[N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door mennomulder » za 18 apr 2015, 13:21

Robbert297 schreef:
Ook na Aduard hebben ze nieuw asfalt gelegd, maar daar ging het iets anders:
https://www.google.nl/maps/@53.246858,6 ... QH1eew!2e0
Dit asfalt rijdt voor geen meter en is erg slecht gedaan. Volgens mij is dit gewoon een laagje nieuw asfalt op het oude asfalt.
Zo was het namelijk eerst: https://www.google.nl/maps/@53.246851,6 ... GUacsg!2e0

Mijn vraag is: Waarom hebben ze dat stuk zo gedaan, terwijl het stuk tussen Zuidhorn en Aduard helemaal opnieuw geasfalteerd is?
Dat noemt me een slijtlaag, waarschijnlijk waren daar de funderingslagen nog goed. http://www.eshainfrasolutions.nl/Produc ... inaal.aspx
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkee ... orten.html
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » za 18 apr 2015, 13:29

^^ Ah oké, bedankt voor de informatie!
Maar wat mij betreft hadden ze het beter zo kunnen laten. Dit rijdt namelijk niet fijn.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » vr 05 jun 2015, 16:39

Ik fietste vandaag o.a. een klein stukje langs de N355, toen ik dit handwegwijzertje tegenkwam.
Dit is volgens mij geen standaard Redesign. Ik vind het in ieder geval erg lelijk.
Excuses voor de matige kwaliteit. Foto gemaakt met mobiel.
Afbeelding
Слава Україні

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Steyn_E » ma 08 jun 2015, 16:25

^^
Van de 3 masten op de foto staan er 3 scheef :neenee:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » ma 08 jun 2015, 17:04

^^ Ook dat. Ziet er niet uit zo!
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Wouter N14 » ma 08 jun 2015, 18:37

Slappe grond en/of veel honden :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 07 okt 2015, 12:10

Wat foto's van de N355 vanaf Quatrebras tot aan vlak voor Hardegarijp, gisteren genomen. Ik plaats ze hier, aangezien de rondweg Hardegarijp onder het project valt, maar daar valt nog weinig tot niets van te zien vanaf de huidige N355.

10 foto's in het album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/135168859 ... 9586491805

1.Eerste bypass vanwege de aanleg van een rotonde die de straks tot afgewaardeerde lokale ontsluitingsweg N355 naar de nieuwe rondweg en de Centrale As moet brengen. Ofwel, naar de turbo-ovatonde
Afbeelding

2.De rotonde is al aardig vergevorderd
Afbeelding

3.Aankondiging van bypass no. 2, vanwege aanleg viaduct Rijksstraatweg (diezelfde afgewaardeerde N355) over de Centrale As (N356) heen
Afbeelding

4.De bypass en aanleg v.h. viaduct van dichtbij gezien
Afbeelding

5.Drive-by close up van de werken aan dit kunstwerk
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 26 okt 2015, 12:42

Gistermiddag heb ik sinds lange tijd weer eens de gehele N355 bereden van Groningen tot Leeuwarden. Daarbij heb ik wat drive-by foto's gemaakt ter hoogte van de omlegging nabij Zuidhorn.

Een paar foto's uitgelicht:

1.Afslag "Stationsgebied"
Afbeelding

2.Aanloopje naar de brug
Afbeelding

3.Aan de andere kant van het kanaal doemt Noordhorn op
Afbeelding

4.Het tunneltje bij Noordhorn draagt de naam "Gluphörn"
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.Geen N355 op de borden zoals al was opgemerkt indertijd
Afbeelding

7.De rotonde. Even verderop is het einde bebouwde kom en kun je weer lekker 80 toeren tot aan Buitenpost
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » ma 26 okt 2015, 13:10

^^ Bekend terrein voor mij. :lol:
Mooie foto's! Het stuk bij Zuidhorn is inderdaad geen stuk om je cruise control aan te zetten. En ook de bewegwijzering kan veel beter.
Ik kan ook niet zeggen dat ik tevreden ben over het stuk bij Noordhorn, maar hoe dat anders had gemoeten zou ik zo ook niet weten.
Слава Україні

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 26 okt 2015, 16:12

Vanaf de rotonde-aansluiting met de N980 kun je best nog even cruisen, al lonkt het om even wat harder dan 80 te rijden. Dat geldt ook voor het gedeelte tussen Noordhorn en Buitenpost, al moet je uitkijken bij ik meen Grijpskerk, waar nog een flitskast bij een VRI staat.

Die rondweg Buitenpost telt 3 rotondes van begin tot eind en m.i. is dat net te doen om ervoor te zorgen dat doorgaand verkeer niet alsnog door Buitenpost gaat. Dan moet je je natuurlijk wel even verdiepen in de situatie, maar via de Parallelweg, Voorstraat en West is aanmerkelijk korter, al weet ik niet hoe die verbinding nu is ingericht en of dat nog enigszins prettig rijdt.

Na Buitenpost is het ook nog wel een prettige weg om te rijden, Vmax 30 bij Twijzel is heel kort en bovendien rijdt -bijna- niemand 30 (althans, gisteren niet). Je moet wel uitkijken vanwege rechts in de voorrang, maar verder geen rare drempels o.i.d.

Ik heb nog een foto gemaakt van de rotonde tussen Quatrebras en Hardegarijp, die aansluiting op de rondweg van laatstgenoemde plaats mogelijk maakt:

Afbeelding

Zoals je kunt zien is deze bijna zover om in gebruik te worden genomen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door harry » ma 26 okt 2015, 17:48

GuteFahrt schreef:al moet je uitkijken bij ik meen Grijpskerk
Dat meen je goed.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » ma 26 okt 2015, 19:28

Vroeger reed het allemaal wel lekkerder door bij Zuidhorn. Toen was de rotonde met de N980 er nog niet en was het even 50 in Zuidhorn en Noordhorn.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Maar door de bouw van de nieuwe wijk en een hogere brug moest de weg omgelegd worden.
Ik vraag met toch af of dit stukje bij Noordhorn nou niet anders had gekund. Ikzelf vindt dit een erg rare constructie. Ik heb er al een paar keer gereden en blijf dit verwarrend vinden als je richting Zuidhorn (zuiden) moet.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » ma 21 mar 2016, 21:18

Op 2 april gaat de verkeersbrug in de oude N355 bij Noordhorn/Zuidhorn eruit. Hij wordt vervangen door een hogere brug die zo minder vaak open hoeft.
In de tijd dat de brug eruit ligt, heeft dit gevolgen voor het tankstation in Noordhorn, waar altijd veel mensen uit Zuidhorn en omstreken tanken.
Verder moeten fietsers en voetgangers, die over het kanaal moeten, met een veerpont naar de overkant. Mij lijkt dat een erg vervelende oplossing. Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Слава Україні

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 16 jan 2017, 12:09

Over (met name) het Friese gedeelte van de N355 rijd ik al geruime tijd geregeld, sinds enkele weken wat vaker tot aan De Kooten/Buitenpost (maar ook voorheen kwam ik daar wel). Je blijft soms "nieuwe" dingen ontdekken op wegen die je als je broekzak kent. ;)

In de SV-link is het niet te zien, maar mij viel laatst op bij de bushalte Kleine Wielen dat deze "vroeger" v.e. soort van volwaardige in- en uitvoegstroken voorzien was. Nu is daar geen sprake meer van.

Verder staan er nog her en der (zowel vóór de kruising Zwartewegsend/Swarteweisein (Tietjerk/Tytsjerk/N361 aansluiting) als erna) bordjes met "KANS OP FILE." Dat had vooral met opstoppingen te maken a.g.v. de gelijkvloerse kruising met het dubbelspoor bij Hardegarijp/Hurdegaryp en de verkeerslichten daar. Die bordjes kunnen nu wel weggehaald worden zou je zeggen.

Tot slot, wat ik voorbij Quatrebras nog wel aardig vind: https://goo.gl/maps/Jbt1fTiSHkv

Als je vanaf laatstgenoemde kruising komt (vanuit ri. west/Leeuwarden), dan kom je Noordbergum (Noardburgum) binnenrijden zonder ook maar iets afremmends in de zin van drempels/obstakels,versmallingen, chicane of wat ook maar. Daar kun je heerlijk uit laten rollen van 80 naar 50.

Waar zie je dat nog. 8-) Het zal er vast nog wel meer zijn her en der, maar ik denk wel van het soort uitstervend ras... :|
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 16 mar 2017, 19:29

http://www.dvhn.nl/groningen/Vier-miljo ... 65435.html

^Aan de N355 in de provincie Groningen gaat men een aantal zaken aanpassen, het schijnt te onveilig te zijn in de huidige hoedanigheid.
Dagblad van het Noorden (14-3-2017 schreef:De N355 tussen Groningen en Zuidhorn is volgens de provincie een van de onveiligste wegen in Groningen. Momenteel is de provincie bezig met een plan om deze verkeersveiliger te maken. Voordat het plan wordt uitgevoerd, wordt de aansluiting bij Slaperstil voorzien van tijdelijke verkeerslichten en vindt er controle van de politie plaats.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Gaiajohan » zo 26 mar 2017, 1:04

:facepalm: ongelooflijk. Die kruising is alleen maar gevaarlijk omdat mensen vanuit Hoogkerk daar nu eenmaal moeten aansluiten.
Laat ze in Groningen de N355 eens de upgrade geven die het nodig heeft. Laat ze in Groningen de n981 een vervanger geven die er moet komen, laat ze in voornamelijk West-Groningen eens na gaan denken over GOWs.....
De n388 is naast de n355 niet voldoende. De totale vernietiging van het OWN daar is ronduit treurig
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » vr 26 mei 2017, 13:18

Gisteren een aantal foto's gemaakt van het voormalige tracé van de N355 door Zuidhorn. Dit deel zal binnenkort opengebroken worden.

1. Het oude tracé van de N355, kijkend in westelijke richting.
Afbeelding

2. Idem aan 1, maar dan kijkend in oostelijke richting.
Afbeelding

3. T-splitsing. Dit zal een gelijkwaardige t-splitsing gaan worden.
Afbeelding

4. Idem aan 3. De belijning is hier al weggehaald.
Afbeelding

5. Old School handwegwijzer uit 1999. Deze zal binnenkort verwijderd worden. Er komt geen nieuwe voor terug.
Afbeelding

6. Idem aan 5.
Afbeelding
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Vinny » vr 26 mei 2017, 21:18

Old-School. Uit de tijd dat autorijden nog een feest was :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

[N355] Leeuwarden -Hardegarijp

Bericht door wizi99 » vr 23 jun 2017, 2:08

De N355 is de directe verbinding tussen Leeuwarden en Groningen. Het was vroeger een Rijksweg en een Europese hoofdweg (E10). Tussen Leeuwarden en Hardegarijp is deze weg uitgevoerd als 2 x 2 weg, met vluchtstroken, middenberm en een vangrail. Net een autosnelweg, ware het niet dat de kruisingen gelijkvloers zijn.

Dit is toch wel een bijzondere weg in Nederland, want dit type weg komt bijna niet voor in ons land. Terwijl het in andere landen wel veel voorkomt, zoals België en met name de VS. In de VS is het in sommige streken heel gebruikelijk om een weg te verdubbelen. Dit zorgt m.i. voor een goed uitgebouwd onderliggend wegennet.

Ik heb drie vragen over deze weg:

1. Waarom is alleen het stuk Leeuwarden - Hardegarijp als 2 x 2 aangelegd, daarna gaat de weg als gewone 2x1 weg verder naar Groningen.

2. Waarom wordt dit type weg bijna niet gebruikt in Nederland? Een 2 x 2 weg met gelijkvloerse kruisingen is veel goedkoper in aanleg dan een autosnelweg, tast het landschap veel minder aan, neemt minder grond in beslag, maar kan in theorie wel evenveel verkeer verwerken als een autosnelweg.

3. Zijn er meer van zulke wegen in Nederland?

Groet, wizi99

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N355 Leeuwarden -Hardegarijp

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jun 2017, 8:06

wizi99 schreef:1. Waarom is alleen het stuk Leeuwarden - Hardegarijp als 2 x 2 aangelegd, daarna gaat de weg als gewone 2x1 weg verder naar Groningen.
Dit was een voorbereiding op een autosnelweg en ik kan me voorstellen dat het destijds in de jaren '60 het drukste deel van de route was.

Overigens is er bij Burum/Visvliet in dezelfde periode ook een deel op een nieuw tracé aangelegd met autowegkarakteristieken en ruimtereservering voor een tweede rijbaan.
2. Waarom wordt dit type weg bijna niet gebruikt in Nederland? Een 2 x 2 weg met gelijkvloerse kruisingen is veel goedkoper in aanleg dan een autosnelweg, tast het landschap veel minder aan, neemt minder grond in beslag, maar kan in theorie wel evenveel verkeer verwerken als een autosnelweg.
Door de gelijkvloerse kruisingen en dus kruisend verkeer is de capaciteit veel minder dan die van een autosnelweg, en daarnaast is het ook onveiliger door een hogere kans op ongelukken.
3. Zijn er meer van zulke wegen in Nederland?
Een paar vergelijkbare wegen (2x2 bubeko gelijkvloers over langere afstand), waaronder:
  • N65 tussen Vught en Berkel-Enschot
  • N224 Arnhem-A12
  • N237 Soesterberg-Utrecht
  • N302 Harderwijk-Lelystad
  • N305 langs Zeewolde
  • N324 Nijmegen-Alverna
  • Delen van de N196, N201, N205 en N207 in de gemeente Haarlemmermeer (soms met enkele ongelijkvloerse kruisingen/aansluitingen)
Gelijkvloerse ringwegen/randwegen van grotere steden heb ik niet meegerekend.

Tot in de jaren '90 waren er in Brabant meer 2x2 gelijkvloerse wegen, zoals de N2 van Den Bosch naar Eindhoven en de N50 (later N59) tussen Geffen en Rosmalen. En ook de N58 van Etten-Leur naar Breda en de N261 Waalwijk-Loon op Zand.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 23 jun 2017, 8:36

Over deze weg en dit traject is elders op dit forum meer informatie te vinden.

Een paar suggesties:

viewtopic.php?f=7&t=1103&p=961291#p961291
viewtopic.php?t=1103&start=2970#p899807
viewtopic.php?f=11&t=10168

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N355 Leeuwarden -Hardegarijp

Bericht door harry » vr 23 jun 2017, 13:24

Coen Tunnel schreef:Overigens is er bij Burum/Visvliet in dezelfde periode ook een deel op een nieuw tracé aangelegd met autowegkarakteristieken en ruimtereservering voor een tweede rijbaan.
Die rijbaan heeft er toch ook gelegen? Ik herinner me althans vaag dat er een erg ruim kruispunt lag.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jun 2017, 13:33

Kaarten van topotijdreis.nl uit de jaren '80 geven twee rijstroken aan maar wel een ruim kruispunt (Friesestraatweg-Heirweg) bij Visvliet.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Sibren » vr 23 jun 2017, 14:03

Er was inderdaad een snelweg Groningen-Leeuwarden gepland. De E10 liep oorspronkelijk door Visvliet, en toen die werd omgelegd is er in het kader van toekomstvisie meteen een 2x2 brug over de Lauwers, en het kruispunt met de Heirweg met in- en uitvoegstroken aangelegd. De snelweg is er nooit gekomen, dus lag dat stukje 2x2 daar een beetje sneu.

Hier is een luchtfoto uit 2004, en later dat jaar of in begin 2005 is de weg verenkeld. Kennelijk werd er op het 2x2-deel vaak op snelheid gecontroleerd omdat bestuurders er harder dan 80 reden. De noordelijke helft van de brug over de Lauwers wordt nu alleen nog gebruikt voor een fietspad naar Burum.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Vinny » za 24 jun 2017, 13:00

Rijkswaterstaat heeft al in een vroeg stadium laten weten weinig te zien in een rechtstreekse autosnelweg tussen Leeuwarden en Groningen. Later is de N 31 uitgebouwd en deze weg bedient de betreffende vervoersrelatie het best. Ik ben nog altijd op zoek naar het antwoord waarom de weg tussen Leeuwarden en Hurdegaryp toch is verdubbeld terwijl de N31 toen juist werd versoberd. Ik denk dat je daar het archief voor moet raadplegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jun 2017, 23:09

Vinny schreef:Ik ben nog altijd op zoek naar het antwoord waarom de weg tussen Leeuwarden en Hurdegaryp toch is verdubbeld terwijl de N31 toen juist werd versoberd.
Wat bedoel je daarmee? De verdubbeling van de rijksweg E10 van Leeuwarden naar Hurdegaryp dateert al uit 1966. Toen lag de N31 er nog helemaal niet, die werd enkele jaren later als provinciale weg aangelegd en was pas in 1973 klaar. Die weg was oorspronkelijk helemaal niet als rijksweg voorzien. Een weg die er niet ligt kan ook niet versoberd worden. ;)

Overigens was dat destijds ook nog helemaal niet de snelste route van Leeuwarden naar Drachten. De N7 van Drachten naar Groningen was immers ook slechts een 1x2 gelijkvloerse weg. De E10 (huidige N355) zal tot begin jaren '80 sowieso de snelste route van Leeuwarden naar Groningen zijn geweest. Pas toen was de weg tussen Drachten en Groningen grotendeels autosnelweg. Door de Vmax van :A1-100: destijds op autosnelwegen zal de tijdswinst via Drachten echter niet zo groot zijn geweest in vergelijking met de kortere E10 (later N41 en daarna N355).

Pas eind jaren '80 werd de provinciale Wâldwei (N31 Leeuwarden-Drachten) door het rijk in beheer genomen. Uitbouw van de N31 vond pas in 1997 plaats met de verdubbeling tussen Nijega en Drachten.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door marcel » za 24 jun 2017, 23:17

Coen Tunnel schreef:Pas eind jaren '80 werd de provinciale Wâldwei (N31 Leeuwarden-Drachten) door het rijk in beheer genomen.
In 1979 staat Leeuwarden-Drachten toch al als rijksweg 31:
https://www.autosnelwegen.nl/images/2-G ... gs0819.jpg

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jun 2017, 23:29

^^ De Wegenwiki heeft het over 1987: https://www.wegenwiki.nl/A31_(Nederland)
  • In 1965 besluiten Gedeputeerde Staten van Friesland tot de aanleg van de autoweg Leeuwarden - Drachten. De aanleg gaat vlot van start en in de periode van 1968 tot 1978 worden successievelijk de wegvakken enkelbaans in dienst gesteld. In 1980 wordt de weg in westelijke richting verlengd naar Werpsterhoek en in 1987 neemt Rijkswaterstaat het beheer van dit stuk N31 van de provincie over.
Op die kaart staat ook de A79 en die is zoals bekend ook pas midden jaren '80 overgedragen van de provincie naar het Rijk. :!:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door marcel » za 24 jun 2017, 23:37

Inderdaad, ik had deze kaart als rijkswegenplan opgevat maar ik zie ook bijv. de A59 erop staan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jun 2017, 23:38

Er is wel een rijkswegenkaart uit 1979, zonder N31, N59 en A79:

Afbeelding

Plaats reactie