[N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Chris » wo 23 jul 2008, 19:26

N361 Leeuwarden - Groningen

De N361 is gedeeltelijk een Autoweg door het noordoosten van Friesland, en het noordwesten van Groningen. Het gedeelte tussen Gytsjerk en Wehe-den-Hoorn is het snelste gedeelte, met regelmatig een limiet van 100km/h. Na Wehe-den-Hoorn is het een drukke route met veel verkeer, flitspalen, dorpskernen en vertraging. De route is met name rond het Lauwersmeer erg mooi, het Lauwersmeer is een Nationaal Park. Ook zien we een glimp van de Waddenzee. De route is 75 kilometer lang, en omvat de gehele N361.

:arrow: N361: 104 foto's

Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [FOTO] N361 Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Frits » wo 23 jul 2008, 19:44

http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/N3 ... 1159139858
^Ee?

http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/N3 ... 7780408354
^Een 100 km weg met rotondes er in. :kwaad:

http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/N3 ... 5986491282
^Schiermon-nikoog onlogisch afgebroken.

http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/N3 ... 3825242850
^Mooi zo'n haven.

http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/N3 ... 8574639714
^Vreemde kantmarkering met deze kleine streepjes. Je ziet dat meer bij 60 km wegen.

http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/N3 ... 5620114866
^80 is prachtig, 100 is beter.

Mooie foto's Chris.
De autogordel: een band voor het leven.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] N361 Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door waldo79 » wo 23 jul 2008, 19:56


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] N361 Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Chris » wo 23 jul 2008, 19:59

>Geen snelheidsbeperking?
Verderop is het 70. Wat me opviel, was dat er voorbij de kruising een bordje einde 70 staat, maar geen bordje autoweg. Feitelijk mag je dan dus 80, alhoewel dit overduidelijk wel als autoweg vmax=100 bedoeld is. Ik zag dat bij diverse kruisingen in Friesland.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] N361 Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Via » wo 23 jul 2008, 20:47

Mooie foto's! Wat een leeg gebied is het daar bovenin Groningen zeg, maar het zal wel lekker hebben doorgereden daar. :)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [FOTO] N361 Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Mark » wo 23 jul 2008, 21:11

Er is niet veel veranderd de afgelopen 2 jaar ;). Mooie foto's!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] N361 Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door harry » do 24 jul 2008, 14:30

Ja, men heeft het lettertype op het bord toegevoegd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] N361 Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door jan » zo 27 jul 2008, 11:00

^ Het gerucht gaat dat de plaatselijke bevolking uit Ee dit er opgeplakt heeft :lol: (volgens familie van mij uit Dokkum). Op de N356 is dit overigens ook het geval.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Chris » za 22 aug 2015, 19:45

Ik kwam vandaag voor het eerst in 7 jaar weer over de hele N361.

Het deel door Gytsjerk & Oentsjerk is sinds 2010 van een shared space inrichting voorzien ( :pukey: ) Waar je voorheen met 50 km/h zonder stoppen door kon stromen hebben ze nu allemaal veel te krappe rotondes aangelegd en onduidelijke kruispunten (is ook het doel van shared space).

Als het al 'shared space' had moeten worden, hadden ze dat beter na de openstelling van de Centrale As kunnen doen. Shared space hoort niet thuis op wegen met een doorgaande functie.

Verder is tussen Winsum en Groningen een deel afgewaardeerd naar een erftoegangsweg. Ik kan op Street View van 2014 niet zo snel meer vinden waar dat precies was, volgens mij tussen Sauwerd en Adorp maar ik weet dat niet zeker.

Het autowegdeel van Aldtsjerk tot Lauwersoog rijdt lekker door. 100 km/h en inhalen is veelal toegestaan. Alleen rond Dokkum is de autoweg onderbroken door een gebiedsontsluitingsweg waar je 80 mag.

De aansluiting op de Centrale As bij Dokkum leek al gereed. De rotonde met de N356 was ook het enige drukke kruispunt van de hele N361 op het moment dat ik er overheen reed.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Kaaiman » zo 23 aug 2015, 11:18

Chris schreef:Als het al 'shared space' had moeten worden, hadden ze dat beter na de openstelling van de Centrale As kunnen doen. Shared space hoort niet thuis op wegen met een doorgaande functie.
M.a.w.: ook niet na openstelling van de Centrale As, want genummerde wegen hebben in principe altijd een doorgaande functie, al is die dan niet regionaal maar interlokaal.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » zo 23 aug 2015, 19:41

Chris schreef:
Het deel door Gytsjerk & Oentsjerk is sinds 2010 van een shared space inrichting voorzien ( :pukey: ) Waar je voorheen met 50 km/h zonder stoppen door kon stromen hebben ze nu allemaal veel te krappe rotondes aangelegd en onduidelijke kruispunten (is ook het doel van shared space).

Als het al 'shared space' had moeten worden, hadden ze dat beter na de openstelling van de Centrale As kunnen doen. Shared space hoort niet thuis op wegen met een doorgaande functie.

Het autowegdeel van Aldtsjerk tot Lauwersoog rijdt lekker door. 100 km/h en inhalen is veelal toegestaan. Alleen rond Dokkum is de autoweg onderbroken door een gebiedsontsluitingsweg waar je 80 mag.

De aansluiting op de Centrale As bij Dokkum leek al gereed. De rotonde met de N356 was ook het enige drukke kruispunt van de hele N361 op het moment dat ik er overheen reed.
Je hebt het traject goed beschreven. :) Ik ken de weg inmiddels op m'n duimpje, tot voor kort kwam ik niet tot zelden op de N361, echter nu kom ik er geregeld met de bus overheen. Gytsjerk en Oentsjerk is met een bus ook feest. :cola: Nou moet ik het niet overdrijven, maar je hebt hier en daar weinig uitwijkmogelijkheden met een groot voertuig. Bomen staan pal tegen de weg aan en dan is het zelfs op een N361 soms puzzelen. Vmax is wel gewoon 50 maar daar kom je niet aan, ook vanwege die rotondes en een scherpe knik na de eerste rotonde in Gytsjerk. Een voorrangsweg is het ook niet meer, je kunt dus welhaast spreken van "Twijzelse toestanden." :roll: :mrgreen:

Die rotondes verderop (Oentsjerk) is ook zowat. Shared space idee maar wel paaltjes daar dus met een bus neem je dan maar een groot gedeelte van het middenstuk mee. Je kunt er nog iets meer omheen draaien maar niet zodanig dat je de verhoging niet met de wielen raakt. Dan maar iets strakker, om te voorkomen dat je vanwege de draaicirkel weer in conflict komt met medeweggebruikers die niet altijd het inzicht hebben welke ruimte je nodig hebt. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » wo 26 aug 2015, 9:32

Ik was benieuwd hoelang de situatie in Gytsjerk en Oentsjerk al is zoals die nu is. Vermoedelijk hebben ze dit deel in 2009 of 2010 gereconstrueerd en ligt het er dus alweer een jaar of 5/6 zo bij. In Google SV stammen de beelden van 2011, toen was het al raak. Chris` eerste fotoserie is van 2008, op die foto's is het oude straatbeeld nog te zien. Heb de foto's van Mark er ook op nagekeken en eentje gevonden die de oude situatie goed illustreert:

Afbeelding

Ik vraag me af wat hier dan mis mee was; Hier en daar een drempeltje, fietssuggestiestroken, voorrangsweg en Vmax 50. :dontknow:

Tot slot ben ik nog benieuwd of die rare slinger na de eerste rotonde in Gytsjerk (aansluiting Rinia van Nautaweg) er destijds ook al inzat?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door boe! » wo 26 aug 2015, 12:08

^^ Nee, die slinger zat er niet in. Dat kan je nog goed zien op de (oude) satellietbeelden in GMaps.

:arrow: Klik

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » do 27 aug 2015, 9:58

Duidelijk, bedankt. Even noordelijk van Oentsjerk heb je nog zo'n slinger (aansluiting Rengersweg), daar geldt hetzelfde voor. Kom je vanaf die weg uit de richting Aldtsjerk dan staat er "let op situatie gewijzigd. Rechts heeft voorrang." Het lijkt me dat dit nooit anders is geweest, maar goed.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » di 08 sep 2015, 15:49

Wat ik mij m.b.t. de N361 tussen Tietjerk en Dokkum afvraag: is er iemand die weet hoe definitief het besluit destijds was om deze weg niet linea recta op de huidige RING Leeuwarden aan te sluiten? Op de wegenwiki is er een stukje aan dit thema gewijd (weidevogelcompensatie). Niet dat ik er vanuit ga dat dit alsnog gaat gebeuren, maar ik zou mij er toch op de een of andere manier iets bij kunnen voorstellen dat ergens een deurtje op een kiertje staat. Ik bevind mij vandaag de dag vrij regelmatig op deze verkeersader inclusief de dorpspassage's Gytsjerk/Oentsjerk en ik kan mij indenken dat de daar wonende mensen toch ook wel een keer hun buik vol hebben van al dat verkeer wat zich nu door deze kommen wringt. Er dendert namelijk heel wat (zwaar) verkeer door deze dorpen als ik dat zo zie.

Ten noordoosten van Leeuwarden ligt een groot (waterrijk) natuurgebied (It Bûtenfjild, ofwel "het Buitenveld") wat volgens mij deze vogels aantrekt. Bovendien is daar al een (deel v.e.) woonwijk ontstaan. Desalniettemin; zou zo'n doortrekking in dit geval praktisch gezien nog haalbaar zijn?

Er valt m.i. een vergelijking met de N31 rondom Harlingen te maken; daar ligt het Heechewiersterfjild (Hoogewiersterveld, eveneens zo'n waterrijk vogelweidegebied) al decennialang "dwars," nu wordt het probleem van de flessenhals alsnog opgelost. Maar om nou een verdiepte N361 door Gytsjerk en Oentsjerk aan te leggen is ook zowat. :mrgreen:

Edit: bedenk me nu pas dat de Centrale As verkeer van de N361 moet afsnoepen (staat eveneens genoemd op de wegenwiki). Eerst maar 'ns kijken wat er van de door mij genoemde verkeersdrukte overblijft. :oops:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Techum » di 08 sep 2015, 16:26

De reconstructie in Gytsjerk en Oentsjerk is volgens mij hoofdzakelijk gedaan voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Er komt veel verkeer langs en een groot deel hiervan reed (rijdt?) (te) hard.

Veel verkeer dat hier nu nog rijdt zou in de toekomst de Centrale As moeten gaan ontdekken. Als ik het mij goed herinner was er indertijd nog wel enig gedoe om (o.a. in de media) dat de weg werd aangepast vóórdat de Centrale As er lag. Nu dat project zoveel later opgeleverd wordt dan toen was voorzien, zullen de dorpen aan de N361 er wel blij mee zijn dat men toen deze volgorde heeft gekozen. Al blijft het uiteraard een bijzondere keuze vanuit het perspectief van het doorgaand verkeer.

Het rechtdoor trekken van de N361 naar de Anne Vondelingweg is met de ontwikkeling van de nieuwe Leeuwarder wijk Blitsaerd definitief onmogelijk gemaakt. Ook tegen deze villawijk is trouwens veel verzet geweest ivm natuurwaarden (fûgeltsjelân). Uiteindelijk hebben de gemeente en de projectontwikkelaar het voor elkaar gekregen. Maar de ontwikkeling van de wijk ligt al jaren op zijn gat vanwege de crisis. Grote kavels worden inmiddels maar opgeknipt om er kleinere huizen te kunnen bouwen, zodat er in elk geval enig zicht op komt dat de wijk ooit af komt.

Direct ten noorden van het kruispunt Anne Vondelingweg - Groningerstraatweg ligt nu een wijkontsluitingsweg. Het profiel en omliggende vrije ruimte is veel te beperkt om hier ooit nog een autoweg neer te leggen. Op een deel van het benodigde tracé staan zelfs al huizen of zijn deze gepland. Door de bouw van deze wijk is er elders langs de Groningerstraatweg ook geen mogelijkheid meer om een nieuwe weg aan te laten sluiten. Of het zou al oostelijk van de Grutte Wielen moeten zijn. Maar dit zou dwars door een natuurgebied gaan.

De enige kansen voor nieuwe wegen in dit gebied zouden zijn:
- Een oostelijke rondweg om Aldtsjerk, Gytsjerk en Oentsjerk. Deze gaat er om verschillende redenen niet komen, waaronder landschapswaarde en te beperkt verkeersaanbod vanwege nabijheid Centrale As;
- Een directe verbinding tussen de N361 bij Aldtsjerk en de N357 bij Stiens. Je zou dit kunnen zien als een verlenging van de Noordwesttangent (N398). Fatsoenlijke oost-westverbindingen heb je in deze regio eigenlijk totaal niet. Zo'n weg zou gelijk veel dorpen, zoals Wânswert, van doorgaand verkeer verlossen. Of zo'n tracé economisch en landschappelijk gezien haalbaar is vraag ik me af. Het zou er ook voor kunnen zorgen dat het in dorpen als Oentsjerk juist drukker zou worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Kaaiman » di 08 sep 2015, 17:01

Reeds in het allereerste provinciale wegenplan van Friesland treffen we een rechtstreekse weg Leeuwarden - Dokkum aan.
Klik

Ook de megalomane Structuurschets Friese wegen 1966 (planning voor het jaar 2000) vermeldt een rechtstreekse weg tussen beide plaatsen. Gestreept is de Anne Vondelingweg, voorzien als de rechtstreekse link tussen de N361, N31 en zelfs A32.
Klik

Het daarop gebaseerde Provinciaal Wegenplan 1968 is een stuk soberder; ook de rechtstreekse weg Leeuwarden - Dokkum zou voorlopig niet worden uitgevoerd, maar omgeleid via de huidige route. In het commentaar is wel te lezen dat rijksweg 39 niet klopt: die is namelijk gepland om noordelijk om Leeuwarden naar Groningen te lopen, via een noordelijke tracé dan hier is ingetekend, zoals te zien is op de Structuurschets.
Klik
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » di 08 sep 2015, 17:37

^^ Ah, bedankt jullie beiden. :top:

In principe had ik mijn vraag deels al beantwoord, maar wat meer informatie hieromtrent vind ik wel interessant en dat heb ik nu even doorgenomen.

Ik denk persoonlijk dat het toch wel los zal lopen als de Centrale As (CA) eenmaal klaar is. Als je op de kaart kijkt dan zou je kunnen denken dat de route via de N361 naar Dokkum ook de kortste is, maar ik denk dat dit verschil in kilometers straks verwaarloosbaar is. Ik beschouw het begin van Dokkum altijd v.a. de rotonde waar de N356 en de N361 elkaar kruisen, maar de stad zelft ligt nog (noord)oostelijker en zodoende is het lengteverschil ook nu al beperkt. Bij de kruising Tietjerk/Tysjerk (Zwartewegsend) staat Dokkum 19, bij Quatrebras Dokkum 13 als ik het goed heb onthouden. Daar komt nog bij dat de N355 straks noordelijk van Hardegarijp loopt en ook goed wordt uitgebouwd dus dit scheelt dan ook weer een stukje.

Qua bewegwijzering zullen ze Dokkum straks aangeven voor rechtdoor t.h.v. Tietjerk en dan zal het meeste verkeer dat wel aanhouden vermoed ik.

De nieuwe "echte" entree van wereldstad Dokkum wordt nu ook meer naar de oostkant opgeschoven doordat de CA daar aansluit op de N361 en het OWN.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » di 12 jan 2016, 17:10

Tussen Lauwersoog en Groningen wordt de N361 momenteel verlegd zo te zien. Dit najaar moet het klaar zijn.
Link
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door mavas » di 12 jan 2016, 18:12

^^ Kennelijk is men daar dus al een half jaar bezig.
Ik probeer het wegennieuws van de provincies te volgen, maar kan me niet herinneren dit nieuws op de website van de provincie gezien te hebben.

Afijn, toch een kleine verbetering op de route dus. :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door harry » di 12 jan 2016, 23:29

^^ Ben er een paar weken geleden nog geweest. Toen waren alleen bij Ranum werkzaamheden te zien.
Maar ja, er hoeft niks gesloopt te worden en er zijn geen bruggen, dus dan kan het snel gaan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Rein » wo 17 aug 2016, 17:15

Bij Aldtsjerk is recentelijk een ovonde neergelegd. Deze ovonde, die wel wat weg heeft van een voorrangspleintje, ligt vlak voor de plek waar richting Dokkum het autowegdeel begint.

Meer info

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » do 02 feb 2017, 22:53

Nog geregeld gebruikmakend van deze weg heb ik onderhand het idee dat de verschuiving van verkeer van N361 naar N356 inmiddels aardig geslaagd is. Zoals ook de bedoeling was.

Vanaf vorig jaar lente/zomer heeft men net voorbij afslag Rijperkerk/Ryptsjerk nog een bruggetje aangelegd t.b.v. een "electrisch only sloepenroute," dat is nu sinds enkele weken/maanden afgerond. Bij Hardegarijp/Hurdegaryp is dat ook nog aan de orde vlak voor de afslag naar dat dorp komende vanaf Leeuwarden. Kost wat, maar dan heb je ook wat. :roll: Vanavond overigens opgemerkt dat daar op de 2x2 N355 zelfs nu nog kort Vmax 30 geldt...

Terug naar N361: verderop , vlak voor afslag Giekerk/Gytsjerk zit momenteel nog een rare oneffenheid in het wegdek. Heb uit betrouwbare bron vernomen dat dit een ottertunnelbuis betreft welke nog van een nieuwe laag asfalt moet worden voorzien. Vmax ter plaatse is daar :A1: :J38:.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » vr 07 apr 2017, 11:43

Even een vraagje over het wegvak rotonde Birdaard - rotonde Rinsumageest:

https://goo.gl/maps/GjrMj6VtkkQ2

Zoals sommigen van jullie weten en zoals in de SV link is te zien, er zijn daar erfaansluiting pal naast de N361 met :G3: status en Vmax :A1-100:

Er staan op die punten echter geen :D4: borden.

Betekent dat simpelweg dat men gewoon vanaf de N361 direct het erf op mag en v.v. ?
Er is een doorsteek naar de parallelweg dus wanneer het mag is vraag twee, is het verstandig. Dat hangt van andere factoren af.

Ben benieuwd...

Voor tractoren/brommobielen e.d. is het natuurlijk sowieso de parallelweg..
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Egbert » vr 07 apr 2017, 16:13

Ja, dat mag. Het lijkt me niet verstandig maar er staan geen borden dat het niet mag.

Als je van de rotonde die weg op rijdt, wat moet in hemelsnaam die :A1-70: daar? Die wordt opgeheven als de weg onveiliger wordt (lees: als de twee rijstroken bij elkaar komen).
Totaal onzinnig. :nuts:

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Emil » vr 07 apr 2017, 16:23

GuteFahrt schreef:Even een vraagje over het wegvak rotonde Birdaard - rotonde Rinsumageest:

https://goo.gl/maps/GjrMj6VtkkQ2

Zoals sommigen van jullie weten en zoals in de SV link is te zien, er zijn daar erfaansluiting pal naast de N361 met :G3: status en Vmax :A1-100:

Er staan op die punten echter geen :D4: borden.

Betekent dat simpelweg dat men gewoon vanaf de N361 direct het erf op mag en v.v. ?
Er is een doorsteek naar de parallelweg dus wanneer het mag is vraag twee, is het verstandig. Dat hangt van andere factoren af.
Ja dat mag en dat wordt ook geregeld gedaan. Naar mijn weten heeft dat nog nooit een ongeluk opgeleverd, dus geen enkele reden om de situatie aan te passen. Laten we de regel en voorschriftenzucht uit Den Haag niet overal gaan toepassen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door harry » vr 07 apr 2017, 17:19

Egbert schreef:Ja, dat mag. Het lijkt me niet verstandig maar er staan geen borden dat het niet mag.
In de jaren 1980/1990 stonden er wel borden, van die oude verboden-linksaf-of-rechtsaf-te-slaan-borden.
Egbert schreef:wat moet in hemelsnaam die :A1-70: daar?
Dat is denk ik een overblijfsel van voordat er een rotonde lag.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » vr 07 apr 2017, 19:25

^^ Dat denk ik ook. Daar zijn (veel) meer voorbeelden van in Friesland. Gelijkvloerse kruisingen die omgebouwd worden tot rotonde en het :A1-70: bord blijft staan. Nog een voorbeeld is bij Workum op de N359.

@ Emil. Mijn idee.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Egbert » za 08 apr 2017, 8:19

Dan is het nog altijd vreemd dat je na een kruispunt een :A1-70: zet. Er zijn nog streetviews van hoe de situatie voorheen was, en daar waren de twee rijstroken ook gescheiden. Waarom zet je na een kruising een snelheidsbeperking als je die opheft zo gauw de wegen bij elkaar komen?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » za 08 apr 2017, 9:10

https://goo.gl/maps/A6YQfHrB1Bu
https://goo.gl/maps/BU5PMgoigoq
https://goo.gl/maps/zEVm7sxdV782
https://goo.gl/maps/AeT5CrLWMxv

^Voorbeeld Wommels(-Noord). Geen rotonde, wel gescheiden rijbanen. Daar is het net zo.

Een beetje vreemd, ja. Je zou zeggen, als het om de kruising is te doen (Vmax terug naar 70 zodat kruisend verkeer wat 'veiliger' de oversteek kan maken), oké (verklaarbaar). Als het daar om gaat kan de vmax gelijk na de kruising terug naar 100. Dat zie je hier dus ook niet.

Enfin, een probleem is het verder niet in mijn optiek. Gewoon de draad weer oppakken en terug naar 100.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie