans dat die in negen jaar tijd is gestegen. Als we even wat vuistregels uit de verkeerskunde gebruiken, kunnen we zeggen dat tijdens een spitsuur 10% van de etmaalinstensiteit, dus 1700 mvt/h rijdt, en de capaciteit van een doorgaande rijstrook is 1800 mvt/h (twee seconden volgafstand). Dan zit de weg tijdens de spits dus al op zijn capaciteit.

Volgens dezelfde cijfers is de intensiteit op het 2x2 deel tussen Leeuwarden en Tytsjerk trouwens 22.000 mvt/e. Dat traject ervaar ik tijdens de spits ook wel als vrij druk, maar dat kan ook komen door de verzamelende werking van de vele verkeerslichten (je rijdt de hele tijd in de grote groep auto's met wie je voor het verkeerslicht stond te wachten, terwijl de rest van de weg rustig is).

Maar als de weg wordt verdubbelt, moet dat in Groningen wel goed aansluiten op de Ring-Noord en -West, en in Zuidhorn op de rotonde met de N980. Het ongelijkvloers maken van de Ring-West van Groningen start waarschijnlijk in 2021, en als knooppunt Reitdiep dan nog wat wordt getweakt loopt het hier hopelijk allemaal wat vloeiender.

Volgens mij zitten de knelpunten ook aan die uiteinden: knooppunt Reitdiep en de rotonde bij Zuidhorn. Hier hoopt het verkeer zich op, en de file op de N355 is simpelweg de terugslag hiervan. Dus misschien ligt het helemaal niet aan het feit dat de N355 slechts 2x1 is, maar dat het verkeer zich bij deze uiteinden niet goed afwikkelt. Als je de weg verdubbelt, dan zou het verkeer zich nog steeds ophopen bij de uiteinden.

Ook zou er moeten worden gekeken of er verkeer van de N355 af kan worden gehaald. Neem bijvoorbeeld al het land ten noorden van de N355. Veel verkeer dat vanaf hier naar de A7 wil, rijdt via de N355 en de Westelijke Ringweg. Als er een noord-zuidverbinding zou zijn, bijvoorbeeld tussen de nieuwe rondweg van Aduard en :AS: Westpoort, kan dat mogelijk al een groot deel van de druk wegnemen.

Kortom, voordat hier een verdubbeling gaat plaatsvinden zal er een boel moeten worden onderzocht naar nut en noodzaak.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door martien » ma 11 jun 2018, 22:55

^^ voor dat laatste is al een eerste onderzoek gedaan. Ik zie het niet snel gebeuren... Meer info:ring groningen topic

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » di 12 jun 2018, 9:29

Talisman schreef: ma 11 jun 2018, 22:32Nu blijkt die optie wel open te staan. Meer is het inderdaad niet. 't Is in ieder geval genoemd: lange termijn, uitbreiding N355 van 2x1 naar 2x2. Staat leuk.
Bij mijn vorige werkgever kreeg ik zijlings wel wat mee over dit project. De provincie Groningen had een aantal jaren geleden een bestuurlijke keuze gemaakt om de weg niet naar 2x2 te verdubbelen. Het adviesbureau waar ik toen werkte, kreeg de opdracht om een ontwerp te maken voor opwaardering van de N355. Parallelwegen, minder aansluitingen, dat soort dingen. Maar uit de verkeersgegevens bleek toen al dat 2x2 op termijn echt noodzakelijk zou worden.

Toen heeft men een wegbeeldvisie o.i.d. gemaakt, waarbij het Friese deel van de N355 met het Groningse deel werd vergeleken. De N355 is als aanvoerweg naar Leeuwarden geheel 2x2 tussen de stad en de eerstvolgende noemenswaardige plaats (Hurdegaryp). Dat principe op Groningen toegepast zou een 2x2 N355 tussen Groningen en Zuidhorn opleveren.

Hoe het verder is afgelopen, weet ik niet precies, want rond die tijd ben ik daar weggegaan. Maar kennelijk is die wegbeeldvisie/landschapsvisie nu klaar en zitten daar een aantal principeschetsen in.

