[N274] Brunssum - Posterholt

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

[N274] Brunssum - Posterholt

Bericht door snelwegracer » vr 29 jul 2005, 16:33

Ik was pas op een site namelijk: http://grenzen.150m.com

En ik vond deze afbeelding van de N274:

http://grenzen.150m.com/zelfkant03.JPG

Van de site:

Staande op de brug met blik naar het Norden (richting Koningsbosch / Roermond dus) de Nederlandse N274 gaat kruisingsvrij door Duitsland, zelfs de routepalen en kilometerbordjes zijn uit Nederlandse produktie.


Volgens mij was deze weg teruggeven aan Duitsland of heb ik het mis?
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » vr 29 jul 2005, 16:52

Deze weg, die de Limburgse plaatsen Koningsbosch en Schinveld met elkaar verbindt, was sinds 1945 Nederlands mandaatgebied op DUits grondgebied; dit als een soort van oorlogsbuit. Als voorwaarde werd gesteld dat deze weg geen aansluiting mocht geven op het Duitse wegennet en dat alle kruisingen ongelijkvloers uitgevoerd moesten worden.

Pas in (ik geloof) 2002 werd deze weg teruggegeven aan Duitsland, omdat men vond dat deze situatie is een verenigd Europa niet meer thuishoorde.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 29 jul 2005, 17:10

De weg ligt in het gebied dat de Duitsers de "Selfkant" noemen. Dat gebied werd na de oorlog door Nederland geannexeerd, zoals bijvoorbeeld ook Elten. Later zijn die gebieden weer teruggegeven. Toch zijn hier en daar kleine stukken grondgebied die vóór en tijdens de oorlog Duits waren, Nederlands gebleven. En die stukjes zijn dat nog steeds: Duitsland heeft namelijk, toen de grote stukken as Elten etc. werden teruggegeven, daarvan voor altijd afstand gedaan. Een voorbeeld vind je
bij Millingen aan de Rijn: de huidige grensovergang lag vroeger ongeveer 400 meter meer westwaarts. Het gebied tussen dat punt en de huidige grensovergang was ooit Duits.

Ik heb thuis een lijstje van deze gebieden. Als ik het kan vinden, wil ik het hier wel posten.

SonicJ
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 9:24
Locatie: Heerlen

Bericht door SonicJ » vr 29 jul 2005, 18:21

Deze weg was vroeger kruisingsvrij maar er liggen nu twee kruisingen (in de vorm van routondes) in. Hierdoor heeft Duitsland nu ook wat aan deze weg.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » vr 29 jul 2005, 20:42

Op de Duitse wegwijzers staat achter de Nederlandse plaatsnamen keurig een stickertje met NL. Dat is wel grappig om te zien.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: De N274

Bericht door N342 » vr 29 jul 2005, 20:51

snelwegracer schreef:Ik was pas op een site namelijk:http://grenzen.150m.com

En ik vond deze afbeelding van de N274:

http://grenzen.150m.com/zelfkant03.JPG

Van de site:

Staande op de brug met blik naar het Norden (richting Koningsbosch / Roermond dus) de Nederlandse N274 gaat kruisingsvrij door Duitsland, zelfs de routepalen en kilometerbordjes zijn uit Nederlandse produktie.


Volgens mij was deze weg teruggeven aan Duitsland of heb ik het mis?
Ja, die is teruggegeven. De foto's stammen echter uit de jaren 2000/2001. Dat was dus voor de teruggave van dit gebied aan de Duitsers.

Het laatste stukje van een wild Nederlands plan om Duitse gebieden tot ongeveer de lijn Osnabrück (Osnabrugge) - Bremen te annexeren (het plan was om het bestaande Duitsland in 1945 op te doeken. Ook Denemarken, Polen en Frankrijk zouden grote delen Duitsland mogen inlijven.

Zag op dezelfde site deze foto. Gemaakt bij de grensovergang Herungen (of Herongen zo je wilt). Speciaal is toch wel dat de Duitsers dit bord geplaatst hebben (te zien aan het DIN 1451 lettertype, waar normaal ANWB-Ee hiervoor gebruikt wordt)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 30 jul 2005, 13:48

Ik heb de lijst met gebieden gevonden die Nederland na de oorlog van Duitsland overnam. Omdat dit een ander onderwerp is, heb ik dit in het wegrestaurant geplaatst. Zie dus daar.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 30 jul 2005, 14:05

Hajo schreef:Ik heb de lijst met gebieden gevonden die Nederland na de oorlog van Duitsland overnam. Omdat dit een ander onderwerp is, heb ik dit in het wegrestaurant geplaatst. Zie dus daar.
Waar o waar staat het dan??

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 30 jul 2005, 14:29

De N274 was vroeger toch nog zelfs een Rijksweg onder nummer 774, en stond dit ook op bepaalde borden (zoals N915 op een hectometerbord :mrgreen:)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 30 jul 2005, 15:18

Seat Ibiza schreef:
Hajo schreef:Ik heb de lijst met gebieden gevonden die Nederland na de oorlog van Duitsland overnam. Omdat dit een ander onderwerp is, heb ik dit in het wegrestaurant geplaatst. Zie dus daar.
Waar o waar staat het dan??
Was nog niet klaar. Nu wel, zie wegrestaurant, "geannexeerde gebieden". ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 30 jul 2005, 16:45

Hajo schreef:Was nog niet klaar. Nu wel, zie wegrestaurant, "geannexeerde gebieden". ;)
Dank u! :lol:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 30 jul 2005, 19:57

Hoe ziet de N274 er heden ten dage uit? Nederlandse markering en reflectorpaaltjes of hebben de Duitsers uit trotsheid meteen die zaken vervangen door eigen materiaal?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 31 jul 2005, 13:37

@ Via Haaren. De weg is opnieuw aangelegd, alle viaducten zijn namelijk gesloopt. Dat betekende dat de dijk moest worden afgebroken. De weg is dan ook geheel verduitst, met Duitse wegnummer (L 414), reflectorpaaltjes, wegwijzers, markering etc.

De oude RW 774 had geen nummer op de bewegwijzering en nummerloze hectometerpaaltjes, voorzover ik kon nagaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 31 jul 2005, 16:13

Vinny schreef:@ Via Haaren. De weg is opnieuw aangelegd, alle viaducten zijn namelijk gesloopt. Dat betekende dat de dijk moest worden afgebroken. De weg is dan ook geheel verduitst, met Duitse wegnummer (L 414), reflectorpaaltjes, wegwijzers, markering etc.
Volgens mij is de weg wel verduitst, maar zeker niet geheel opnieuw aangelegd. De (twee) viaducten die gesloopt zijn lagen OVER de N274 en niet IN deze weg. De dijken die jij noemt waren dus de kruisende Duitse wegen en niet de N274.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 31 jul 2005, 17:43

Nee. De B 56 liep vroeger onder de N 274 door. Dat weet ik absoluut zeker! Dat geldt trouwens ook voor een andere brug. Het rare is dat er nog wel een paar viaducten in liggen voor fietspaden. Ik heb hier een half jaar geleden gefietst. Vandaar deze kennis.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 31 jul 2005, 18:11

Ik heb er nog even een oude kaart bijgepakt en wat betreft de B56 heb je inderdaad gelijk, want deze staat ONDER de N274 door getekend. De Selfkantstrasse bij Saeffelen staat echter over de N274 heen ingetekend, net als de Kreisstrasse bij Grosswehrhagen en nog wat fietsbruggen.

Blijft echter wel zo dat volgens mij niet de gehele weg is heraangelegd, maar alleen op die twee plaatsen waar nu de rotondes liggen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 31 jul 2005, 18:14

Het asfalt was dacht ik nieuw. Maar ja, dat zegt misschien niet alles.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 01 aug 2005, 14:22

Het wordt dus tijd dat iemand een ritje over die weg maakt om de nieuwe situatie op de gevoelige plaat vast te leggen. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 01 aug 2005, 14:56

Hajo schreef:Het wordt dus tijd dat iemand een ritje over die weg maakt om de nieuwe situatie op de gevoelige plaat vast te leggen. ;)
Ik ben er diverse malen geweest, de afgelopen maanden. Nieuwe rotondes met gele wegwijzers en een hoop NL-ovaaltjes. Geen wegnummers.

Ik vond het niet interessant genoeg om te stoppen voor foto's...

Ik las in een boek in een winkel dat de weg in 1957 is aangelegd. Toen wist men al dat Tudderen (Zelfkant) ooit weer teruggegeven zou worden aan Duitsland (dat gebeurde in 1962).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 01 aug 2005, 15:03

Hajo schreef:Het wordt dus tijd dat iemand een ritje over die weg maakt om de nieuwe situatie op de gevoelige plaat vast te leggen. ;)
Goed idee. Wie van de Limburgse mede-forummers springt even in de auto? :?:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 01 aug 2005, 20:37

@ Harry: Ja het is een zeer saaie weg. Toch wel leuk om de nieuwe Duitse hectometerpaaltje met het L nummer te fotograferen. Staat ook een wapen in van het Bundesland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 01 aug 2005, 20:58

Ik kan geen foto's maken het is meer dan 2 uur rijden voor mij.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » di 09 aug 2005, 19:28

Foto's zijn zeker te regelen, zodra ik er de tijd en de mogelijk voor heb zal ik eens op pad gaan. ;)
Seat Ibiza schreef:
Vinny schreef:
ViaHaaren schreef:Hoe ziet de N274 er heden ten dage uit? Nederlandse markering en reflectorpaaltjes of hebben de Duitsers uit trotsheid meteen die zaken vervangen door eigen materiaal?
@ Via Haaren. De weg is opnieuw aangelegd, alle viaducten zijn namelijk gesloopt. Dat betekende dat de dijk moest worden afgebroken. De weg is dan ook geheel verduitst, met Duitse wegnummer (L 414), reflectorpaaltjes, wegwijzers, markering etc.

De oude RW 774 had geen nummer op de bewegwijzering en nummerloze hectometerpaaltjes, voorzover ik kon nagaan.
Volgens mij is de weg wel verduitst, maar zeker niet geheel opnieuw aangelegd. De (twee) viaducten die gesloopt zijn lagen OVER de N274 en niet IN deze weg. De dijken die jij noemt waren dus de kruisende Duitse wegen en niet de N274.
De weg is inderdaad niet opnieuw aangelegd; de Duitsers hebben na de overname slechts de oude, Nederlandse markering uitgewist en hun eigen markering aangebracht, tegelijk met het vervangen van de reflectorpaaltjes en overig wegmeubilair door het Duitse model. Het nieuwe wegnummer werd toen L410, en niet L414 zoals Vincent zegt. De tweede stap was het ombouwen van de kruising met de L228 bij Saeffelen tot rotonde, voorheen een viaduct óver de N274. Het talud werd daarbij afgegraven en die grond werd hergebruikt voor een geluidswal. Pas een hele tijd later werd ook de kruising met de B56 (die voorheen inderdaad onderdoor liep) omgebouwd tot rotonde.

Momenteel gaan er nog 2 viaducten over de oude N274, en een x-aantal onderdoorgangen. Verder is landbouwverkeer hier nu ook toegestaan, wat voorheen niet het geval was.
Groet, Charles

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » vr 26 aug 2005, 0:02

Foto's van de weg zijn nu hier te bekijken.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 26 aug 2005, 9:00

Kodakgallery.com will be back soon.

The Kodak EasyShare Gallery Web site is currently undergoing temporary maintenance to better serve you and your photos. Please visit us again soon.

Thank you for your patience, and we apologize for the inconvenience. If you have any questions, please email us at service@kodakgallery.com.

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » vr 26 aug 2005, 12:08

Bij het programma "van gewest tot gewest" is ooit een item over deze weg gemaakt.

Is wel lang geleden. Ik kan me herinneren dat de camera weg moest omdat ze geen toestemming hadden om te filmen van de nederlandse politie.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 26 aug 2005, 13:05

Nu doen ze het wel. :toppie:

Grappig is dat de kortere Nederlandse asmarkering nog zichtbaar is. De weg is wel erg verduitsd. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 26 aug 2005, 14:07

En met ovaaltjes! :mrgreen:

(Dat verbaast me overigens, het gebruik van ovaaltjes voor die lokale bewegwijzering).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 26 aug 2005, 14:11

Het is de nieuwe pest op de bewegwijzering ja. Wat mij betreft mag het ouderwetse haakjes systeem weer terug (zag je ook in die regio).

56
Sittard (NL) 5 km.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 26 aug 2005, 15:53

Vinny schreef:Het is de nieuwe pest op de bewegwijzering ja.
Ik vind het juist fraai staan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie