[N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door martien » zo 17 sep 2017, 12:21

De provincie was deze week overal en nergens borden aan het vervangen als ik de wegwerkmeldingen op slimmekaart.groningen.nl mag geloven.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » di 03 okt 2017, 18:40

Van vrijdag 20 oktober 19.00 uur t/m maandag 30 oktober 6.00 uur gaat de N355 tussen de VRI bij Aduard en de Tinq bij Slaperstil dicht voor werkzaamheden. Fietsers kunnen er wel gewoon langs.
Bij Nieuwklap wordt een deel van de weg opgehoogd, zodat deze aan kan sluiten op het nieuwe tracé ivm de realisatie van de ongelijkvloerse kruising die aan zal sluiten op de nieuwe rondweg om Aduard. Eind 2018 zal de nieuwe rondweg om Aduard in gebruik worden genomen.
Er zullen ook twee buizen voor de afwatering onder de N355 worden vervangen.
Tot slot wordt er op het kruispunt bij de Tinq een tijdelijke VRI geplaatst om het kruispunt wat veiliger te maken. Ik vraag me ten zeerste af hoeveel gevolgen dit heeft voor de doorstroming.

1. Het deel wat afgesloten zal worden.
Afbeelding

2. Het nieuwe tracé en de ongelijkvloerse kruising die wordt gerealiseerd.
Afbeelding

3. Het betreffende kruispunt bij Slaperstil waar een tijdelijke VRI wordt gerealiseerd.
Afbeelding
Слава Україні

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door harry » di 03 okt 2017, 21:05

Robbert297 schreef:Tot slot wordt er op het kruispunt bij de Tinq een tijdelijke VRI geplaatst om het kruispunt wat veiliger te maken.
3. Het betreffende kruispunt bij Slaperstil waar een tijdelijke VRI wordt gerealiseerd.
Dat is niet het kruispunt bij de Tinq, maar één kruispunt ten westen daarvan.
Ik vraag me af of verkeer tijdens de afsluiting nog wel van Hoogkerk naar Dorkwerd en Groningen kan (en vice versa).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » wo 04 okt 2017, 0:39

^^ Het is wel degelijk de kruising die op de afbeelding staat. Op de achtergrond is de Tinq te zien. Tussen dit kruispunt en de Tinq zit weliswaar nog een, maar het is voor de hand liggend dat het niet om dat kruispunt gaat.

https://www.provinciegroningen.nl/actue ... laperstil/
harry schreef:Ik vraag me af of verkeer tijdens de afsluiting nog wel van Hoogkerk naar Dorkwerd en Groningen kan (en vice versa).
Het verkeer zal waarschijnlijk een flink stuk om moeten rijden.
Слава Україні

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door harry » wo 04 okt 2017, 12:57

Robbert297 schreef:het is voor de hand liggend dat het niet om dat kruispunt gaat.
Voor mij niet, als je expliciet TINQ noemt. Dan ligt het voor de hand dat je het kruispunt bij de TINQ bedoelt.
Het is me inmiddels uiteraard wel duidelijk waar de VRI komt.
Robbert297 schreef:Het verkeer zal waarschijnlijk een flink stuk om moeten rijden.
Kan ik tijdens de afsluiting van Hoogkerk naar Dorkwerd rijden of niet? :dontknow:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » wo 04 okt 2017, 14:15

harry schreef:Voor mij niet, als je expliciet TINQ noemt. Dan ligt het voor de hand dat je het kruispunt bij de TINQ bedoelt.
Het is me inmiddels uiteraard wel duidelijk waar de VRI komt.
Vandaar het plaatje voor de duidelijkheid. ;)
Kan ik tijdens de afsluiting van Hoogkerk naar Dorkwerd rijden of niet? :dontknow:
De weg is tussen de VRI bij Aduard en de Tinq dicht. Dan zou ik de gok niet nemen en dus omrijden via de N370.
Слава Україні

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door martien » di 10 okt 2017, 20:50

harry schreef:Kan ik tijdens de afsluiting van Hoogkerk naar Dorkwerd rijden of niet? :dontknow:
Nee, de afsluiting is vanaf de Heereweg (N983) te Aduard tot aan de afrit Dorkwerd/Reitdiepwijk volgens de provincie.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 okt 2017, 10:52

De tafelbrug bij Noordhorn is ontzet geraakt doordat deze tijdens het passeren van een schip naar beneden ging. De oorzaak is nog onbekend.

Bron: DvhN

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » di 17 okt 2017, 11:00

Aan tafel! :duck:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » di 17 okt 2017, 15:24

De zoveelste keer op dit kanaal in drie jaar.
Слава Україні

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Matti » ma 23 okt 2017, 17:54

^^
Maar de eerste keer voor deze brug ;)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » ma 23 okt 2017, 19:03

^^ En waarschijnlijk zeker niet de laatste keer.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » ma 30 okt 2017, 16:54

In de herfstvakantie was de N355 bij Nieuwklap en Slaperstil afgezet voor werkzaamheden. In de spoiler foto's van het resultaat:
SPOILER: TOON

Groningen-Zuidhorn
Afbeelding
1. Aankondiging verkeerslichten met knipperlicht en 'kans op file'. Hier geldt al een :J16: :A1-50: .

Afbeelding
2. De kruisingen met de Zijlvesterweg zijn geherasfalteerd. Op het kruisingsvlak geldt nu een stilstaanverbod, zodat de weg richting Dorkwerd niet wordt belemmerd als er een file voor de verkeerslichten staat.

Afbeelding
3. Verkeerslichten op de kruising met de weg richting Hoogkerk. De handwegwijzers zijn na de verbouwing (nog) niet teruggekeerd.

Afbeelding
4. Bij het talud richting de brug van Nieuwklap is de oude weg weggehaald. Hierbovenop is het zandlichaam van het talud naar de toekomstige brug gelegd, en hierop is tijdelijk asfalt gelegd. Het verkeer blijft waarschijnlijk tot en met februari gebruik maken van de oude brug, en dus ook van dit tijdelijke asfalt.

Afbeelding
5. Er zit een soort bult bij de overgang van het nieuwe talud naar het oude talud, omdat het nieuwe talud hier hoger ligt.

Zuidhorn-Groningen
Afbeelding
6. De eerder genoemde bult tussen de taluds.

Afbeelding
7. Aankondiging verkeerslichten.

Afbeelding
8. Er is een voorsorteervak voor rechts bijgekomen. Grappig genoeg bestond deze vroeger ook, maar deze was waarschijnlijk verwijderd in verband met afdekongevallen of de oversteekbaarheid voor fietsers.

Afbeelding
9. De verkeerslichten bij de weg naar Hoogkerk. Het portaal oogt een beetje leeg door het ontbreken van een hoog verkeerslicht voor rechtsafslaand verkeer.

Afbeelding
10. Nieuw asfalt op de kruising met de weg naar Dorkwerd.
Ook staan op de website van Vaarweg Lemmer-Delfzijl foto's van de werkzaamheden, onder andere een foto van de oude klinkerbestrating van de Friesestraatweg, die tevoorschijn kwam na het verwijderen van het asfalt. :D
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 okt 2017, 16:59

Sibren schreef:Op het kruisingsvlak geldt nu een stilstaanverbod, zodat de weg richting Dorkwerd niet wordt belemmerd als er een file voor de verkeerslichten staat.
Niet nu pas hoor. Dat verbod geldt altijd en voor elk kruisingsvlak.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » ma 30 okt 2017, 17:17

^^ Blijkbaar weet men dat niet goed genoeg of wil men dat niet weten. Op dit kruispunt bij Aduard staat ook altijd file in de ochtendspits, maar iedereen laat dit kruispunt nooit open. Volgens mij ben ik een van de weinigen die dat wel doet. Blijkbaar is zo'n kruis op het wegdek dus nodig.
Sibren schreef:In de herfstvakantie was de N355 bij Nieuwklap en Slaperstil afgezet voor werkzaamheden. In de spoiler foto's van het resultaat:
SPOILER: TOON

Groningen-Zuidhorn
Afbeelding
1. Aankondiging verkeerslichten met knipperlicht en 'kans op file'. Hier geldt al een :J16: :A1-50: .

Afbeelding
2. De kruisingen met de Zijlvesterweg zijn geherasfalteerd. Op het kruisingsvlak geldt nu een stilstaanverbod, zodat de weg richting Dorkwerd niet wordt belemmerd als er een file voor de verkeerslichten staat.

Afbeelding
3. Verkeerslichten op de kruising met de weg richting Hoogkerk. De handwegwijzers zijn na de verbouwing (nog) niet teruggekeerd.

Afbeelding
4. Bij het talud richting de brug van Nieuwklap is de oude weg weggehaald. Hierbovenop is het zandlichaam van het talud naar de toekomstige brug gelegd, en hierop is tijdelijk asfalt gelegd. Het verkeer blijft waarschijnlijk tot en met februari gebruik maken van de oude brug, en dus ook van dit tijdelijke asfalt.

Afbeelding
5. Er zit een soort bult bij de overgang van het nieuwe talud naar het oude talud, omdat het nieuwe talud hier hoger ligt.

Zuidhorn-Groningen
Afbeelding
6. De eerder genoemde bult tussen de taluds.

Afbeelding
7. Aankondiging verkeerslichten.

Afbeelding
8. Er is een voorsorteervak voor rechts bijgekomen. Grappig genoeg bestond deze vroeger ook, maar deze was waarschijnlijk verwijderd in verband met afdekongevallen of de oversteekbaarheid voor fietsers.

Afbeelding
9. De verkeerslichten bij de weg naar Hoogkerk. Het portaal oogt een beetje leeg door het ontbreken van een hoog verkeerslicht voor rechtsafslaand verkeer.

Afbeelding
10. Nieuw asfalt op de kruising met de weg naar Dorkwerd.
Ook staan op de website van Vaarweg Lemmer-Delfzijl foto's van de werkzaamheden, onder andere een foto van de oude klinkerbestrating van de Friesestraatweg, die tevoorschijn kwam na het verwijderen van het asfalt. :D
Hartelijk dank voor de foto's! Ik heb zelf helaas nog geen tijd gehad om de plek te bekijken. Ik ga er binnenkort zeker even langs met de auto of fiets. :top:
Het kruispunt wordt er zo een heel stuk veiliger op, maar het helpt de dagelijkse file tussen Zuidhorn en Groningen niet op te lossen...
Слава Україні

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » ma 30 okt 2017, 17:45

Snelwegfreak schreef: Niet nu pas hoor. Dat verbod geldt altijd en voor elk kruisingsvlak.
Oei, dat had ik toch moeten weten :oops:
Robbert297 schreef:maar het helpt de dagelijkse file tussen Zuidhorn en Groningen niet op te lossen...
Klopt, zojuist (om 17:15u) mochten de auto's vanuit Groningen al op :AS: Dorkwerd aansluiten in de file, zoals gebruikelijk.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Matti » do 02 nov 2017, 10:58

Zeer mooi geworden daar. Ik werk al twee maand niet meer in Noordhorn dus zou binnenkort wel eens een keer in mijn eigen tijd er langs gaan.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door martien » ma 06 nov 2017, 18:59

Link
Filmpje van de uitvoering. Hier gevonden

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » di 30 jan 2018, 16:52

Een vijftal foto's van vandaag van de werkzaamheden rondom Nieuwklap:
SPOILER: TOON

Afbeelding
1. Aan de westzijde van de nieuwe brug worden de eerste pilaren uit de verpakking gehaald.

Afbeelding
2. Aan de oostzijde staan alle pilaren nog in de steigers, waarschijnlijk totdat de klus aan de westkant geklaard is.

Afbeelding
3. Het viaduct voor de toekomstige :AS: Aduard is al enkele weken gereed.

Afbeelding
4. Op de afrit Groningen -> Aduard ligt al een verhardingslaag.

Afbeelding
5. Ook op het oostelijke talud ligt een basislaag.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 30 jan 2018, 19:29

Blijft zonde dat bij dit project de direct westelijk gelegen erfaansluitingen niet worden opgeheven. Die hadden met korte parallelwegen zo aangehaakt kunnen worden op de nieuwe aansluiting.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » di 06 feb 2018, 15:59

RTV Noord: Eerste liggers brug Nieuwklap op hun plek gelegd

Afgelopen nacht zijn de eerste negen liggers van de nieuwe brug geplaatst, en komende nacht worden de andere negen geplaatst. Een foto van de situatie vandaag:

Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » di 06 feb 2018, 18:02

Nog stommer is dat uit een aantal studies blijkt dat Zuidbroekhorn - Groningen op termijn eigenlijk naar 2x2 zou moeten, maar daar bij de planning en constructie van deze aansluiting helemaal geen rekening mee is gehouden. :roll:
Laatst gewijzigd door Kaaiman op di 06 feb 2018, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » di 06 feb 2018, 18:15

De aansluiting past daar inderdaad niet op, maar omdat er in- en uitvoegstroken over de nieuwe brug lopen, zou daar ook een 2x2 op moeten passen. De aansluiting moet dan worden omgebouwd tot bijvoorbeeld een halfklaverblad, maar dan moet de fietsroute-plus een grote boog er omheen gaan maken. Toch lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de N355 hier ooit 2x2 wordt.

Ook is onder anderen de VVD op dit moment aan het pleiten voor een nieuwe weg tussen Aduard/Zuidhorn en de A7. Een deel van het spitsverkeer op de N355 heeft namelijk geen herkomst/bestemming in Groningen, maar rijdt via de Ring West van de stad naar de snelweg. Dit zou dan ook de druk op dit traject verlichten.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » di 06 feb 2018, 19:59

Kaaiman schreef: di 06 feb 2018, 18:02 Nog stommer is dat uit een aantal studies blijkt dat Zuidbroek - Groningen op termijn eigenlijk naar 2x2 zou moeten, maar daar bij de planning en constructie van deze aansluiting helemaal geen rekening mee is gehouden. :roll:
Zuidbroek is een andere kant op. ;)
Слава Україні

Talisman
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 18:58

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Talisman » zo 25 feb 2018, 2:36

Vrij recent nog (een week geleden) is er nieuw beeldmateriaal geplaatst op YouTube. Het schetst een mooi en overzichtelijk beeld van de huidige situatie en de toekomstige situatie is al goed zichtbaar.
Link

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 apr 2018, 19:50

Het fietspad langs de N355 tussen Leeuwarden en Tytsjerksteradiel wordt voorzien van een nieuwe innovatieve toplaag:

https://www.fryslan.frl/home/nieuws_316 ... 12586.html

Schagen Infra kwam, na een uitdaging door de provincie, met het door hen ontwikkelde product White Topping. Er wordt hierbij een met kunststofvezels versterkte betonlaag over de bestaande asfaltverharding aangebracht.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » za 14 apr 2018, 0:18

Afbeelding

In de meivakantie wordt de N355 bij Nieuwklap aangesloten op de nieuwe brug, en wordt de nieuwe aansluiting in gebruik genomen. Het meeste asfalt voor het nieuwe traject en de op- en afritten is al gedraaid. Ook het beton van de Fietsroute Plus is gestort. Opvallend is dat het fietspad aan de westzijde van de brug een eigen talud heeft. Zo hebben fietsers een lager hellingspercentage dan auto's. Na deze werkzaamheden gaat de brug uit 1938 worden gesloopt.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » di 01 mei 2018, 18:10

Terwijl de weg tussen Slaperstil en Aduard is afgesloten voor het autoverkeer, kunnen fietsers en voetgangers al gebruik maken van de nieuwe brug. De zon scheen vandaag, dus heb ik er vandaag even rondgewandeld. In de spoiler een aantal foto's.
SPOILER: TOON

Afbeelding
1. We komen aanlopen vanaf Slaperstil richting Aduard. De oude brug ligt direct links van de bomen, dus de nieuwe brug vormt een beste knik in de route.

Afbeelding
2. Dit asfalt ligt er al een paar weken, inclusief belijning over slechts een kort stuk. Tijdens de meivakantie wordt er nieuw asfalt gelegd tussen hier en de verkeerslichten bij Slaperstil.

Afbeelding
3. Even verderop staan we bij de brug, waar nog geen belijning is. Op de brug is ruimte voor twee doorgaande rijstroken en twee in- en uitvoegstroken, plus brede fietspaden aan weerszijden.

Afbeelding
4. Kijkend richting Slaperstil, met het einde van de invoegstrook.

Afbeelding
5. We hebben de brug overgestoken en kijken richting Slaperstil.

Afbeelding
6. We kijken weer richting Aduard. De doorgaande rijbaan over de nieuwe aansluiting is al voorzien van wegbelijning.

Afbeelding
7. De oprit richting Slaperstil. Het fietspad loopt hier over een eigen talud, om de helling tussen de brug en het maaiveld flauwer te maken. Daarom staan we hoger dan de oprit.

Afbeelding
8. Terwijl ik langs wandelde, werden hectometerbordjes en reflectorpalen geplaatst. Het hectometerbordje staat langs de doorgaande rijbaan, en de reflectorpaal staat langs de oprit richting Slaperstil. Deze heeft hier de suffix c...

Afbeelding
9. ...maar honderd meter verderop is de suffix opeens b. Een foutje, neem ik aan.

Afbeelding
10. De zuidzijde van de nieuwe aansluiting. Merk op hoe het fietspad richting het viaduct een slinger maakt om het hoogteverschil te overbruggen.

Afbeelding
11. De zuidzijde van de nieuwe aansluiting is een simpele kruising van de op- en afrit. Aan de noordzijde komt een rotonde, maar daar is het werk nog niet aan begonnen.

Afbeelding
12. Ik neem aan dat die :B5: ondersteboven staat als herinnering dat 'ie nog moet worden verplaatst, ik gok onder het viaduct tussen het fietspad en de rijbaan.

Afbeelding
13. De zuidzijde van de nieuwe aansluiting, gezien richting Slaperstil.

Afbeelding
14. Beter dan dit kon ik de nieuwe afrit en doorgaande rijbaan richting Slaperstil helaas niet (op legale manier) in beeld krijgen.

Afbeelding
15. Nieuw en oud.

Afbeelding
16. Oud en nieuw.

Afbeelding
17. Tussen de bruggen.

Afbeelding
18. Onder de nieuwe brug.

Afbeelding
19. De historische Friesestraatweg door het gehucht Nieuwklap, net ten noorden van de N355. Links van de weg is een informatiecentrum en een depot met opslag van materialen en voertuigen.

Afbeelding
20. Bij de opslag liggen de nieuwe verkeersborden voor de aansluiting, inclusief de bekende gele rotonde-schrikhekken.

Afbeelding
21. Opvallend genoeg liggen hier ook borden van Knooppunt Reitdiep van vóór de verbouwing (december 2015).

Afbeelding
22. Bij Nieuwklap ligt ook de nieuwe brug over de Lindt voor de toekomstige rondweg van Aduard N983.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Chris » di 01 mei 2018, 18:16

Mooie update! :top:

Ik zat te kijken naar de oude brug, die dus uit 1938 zou stammen. Zou die later verbreed zijn voor de fietspaden? In die tijd waren aparte fietspaden nog niet standaard.

Het nieuwe fietspad is ook in beton uitgevoerd, je ziet volgens mij toch wel een duidelijke trend van asfalt naar beton voor nieuwe fietspaden. In en rond Zwolle zijn ook een groot deel van de nieuwe fietspaden in beton uitgevoerd en worden bestaande fietspaden ook vervangen door beton.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » di 01 mei 2018, 18:27

Deze foto van Beeldbank Groningen toont de weg in aanleg in 1938 met vrijliggende fietspaden aan weerszijden. Je ziet ze hier alleen op het talud, maar ik ga ervan uit dat ze ook op de brug zelf aanwezig waren. Vrijliggende fietspaden waren destijds inderdaad zeldzaam, maar de Friesestraatweg was een heel belangrijke route voor de stad Groningen, en in de tijd waarschijnlijk een van de modernste (edit: in de provincie). Voor 1950 had de weg al bypasses voor Zuidhorn, Noordhorn, Niezijl en Grijpskerk, terwijl de Friese helft van de route naar Leeuwarden tot een aantal jaar terug nog dwars door alle dorpen heen liep. Natuurlijk is de weg ook ooit E10 geweest ;)

Het fietspad hier is een zogeheten Fietspad Plus: extra breed, comfortabel en veilig. Groningen wil met dit soort fietspaden uiteindelijk alle omliggende grotere plaatsen goed met de stad verbinden: Zuidhorn, Winsum, Bedum, Ten Boer en Assen bestaan op dit moment of wordt aan gewerkt. Het grote voordeel van beton is dat het een lichte kleur heeft, dus in het donker goed te zien is waar het fietspad eindigt, om te voorkomen dat men de berm in fietst.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Plaats reactie