De ongelijkvloerse kruising bij Nieuwklap is echt nooit bedacht voor 2x2, omdat de eerdere bestuurlijke keuze uitging van 1x2 en de recente plannen voor alsnog 2x2 pas later kwamen, toen de uitvoering al was begonnen. Dat er met hangen en wurgen wellicht toch 2x2 op zou kunnen passen, is een ander verhaal. Maar de vraag is of de sterkte van de brug daarop berekend is. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » wo 13 jun 2018, 10:42

Sibren schreef: ma 11 jun 2018, 22:39 Volgens mij zitten de knelpunten ook aan die uiteinden: knooppunt Reitdiep en de rotonde bij Zuidhorn. Hier hoopt het verkeer zich op, en de file op de N355 is simpelweg de terugslag hiervan. Dus misschien ligt het helemaal niet aan het feit dat de N355 slechts 2x1 is, maar dat het verkeer zich bij deze uiteinden niet goed afwikkelt. Als je de weg verdubbelt, dan zou het verkeer zich nog steeds ophopen bij de uiteinden.
Vergeet de verkeerslichten bij Aduard en Hoogkerk niet. ;)
Deze houden ook erg veel verkeer tegen in de spits. In de spits sta je vaak vanaf de rotonde bij Zuidhorn al in de rij voor de verkeerslichten bij Aduard, 2,5 Kilometer verderop. Met slecht weer kan het ook zelfs vóór de rotonde al stil staan en kan die rotonde inderdaad niet goed afwikkelen.

Zelf denk ik dat 2x2 niet haalbaar is. Buiten de spits is de N355 tussen Zuidhorn en Groningen prima te doen. Parallelwegen zullen de meeste problemen wel oplossen en dat zal ook een stuk minder kosten.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door harry » wo 13 jun 2018, 12:58

^^ Plaatselijk 2+2 bij de stoplichten zou ook kunnen helpen, zoals ook gedaan is bij de N360 (Ruischerbrug).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » wo 13 jun 2018, 14:44

^^ En wellicht is een turborotonde bij Zuidhorn ook geen gek idee.
Слава Україні

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 jun 2018, 15:37

Als je aan de slag gaat met de rotonde bij Zuidhorn, snijd dan ook direct die bocht in de N355 een stuk af.
De omlegging bij Zuidhorn is duidelijk georiënteerd geweest op de nieuwe woonwijk ten westen van het oude tracé en is enigszins ten koste gegaan van een logisch verloop van de weg.

Zoiets dus:
Afbeelding
Inclusief onderdoorgang en nieuwe aansluiting voor de Spanjaardsdijk. Of je gebruikt het huidige tracé van de N355 als verbindingsweg tussen de N980 en Hogeweg.

Met nog wat meer ambitie bouw je geen turborotonde maar laat je de N355 ongelijkvloers kruisen met het OWN. Aan de westkant een kwartklaverblad (kan mooi met één rotonde aansluiten op de verlengde N980, met als noordpoot het Noorderlicht) en aan de oostkant als haarlemmermeer als kostenbesparing voor het kunstwerk en om de doorsnijding van het landschap te beperken.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door martien » di 10 jul 2018, 17:59

De zaak blijft 2x1 en krijgt in de komende jaren parallelwegen tussen Groningen-Nieuwklap-Zuidhorn: Nieuwsbericht provincie

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » wo 18 jul 2018, 19:26

Een van de nieuwe hectometerpaaltjes heeft het bermmaaien vandaag niet overleefd:

Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » ma 29 jun 2020, 15:32

Het oude viaduct bij Nieuwklap is gesloopt en opgeruimd. Het westelijke talud ook. Het oostelijke talud ligt er nog. Daar is het asfalt verwijderd, maar de oude klinkerweg die eronder zat, is nu zichtbaar. De oude bestrating is in goede staat. Ook de witte asmarkering-klinkers zien er nog duidelijk zichtbaar uit. Er zit een beetje spoorvorming in de klinkerweg.
Afbeelding

Onder de "moderne" klinkers ligt ook nog een laag oudere klinkers. Als dit de originele bestrating is, zijn deze 82 jaar oud.
Afbeelding

De top van het talud, met links het nieuwe viaduct.
Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 17 mei 2022, 21:36

Hardegarijp/Hurdegaryp

In 2019 is een paar jaar na de openstelling van de noordelijke 2x2 omlegging der N355 bij Hardegarijp een VRI omgebouwd tot meerstrooks rotonde. Rondom dat punt vorige week nog eens wat foto's gemaakt. 28 pics in het album:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0299034172

Op de kaart:

Afbeelding

Voor een samenvatting, zie spoiler:

:arrow:
SPOILER: TOON


1.Vanaf de toegangsweg vanuit Hardegarijp, kijkend richting westen/noordwesten/rotonde
Afbeelding

2.Niet zo handig geplaatst...
Afbeelding

3.Nadering van de rotonde vanuit Hardegarijp
Afbeelding

4.Doorkijkje op Rijperkerk/Ryptsjerk
Afbeelding

5.Overzichtsplaatje, zuidelijk van de rotonde kijkrichting noord
Afbeelding

6.Bewegwijzering. Buitenpost, Dokkum en Drachten allen zo'n 17 km rijden vanaf hier. Leeuwarden 9
Afbeelding

7.Toegangsweg kijkend richting Hardegarijp
Afbeelding

8.Enigszins kijkend richting Leeuwarden. Fietsverkeer richting noordelijk gelegen dorpen kruist d.m.v. een tunneltje ongelijkvloers samen met een vaartje de N355
Afbeelding

9.Vanuit de richting Leeuwarden kijkend naar het oosten
Afbeelding

10.Goed te zien dat de rotonde symbolen er overheen zijn gepopnageld
Afbeelding

11.Einde autoweg ter hoogte van hm-waarde 8,9
Afbeelding

12.Bij de rotonde met zoom naar het oosten de relatief nieuwe 2x2 omlegging. In de verte steekt een gebouw van Veenwouden boven de bomen uit
Afbeelding

13.Sprongetje naar het westen, Zwartewegsend/E10 bij Tietjerk. Nog old school aan te treffen en een ruiter aan de zijkant
Afbeelding

14.Daar dus...
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » vr 20 mei 2022, 21:07

De ex-N355 door Hardegarijp ziet er nu heel anders uit. Dat is hier wel bekend en daar zijn ook wel eens een paar foto's van langsgekomen. Er is in een later stadium nog een nieuwe verbindingsweg gerealiseerd tussen de ex-N355 en de huidige N355. Daarbij is het stationsgebied ook nog wat op de schop gegaan. Een aantal platen van eerder deze maand (25): :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0299120903

Spoiler samenvatting:
SPOILER: TOON


1.In de buurt van het treinstation. Het wapen van het dorp in bloemen en struikjes. Geschiedenis van het dorp staat er in het Fries, uitleg in het Nederlands
Afbeelding

2.Ex-N355 kijkend richting oosten vanaf het stationsgebied. Vmax 30
Afbeelding

3.Ex-N355 kijkend richting westen vanaf het stationsgebied. Een soort shared space plein geworden
Afbeelding

4.Einde zone 30 bij het ingaan van de verdiepte ligging...nog in het dorp kijkrichting west
Afbeelding

5.Er is hier een spooronderdoorgang gekomen voor auto's en fietsers. Weg gelijkvloerse kruising, dubbelslag qua veiligheid maar ook noodzakelijk in het kader van de extra sneltrein Leeuwarden-Groningen die er is gekomen
Afbeelding

6.Een refurbished Stadler GTW/Spurt. Er zijn ook nieuwe treinen gekomen in het noorden maar die rijden doorgaans niet op dit traject
Afbeelding

7.Gezien komend vanaf de nieuwe N355. Naamgever van het viaduct is een Friese tuinarchitect van weleer (Gerrit Vlaskamp)
Afbeelding

8.De weg omhoog naar Hardegarijp
Afbeelding

9.Bijzondere lichtmasten...
Afbeelding

10.Tot slot een kijkje vanaf het perron, richting westen. Rechts kom je vanaf / gaat het richting nieuwe N355 zogezegd
Afbeelding

11.En een blik vanaf het perron richting oosten
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie