[N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Kaaiman » wo 30 mei 2018, 16:59

Ik heb overigens begrepen dat het, net als de rest van de N996, een ETW wordt...

Typisch Gronings om nieuwe rond- en randwegen, die nota bene aansluiten op gebiedsontsluitingswegen of stroomwegen, als erftoegangsweg aan te leggen (N983 Aduard, N993 Bedum, N996 Winsum)... :facepalm:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door mavas » do 31 mei 2018, 11:34

Typisch Nederlands bedoel je, om nieuwe wegen zo goedkoop mogelijk aan te leggen, en dus te kiezen voor een ETW.
En dat terwijl een ETW juist bedoeld is om "uit te wisselen", om erfaansluitingen op aan te laten sluiten, niet als ontsluitingsweg voor een gebied.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Groningen » do 31 mei 2018, 20:19

^^ Ze hebben gebouwd op de toekomst: het is niet bepaald een groeiregio...

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Gaiajohan » do 14 jun 2018, 8:35

^^ het is nog geen oost Groningen.
Verder trekken mensen op deze manier inderdaad zelf wel weg..
Immers de reistijd blijft lang. Moeilijke bereikbaarheid ambulances/politie. Waarom zou je blijven?!
Kijk eens naar Limburg, daar begrijpen ze dat niet alles 60kmh hoeft..

Groningen is vooral goed bezig alles te vernachelen. De
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door harry » do 14 jun 2018, 13:12

Gaiajohan schreef: do 14 jun 2018, 8:35Waarom zou je blijven?!
Vanwege de heerlijke rust.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » wo 31 okt 2018, 0:09

N361 Winsum

In Winsum gaat het er op termijn het e.e.a. veranderen: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/200706/P ... -gaat-door
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Kaaiman » wo 31 okt 2018, 8:00

Positief dat kennelijk voor voorrangspleinen is gekozen in plaats van conventionele rotondes. Maar wel jammer dat de N361 ter plekke ooit bibeko is komen te liggen. Het was ooit aangelegd als randweg...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Schelpenpaadje » wo 31 okt 2018, 9:16

Voor wat context: deze randweg is aangelegd in de jaren '30, inclusief de eerste woningen. Verhardingen, snelheden en verkeersintensiteiten waren toen een heel ander verhaal dan nu. Destijds waarschijnlijk vooral aangelegd om het verkeer uit het centrum te weren en niet per se om een vlotte, comfortabele route langs het dorp te bieden. Sindsdien is de plaats ook flink uitgebreid.

Naast woningen langs de weg liggen aan de westkant van de weg vooral voorzieningen (begraafplaats, sport en recreatie). Goed voor de bereikbaarheid vanaf buiten, voor het dorp zelf was het wel beter geweest als je daarvoor als inwoner de weg niet had hoeven oversteken. Voor een bestendige functie als echte randweg (bubeko) had de weg verder buiten het centrum aangelegd moeten worden zodat er aan de dorpskant van de weg meer ruimte was overgebleven voor uitbreiding en de genoemde voorzieningen.

De N361 bij Winsum had kunnen zijn wat de N357 bij Stiens is, maar is meer een N355 geworden die ook dwars door veel plaatsen heen is komen te liggen. De N357 zoals we die nu kennen bij Stiens is pas in de jaren '70 volledig opengesteld dus dat geeft ook wel aan hoeveel verschil een andere tijd kan maken.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door martien » wo 26 jun 2019, 15:19

De N361 gaat van de zomer 6 weken dicht tussen Groningen en Adorp voor regulier onderhoud en wat kleine verbeteringen:

Afbeelding
bron: N361veilig.nl

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door harry » wo 26 jun 2019, 21:35

^^ Welke stagiair heeft die tekst opgeschreven? "Het fietspad wordt bereidbaar"... :kots:
(En Harssensbosch heet ineens harssenbosch)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Kaaiman » do 08 aug 2019, 9:52

Kortsluiting Winsum N361 - N996
Op 3 juli 2019 is het nieuwe ontwerp-bestemmingsplan voor de Kortsluiting N996 vastgesteld. Op 6 september 2018 was er ook al een ontwerp-bestemmingsplan vastgesteld, maar de procedure moest opnieuw. Kennelijk is er opnieuw aanbesteed, mogelijk vanwege de gemeentelijke herindeling, want het oude ontwerp-bestemmingsplan verschilt behoorlijk van de nieuwe en is ook door een ander bureau opgesteld.

Zoals eerder vermeld, wordt de nieuwe N996 een ETW-60. Hier de tracékaart in PDF.

De weg wordt met een wat vreemd asymmetrisch voorrangsplein op de N361 aangesloten:
Afbeelding

De onderdoorgang onder het spoor:
Afbeelding

Een typisch Gronings waardeloos ontwerp voor een fietsoversteekplaats (Groningen grossiert in slechte fietsoversteken) met onnodige wegversmalling richting oosten:
Afbeelding
Omdat de huidige N996 helemaal geen fietsvoorziening heeft, moet je mijns inziens niet voor een paar meter opeens een vrijliggend fietspad maken dat aan beide uiteinden weer op een weg zonder fietsvoorzieningen uitkomt. Wil je hier zo nodig fietsvoorzieningen maken, doe dan twee eenrichtingsfietspaden vlakbij de kruising. Dat scheelt fietsverkeer vanuit Onderdendam richting Winsum weer een oversteek. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door harry » ma 09 sep 2019, 23:11

Bij de aanleg van de Rotonde N361/N363 waren de witte borden "Ranum gem. Winsum" verdwenen.
Inmiddels zijn er nieuwe bordjes geplaatst. Een heel stuk kleiner en zonder gemeentenaam (het is nu gemeente Het Hogeland).
SPOILER: TOON

Afbeelding

Situatie in 2014:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Chris » ma 14 okt 2019, 19:09

Aan de zuidzijde van Sauwerd komt een rotonde volgend jaar. Het is onderdeel van de herinrichting van meerdere kruispunten op de N361. Het blijft buiten de bebouwde kom wel een GOW-80 zo te zien.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=53. ... 45/6.53337

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door harry » ma 14 okt 2019, 21:47

Chris schreef: ma 14 okt 2019, 19:09Het blijft buiten de bebouwde kom wel een GOW-80 zo te zien.
Wellicht ten overvloede: de rotonde op de tekening ligt binnen de bebouwde kom van Sauwerd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » vr 19 jun 2020, 1:29

De werken bij Sauwerd gaan binnenkort los: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/714969/N ... n-gesloten

^Van 6 juli tot 16 augustus om precies te zijn.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Sibren » vr 14 aug 2020, 11:38

Gisteravond heb ik wat foto's gemaakt van de werkzaamheden bij de N361. Buiten de bebouwde kom is alles wel klaar, alleen binnen de bebouwde kom van Sauwerd mist er nog een stuk van de weg.
SPOILER: TOON

1. De weg is tussen Winsum en Adorp afgesloten voor autoverkeer, maar niet voor (brom)fietsers. Wel met een snelheidsbeperking van 18 km/h.
Afbeelding

2. Bij Groot Wetsinge hebben de kruispunten met de Meedenweg en de Karspelweg een middengeleider gekregen met linksafstrook. In de oude situatie had de weg hier alleen maar doorgaande rijstroken.
Afbeelding

3. Het kruispunt met de Karspelweg is uitgevoerd in 'reflecterend asfalt'. De provincie Groningen is een paar jaar geleden een pilot begonnen met dit spul.
Afbeelding

4. Detail bewegwijzering. Mooie grote bak voor een klein dorpje aan een doodlopend weggetje. Groot Wetsinge schrijf je inderdaad zonder verbindingsstreepje.
Afbeelding

5. Het kruispunt met de Molenstreek in Klein Wetsinge. Hier staat een aantal woningen, nu niet meer direct aan de rijbaan ontsloten maar via een korte parallelweg, die de status van fietsstraat heeft gekregen.
Afbeelding

6. Bewegwijzering bij Klein Wetsinge. De rest van het kruispunt is hetzelfde als bij Groot Wetsinge, ook weer reflecterend asfalt.
Afbeelding

7. De oude wegwijzer naar Klein Wetsinge is met pensioen.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Binnen de bebouwde kom van Sauwerd wordt de weg hetzelfde ingericht als in Adorp. De provincie noemt dat in de externe communicatie "shared space" maar dat is het helemaal niet - de N361 heeft overal voorrang middels uitritconstructies, en er staan zelfs verkeerslichten midden in het dorp. Hooguit is er nu een gedeeld fietspad en trottoir.
Afbeelding

10. Het fietspad langs de N361 tussen de oude en de nieuwe begraafplaats van Sauwerd.
Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Snelwegfreak » vr 14 aug 2020, 11:41

Jammer dat de provincie Groningen klaarblijkelijk niet meer kiest voor masten met de wit-blauwe slinger.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Sibren » vr 14 aug 2020, 11:56

Het lijkt een beetje willekeurig. Langs de N983 rondweg Aduard zijn recentelijk wel een aantal zuurstokken neergezet (zie spoiler), maar de meeste nieuwe palen zijn inderdaad ongeschilderd.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door keokiracer » vr 14 aug 2020, 12:05

Sibren schreef: vr 14 aug 2020, 11:381. De weg is tussen Winsum en Adorp afgesloten voor autoverkeer, maar niet voor (brom)fietsers. Wel met een snelheidsbeperking van 18 km/h.
Afbeelding
Waarom 18?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Kaaiman » vr 14 aug 2020, 14:57

Dat bord was toevallig nog over van de verjaardag van het zoontje van de asfaltdraaier. :dyn_hyp:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Jackbauer1350 » za 22 aug 2020, 9:13

Dat had de breedte van het fietspad moeten zijn in decimeters

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Sibren » ma 31 aug 2020, 12:40

De werkzaamheden zijn begonnen voor het ombouwen van twee kruispunten op de N361 naar rotondes. Het gaat om de kruispunten bij Wehe-den Hoorn en Leens die nu zijn uitgevoerd met een wijde rijbaansplitsing.

Grappig genoeg gaf mijn TomTom het afgelopen halfjaar aan dat dit al rotondes waren, en sinds een update van vorige week zijn ze weer gecorrigeerd naar kruispunten.

De werkzaamheden duren vier weken. Op dit moment wordt het verkeer om de beurt over één rijstrook geleid.

:arrow: Artikel op RTV Noord met achtergrondinformatie over o.a. het veiligheidsprobleem op de oude kruispunten.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Berrychello » do 01 okt 2020, 19:04

Coen Tunnel schreef: zo 03 sep 2017, 0:41
mavas schreef:Bedankt voor de foto's. Dat zijn technisch/verkeerskundig gezien dus rotondes geworden daar. Ik had daar toch liever een soort van voorrangspleintjes gezien, zoals je ook in Hilversum ziet, zodat je niet helemaal naar 20/30 km/h terug moet.
Gezien de idiote constructie met fietsers die via het middeneiland oversteken lijkt een hogere snelheid mij niet gewenst.
Ik kwam deze week voor het eerst op deze weg. Die rotonde-achtige dingen halen de snelheid er wel stevig uit ja. Dat is jammer, maar ik schrok me wel lens dat je bij één van die pleinen ineens recht op overstekende fietsers af rijdt, dat ziet er echt heel gek uit.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » wo 27 jan 2021, 20:47

Ten zuiden van Giekerk gaan wat aanpassingen volgen aan de N361: https://www.fryslan.frl/de-centrale-as/ ... d=gytsjerk

Het voorsorteervak gaat verdwijnen, een versmalling gaat komen en een verlaging van de Vmax waarna de N361 er geen voorrangsweg meer zal zijn.

Verder komt er een bruggetje en een faunapassage. Het werk begint in het voorjaar.

Huidige situatie: https://goo.gl/maps/SXL2UYF1cvWU88F77
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Kaaiman » wo 27 jan 2021, 22:58

Modelmatig zal het allemaal wel kloppen, maar het blijft belachelijk dat een weg die zoveel dorpskernen met een grote stad ontsluit wordt afgewaardeerd tot erftoegangsweg. Vooral omdat het profiel in principe gewoon GOW-waardig is (misschien niet volgens het CROW, maar wel un vergelijking met 80% van alle andere gebiedsontsluitingswegen in Nederland).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Schelpenpaadje » do 28 jan 2021, 7:57

^^ In een ander universum zou de N361 vanuit Dokkum bij Aldtsjerk rechtdoor zijn getrokken om direct ten noorden van Leeuwarden aan te sluiten op de E10 ter hoogte van de Anne Vondelingweg. Dan waren dit soort noodgrepen om de N361 veiliger en minder aantrekkelijk dan de nieuwe N356 te maken niet nodig geweest.

De huidige inrichting in de bibeko delen klopt denk ik wel met de beoogde functie van de weg en verbetering van de leefbaarheid in de dorpen. Ruimte voor een verdere afwaardering bubeko is hier min of meer een gevolg van.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Vinny » do 28 jan 2021, 20:11

Ze hebben de Centrale As aangelegd om snel van Leeuwarden naar Dokkum e.v.v. te kunnen rijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Kaaiman » do 28 jan 2021, 21:41

De Centrale As heeft geen enkel nut in de relatie Aldtsjerk/Oentsjerk/Gytsjerk/Ryptsjerk - Leeuwarden. :idea:

En vanuit Aldtsjerk/Oentsjerk/Gytsjerk naar Dokkum pak je logischerwijs alsnog de N361.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door boe! » vr 29 jan 2021, 11:44

Kaaiman schreef: do 28 jan 2021, 21:41 Aldtsjerk/Oentsjerk/Gytsjerk/Ryptsjerk
Deze metropolen hebben samen 5.000 inwoners. Als het doorgaande verkeer tussen Leeuwarden en Dokkum voor de Centrale As kiest, dan zal het met de drukte en de vertraging op dit deel van de N361 wel loslopen. Deze aanpassing sluit overigens prima aan bij de aanpassingen die al zijn gerealiseerd in bijvoorbeeld downtown Oentsjerk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Chris » vr 29 jan 2021, 12:12

Wordt het hele zuidelijke deel van de N361 dan een erftoegangsweg? Ook al hebben die plaatsen 'maar' 5000 inwoners samen, dan nog zou dit ontsloten horen te worden via een gebiedsontsluitingsweg en niet een erftoegangsweg. Eigenlijk zouden alle kernen van enige omvang via een GOW ontsloten moeten worden. Erftoegangswegen zijn vooral bedoeld voor landbouwgebieden en wegen met hele lage intensiteiten aan bestemmingsverkeer. Er is ooit eens geroepen dat een ETW maximaal 6.000 voertuigen zou mogen verwerken maar mijn inziens is dat een veel te hoge intensiteit voor een ETW. Met zoveel verkeer is de functie niet meer een verblijfsgebied.

Plaats reactie