[N451] Nieuwe weg en brug parallel aan het Gouwe-aquaduct

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

[N451] Nieuwe weg en brug parallel aan het Gouwe-aquaduct

Bericht door Peter » wo 25 jun 2008, 9:16

AD 24-6-08
A12 krijgt weer brug bij Gouda
Door RUUD F. WITTE

GOUDA - Net ten noorden van het Gouwe-aquaduct komt een brug over de Gouwe.

Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat), provincie en de gemeenten in de Goudse regio hebben hierover een akkoord bereikt. De nieuwe brug en tal van andere maatregelen kosten zon 200 miljoen euro; waarvan het Rijk de helft betaalt tot een maximum van 100 miljoen. Er wordt van uitgegaan dat de werkzaamheden tussen 2011 en 2015 beginnen.

De maatregelen moeten een oplossing zijn voor de dagelijkse knelpunten rond het Gouwe-aquaduct. Hier komen vanuit het westen gezien twee rijkswegen samen en moet verkeer dat bij de Goudse Poort de rijksweg opgaat om naar Den Haag te gaan al vrij snel twee rijstroken van het verkeer naar de A20 kruisen.

De nieuwe brug staat niet als eerste op het lijstje, maar maakt er wel onderdeel van uit. Voorlopig wordt begonnen met maatregelen die financieel zonder veel moeilijkheden te behappen zijn. Er wordt een miljoen euro uitgetrokken voor onder andere een verbreding van de afrit Gouda over een afstand van 75 meter. Ook komt er een ‘snelheidsdeken’, waarbij het verkeer om en nabij de spitsuren 70 - 90 km per uur mag rijden op de A12/A20 richting Rotterdam/Den Haag nabij het aquaduct. Bij een snelheidsdeken, legt Rijkswaterstaat uit, worden die diverse snelheden op een wegvak geharmoniseerd, waardoor er minder kans op filevorming zou zijn. Om het verkeersontwikkelingen goed in de gaten te kunnen houden, komen er acht cameras te hangen boven hetzelfde weggedeelte.

Ook de situatie op de A20 bij Moordrecht in de rijrichting Rotterdam wordt onder handen genomen. De oprit daar wordt met vijftig meter verlengd. Aan de andere zijde wordt de verlengde, maar smalle afrit met een meter verbreed. De hier boven genoemde maatregelen worden dit en volgend jaar al uitgevoerd.

Het grote project is zoals gezegd de brug over de Gouwe. Het verkeer van Gouda naar Den Haag en andersom gaat dan niet meer onder het aquaduct. Ook komt er een nieuwe verbinding tussen Waddinxveen en Bleiswijk, parallel aan de A12 (‘Verlengde Veilingweg’). In het project van 200 miljoen euro, zit ook de Moordrechtboog waarover al jaren wordt gesproken. Die verbindt de A20 vanuit de richting Rotterdam met de A12 richting Gouda.

Na het akkoord met minister Eurlings zijn nu de provincie en de gemeenten aan zet. Die hebben afgesproken de besluitvorming om het gehele pakket te kunnen uitvoeren nu gaat beginnen. De provincie trekt de kar. Ook Rijkswaterstaat doet mee aan dat overlegproces.
Lijkt mij licht onzinnig, daar er in principe plek is voor 5+5 in het aquaduct als de vluchtstrook wordt opgeofferd (net als bij tunnels). Bottleneck is de A12 verderop die maar 3+3 is en makkelijk naar 4+4 kan worden uitgebreid. Je kunt hoogstens verkeer van/naar Gouda zelf uit het aquaduct houden door de afslag Gouda in twee halve aansluitingen te splitsen. Of willen ze de A20 naar 4+4 uitbreiden ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door harry » wo 25 jun 2008, 9:51

Peter schreef:Je kunt hoogstens verkeer van/naar Gouda zelf uit het aquaduct houden
Dat is dan ook de bedoeling, neem ik aan. Verkeer op de A12 vanuit het westen kan de afrit Gouda-West nemen en hoeft dan niet meer in de file te staan in het aquaduct (en ook niet te knoeien bij de Coenecoopbrug - daar staan de wegen ook altijd vol).
Dat lost dus geen files op, maar is voor Gouda zelf een flinke vooruitgang. Ook al omdat de N207 naar het zuiden omgelegd gaat worden en er een nieuwe woonwijk in de Zuidplaspolder schijnt te komen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Rene » wo 25 jun 2008, 9:52

Weet niet wie dit bedacht heeft, maar dit is mijns inziens dus verspilling van belastinggeld.
Er is als het ècht moet ruimte genoeg in het aquaduct voor 6 rijstroken per richting.

De bottleneck zit vooral in de te lage capaciteit van de A12 stroomafwaarts richting Utrecht.
En als je locaal verkeer uit het aquaduct zou willen halen: er ligt nog een mooie brug, die vroeger van de A12 was en lang niet maximaal benut wordt...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door harry » wo 25 jun 2008, 10:21

Rene schreef:Er is als het ècht moet ruimte genoeg in het aquaduct voor 6 rijstroken per richting.
Maar dat helpt niet als je vanaf de A12 drie stroken naar rechts moet op een relatief kort stukje weg.
Rene schreef:er ligt nog een mooie brug, die vroeger van de A12 was en lang niet maximaal benut wordt...
De Coenecoopbrug, die ik hierboven al noemde. De wegen lopen daar nogal raar omheen. En door het ontbreken van verkeerslichten of rotondes (!) kun je daar behoorlijk lang wachten voordat je de voorrangsweg op kunt. Volgens mij wordt de brug dus wél "maximaal benut": er staat in de spits altijd verkeer op. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Rene » wo 25 jun 2008, 10:25

Verbeter dan de aan- en afvoerroutes naar de bestaande brug, lijkt me zo.

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door RoelZ1 » wo 25 jun 2008, 10:34

Eerst even een foutje uit het krantenbericht:
De brug wordt niet voor het verkeer op de A12, maar naar de A12. Ten minste dat stond in het vorige bericht hierover.
En het probleem is niet zo zeer de capaciteit, maar dat er een onveilige situatie ontstaat als er file staat op de A20, en je moet van Gouda naar Den Haag, dan moet je uit stilstand invoegen op de twee banen naar de A12, waar het gewoon doorrijdt. De Coenecoopbrug kan daar wel voor gebruikt worden, maar dan heb je extra kunstwerken nodig om over de A12 en A20 te komen, dus dan is het waarschijnlijk nog duurder. Voor verkeer van Den Haag naar de afrit gouda gaan ze volgens mij wel de coenecoopbrug gebruiken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Rene » wo 25 jun 2008, 11:49

Dan moet je dus de A12 eerder splitsen in Den Haag en Rotterdam.
De oprit in westelijke richting komt dan uit op de Rotterdamse baan, en daar maak je dan een weekvakje.
Vervolgens weer een kort verbindingsweggetje naar de A12.
Wellicht dat de Rondweg Coenecoop en het Moerkapellepad daarvoor een stukje moeten worden opgeschoven, maar het lijkt me toch véél goedkoper dan een nieuwe brug...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Vinny » wo 25 jun 2008, 11:52

Mis ik iets? Volgens mij kun je geen verbinding naar Den Haag leggen als je de A 12 en de A 20 eerder laat splitsen. Wat wel zou kunnen is buiten Gouwe om een nieuwe verbindingsboog en een Moordrecht-flyover. Waarschijnlijk leidt dit toch tot te veel turbulentie in het Gouwe Aquaduct. Neem aan dat de mogelijkheid wel is onderzocht...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Rene » wo 25 jun 2008, 11:55

Vinny schreef:Mis ik iets? Volgens mij kun je geen verbinding naar Den Haag leggen als je de A 12 en de A 20 eerder laat splitsen.
*zucht*
Als je rechts uitvoegt uit de Rotterdambaan, vlak voor het punt waar hij de Den Haag baan onderdoor duikt (westelijk van de Gouwe dus), dan kom je uit op... de Den Haag-baan (A12). Zonder fly-overs of wat dan ook.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door boe! » wo 25 jun 2008, 21:28

Wat een onzinnig plan. Het Gouwe-Aquaduct richting het westen is helemaal geen knelpunt. Het stuk tussen Gouda en Knooppunt Gouwe is lang genoeg om twee rijstroken over te steken (voor het verkeer uit Gouda naar Den Haag), alleen willen veel automobilisten dat in de eerste honderd meter realiseren. Die kwakken hun auto naar links met alle negatieve gevolgen voor de doorstroming op de A12.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door harry » vr 27 jun 2008, 10:01

boe! schreef:Het Gouwe-Aquaduct richting het westen is helemaal geen knelpunt. ... Die kwakken hun auto naar links met alle negatieve gevolgen voor de doorstroming op de A12.
En dus is het wel een knelpunt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Wouter N14 » vr 27 jun 2008, 10:05

Dat is betwistbaar. Infrastructureel gezien is het geen knelpunt, maar doordat automobilisten er niet goed mee om gaan wordt het een knelpunt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Vinny » vr 27 jun 2008, 11:17

^^ Het is dan nog steeds een knelpunt, alleen de oorzaak van het knelpunt is niet de gebrekkige infrastructurele capaciteit, maar het gedrag van de weggebruiker(s) ter plaatse ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door orionpax » vr 27 jun 2008, 16:41

Die file in de verbindingsboog naar de A20 staat er toch enkel omdat de 2 baans A20 te krap is voor het invoegende verkeer bij Moordrecht. Dat verkeer voegt weet in omdat er geen directe verbinding is tussen A12 West en de A20. Die boog aanleggen en de A20 helemaal uitbreiden naar 2*3 en de meeste problemen verdwijnen.

Ruby
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 mei 2007, 20:27
Locatie: Gouda

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Ruby » do 03 jul 2008, 22:16

Ik woon ik Gouda en kom daar dus dagelijks (en moet ook naar links), en toen ik dit las had ik echt zoiets van "Daar ga je je geld toch niet aan verspillen"? Ben het er helemaal mee eens dat die A20 2x3 moet (daarnaast moet het aquaduct dus 2x5 worden), en dan die "moordrechtboog" (A12 west<>A20) aanleggen. Dan nog A12 Gouda<>Den Haag naar volledig 2x3 en weg de meeste problemen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Hajo » za 05 jul 2008, 13:03

^^
A12:
Pr. Clausplein - kn. Gouwe: 2x4
kn. Gouwe - kn. Oudenrijn: 2x5 (wellicht zelfs 2x6)

A20:
kn. Terbergseplein - kn. Gouwe: 2x4

;)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door boe! » za 05 jul 2008, 16:49

Hajo schreef:kn. Gouwe - kn. Oudenrijn: 2x5 (wellicht zelfs 2x6)
2x6 lijkt mij niet nodig. De grootste problemen los je met 2x4 wel op. 2x6 past niet eens in het Gouwe Aquaduct.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Willem » za 05 jul 2008, 18:10

Ruby schreef: Dan nog A12 Gouda<>Den Haag naar volledig 2x3 en weg de meeste problemen.
Daar wordt aan gewerkt (de aardebaan ligt nu naast de weg).

Ruby
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 mei 2007, 20:27
Locatie: Gouda

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Ruby » do 10 jul 2008, 19:59

Dat zijn plusstroken. Daar heb je een stuk minder aan doordat ze zo smal zijn en niet altijd geopend, en nog maar niet te spreken over de lagere vmax........

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door harry » vr 11 jul 2008, 12:20

Ruby schreef:Dat zijn plusstroken. Daar heb je een stuk minder aan doordat ze zo smal zijn
Ik dacht dat ze op de A12 niet smal zouden zijn. In aanleg zou het dus een gewone 2x3-weg worden, waarbij er om juridische redenen 2 plusstroken zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ruby
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 mei 2007, 20:27
Locatie: Gouda

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Ruby » vr 11 jul 2008, 13:28

O? Nou, dan heb je nog steeds het grootste probleem: de maximumsnelheid.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Snelwegenkenner » ma 25 aug 2008, 21:31

A12:
Pr. Clausplein - kn. Gouwe: 2x4
kn. Gouwe - kn. Oudenrijn: 2x5 (wellicht zelfs 2x6)

A20:
kn. Terbergseplein - kn. Gouwe: 2x4
Mij lijkt voor Pr Claus plein 2 keer 3 voldoende, tussen kn Gouwe en kn Oudenrijn 2 keer 5.

De A20 geheel 2 keer 3.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door DjIdee » do 28 aug 2008, 8:39

Ruby schreef:O? Nou, dan heb je nog steeds het grootste probleem: de maximumsnelheid.
Rij je liever wisselend 120 en dan weer vol op de rem (naar 50 toe) omdat de capiciteit niet toereikend is, en je dus rare acties krijgt van weggebruikers. Met dus kleine opstoppingen en files als gevolg en grote kans op kop/staart aanrijdingen. Of over de volle lengte relaxed 100 rijden met een strook meer?

Ik rij dus liever dat gehele stuk relaxed met 100 op de cruise, dan dat gedruk en gejaag.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door rene154 » do 28 aug 2008, 9:47

harry schreef:
Ruby schreef:Dat zijn plusstroken. Daar heb je een stuk minder aan doordat ze zo smal zijn
Ik dacht dat ze op de A12 niet smal zouden zijn. In aanleg zou het dus een gewone 2x3-weg worden, waarbij er om juridische redenen 2 plusstroken zijn.

Uit het Ontwerp-weg aanpassingsbesluit A12 Zoetermeer - Gouda:

de bestaande verhardingsbreedte van circa 11,50 meter voor de rijstroken, de vluchtstrook en de redresseerstrook wordt verruimd naar circa 13,20 meter, met uitzondering van de trajecten ter plaatse van de invoeg-, uitvoeg- en weefstroken.

Binnen de te realiseren verhardingsbreedten krijgen de plusstroken een breedte van 2,75 meter, de linker en rechter rijstrook krijgen een breedte van respectievelijk 3,50 meter en 3,35 meter en de invoeg- en uitvoegstroken een breedte van 3,50 meter. De vluchtstrook heeft een breedte van 3,10 meter.

De plusstroken zijn dus wel smal. Neem overigens wel aan dat het dusdanig wordt aangelegd dat een volwaardige 3de rijstrook tot de mogelijkheden hoort.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door harry » do 28 aug 2008, 11:53

rene154 schreef:De plusstroken zijn dus wel smal. Neem overigens wel aan dat het dusdanig wordt aangelegd dat een volwaardige 3de rijstrook tot de mogelijkheden hoort.
Aha.
Jammer dat ze dat beetje extra asfalt niet direct aanleggen. En eigenlijk had ik daar nog liever een voorbereiding voor 2x4 gezien.
(Te zien aan de nieuwe viaducten wordt 2x4 voorlopig onmogelijk.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Wesso » do 06 nov 2008, 23:46

In het voorontwerp-bestemmingsplan voor Gouweknoop (plangebied bij KP Gouwe) staat een parallelweg voor de A12 als volgt ingetekend.
Ook de 'Moordrechtboog' (verbinding tussen A12 en A20) staat erin getekend.

Afbeelding
Dat is anders dan in andere plannen waar de A12-paralleweg helemaal door zou lopen tot Bleiswijk.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door rene154 » vr 07 nov 2008, 1:19

Wesso schreef:In het voorontwerp-bestemmingsplan voor Gouweknoop (plangebied bij KP Gouwe) staat een parallelweg voor de A12 als volgt ingetekend.
Ook de 'Moordrechtboog' (verbinding tussen A12 en A20) staat erin getekend.
Dit is niet de "Moordrechtboog" (zelfs niet tussen aanhalingstekens), maar de omlegging van de huidige N456. Geen verandering dus met de huidige situatie (behalve een ander tracé), geen extra verbinding tussen de A12 en A20 dus.

Wat mij betreft is deze verandering van het Gouweknoop (verkeer op de A12 richting Gouda moet al voor Gouweknoop eraf) een perfect voorbeeld van hoe men het lokale verkeer van het doorgaande verkeer op (toekomstige) knelpunten kan scheiden. Wat mij betreft is dit ook een veel betere oplossing dan extra rijstroken in het aquaduct zelf (want dan hou je de weefbewegingen).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Palance » vr 07 nov 2008, 6:43

Geen verandering? Ik zie anders toch wel degelijk een nieuwe (halve) aansluiting op de A12 erop staan, net ten westen van KP Gouwe.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door Kaaiman » vr 07 nov 2008, 9:37

Waarom heeft men geen rekening gehouden met een nieuwe boog in KP Gouwe? :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Brug bij Gouda voor A12 ?

Bericht door rene154 » vr 07 nov 2008, 10:28

Palance schreef:Geen verandering? Ik zie anders toch wel degelijk een nieuwe (halve) aansluiting op de A12 erop staan, net ten westen van KP Gouwe.
Tja de huidige N456 heeft ook een aansluiting op de A12, alleen dan een kilometer verderop. Zoals ik al eerder zei is het geen verandering in de zin van een nieuwe verbinding tussen de A12 en de A20. Het is slechts een verplaatsing van het tracé, en de belangrijkste redenen erachter zijn de problemen rond de huidige N456 (drukke weg met erfaansluitingen op het stuk tussen A12 en A20 en gelijkvloerse spoorwegovergangen) en de ontsluiting van de toekomstige bebouwing van de Zuidplaspolder:

Afbeelding
(rood= woningen, licht roze= gemengde functies, donker roze= kantoren, lichtpaars= glastuinbouw, donkerpaars = bedrijventerreinen, groen = recreatie en natuur, bruin= agrarisch)

De omgelegde N219 en N456 moeten in de toekomst de belangrijkste ontsluitingswegen van dit gebied worden, waarbij de aansluiting op de A12 van zowel de N219 als de N456 iets naar het oosten wordt verplaatst.
Kaaiman schreef:Waarom heeft men geen rekening gehouden met een nieuwe boog in KP Gouwe? :roll:
Simpelweg omdat ze alles willen volbouwen.

Plaats reactie