[N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Schelpenpaadje » za 08 apr 2017, 10:25

Egbert schreef:Dan is het nog altijd vreemd dat je na een kruispunt een :A1-70: zet. Er zijn nog streetviews van hoe de situatie voorheen was, en daar waren de twee rijstroken ook gescheiden. Waarom zet je na een kruising een snelheidsbeperking als je die opheft zo gauw de wegen bij elkaar komen?
Omdat verkeer dat vanaf de zijwegen opdraait er langer over doet om die 100 te bereiken misschien?

Ik weet het anders ook niet.

Bij rotondes lijken ze ook mij sowieso misplaatst.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Emil » za 08 apr 2017, 23:12

Heeft er vermoedelijk mee te maken dat een bord plaatsen na de kruising het 'alvast-optrekken-effect' voordat de kruising überhaupt is overgestoken verminderd. In Zweden wordt dit ook heeeel veel toegepast. Neemt niet weg dat ik het onzin vindt bij de meeste kruisingen om de snelheid te verlagen naar 70km/h, ook al omdat toch niemand zich er aan houdt en handhaving niet mogelijk is door de geringe lengte van het wegvak met snelheidsverlaging.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door mavas » ma 29 mei 2017, 20:58

Er spelen enkele projecten op het deel Groningen - Lauwersoog.

Groningen - Winsum:
Verminderen van het aantal aansluitingen op de weg en/of herinrichten van de aansluitingen (herkenbaarheid vergroten). Daarnaast het uitvoeren van groot onderhoud aan de weg.
Uitvoering verwachting 2017-2018
De plannen voor de maatregelen aan de weg worden uitgewerkt.

Mensingeweer - Menneweer:
Aanleg van een rotonde op de kruising met de Breekweg bij Leens;
Aanleg van een rotonde op de kruising met de Warfhuisterweg bij Wehe den Hoorn;
Verbetering van het zicht op het verkeer bij het op- en afrijden van de kruisingen met de Breweelsterweg en de Borgweersterweg;
Aanpassing van de leuning op de brug nabij Abelstok (bredere rijstrook);
Aanpassing van de middengeleiders op de weg, vergelijkbaar met het gedeelte van de N361 tussen Zoutkamp en Lauwersoog.
Uitvoering 2018

Herinrichting in Winsum, Adorp en Sauwerd

Reconstructie N361 Lauwersoog
Aanleg van een rotonde bij de ingang van de veerhaven;
Herinrichting van de kruising naar de visserijhaven en N361 vanaf de Strandweg tot aan de ingang van de veerhaven;
Aanleg van een rotonde bij de Strandweg.

Uitvoering Najaar 2016 - Voorjaar 2017
Begin juni (7, 8, 9, 10) vinden de afrondende werkzaamheden plaats. Na deze werkzaamheden kunnen alle nieuwe wegen volledig in gebruik worden genomen. De reconstructie van de kruispunten zou daarmee in juni 2017, voor het hoogseizoen, afgerond moeten zijn.

Bron: http://n361veilig.nl/

:D1: -mania :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » ma 29 mei 2017, 21:04

Klopt. Weg wordt helemaal verkracht. In Friesland ovonde mania. Bij Anjum en Morra komen ovondes. Geen kruising tussen Dokkum en Lauwersoog nog zonder :D1: (tussen Dokkum en Giekerk op 1 / 2 na ook al niet meer) en dan bij Lauwersoog wordt het nog veel erger. Bijna de hele N361 is wel naar de knoppen. Tussen Leeuwarden en Lauwersoog straks 12 rotondovondes.

De rotondes bij Lauwersoog zijn al klaar en in gebruik. Het stuk ertussenin is een puinhoop. Bij Anjum en Morra is het nog voorbereidend werk maar het alles bij elkaar genomen is het om te janken.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door mavas » ma 29 mei 2017, 21:21

^^ Ik heb er van het weekend ook gereden ;) Het is inderdaad vrij bedroevend.
In Friesland is het dan wel weer fijn dat je 100 mag tussen de kruisingen, dat kan ik erg waarderen.

Waar kan ik vinden dat de kruispunten Morra en Anjum ovondes worden? Op de frieslandwebsite vond ik niks, ik zag het alleen bij het voorbijrijden staan dat er verkeershinder zou zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door GuteFahrt » ma 29 mei 2017, 21:23

http://www.nieuwedockumercourant.nl/nie ... -en-morra/

^Daar staat niet heel veel informatie in, maar hoe het ook zij, de grondwerken zijn al te zien bij die kruisingen en er staat ook een bord bij.

Kan zijn dat je nog 100 mag, maar het het hele stroomweg principe is weg op deze manier als je het mij vraagt. Of 'gewoon een weg die lekker doorrijdt...' zo een weg was de N361 nog, vooral benoorden Dokkum.

Merk op dat men een soort van het tegenovergestelde doet t.o.v. de N359 Bolsward - Leeuwarden. Daar maakt men het mooi ongelijkvloers waar het kan. Dat is waar ik aan denk bij een stroomweg. Niet aan de ene ovonde/rotonde na de andere.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op ma 29 mei 2017, 21:27, 3 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Kaaiman » ma 29 mei 2017, 21:25

Er wordt ook gestudeerd op een noordelijke omlegging van de N996 bij Winsum. Vraag is nog een beetje of die met een nieuwe rotonde op de N361 moet worden aangesloten (waarschijnlijk), of dat hij moet aansluiten op de rotonde bij Ranum.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door mavas » do 10 aug 2017, 9:56

Blauwe oversteekplaatsen? Ik ben benieuwd waarom men hier nu weer een andere kleur moet toepassen.
Werkzaamheden N361 bij Lauwersoog feestelijk afgerond met ijsjes
19 juli 2017

De provincie Groningen heeft de werkzaamheden aan de provinciale weg in Lauwersoog (N361) succesvol afgerond. De weg is hier nu veiliger, mooier en de doorstroming van het verkeer is verbeterd. Om te vieren dat de weg voor de start van het zomerseizoen netjes is opgeleverd, deelde gedeputeerde Henk Staghouwer op 19 juli ijsjes uit bij het nieuwe kruispunt tussen het Waddenkwartier en de vissershaven.

Nieuwe entree Lauwersoog
De kruispunten met de Strandweg en de Zeedijk (veerhaven) zijn vervangen door rotondes. Deze rotondes vormen nu de entree voor het verblijfsgebied Lauwersoog. Het kruispunt met de Kustweg (visserijhaven) is vervangen door een betonnen plateau, waarbij automobilisten er nog extra op geattendeerd worden hun snelheid aan te passen.

Maximaal 60
De provinciale weg was een sterke fysieke barrière tussen de zeezijde en de meerzijde. Het weggedeelte tussen de Strandweg en de Zeedijk is nu een 60 kilometerzone geworden en versmald. De oversteekplaatsen van voetgangers en fietsers zijn geaccentueerd met blauw asfalt en reflecterende betonbanden, waardoor het nu veiliger is om van de haven naar het meer te fietsen of te wandelen.
https://www.provinciegroningen.nl/actue ... et-ijsjes/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Gaiajohan » do 10 aug 2017, 10:03

Ik heb er 3 weken terug ook gereden. De rotondes bij de veer en de vishandel zijn gewoon idioot. Met name bij Sterkenburg is er door betongebruik sprake van een onduidelijke weg.
Dan de blauwe oversteekplaatsen, ronduit treurig. Het zijn geen zebra's ofzo, maar gewoon stukken blauw wegdek waar aan de ene kant "Meer" staat, en aan de andere kant "Zee".

Hebben de provincies, en dan voornamelijk Groningen (die alles ten westen van de Stad compleet vernacheld en onbereikbaar en trager lijkt te willen maken) :shutup: nou echt geen idee dat mensen soms weleens gewoon willen doorrijden tussen plaatsen? Dat rotondes het brandstofverbruik nou niet bepaald bevorderen?
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Sibren » do 10 aug 2017, 12:07

Blauwe oversteekplaatsen voor voetgangers vind je ook op het fietspad bij Hoofdstation Groningen. Het resultaat is dat sommige voetgangers denken dat ze voorrang hebben, sommige wel netjes op fietsers wachten, en sommigen niet eens doorhebben dat er een fietspad bestaat, dus blindelings oversteken naar de bushaltes. Het zal wel weer zo'n shared space principe zijn: 'veiligheid' door onduidelijkheid.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Vinny » do 10 aug 2017, 20:06

Off topic: de verkeerssituatie bij station Groningen is zo onduidelijk dat ik daar ook altijd weer vergeet hoe het zat. En als de profiel van je schoenen is afgesleten glij je gewoon onderuit op die blauwe strepen :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door harry » vr 11 aug 2017, 22:05

Is hier zo'n blauwe oversteekplaats te zien?
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Kaaiman » za 12 aug 2017, 6:57

Wat een lelijk bord. Wat een slechte wegcategorisering. Wat een debiele oversteekplaats. Wat een ellende.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Vinny » za 12 aug 2017, 7:26

Dit lijkt me de oude situatie:
https://goo.gl/maps/4gJyW1RqLmt

Ik kan me wel voorstellen dat de weg onveilig werd bevonden. Het lijkt een erg overzichtelijk kruispunt zodat er makkelijk te hard gereden wordt, terwijl er nog veel langzaam verkeer is omdat de parkeerterreinen voor de veerdienst oostelijk gelegen zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Schelpenpaadje » za 12 aug 2017, 11:00

Dat de aansluiting met de Kustweg precies in de bocht ligt is niet handig. Aangezien het een centrale aansluiting voor twee lange stroken bebouwing betreft had die ook eerder of later gesitueerd kunnen zijn.

Om de weg te ontdoen van overstekende voetgangers en afslaand verkeer zou je eigenlijk de parkeerterreinen en loodsen aan de zuidkant van de dijk moeten wegsaneren. Het enige argument dat deze hier liggen is dat er hier ruimte voor is. Idealiter zou je voor het parkeerterrein een tunneltje onder de weg willen realiseren maar dat zal niet gaan vanwege de zeewerende functie van de dijk.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Sibren » za 02 sep 2017, 17:31

Enkele dashcambeelden (in de plensende regen) van de nieuwe voorangs-ovonde-pleinen Anjum en Morra:
SPOILER: TOON

Anjum
1. We rijden de ovonde op vanaf Anjum. Zoals gebruikelijk in Friesland, gaan de fietsers dwars over de ovonde.
Afbeelding

2. De handwegwijzers in de richting Dokkum -> Lauwersoog:

Code: Selecteer alles

← Paesens 4
  Moddergat 4
← Lioessens 3
                   N 361         ↑
                   Lauwersoog 6
Afbeelding

3. De handwegwijzers in de richting Lauwersoog -> Dokkum. Merk op dat de weg rechtdoor geen :A1-70: heeft...

Code: Selecteer alles

← Anjum 1          N 361         ↑
  Oostmahorn 3     Metslawier 4
← Waterrecreatie   Dokkum 9      ↑
      Oostmahorn
Afbeelding

4. ... maar toch staat er even verderop nog een :A2:
Afbeelding

Morra
5. De wegwijzer voor de ovonde van Morra.
Afbeelding

6. Ook bij de ovonde van Morra steken de fietsers dwars over.
Afbeelding

7. De handwegwijzers in de richting Lauwersoog -> Dokkum. Merk op dat naar links de doelen worden aangewezen die achter ons liggen, terwijl dit bij de vorige ovonde niet het geval was.

Code: Selecteer alles

← N 361            N 361         ↑
  Lauwersoog 9     Dokkum 7
← Anjum 3          Metslawier 2  ↑
  Lioessens 6
Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door mavas » za 02 sep 2017, 19:03

Bedankt voor de foto's. Dat zijn technisch/verkeerskundig gezien dus rotondes geworden daar. Ik had daar toch liever een soort van voorrangspleintjes gezien, zoals je ook in Hilversum ziet, zodat je niet helemaal naar 20/30 km/h terug moet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Kaaiman » za 02 sep 2017, 21:16

^^ Frisovondes, want aanrijden lijkt op een conventionele rotonde en afrijden op een voorrangsplein. Vanaf de zijwegen ziet het er denk ik ook uit als een voorrangsplein?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Sibren » za 02 sep 2017, 22:51

^^ Wanneer je aanrijdt vanaf de zijweg, zoals op foto 1, zie je een :D1: maar geen wegwijzers jouw kant op gericht. Als je dus rechtdoor of linksaf wilt, moet je maar op tijd doorhebben dat je de linkerstrook moet oprijden. Ik kan me voorstellen dat het voor bestuurders die niet zo bekend zijn met de frisovonde, een verrassing is dat de situatie er na het oprijden opeens niet meer uitziet als een rotonde.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 sep 2017, 0:41

mavas schreef:Bedankt voor de foto's. Dat zijn technisch/verkeerskundig gezien dus rotondes geworden daar. Ik had daar toch liever een soort van voorrangspleintjes gezien, zoals je ook in Hilversum ziet, zodat je niet helemaal naar 20/30 km/h terug moet.
Gezien de idiote constructie met fietsers die via het middeneiland oversteken lijkt een hogere snelheid mij niet gewenst.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Schelpenpaadje » di 05 sep 2017, 12:04

De gemeenten Tytsjerksteradiel, Dongeradeel, Dantumadiel en Ferwerderadiel dringen er bij Provinciale Staten van Fryslân op aan om de N361 Lauwersseewei af te waarderen naar 80 km/u. Door landbouwverkeer toe te staan hoeft dit niet langer door de omliggende dorpen te rijden. De provincie was voornemens dit te doen na de opening van de Centrale As, maar wil nu eerst de huidige situatie onderzoeken.

Bron: Leeuwarder Courant

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door mavas » di 05 sep 2017, 12:13

Coen Tunnel schreef:Gezien de idiote constructie met fietsers die via het middeneiland oversteken lijkt een hogere snelheid mij niet gewenst.
? Een hogere snelheid dan wat?
In Hilversum en andere plaatsen waar voorrangspleintjes liggen ligt de snelheid ongeveer op 40 km/h waar het gemotoriseerd verkeer het conflict heeft met fietsers. Zelf op gewone voorrangskruisingen ligt de snelheid op 80 km/h. Ik zie dus niet in wat er mis zou zijn met een hogere snelheid dan 20/30 km/h voor gemotoriseerd verkeer, zo ongeveer tussen de 40 en 60 lijkt mij een prima snelheid waarmee fietsers prima de snelheid van gemotoriseerd verkeer in kunnen schatten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Coen Tunnel » di 05 sep 2017, 13:47

mavas schreef:
Coen Tunnel schreef:Gezien de idiote constructie met fietsers die via het middeneiland oversteken lijkt een hogere snelheid mij niet gewenst.
? Een hogere snelheid dan wat?
Dan die 20-30 km/u die jij noemde in het stukje dat ik het gequotet. Daar reageer ik toch op. ;)
Ik zie dus niet in wat er mis zou zijn met een hogere snelheid dan 20/30 km/h voor gemotoriseerd verkeer, zo ongeveer tussen de 40 en 60 lijkt mij een prima snelheid waarmee fietsers prima de snelheid van gemotoriseerd verkeer in kunnen schatten.
Maar dit Friese ontwerp is heel anders. De fietsers zien de automobilisten onder een heel andere hoek aan komen rijden, in sommige gevallen praktisch schuin achter zich. En ter plekke onbekende automobilisten verwachten niet gauw dat fietsers kruisen via het middeneiland. Het is een heel andere (en in mijn ogen ook gevaarlijker) uitvoering dan de voorrangspleintjes in Hilversum.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door mavas » di 05 sep 2017, 16:09

^^ Maar in mijn quote stond weer een stukje over een rotonde en over een voorrangsplein, en beide hebben een andere passeersnelheid dan de situatie zoals die er nu bijligt. ;)

Ik heb de situatie eens geconstrueerd. Bij een standaard-rotonde steken fietsers via de buitenkant van de rotonde over. Hierbij steken ze 1 tak vaak tegelijk over, waarbij dus 2 rijrichtingen overzien moeten worden. Als een fietser dan tegen de klok in oversteekt zal deze eerst links naar schuinachter moeten kijken en dan rechts schuinvoor.
Als je dit bekijkt bij de Friese oplossing dan gaat dat anders: Fietsers rijden eerst op de aankomende autorijrichting af van de doorgaande weg waarna er vlak daarvoor een bocht volgt en de oversteek volgt. Deze oversteek heeft als voordeel dat autoverkeer slechts van 1 kant komt en er alleen naar links gekeken hoeft te worden. Bij de tweede oversteek is het dan de bedoeling dat er naar rechts gekeken moet worden, deze kijkhoek is iets scherper voor aankomend verkeer dat op de rotonde blijft. Ook hier hoeven fietsers slechts 1 kant op te kijken.

Zo bezien vind ik de Friese oplossing niet eens zo gek en misschien zelfs iets veiliger dan een standaard-rotonde.
Waar wel een aandachtspunt ligt is de situatie voor de rotonde waar fietsers de rijbaan moeten verlaten (als er geen vrijliggend fietspad is). Hierdoor moeten ze het verkeer op de zijweg kruisen voor de rotonde. Bij een standaard-rotonde is dit niet nodig.

Het hangt er denk ik vooral van af hoe de situatie voor en na de rotonde is, of de Friese oplossing meer veiligheid biedt dan een standaard-rotonde.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Vinny » di 05 sep 2017, 22:50

Volgens mij is dat voorrangspleintje met schuin stekend fietspad ooit een experiment van de provincie geweest omdat de ruimte ontbrak voor een andere oplossing. Vervolgens is uit de evaluatie gebleken dat de situatie veilig en efficiënt was en nu passen ze het dus overal toe. Ik vind het zelf niet echt een geslaagde variant als ik eerlijk ben, maar heel veel alternatieven zijn er ook niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Schelpenpaadje » za 31 mar 2018, 23:44

De nieuwe situatie op de N361 bij Lauwersoog wordt omwille van de veiligheid aangepast:

http://www.lc.nl/friesland/‘Heringerich ... 50242.html

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Rogier » zo 01 apr 2018, 10:05

^^ en terecht. Er is geen markering aangebracht tussen de gewone rijstrook en de bushalte. Waarschijnlijk is de Duitser de bushalte opgereden en heeft hij het betonblok niet gezien. Onbegrijpelijk dat men voor deze inrichting heeft gekozen!

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Gaiajohan » zo 01 apr 2018, 11:55

^^ heel goed nieuws. De situatie was er dramatisch geworden. Hoe ver je van de zijkanten af moest blijven was zeer onduidelijk. Eigenlijk hoop ik gewoon dat het gezonde verstand weer eens gaat zegevieren in provincie Groningen.
Er zijn daar zoveel wegen vernacheld of dom aangelegd de laatste 10 jaar.. echt niet normaal.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door Kaaiman » wo 30 mei 2018, 13:18

Kaaiman schreef: ma 29 mei 2017, 21:25 Er wordt ook gestudeerd op een noordelijke omlegging van de N996 bij Winsum. Vraag is nog een beetje of die met een nieuwe rotonde op de N361 moet worden aangesloten (waarschijnlijk), of dat hij moet aansluiten op de rotonde bij Ranum.
Op 27 maart 2018 heeft de gemeenteraad besloten de N996 met de korte variant op de N361 aan te sluiten, dat is tracé 1 op onderstaand kaartje. De spoorkruising wordt ongelijkvloers uitgevoerd, waarbij de N996 onderdoor gaat.
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N361] Leeuwarden - Groningen via Lauwersoog

Bericht door harry » wo 30 mei 2018, 16:40

^^ Eindelijk. Nu Onderdendam nog...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie